מגה משאיות
חדשות
חדשות חשמליות
לעמוד קודם

למאן ופראמו הגרמנית משאיות חשמל

07/12/2021
זמן קריאה: 2 דק'

שיתוף פעולה בין שתי החברות הטכנולוגיה הגרמניות מאן (MAN) ופראמו (Framo), מאפשר להזמין כבר היום משאיות חשמליות - להפצה, קירור, דחסני אשפה, מערבלי בטון, פול-טיילרים ועוד - בהנעה חשמלית. Framo מתמחה בהסבת מנועי בעירת דיזל למערכות חשמל. היא מפרקת את המנוע, תיבת ההילוכים ומערכות הפליטה והיניקה, ומחליפה אותם במצברים חשמליים במתח גבוה, במנוע חשמלי ובמערכות קירור ובקרה.

בסדרת פראמו מאן המנועים נעים בין 80 kW (108 כוחות סוס) ל-400 kW (536 כוחות סוס) והחברה מציעה אחריות ל-6-4 שנים. המצברים נעים בין 115 kWh ל-231 kWh ומקנים טווח נסיעה בין 150 ל-340 ק"מ, תלוי במשקל המשאית ובמצבר. זמני הטעינה נעים בין 45 דקות בטעינה מהירה לתשע שעות בטעינת לילה איטית. עד היום מכרה החברה יותר מ-250 משאיות בגרמניה, הולנד, איטליה, בלגיה וצ'כיה.

מאן מציעה גם פתרון היברידי למערבלי בטון, ללקוחות שאינם מעוניינים לעבור ל-100% חשמל. במשאית זו רק מערכת ההפעלה של המערבל חשמלית במקום לצרוך דיזל. בישראל מאן מציעה מגוון מלא של משאיות חשמליות, משמונה טונות ועד 44 טונות.

משאיות חשמליות אמנם יקרות יותר ממשאיות המונעות בדיזל, אך התחזוקה שלהן זולה יותר ובהרבה. המחיר נגזר מטווח הנסיעה, שמצריך יותר סוללות. אלו מעלות את משקל המשאית. מחיר הייצור עשוי להגיע לטווח של פי 2.5-2 מזה של משאית סולר, אבל עלות התחזוקה של משאיות חשמליות נמוכה בהרבה.

סקירה של אגף הכלכלה במשרד האנרגיה (ספטמבר 2020) בנושא הנעה חלופית לצי רכב כבד, בחינה ישימות וכדאיות כלכלית העלתה, כי בכל קטגוריות הרכבים תחזית העלות השנתית למשק של משאיות מבוססות דיזל היא הגבוהה ביותר. זאת על אף שהונח באופן שמרני כי לא נדרשת השקעה נוספת בתשתית תדלוק סולר מעבר לזו הקיימת היום. נתון זה מחזק את הצורך להעביר כלי רכב לטכנולוגיית הנעה חלופית.

התחזיות מלמדות כי החלופה החשמלית תהיה הכדאית ביותר לכל קטגוריות המשקל הן בטווח קצר-בינוני והן בטווח ארוך. בתחשיב פשוט, החיסכון בתצרוכת חשמל לעומת סולר מוערך ב-100 אלף שקלים בשנה. לכך יש להוסיף חיסכון בעלויות טיפול ולהפחית ימי עמידה במוסך. כמו כן בעתיד חברות יידרשו לשלם קנס על אי מעבר לרכב חשמלי.

צבי נטע, יו"ר מכשירי תנועה, ויוגב גברי, מנכ"ל MAN בישראל, אומרים כי מדובר במהפכה של ממש בתחום הרכב הכבד.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן