מגה משאיות
כתבות
מגה בטיחות
לעמוד קודם

פתרון לשטח מת בנהיגה

שטח מת הוא האויב הסמוי של כל נהג, מרוכב אופנוע, דרך נהג רכב פרטי ועד לנהגים של משאיות ואוטובוסים. כגודל הרכב, כך גדלה הכמות של האזורים המתים

13/02/2024
זמן קריאה: 7 דק'

כמות תאונות הדרכים הקורות עקב שדה ראייה חסום (שטח מת), גבוהה מאוד. הרבה מהתאונות הן תאונות "רכוש" ולכן אינן מדווחות, אבל התאונות הקריטיות מסתיימות בדרך כלל עם אנשים מתים.

נהגי הרכבים הפרטיים מודעים לנושא כשהם נתקלים ברכב ש"פתאום" מופיע בצד הרכב שלהם כשהם מבקשים להחליף מסלול נסיעה או לבצע פנייה. נהגי הרכבים הכבדים מודעים לסכנה כשהם מגלים לפתע אובייקטים (רוכבי אופניים או הולכי רגל) מימין לרכב הכבד.

ישנם מספר אזורים מתים מוגדרים:

  • האזור האחורי-צידי - הן מימין הן משמאל - של הרכב, כשרכב מגיע מאחור בצד הרכב ומראות הרכב אינן מכסות את הגעתו. אזורים אלה, שנקראים בשפה המקצועית Blind Spot Detection (BSD), משותפים לכל סוגי הרכבים, החל באופנועים וכלה ברכבים כבדים ובאוטובוסים.
  • האזור הקדמי של הרכב - ייחודי לרכב כבד (מ-8 טונות ומעלה) ולאוטובוסים. הנהג אינו יכול לכסות במראות את האזורים הצמודים לחזית הרכב, ובמיוחד האזור הקדמי-פינתי. בשפה המקצועית אזור זה נקרא Direct Vision. לצערנו הרב, כל תאונה שמתרחשת באזור זה מסתיימת בהרוגים - ילדים ואנשים מבוגרים.
  • האזור בצד ימין של הרכב - גם הוא ייחודי לרכבים מסחרים גדולים ולרכבים כבדים, במיוחד לאוטובוסים ורכבי משא עם גרורים. מרבית התאונות שקורות בגלל שטח מת בצד ימין של הרכב, מסתיימות במוות. נפגעי הדרך בתאונות אלה הם בדרך כלל רוכבי אופניים ורוכבי גלגינוע (קורקינט).

כדי לנסות להתגבר על בעיית השטחים המתים, החלו יצרני הרכב הפרטי להציע פתרונות טכנולוגיים המבוססים על התקנת חיישני BSD שמעבירים לנהג מידע על רכבים שמתקרבים מהצד האחורי של צידי הרכב. עד היום השקיעו יצרני הרכב ברכבים פרטיים ופחות ברכבים כבדים ובאוטובוסים.

ברכבים הכבדים, ובמיוחד במשאיות, הפתרונות שהציעו יצרני הרכבים לנהגים היו התקנת מראות במגוון תצורות בחזית הרכב ובצד הדלת. האבסורד הוא שמרוב מראות הנהג לא ידע לאן להסתכל.

חסרון בולט נוסף הקשור לשימוש במראות הוא בהיותן פסיביות, כלומר כדי שהנהג יגלה אם יש אובייקט בשטח שהן אמורות לכסות, עליו להסתכל בהן ולזהות אובייקט. המראות אינן אקטיביות ואינן מסוגלות ליידע את הנהג באופן יזום שיש אובייקט בשטח שהן אמורות לכסות.

אפשר לדמיין נהג שיושב על כיסא משאית 28 טונות, ותוך כדי נהיגה באזור אורבני נדרש להסתכל ללא הרף בכל המראות המותקנות ברכב, ובו-בזמן להיות מרוכז בנהיגה ובמה שנמצא מולו על הכביש. זאת משימה לא קלה שמצריכה רמת ריכוז ודריכות גבוהות מהנהג.

המודעות להפחתת תאונות הדרכים באירופה בכלל ובכמה מדינות ספציפיות באירופה (כגון שוודיה) בפרט, גבוהה מאוד. יש מדינות שקבעו יעדים של 0 תאונות דרכים.

כדי להגיע ליעדים של הורדת מספר התאונות, אי אפשר להסתמך רק על הגברת המודעות של נהגים לזהירות, אלא צריך לתת לנהג כלים טכנולוגיים שיעזרו לו להגיע ליעדים.

באיחוד האירופי קיימת ועדה שתפקידה לבנות ולכתוב תקנים למערכות בטיחות שנועדו להפחית את מספר תאונות הדרכים. התקנות נכתבות כמענה לתחומים ספציפיים שהם מחוללי תאונות דרכים, ויישומן אמור להפחית את תאונות הדרכים בתחום ספציפי.

מרגע כניסתן של התקנות לתוקף, הן מחייבות את יצרני הרכב האירופים להתקין את מערכות הבטיחות ברכבים שהוגדרו בתקן. גם יצרן שאינו מאירופה ורוצה לשווק את הרכב שלו באירופה, חייב להתקין את המערכות. דוגמה מוכרת היא מערכת ADAS למניעת סטייה מהנתיב (LDW) והתראה מפני התנגשות חזיתית (FCW).

כדי לתת מענה לתאונות בשטח המת בצד ימין של הרכב, הוועדה הוציאה תקן שנקרא R151 BSIS. היא קבעה בנפרד תקנה לאזור המת בחלק הקדמי של הרכב.

 

מה זה BSIS

המשמעות של BSIS היא Blind Spot Information System, ובתרגום חופשי - מערכת מידע לנהג על האזור המת.

תקנה R151 נוגעת לאזור בצד ימין של הרכב ומיועדת לרכבים בקטגוריות M3 ו-N3, כלומר משאיות ואוטובוסים. התקנה קובעת שעל יצרן הרכב להתקין ברכב (בקטגוריות הנ"ל) מערכת שתיתן לנהג מידע (דגש על מידע) אם באזור מוגדר בצד ימין של הרכב (מסדרון המתחיל כשני מטרים לפני הפגוש הקדמי של הרכב ומסתיים כשלושה מטרים אחרי הפגוש האחורי של הרכב, וברוחב של חמישה מטרים), נמצא רוכב אופניים.

אם המערכת מזהה רוכב אופניים, היא צריכה ליידע את הנהג באמצעות צג שנדלק בצבע אדום ונמצא בקבינה מול הנהג. לצורך מידע, התקנה מצריכה רק התראה ויזואלית ולא התרעה קולית. אם נהג מתכוון לפנות ימינה ורוכב אופניים נמצא במסדרון שהוגדר, הנהג יקבל התרעה קולית.

המערכת צריכה גם להתריע לנהג באופן קולי אם במסדרון שרוחבו שני מטרים עד חמישה מטרים מצידו הימני של הרכב, מגיע רוכב אופניים לכיוון הרכב.

כדי למנוע התרעות שווא מהנהגים, התקנה יורדת לרזולוציות פרטניות מאוד עם התניות של תפקוד המערכת כך שהמערכת לא תטריד את הנהג בהתראות שווא.

נדרשת רמה גבוהה מאוד של טכנולוגיה מעולה באלגוריתמים מורכבים כדי לעמוד בדרישות התקן.

 

טכנולוגיות נפוצות לזיהוי אובייקטים באזורים מתים

הוועדה שכתבה את התקן לא ציינה באלו אמצעים או טכנולוגיה הנהג יקבל את המידע, אבל היא ביקשה שהמערכת שתותקן ברכב תעמוד בדרישות המוכתבות והחמורות של התקן.

קיימות שתי טכנולוגיות שבאמצעותן אפשר לתת מענה לדרישת התקן: מערכות זיהוי מבוססות על טכנולוגיית רדאר; מערכות זיהוי מבוססות על טכנולוגיית מצלמות.

השוואה בין שתי טכנולוגיות
  פרמטרים
סוג טכנולוגיה השפעת מזג אוויר שטח כיסוי מערכת התראה איתור אובייקט תחזוקה
רדאר חסין מפני השפעות מזג אוויר זווית כיסוי של 180 מעלות, זיהוי עד 70 מטר רמת דיוק גבוהה מיידי, מזהה אובייקטים נוספים אין
מצלמות ראייה נמוכה במקרה של מזג אוויר גרוע אין כיסוי מלא רמת זיהוי נמוכה מזהה אובייקטים מוגדרים מצריך ניקוי קבוע של העדשות

מטבלת ההשוואות ברור שהטכנולוגיה העדיפה לכיסוי שטח גדול בצד ימין של הרכב היא טכנולוגיית הרדאר.

אישורי התאמת המערכות לתקן R151

כדי שמשרד התחבורה הישראלי יאשר את המערכות ככאלה שעומדות בדרישות התקן האירופאי R151, הוא דורש לקבל אישור (approval) ממעבדת רכב מוסמכת (על ידי משרד התחבורה) שנבדקה והוסמכה כעומדת בדרישות התקן.

מלבד אישור שמרכיבי המערכת עומדים בדרישת התקן, על החברה שמייבאת את המוצר לארץ לקבל אישור ייצור ממשרד התחבורה שהתקנת המערכת ברכב מתבצעת באופן מקצועי ושבתום ההתקנה, המערכת אומנם תיתן את ההתראה/התרעות בהתאם לנוהל. גם תהליך ההתקנה נבדק על ידי מעבדת רכב מוסמכת.

נוהל R151 קובע כיצד יש לבצע את בדיקות התאמת המערכת כדי שתקבל את ההסמכה של "מתאימה לדרישות התקן". כדי לעמוד בתקן, על המערכת להוכיח שהיא מגיבה לאירועים המפורטים בתקן בשבעה מצבים וברמת דיוק תגובה של אלפית השנייה.

כל התהליך הזה נועד לאשר שהמערכת תדע לתת את המידע לנהג בזמן אמת ולהתריע על תאונה ללא התראות שווא. בסופו של יום המטרה היא למנוע תאונות דרכים.

 

מערכת Baware BSIS

חברת אדי מערכות הציגה לשוק הישראלי מערכת שפותחה ויוצרה בשיתוף פעולה של אנשי א.ד.י מערכות עם יצרנית מובילה בעולם בתחום מערכות הרדאר.

המשימה הקשה הייתה להתאים את המערכת לשוק ה-After Market, שבו יש לנו אפשרות, באמצעות תהליך קליברציה, להתאים את המערכת לכל סוגי הרכב שקיימים בשוק.

מערכת Bawre BSIS מבוססת על טכנולוגיית רדאר. היא מורכבת מחיישן רדאר שמורכב בצד ימין של הרכב וצג שמותקן על הדשבורד של הרכב. המערכת מזהה רוכבי אופניים, הולכי רגל, רוכבי גלגינוע, רוכבי אופנועים ומכוניות.

החיישן מזהה אובייקטים בזווית של 180 מעלות, וביכולתו לזהות כל שינוי שחל בדופן הרכב. כך למשל הוא יכול לזהות סיבוב ימינה (הגלגל מתחיל לבלוט מהדופן של הרכב). אם יש אובייקט בצד ימין של הרכב, המערכת תתריע (קולית) על הימצאות האובייקט גם אם הנהג לא הפעיל את מחוון הפנייה שלו.

השימוש בטכנולוגיית רדאר אפשרה לאדי מערכות לשלב כחלק אינטגרלי מהמערכת חיישן Blind Spot Detection, שמיידע את הנהג על רכב שמתקרב מצידו האחורי-ימני של הרכב. אם הנהג רוצה לשנות את נתיב הנסיעה שלו לנתיב שבו נמצא הרכב שמתקרב מאחור, המערכת תתריע לנהג על הימצאות הרכב.

כדי לתת מענה לשני צידי הרכב, אפשר להתקין חיישן BSD נוסף בצידו השמאלי של הרכב. באופן זה לנהג יהיה כיסוי מלא ומושלם על התקרבות רכבים מצידי הרכב או מאחוריו.

מערכת Baware BSIS נבדקה על ידי מכון לרכב אריאל - מעבדת רכב מוסמכת על ידי משרד תחבורה, שמצא כי המערכת עומדת בכל הדרישות של תקן R151. קבלת ההסמכה ממעבדת אריאל מאפשרת למשרד התחבורה להגדיר את מערכת Baware BSIS כמערכת בטיחות.

 

רגולציה בישראל

מספטמבר 2024, כל רכב בקטגוריות N3 ו-M3 שיימסר ללקוח יהיה חייב להיות מצויד במערכת BSIS שעומדת בתקן 151R.

על פי הנחיית משרד התחבורה נכון למועד כתיבת שורות אלה, רכבים שיובאו לישראל לפני ספטמבר 2024 ויימסרו ללקוחות מ-1 בספטמבר 2024, יהיו חייבים בהתקנה מקומית של מערכת BSIS.

בטיחות לפני הכול

לא צריך להמתין לרגולציה כדי לקבל החלטה להתקין את מערכת Baware BSIS ברכבים. אין ספק שמערכת זו מונעת תאונות דרכים קטלניות. כל תאונה שנמנעת אינה רק חוסכת חיי אדם, אלא גם כסף רב לחברה, שלא צריכה להשבית את הרכב. בהתקנת המערכת ברכבים יש משום אמירה של החברה לנהגיה שאכפת לה מהם ושהיא דואגת לצייד אותם במערכות מתקדמות למניעת תאונות דרכים.

חברות מובילות בשוק הישראלי כבר החליטו והתקינו ברכבים שלהן את המערכת, בהן חברת החשמל, מפעלי חמצן, אוטובוסים של מועצות אזוריות, שטראוס, משאיות תובלה ועוד.

 

לפרטים נוספים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן