מגה משאיות
חדשות
חדשות מקומיות
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: מחסור בנהגי משאיות

18/06/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה בקידום פתרונות להתמודדות עם המחסור בנהגי משאיות ועם ייעול הליכי ההובלה של מטענים מן הנמלים ואליהם. היו"ר ביטן ציין, כי יש מספר בעיות, בהן שעות עבודה, קליטת סחורות במפעלים בלילה ואזורי מנוחה לנהגים. הוא קרא לטפל בכל אלו על רקע השפעתם על יוקר המחיה.

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף אמר, כי צריך לשפר מאוד את כבישי הגישה לנמל. הנמל משנע 5,000-4,000 משאיות ביום, ועשה פרויקט שקיצר ברבע שעה את זמן הכניסה לנמל והיציאה ממנו.

מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא ציין, כי לפי התקנות כיום, נהג יכול לעבוד 12 שעות, מתוכן 9 בנהיגה, אבל בפועל הוא מספיק להיות על ההגה 8-7 שעות בלבד בגלל המתנות. גם הפקקים פוגעים ביעילות. הוא קרא להאריך את זמן העבודה של הנהגים, וציין כי תיקון התקנה נמצא בדיונים כבר שנים, אבל שום דבר לא מיושם.

"האירופים מאפשרים 13 שעות עבודה, מתוכן 10 שעות נהיגה בפועל. המדינה מדברת על אימוץ תקינה אירופית, אז למה לא מאמצים גם את זה?", שאל כוכבא.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש ציין, כי כבר ב-2006 היה סיכום אבל הוא לא התקדם מאז, והוסיף: "בכל העולם משאית נכנסת לנמל ויוצאת ממנו עם מטען בתוך 20 דקות. כאן אנחנו עומדים על 6 שעות."

היו"ר ביטן ביקש לדעת אם למשרד התחבורה יש תוכניות לטפל בדרכי הגישה ובתקנות שעות עבודה ומנוחה.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

נציגת משרד התחבורה, דלית רגב השיבה, כי בעניין התקנות, המשרד גיבש נוסח וממתין לעבודת הרשות לתחבורה ציבורית. המשרד מקדם את נושא המשאית האוטונומית ונהיגה בלילה, וכן מקדם 24 אזורי מנוחה, וקיבל בעבור זה תקציב של 100 מיליון שקל מהאוצר, שנועדו לשיפור יעילות ההובלה ואת הבטיחות בדרכים.

ח"כ בועז טופורובסקי אמר, כי מדברים על יוקר המחיה, אבל מתנהלים כאילו השנה היא 1960. מוציאים את הטכוגרף הדיגיטלי מהמשאיות ומכניסים מערכת מיושנת מ-1950. "מדברים על התקדמות, אבל שום דבר לא קורה. אף אחד לא מדבר על ההרוגים בתאונות הדרכים בגלל שאף אחד לא משלם על זה מחיר אישי. רק כשיועמדו לדין וייכנסו לכלא, דברים יזוזו", אמר.

היו"ר ביטן הציע שמי שישלם את הקנסות למדינה על העיכובים יהיו הנמלים, ולא בעלי המטענים. הוא מתח ביקורת על שהרכבת כבר שנים לא פעילה.

בדיון הועלתה הבעיה של עיכובים באישור של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים להכשרת נהגים. "אם אני רוצה להיות נהג אני צריך להמתין שנתיים, כי אין עם מי לדבר", אמר בן הרוש.

רגב הגיבה, כי זה לא בתחום אחריות משרד התחבורה, וההליך קוצר לעד ארבעה חודשים.

אשר לטכוגרף הדיגיטלי, אמרה רגב, צריך להיבחר זכיין במכרז להפעלה, וזה ייקח זמן. באגף שלה יש בסך הכול ארבעה מפקחים בתחום ההובלה, וכדי להתגבר על המחסור בכוח אדם, כולם יורדים לשטח לבצע אכיפה ועובדים גם בימי שישי.

היו"ר ביטן דרש לאפשר לנהגי משאיות בצבא לעבור קורס קצר בלבד, וביקש ממשרד התחבורה לטפל בנושא תוך חודש. באשר למכון הרפואי אמר ביטן, כי התהליך צריך להסתיים בתוך שלושה חודשים. הוא ביקש כי משרד התחבורה יגיש לוועדה את התקנה בעניין שעות עבודה ומנוחה תוך ארבעה חודשים, אחרת הוועדה לא תאשר שום צו או תקנה אחרת של משרד התחבורה.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן