מהפכה בכרייה החכמה בסין
בעזרת רשת הדור הבא, 5G-A, הושק בסין המכרה הפתוח הראשון בעולם שהשיג שיתוף פעולה וסינרגיה רחבת היקף בין כלי רכב, שירותי הענן והרשת. המיזם נחשב לציון דרך עולמי בכרייה חכמה, שיפר מאוד את הבטיחות התפעולית והעמיד רף חדש לחדשנות תעשייתית.
הפרויקט קם תוך שיתוף פעולה בין קבוצת האנרגיה הסינית הואננג (China Huaneng), יצרנית הציוד הכבד XCMG, ענקית התקשורת וואווי (Huawei) וספקית התקשורת סטייט גריד (State Grid). השותפות פיתחו את מערכת ההובלה האוטונומית הראשונה בעולם למכרה פתוח הפועלת באפס פליטות פחמן. המערכת משלבת אנרגיה ירוקה, בינה מלאכותית ותקשורת בזמן אמת.
לפי לי שושואה (Li Shuxue), יו"ר חברת הואננג, הפרויקט נועד להוביל מעבר לתחבורה חשמלית במכרות הפחם כחלק מהמאמץ הלאומי של סין להפוך את תעשיית הפחם לחדשנית ובת־קיימה. "אנו מחליפים רכבי דיזל ברכבים חשמליים ומובילים את הכרייה לעידן בטוח, חכם וירוק", ציין שושואה בטקס ההשקה שהתקיים בעיר חולונבור (Hulunbuir) במחוז מונגוליה הפנימית.
משאיות חשמליות אוטונומיות
במרכז המערכת נמצאות משאיות הכרייה החשמליות העצמאיות מדגם Huaneng Ruichi, שיכולות לשאת משקל של 90 טונות ולפעול באופן רציף בטמפרטורות של עד 40 מעלות מתחת לאפס. למשאיות יעילות תפעולית גבוהה ב־20% ממשאית המופעלת בידי נהג, ומסתייעות בפתרון ענן מתקדם מבית וואווי, שירות נהיגה והפעלה לרכבים אוטונומיים על בסיס ענן, המספק מיפוי בזמן אמת, אופטימיזציה אוטומטית של מסלולים ותיאום בין משאיות הפועלות יחד.
מדובר במשאית הכרייה הראשונה בסין ללא תא נהג כלל, במהלך שמסיר לחלוטין את הצוות מהסביבה המסוכנת. המשמעות היא ביטחון רב יותר לעובדים והפחתת סיכונים בעבודה בתנאים קשים של גובה רב, קור קיצוני, אבק ושלג. כדי לעמוד באתגרים אלו פותחו מערכות עיבוד נתונים ובקרת שיתוף פעולה בין המשאיות בענן, המבטיחות תפקוד רציף גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים.
מנכ"ל חטיבת הענן של וואווי ציין, כי החברה פיתחה אלגוריתמים מבוססי AI לכרייה פתוחה, המאפשרים חישה מדויקת לרכבים אוטונומיים ותיאום מלא ביניהם בענן. לדבריו, זו דוגמה חיה ליישום של טכנולוגיות דיגיטליות - רשתות 5G, בינה מלאכותית, ענן ואנרגיה נקייה - בענף התעשייתי ה"מיושן" ביותר.
המכרה החדש נתפס כ"פרויקט מגדלור" הממחיש כיצד סין משלבת בין טכנולוגיות עתידיות לצרכים תעשייתיים אמיתיים. מעבר לשיפור של הבטיחות והתפוקה, הוא מציב מודל עולמי לכרייה יעילה, חכמה ובעלת אפס פליטות, ומדגים שגם תעשיות כבדות יכולות להיהפך לדיגיטליות, לאוטונומיות ולידידותיות לסביבה.

