מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

דיון בוועדת הכלכלה על הסדרת משאיות אוכל

08/06/2022
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה בהסרת חסמים ובהסדרת הפעילות של משאיות אוכל ובתי עסק לרוכלות מזון. היו"ר ביטון הסביר, כי הבעיה היא שהרגולציה בעניין הזה מחמירה מאוד, ועסקים קטנים שפותחים מקום קטן למכירת אוכל מקומי מעמדה או משאית מזון לא יכולים לעמוד בה.

ח"כ צבי האוזר ציין, כי צריך לנקוט בכל הצעדים כדי להכין את ישראל לעשרה מיליון תיירים בשנה, שצריכים גם בתי מלון וגם חוויה קולינרית. הרגולציה הקיימת היא משנות השבעים של המאה הקודמת.

ח"כ משה ארבל אמר שברגע שתהליכי הפוד טראק יהיו מוסדרים על ידי הרשויות המקומיות ולא על ידי הנחתה של הממשלה, התהליך יהיה הרבה יותר יעיל ומהיר. לדבריו, אם נייצר כדאיות כלכלית ומבנה עסקי נכון לפוד טראק, יינתן מענה להרבה אנשים שלא יכולים להשתלב במקומות עבודה רגילים, ותהיה לזה תועלת מרובה.

ח"כ ענבר בזק אמרה שהיא וח"כ ולדימר בליאק מקדמים הצעת חוק שתעסוק בפוד טראק. אחד הנושאים שנתקלו בהם הוא חוסר אחידות בנהלים בשטח וחוסר עקביות בהנחיות בין כל מועצה לרשות.

עידו מירז, מנהל אגב טיוב ורגולציה ברישוי עסקים במשרד הפנים, אמר: "אין מניעה לפעילות פוד טראק ברמה העקרונית, אך מ-1 בדצמבר 2021 אין סמכות לתקן רגולציה במפרטים האחידים."

היו"ר ביטון אמר בתגובה שאינו מקבל שרגולציה ופתרונות תקועים בגלל הלאמה של חלק מהסמכויות של משרדי הממשלה, שמחכים לוועדה או רשות שלא קמה, ועל משרד הפנים לחזק את הרשויות המקומיות ולטפל בבעיה.

ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, עמיר יצחקי, אמר שפוד טראק עלול להיות מקום עם סיכון גבוה יותר ממקום קבוע. המשרד תומך באימוץ סטנדרטים בינלאומיים בעניין הזה, אך יש כמה חסמים. למשל, העברת הכשרה בתברואת המזון לבעלי פוד טראק והעבודה שפוד טראק חייב להיות מקושר למטבח אם.

 

 

נציגת מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון אמרה, שצריך הסדרה ברורה שנוגעת לכל הסוגיות. "לפעמים המציאות מקדימה את המשפט, ותפקידן של הוועדה ושל הכסת כרשות המחוקקת היא שהמשפט יעקוב אחר המציאות וייתן לה כלים ומענים, ולא להפוך אנשים נורמטיביים לעבריינים."

נציג מחלקת הרישוי של המועצה האזורית זבולון, רון לוי: המטרה היא לשמור על איזון לטובת התושבים, כך שיתאפשר להנגיש שירותים כאלה ולשמור על בריאות הציבור. תחום משאיות האוכל התרחב מאוד בתקופה האחרונה, וקיים פער בין מה שעסקים כאלה יכולים לעמוד בהם לבין הדרישות הרגולטוריות.

ליאור בן עדי, יזם בתחום משאיות האוכל: החסם העיקרי הוא ראש עיר שממלא את תפקידו יותר משתי קדנציות. לדבריו, הוא נלחם בעיריית תל אביב, אך ראש העיר רון חולדאי "נפנף" אותו. "הוא ישים קצוץ גם על החוק החדש שתחוקקו", אמר.

עו"ד שירה שנדברג, המייצגת עסקים בתחום, אמרה כי יזם שרוצה לפתוח עסק כזה לא יכול להתמודד עם סבך הסמכויות והחוקים. "יש הרבה רשויות שלא רוצות פוד טראקים, ולכן הן מגבילות והוציאו מפרט רשותי שבו קבעו תנאים עוד יותר מצמצמים."

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, אמר: "הסיבה היחידה שאין פוד טראקים בישראל היא משרד הבריאות והגישה שלו, שהיא אנכרוניסטית ואיננה עומדת במבחן הזמן והמציאות. זה לא רשויות מקומיות ולא היתרי בנייה. מבחינת משרד הבריאות אנחנו יכולים להגיש אוכל מפלסטיק, העיקר שלא נחתוך עגבנייה במקום."

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ודרש להקים מייד צוות עבודה של משרד הפנים, משרד הבריאות והשלטון המקומי, כולל נציגי הרשויות, שיבחנו את המפרט האחיד לצד הוצאת תיקונים כדי לאפשר לפוד טראקים לפרוץ ולתפקד.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן