מגה משאיות
כתבות
מגה בטיחות
לעמוד קודם

טיפים בטיחותיים לעבודה עם מנוף

הרבה תאונות מתרחשות מדי יום בתחום של הפעלת מנופים על גבי משאיות. מרביתן קלות, אך חלקן מסתיימות כתאונות עבודה קטלניות. בכתבה זו טיפים מרכזיים לעבודה בטוחה עם מנוף

יצחק דוידוף |  
07/09/2025
זמן קריאה: 7 דק'

השידוך בין משאית למנוף עשוי להיות אידיאלי: כלי תובלה שיכול לנוע ממקום למקום, בשילוב מנוף שמותקן על גבי הרכב ומאפשר העמסה ופריקה עצמית של הסחורה, בכל מקום כמעט.

העמסת מטענים מצריכה עבודה זהירה, בטוחה וגם יעילה מאוד: המשאית צריכה לגלות יעילות כלכלית, כלומר להעמיס מטען, לשנע אותו במהירות ליעדו, לנסוע במהירות בכבישים הסלולים, לתמרן בזריזות בדרכי העפר ולפרוק את המטען בבטיחות ובזריזות.

בניגוד לשימוש במרכבים 'רגילים', פעילות עם מנוף מצריכה ידע מקצועי ותכנון מקצועי מוקדם. לפני שמתקינים חייבים לוודא שהמנוף מתאים למשאית, ולהיפך. מכיוון שכך, בדיקה הנדסית מקיפה היא כורח המציאות. הבדיקה תתחיל בהתייעצות עם מהנדסי יבואן המשאית, תמשיך ביבואן המנופים ותכלול בדיקה של חוזק השלדה וחישוב חלוקת העומסים ברכב, בהתאם למגבלות יצרן המשאית. אי אפשר לוותר או להתפשר על אף בדיקה מקדימה.

ההתחלה, כמו תמיד, מתחילה עם הרכישה הנכונה. זה בדיוק המקום להתייעץ עם מקצוענים בענף, ולבחון את הדגמים שמתאימים לסוג העבודה המתוכנן. כאן יכולים לסייע מאוד מהנדסי השירות של יבואני המשאיות ויבואני המנופים, שיחד יספקו אינפורמציה על הדגמים המתאימים ביותר למגוון המשימות הלא פשוטות שיבצע המנוף.

לאחר מכן כדאי להתייעץ עם קולגות. אלו יודעים, לפעמים טוב יותר מכל גורם אחר, אילו דגמי מנופים אמינים יותר ועד כמה אפשר לסמוך על השירות והאחריות של יבואן המנוף. לניסיון בשטח אין תחליף, ותמיד כדאי להיעזר בניסיון של אחרים לפני הרכישה.

עבודה עם מנוף עשויה להיות רווחית, אך גם טומנת בחובה כמה סכנות. ככזאת, על המפעיל, שהוא בדרך כלל גם הנהג, ליישם כמה אמצעים כדי לשפר את הבטיחות התפעולית. אחרת, התוצאה של תפעול לא בטיחותי תהיה בסופו של דבר התמודדות עם תאונות, פציעות, מוות ותביעות משפטיות.

חלק מהגורמים העיקריים לפציעות במקום העבודה הם מתח, עייפות והחלקות. גורמים נוספים אחרים עלולים לנבוע מנפילה עצמית או מגופים שעליהם יכולים ליפול החפצים. כמו כן יש נהגים שנפגעים בתאונות עבודה בעת הרמת מטען או טיפול בו. במקום שבו מופעלים מנופים, הפציעות עלולות להיות הרבה יותר גרועות מאשר במקומות עבודה רגילים. כדי להתמודד כהלכה, מובאים טיפים בטיחותיים עיקריים לעבודה בטוחה.

מחקר של חברת Konecranes המבוסס על נתוני OSHA, מינהל הבריאות והבטיחות התעסוקתית בארה"ב (Occupational Safety and Health Administration), הראה ש־70 אחוז מתאונות המנוף בארה"ב ניתנות למניעה אם מקפידים על פעולה תקינה ובטיחות עבודה עם מנופים. במחקר נמצא גם כי 58 אחוז מהפציעות ומקרי המוות בתאונות מנופים קשורים למפעילי המנופים. בארה"ב קיימת חקיקה שלפני תחילת כל עבודה עם מנופים, מפעילים חדשים צריכים להשלים שיעור של יום אחד בנושא תפעול עגורנים. לאחר מכן יש להכשיר אותם על הציוד הספציפי שיפעילו, ואז לעקוב אחריהם בעבודה כמה שבועות.

טיפים לבטיחות עבודה עם מנוף

בראש ובראשונה חיוני מאוד שיהיו אמצעי הגנה עבור עובדים העוסקים בעבודת פריקה והעמסה של סחורות. תאונות מנוף קורות עקב כשלים מכניים, חוסר ניסיון בהעמסה ופריקה של מטענים לסוגיהם, או אי-נקיטת אמצעי בטיחות מתאימים. כך, לדוגמא, תתכן פגיעה עקב התחשמלות, נפילות מטען או קריסת המנוף. בפועל יש הרבה מאוד גורמי סיכון, והנהג חייב להיות זהיר מאוד. אנו בחרנו להביא מספר טיפים מרכזיים לעבודה עם מנופי משאיות.

עבודה ללא עומס יתר

ראשית, יש לוודא שאין עומס יתר. הדבר עלול לגרום כשלים במערכת המכנית, במערכת ההידראולית ואפילו באביזרי הקשירה וההנפה. כשל של כל אחד מאלה עלול להביא לבעיות חמורות, בהן נפילת מטען, נפילת מנוף או קריסה שלו תוך כדי עבודה.

יש לוודא שכל ההנחיות לתפעול בטוח של המנוף נמצאות על המנוף עצמו. במדבקות נכלל כמובן גם כושר ההרמה (מומנט), המורכב ממשקל המטען ומזרוע ההרמה. אסור להתחיל לעבוד אם ההנחיות אינן על המנוף, ובאופן מובלט וברור.

חשוב מאוד לעיין בטבלת העומס של יצרן המנוף. יש לוודא שהמפעיל מעמיס את המשקל המומלץ. חשוב להרים את המטען לאט כדי למנוע התהפכות או ניתוק של אמצעי הקשירה וההנפה.

בהמשך יש לוודא את בטיחות המטען תוך כדי הרמה. אף אחד לא צריך להיות ליד למטען או מתחתיו בזמן שהמנוף מרים אותו.

יש לשים לב גם לעוצמת הרוח לפני שמתחילים להרים את המטען.

עבודות ההעמסה והפריקה חייבות להתבצע רק כאשר המשאית נמצאת במצב מפולס, הן בציר האורך והן בציר הרוחב. אם למנוף יש רגלי תמיכה (מייצבים), חובה לפתוח את הרגליים ולייצב אותן על גבי הקרקע. אם הקרקע רכה, יש להוסיף משטח רחב שיסייע לייצוב נכון של רגלי התמיכה.

 

 

בדיקות ותחזוקה

ללא בדיקה ותחזוקה נאותות, המנוף שיותקן על המשאית עלול להיות מסוכן. חובה לבדוק את כל המערכת לפני תחילת העבודה, החל בחיבור המנוף לשלדה, דרך פרקי המנוף והמערכת ההידראולית וכלה באמצעי קשירת המטען. המטרה היא לאתר פגמים או תקלות. במילים אחרות, אסור לוותר על בדיקה היקפית שכוללת שברים, סדקים, סימנים לרכיבים וברגים משוחררים, בלאי וקרעים בכבלי הפלדה, עוגן ההרמה וכו'.

יש להחליף חלקי מנוף ישנים או פגומים. יש לשמן את הרכיבים הנעים כדי למנוע נזק לציוד. יש לתחזק היטב גם את המערכת ההידראולית של המנוף. הכוונה היא להסתכל על זרנוקי השמן והמחברים, ולוודא שאין נזילות של שמן הידראולי ושרמת השמן במכל תקינה. המחברים המהירים צריכים להיות סגורים כהלכה כדי שלא ישתחררו.

יצוין כי הבדיקה לפני תחילת העבודה היא דרישה סטטוטורית במספר מדינות בארה"ב.

בעת הטיפול התקופתי יש לוודא שהמסננים והשמנים הוחלפו בהתאם להנחיות היצרן. יש למלא אך ורק שמן הידראולי איכותי, כפי שקבע יצרן המערכת. סוג השמן שנבחר קשור גם לטמפרטורה הסביבתית ולטמפרטורת העבודה.

אם הדבר נדרש, יש לסכך את צירי המערכת, וכמובן לעצור את העבודה ולטפל מייד בכל תקלה. טיפול שוטף הולם יפחית את הסיכון לתקלות לא צפויות בעבודה. את עבודות התחזוקה מומלץ לתת לאיש מקצוע שבקיא במערכת. טכנאי מקצועי הכרחי כאשר מתבצעת עבודה בשסתומי המערכת וכוונון הלחצים. אסור שהלחצים יעברו את הוראות היצרן.

המנוף מופעל באופן חוקי רק אם יש תעודת בדיקה תקפה שמנפיק בודק מוסמך (קיבל הסמכה מתאימה מטעם משרד העבודה) לבדיקת מיתקני הרמה. הבדיקה הראשונה חייבת להתבצע עם התקנת המנוף, ולאחר מכן כל 14 חודשים. הבדיקה נעשית לכל רכיבי המנוף, מההתקנה, דרך הרכיבים המכניים ועד המערכת ההידראולית.

שדה ראייה, קווי חשמל ומכשולים אחרים

עם ההגעה לאתר יש לוודא שאין מכשולים ליד המנוף. יש לשמור על מרחק בטוח מסביבו ומעליו לפני השימוש בו. למפעיל חייב להיות שדה ראיה מלא של אזור העבודה. אסור לעבוד בחשיכה. חובה להימנע ממצבים מסוכנים שבהם המפעיל או עובר אורח עלולים להימחץ על ידי המנוף, המייצבים או המטען. זאת למעשה העצה החשובה ביותר למניעת נפגעים.

אם למפעיל אין שדה ראייה מלא, הוא חייב לקבל סיוע בעניין זה מאדם נוסף שאף הוא הוסמך. המסייע צריך להנחות את המפעיל באמצעות מערכת תקשורת או אותות ידניים. אם האותות ידניים, חייבת להיות להם פרשנות חד־משמעית כדי למנוע אי־הבנות. יש להימנע מעבודה עם המנוף בעת רוחות חזקות.

נגיעה של המנוף בקו מתח עלולה לגרום להתחשמלות הנהג ואף למותו. בכל מקרה של פגיעה בקו חשמל, או אפילו חשד לפגיעה, יש לצאת מייד מהרכב ולא לחזור אליו עד שיופסק החשמל באותו קו.

 

 

הרכבה נכונה של מנוף

המנוף צריך להיות מותקן כהלכה לשלדת הרכב, שכן התקנה לקויה עלולה לפגוע בבטיחות התפעולית. גרוע מכך, היא עלולה לגרום תקלות שיאיימו על חיי המשתמשים.

ההתקנה של המנוף חייבת להיעשת בהתאם להנחיות שישנן ב"מדריך לבוני מרכבים" של יצרן הרכב, וזאת בליווי מהנדס שמנוסה בכך. אם המנוף חריג או משקלו גבולי, מומלץ להתייעץ גם עם מהנדס של יבואן המשאית.

ההנחיות כוללות בין השאר התייחסות לבניית תת־השלדה של המנוף והמרכב, הקורות התומכות וכמובן רגלי המנוף, אם ישנן. גם שלדת המשאית, שצורתה כמו אות 'כ', צריכה להיתמך מבפנים כדי שלא תתכופף ותיסדק ממשקל המנוף או בעת ההידוק של בורגי המנוף לשלדה. מספר בורגי ההידוק וקוטרם רשומים בהנחיות של יצרן המנוף. כל הברגים חייבים להיות סגורים עם אומים בעלי אבטחה עצמית או צמד אומים בכל צד, שימנע שתחרור של הברגים.

אשר לריתום של תת־השלדה של המנוף למשאית, חייבים לשים לב להנחיות ההנדסיות שמחייבות ריתום קשיח עם הרבה בורגי חיבור לשלדת המשאית. גם בנושא זה אין הנחות ואין פשרות. המשאית והמנוף צריכים לשמש כמכלול קשיח אחד, והברגים אמורים להבטיח זאת ולא להשתחרר במשך שנות התפעול.

המסקנה היא שצריך לשכור רק את שירותיהם של אנשים מוסמכים ומאומנים. הם יידעו לעזור בתכנון ההתקנה ולוודא שהמנוף מתאים לצרכי העבודה ולמשקלות המותרים של יצרן המשאית. הם גם יספקו עצות בטיחות נוספות ליישום.

מפעיל מיומן, כשיר וממוקד

מפעיל המנוף חייב להיות בראש ובראשונה מיומן ולעבור קורס מתאים. הוא צריך לקרוא את הוראות התפעול, להכיר היטב את ההנחיות הבטיחותיות ולהתנסות בעבודה עם המנוף. המפעיל צריך להיות גם כשיר מבחינה בריאותית, כלומר לא צרך אלכוהול או סמים וללא בעיות ורטיגו. כמו כן כל מי שמפעיל מנופים צריך ללבוש ציוד מגן. בכלל זה סרבל עבודה והימנעות מבגדים רפויים.

עבודה עם מנוף מחייבת ידע וניסיון. התפעול מצריך מיומנות רבה, וכל טעות עלולה לגבות חיי אדם ונזק למטען. מכיוון שכך, בעל הרכב, קצין הבטיחות ומנהל צי הרכב חייבים לוודא כי כל מפעילי המנופים מאומנים באופן מלא בשימוש במנוף. כמו כן על כל העובדים להיות מודעים לכללי הבטיחות ולאמצעי הזהירות, ויש לאפשר להם נגישות אליהם. תפעול מנוף מצריך סטנדרט גבוה מאוד של בטיחות.

ישנם כישורים ומערך הדרכה ספציפי שכל מפעיל מנוף חייב לעבור לפני שיהיה מורשה לתפעל משאית ומנוף. התוצאה החמורה ביותר של שימוש לא נכון במנוף היא הרוגים, לכן אי אפשר להעריך יותר מדי כמה חשוב שיהיו למפעיל הכישורים הנכונים. כמובן שאי אפשר לחזות את כל התאונות או להימנע מהן, אך בעזרת אימונים מתאימים אפשר להפחית במידה ניכרת את הסיכון התפעולי־בטיחותי.

חשוב שרק מפעיל אחד בכל פעם יוכל לשלוט על המנוף. במהלך העבודה עליו להחזיק את יחידת הבקרה בידיו בכל רגע. כמו כן נחוץ מתג לעצירת חירום זמין להפעלה ובהישג יד.

לעולם אסור למפעיל להיות שאנן או אדיש בביצוע נהלי ההפעלה והבטיחות של המנוף, ועליו להימנע מהסחות דעת כגון דיבור בטלפון. יותר משני שלישים מתאונות המנוף, 74 אחוז, מתרחשות במהלך פעולות שגרתיות. אחת הפעולות השכיחות היא הידוק ציוד ריתום המטען. 59 אחוז ממקרי התאונה האלו בארה"ב יוחסו לבעיית חבלים ואמצעי קשירה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן