מגה משאיות
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

מערכת העברת אנרגיה

21/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

יצרנית הציוד הכבד קטרפילר (Caterpillar) החלה בשיתוף פעולה חדשני עם חברת הכרייה הממשלתית הצ׳יליאנית קודלקו (Codelco), שבמסגרתו תיבחן מערכת העברת אנרגיה דינמית (DET) - טכנולוגיה שנועדה להמיר את משאיות הכרייה הדיזל־חשמליות הקיימות לכלים היברידיים או חשמליים עם טעינה מתמשכת בזמן העבודה.

הניסוי צפוי להתקיים במכרה פתוח בצ׳ילה בשנת 2026, והוא אחד הפרויקטים הראשונים בעולם שבהם מערכת טעינה ישירה משולבת בתפעול כרייה אמיתי. מערכת DET נועדה להעביר אנרגיה חשמלית בזמן אמת אל כלי הכרייה גם בזמן נסיעה או העמסה, וכך לצמצם את התלות בדלק ממקורות מאובנים ולשפר את יעילות הפעולה.

למערכת שלושה רכיבים עיקריים: יחידת כוח ייעודית הממירה אנרגיה ממקור החשמל של האתר (כמו רשת חשמל מקומית או תחנת כוח פנימית) למתח מתאים להזנת מערכות הרכב; מסילה חשמלית המותקנת לאורך דרכי התפעול של המשאיות, שתפקידה להעביר אנרגיה אל הכלים בזמן תנועה ולרכיבי קליטה והמרה המותקנים במשאיות עצמם, המזרימים את החשמל ישירות אל מערכת ההנעה של הרכב.

באמצעות שילוב של רכיבים אלו, משאיות מסוג קטרפילר 798 יוכלו לקבל אספקת אנרגיה שוטפת בלי לעצור לטעינה. המערכת צפויה להפחית את צריכת הסולר בעשרות אחוזים, להאריך את חיי המנועים ולצמצם את פליטות גזי החממה במידה רבה.

ציפיות מהפרויקט

לפי ההערכות של קודלקו, פליטות המשאיות במכרה עשויות לרדת ב־60% עד 70% במהלך השימוש במערכת. פליפה לאניו (Felipe Lanio), מנהל החדשנות והטכנולוגיה בחברה, הסביר: "אנו מתקדמים לעבר עתיד שבו הכרייה תהיה לא רק יעילה אלא גם אחראית סביבתית. יש לנו הזדמנות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית של התעשייה."

מבחינת קטרפילר, הפרויקט נחשב לשלב נוסף באסטרטגיית המסלול לשיטות כרייה ידידותיות לסביבה של החברה, שבמסגרתה היא מפתחת פתרונות אלקטרו־היברידיים, מערכות טעינה מהירה וציוד כרייה חשמלי מלא. סגן נשיא החברה, מארק קמרון (Mark Cameron), אמר: "שיתוף הפעולה עם קודלקו ועם פינינג מאפשר לנו לא רק לבחון את הטכנולוגיה בתנאי שטח אמיתיים אלא גם לשלב את הקול של הלקוח בפיתוח עתידי. כך אנו בונים תשתית לעתיד שבו כרייה תהיה חכמה, מחוברת ונקייה יותר."

חברת פינינג (Finning S.A), נציגת קטרפילר בצ'ילה, תספק תמיכה טכנית, תתקין את המסילות ותלווה את תהליך התחזוקה בתקופת הניסוי שתימשך כשנה. המטרה הסופית היא להעריך את היתכנות ההטמעה של מערכת DET בכל מכרות קודלקו, ובהמשך גם באתרים תעשייתיים ברחבי העולם.

אם הפיילוט יתברר כהצלחה, קטרפילר צפויה להציע גרסאות מסחריות של המערכת למכרות הפועלים בתנאי עומס גבוהים כחלק מהמעבר העולמי לתחבורה תעשייתית חשמלית ולכרייה דלת פליטות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן