מגה משאיות
כתבות
מגה בטיחות
לעמוד קודם

זוהרים בחשיכה

תאורה ונראות בכלי רכב כבדים

יצחק דוידוף |  
10/06/2019
זמן קריאה: 8 דק'

תאונה בין רכב פרטי למשאית תגבה כמעט תמיד מחיר כבד מנוסעי הרכב הפרטי הן בגלל המסה האדירה של הרכב הכבד הן בגלל היעדר תאימות פיזית בין שני סוגי הרכבים (המיקום של אזור הפגיעה ברכב בעת תאונה שונה זה מזה בשני סוגי הרכבים). הסטטיסטיקה מלמדת על מעורבותם הגבוהה של כלי הרכב הכבדים בתאונות דרכים, הנובעת בחלקה מהנסועה הגבוהה של המשאיות.

הפחתת מספר התאונות שהמשאיות מעורבות בהן נעשתה עניין מרכזי בקרב מחוקקי התקנות באירופה. היעד הנכסף הוא להגיע למצב של אפס תאונות דרכים, ואחד התחומים החשובים הוא הנראות של המשאיות על ידי המשתמשים האחרים בכביש. בתאונות דרכים רבות, בפרט אלו שמתרחשות בחשיכה, נהגי הרכב הקל אינם יודעים איזה רכב לפניהם - מה גובהו, רוחבו ובעיקר אורכו. האורך הוא פרמטר חשוב במקרים כגון משאית שאורכה 12 מטרים או משאית וגרור שאורכם מגיע ל-18.75 מטרים. נהג רכב פרטי שרואה משאית כזאת בצומת או שוקל לעקוף משאית איטית שלפניו, יחשוב פעמיים ושלוש לפני שיבצע פעולה נמהרת.

 

פסים זוהרים

התקינה האירופית (R58) שאומצה לאחרונה בישראל דורשת התקנה של פסים זוהרים לאורכה, לרוחבה ולגובהה של המשאית, ובכלל זה המרכב שמותקן עליה. התקינה מחייבת התקנת פסים זוהרים ברכבים שרוחבם מעל 2.1 מטרים ומשקלם הכולל המותר מעל 7.5 טון. רצוי להתקינם כמובן גם במשאיות קלות, אך התקנות אינן מחייבות זאת.

הצבע של הפסים הזוהרים תלוי במיקומם. בצידי המשאית אפשר להדביק פסים בצבע לבן או צהוב. בחלקה האחורי אפשר להתקין פסים בצבע אדום או צהוב. הפסים חייבים להיות בעלי סימון מיוחד המעיד על עמידתם בתקינה האירופית. הנחיות אגף הרכב קובעות שכל מחזירי האור חייבים לשאת סימן "E", או לעמוד בתקן ישראלי 5381.

 

מחזירי אור ותאורה אחורית

נהג שנוסע אחרי משאית בחשיכה לא יודע שלפניו משאית ארוכה. כיוון שכך סביר שלא יהיה מוכן ל"מפגש" איתה. במקרה זה ייתכנו שני סוגי תאונות. תאונה אחת קשורה להבדלי מהירויות. נהג הרכב הפרטי חייב להיות מודע למשאית הכבדה שלפניו, וייתכן שגם איטית, כדי שייאט את מהירות נסיעתו מבעוד מועד וימנע תאונה מסוג חזית-אחור. תאונה אחרת עלולה להתרחש בעת ניסיון עקיפה. אם נהג הרכב הפרטי לא יודע שלפניו משאית, או משאית וגרור, ויוצא לעקיפה, הוא מעריך את החזרה לנתיב בפרק זמן קצר. תוך כדי עקיפה עלול להתגלות לו שלפניו משאית ארוכה. התוצאה עלולה להיות קטלנית אם רכב אחר יימצא בכיוון הנסיעה המנוגד, בנתיב העקיפה.

 

 

מחזירי אור אחוריים מחויבים בכל המשאיות שמשקלן מעל 7.5 טון ומעל 2.1 מטר רוחב. הסימונים חייבים לכסות לפחות 70% מרוחב הרכב. בעת הדבקת הפסים מאחור יש לשמור מרחק של 200 מילימטרים לפחות מאור הבלם, כדי שהנהג שנוסע מאחור יבחין בשונות ביניהם ויתאים את תגובתו כשנהג המשאית ילחץ על דוושת הבלם.

הפסים הזוהרים ה"חדשים" אינם מחליפים את לוחות מחזירי האור הוותיקים. אלה נותרים במקומם. לוחות מחזירי האור צריכים להיות מותקנים על הדופן האחורית של המרכב. אלו לוחות גדולים שגובהם המינימלי כ-140 מ"מ, והם מכסים כמעט את כל המשאית או הגרור לרוחבם. את הפסים הזוהרים אפשר להדביק מעל הלוחות הזוהרים, או לחבר בקו אופקי נמוך יותר בין שני הלוחות.

יש להתחשב גם בפנסים האחוריים. למרות שהם מגיעים עם שלדת המשאית, לאחר התקנת המרכב יש להתקינם מחדש בהתאם לדרישות התקינה. הפנס האחורי חייב להיות מותקן באופן שייראה בזווית שבין 45 מעלות - בין שני הפנסים - ל-80 מעלות. בנוסף, הפנס יותקן באופן שייראה בזווית של 15± מעלות כלפי מעלה ומטה. מתקין המרכב חייב לוודא שהמרכב והאביזרים אינם מפריעים לנראות הפנסים לפי הזוויות שצוינו. אין להתקין כיסויים או רשתות מגן אשר מסתירים יותר מ-10% משטח הפנס.

 

פסים זוהרים ותאורה צידית

הפסים הזוהרים נדרשים גם בצידי המשאית, כדי להפחית את הסיכון לתאונה צידית, המתרחשת בעיקר בצמתים. נהג רכב שמגיע לצומת החשוך מתקשה להבחין ברכב שמגיח בניצב אליו. מחזירי האור אמורים לסייע לו עם התאורה הצידית המיוחדת.

מחזירי האור הצידיים חייבים לכסות לפחות 70% מאורך הרכב. התקינה האירופית מאפשרת להתקין פס מקוטע מכיוון שישנם אילוצים הקשורים למבנה המרכב, החל במנופים ובמשאבות וכלה בברזנט צידי שעליו תפסני מתיחה רבים. התקינה האירופית מחייבת שהפס הזוהר יהיה ממוקם קרוב ככל האפשר לקצה הרכב, ולא יותר מ-600 מ"מ מקצהו. הפס ימוקם בטווח שבין 250 ל-1,500 מ"מ מהקרקע. אם הצורה, המבנה, התכנון או התפעול של הרכב אינם מאפשרים זאת, מותר להתקין עד גובה של 2,500 מ"מ מעל הקרקע. מחוקקי התקנות מתירים טווח גדול מאוד בציר הגובה כדי לאפשר התקנה של פסים זוהרים בכל סוגי המרכבים שמותקנים על גבי המשאיות.

 

 

בתקינה מומלץ להדביק פסי סימון לכל אורכו וגובהו של הרכב, בצורה מלבנית מלאה. עם זאת אפשר לבצע סימון עליון חלקי. כלומר בחלק העליון של המרכב אפשר להדביק בכל צד פסים זוהרים בצורת האות "ר". האורך של כל צלע יהיה לפחות 250 מ"מ. הסימון יותקן גבוה ככל האפשר. המרחק המרבי של מחזירי האור מחלקו העליון של המרכב יהיה לכל היותר 400 מ"מ. הדרישה הזאת נוגעת הן לחלקו האחורי של המרכב הן לשני צידיו (ימין ושמאל). במקרים חריגים, אם הצורה, המבנה, התכנון או התפעול של הרכב אינם מאפשרים להתקין סימון מלא, מותר להתקין סימון אורך או רוחב בלבד.

סימון פחות אגרסיבי נדרש בחזית המשאית. התקינה האירופית (R58) מאפשרת להתקין פסים זוהרים ממרחק של עד 240 ס"מ מקצהו הקדמי של הרכב, בתנאי שמותקנים מחזירי אור מסוגים Class IVA או Class C (שלרוב מותקנים ע ידי יצרני הרכבים) ואשר עומדים בדרישות הדירקטיבות האירופיות. במקרה זה יש לעמוד בתנאים האלה: מחזיר אור אחד מותקן במרחק של עד 600 מ"מ מקצהו הקדמי של הרכב; מחזירי אור נוספים מותקנים במרחקים של עד 600 מ"מ ביניהם; המרחק בין מחזיר האור האחרון לתחילת הסימון של המרכב הוא 600 מ"מ לכל היותר; השטח המינימלי של מחזיר האור יהיה לפחות 25 סמ"ר. גם במקרה זה הסימון האופקי חייב לכסות לפחות 70% מאורך הרכב.

 

תאורה היקפית צידית

הפסים הזוהרים אינם מספיקים. התקינה האירופית, וכן התקינה הישראלית, מחייבות התקנת תאורה צידית במשאיות וגרורים שאורכם מעל שישה מטרים ורוחבם מעל 2.10 מטרים. הדרישות לפסים ולתאורה דומות מבחינת ממדי הרכב, אבל התאורה הצידית אינה קשורה למשקל הכולל של הרכב אלא לאורכו ולרוחבו. גם במקרה זה מיושמת בישראל התקינה האירופית, R91.

התקינה מחייבת התקנה של שני פנסים לפחות בצידי המרכב של המשאית או הגרור ותאורה צידית בצבע ענבר בלבד. יש להתקין אך ורק פנסים הנושאים תו תקן אירופי, עם סימון E. בנוסף נקבע שיש להפעיל את כל המנורות ההיקפיות על ידי מתג אחד בלבד. לרוב זהו המתג של הדלקת האורות. חשוב שהתאורה הצידית תותקן באופן שלא תוסתר על ידי המרכב או אביזרים אחרים שמותקנים על המשאית. זווית הנראות תהיה 45± מעלות לפחות (ימינה ושמאלה), אך לא פחות מ-30± מעלות, וזווית הנראות האופקית תהיה 10± מעלות (למעלה ולמטה). הפנסים בצידי המרכב יותקנו בהתאם למידות האלה: הפנס הקדמי ביותר יותקן במרחק שלא יעלה על שלושה מטרים מהקצה הקדמי של תא הנהג; המרווח המרבי בין שני פנסים לא יעלה על שלושה מטרים; הפנס הצידי האחורי ביותר יותקן במרחק של עד מטר אחד מהקצה האחורי של מרכב המשאית; הגובה המרבי של כל אחד מהפנסים לא יעלה על מטר וחצי מהקרקע; הגובה המינימלי של כל אחד מהפנסים לא יפחת מ-25 ס"מ מפני הקרקע.

 

תקנות התעבורה: מתי מותר להשתמש באותות אזהרה

62. (א) לא ישמיע אדם ברכב מנועי אות אזהרה בסירנה או בכל כלי או אמצעי אחר ולא יפיץ אור מהבהב צבעוני, אלא אם תקנות אלו מורות אחרת או אם ניתן לו היתר לכך מאת רשות הרישוי.

(ב) מקום שתקנות אלה מורות כי רכב יפיץ אור מהבהב או מקום שניתן היתר לרכב להפיץ אור מהבהב, יהיה הפנס כאמור בחלק ג' בתוספת השניה וצבעו -

(1) ברכב משטרה, ברכב משטרה צבאית, ברכב הג"א וברכב צה"ל וברכב שב"ס מבצעי שאושר כרכב בטחון - כחול או כחול אדום; 

(1א) ברכב שיטור משולב - כחול-צהוב; 

(2) באמבולנס של מגן דוד אדום, באמבולנס של צה"ל, ברכב לכיבוי אש - אדום; 

(3) ברכב שאישרה רשות הרישוי כרכב בטחון - אדום (ובאישור מיוחד - כחול);

(4) ברכב גרירה וחילוץ, ברכב עבודה, ברכב ליווי לפי תקנה 85, ברכב שמידותיו חורגות, ברכב המוביל מטען חורג ובכל רכב שקיבל היתר מרשות הרישוי - צהוב.

ג) הנוהג ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) לא יפיץ אור מהבהב כאמור אלא אם כן הדבר דרוש למילוי התפקיד המוטל עליו ובשעת מילוי התפקיד בלבד ורכב גרירה וחילוץ לא יפיץ אור מהבהב אלא בעת גרירה או חילוץ בפועל.

 

 

תאורה קדמית עילית למרכב

גם החלק העליון של חזית המרכב צריך להיות מואר. התקינה האירופית מחייבת התקנה של תאורת ארגז קדמית שתכלול שני פנסים עיליים. הפנסים יותקנו על הדופן הקדמית של המרכב, בצבע לבן או צהוב בלבד. הפנסים יותקנו רחוק ככל האפשר מפני הקרקע, וכל אחד מהם יותקן במרווח מרבי של 40 ס"מ מדופן המרכב.

 

המוסיף גורע

בשנים האחרונות התרחבה מאוד התופעה של התקנת נורות לד קבועות או מהבהבות על גבי משאיות. תקנות התעבורה אינן מתירות שימוש ב"תאורה נוספת", למעט חריגים שקיבלו היתר. כיום מתבצעת אכיפה משטרתית נגד בעלי משאיות שהתקינו קשתות תאורה כאלה ואחרות. השימוש בתאורה נוספת הוא מטרד לנהגים שנוסעים בקרבת המשאית. חלקם מתבונן בתאורת הלד המרשימה במקום בנעשה בכביש. מעבר לכך, מכיוון שהתאורה אינה תקנית, היא מבלבלת. לדוגמה, לא ברור מה המשמעות של אור צהוב מהבהב שבוקע ממכסה המנוע הגדול של המשאית.

 

 

החוק אוסר הוספה של אמצעי תאורה שאינם מוגדרים בתקנות. בתקנה 350 נקבע:

"ברכב וכן בגרור ובנתמך לא יותקן פנס או מיתקן מפיץ אור, נוסף על הפנסים והאורות שנקבעו בתקנות אלה, אלא אם רשות הרישוי התירה התקנת פנסים נוספים או מיתקני תאורה נוספים.

(ב) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על הארת פנים הרכב, ובלבד שלא יהא בה כדי להפריע לנוהג באותו רכב."

השימוש בפנסים מהבהבים מותר בכלי רכב המוגדרים בתקנות. התאורה נועדה לאפשר לרכבים האלו לבצע אכיפה, תפעול בחירום (כגון רכב אמבולנס, רכב כיבוי אש ומשטרה), להזהיר נוסעים ועוברי אורח, ומיועדת לרכבים הנושאים ציוד עבודה, לרכבי חילוץ, לרכב המוביל מטען חריג, לגוררים ועוד. יצוין כי הדרישה נוגעת גם לפנסים המותרים לשימוש ברכב, אשר נבדקים לפי דרישות התקינה (אירופית/אמריקנית). ההפרעה לנוהגים בכביש חייבת להיות מצומצמת ככל האפשר.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן