מגה משאיות
כתבות
מגה בטיחות
לעמוד קודם

תאורת לד במשאיות

בעלי משאיות רבים בישראל מוסיפים למשאיותיהם תאורת לד מנצנצת. זוהי תאורה אסורה, שמגבירה את הסיכון הבטיחותי לשאר הנהגים. ולמרות הסכנה היא לא זוכה לאכיפה משטרתית בולטת

יצחק דוידוף |  
17/07/2023
זמן קריאה: 7 דק'

הם מנצנצים. בבוקר, בלילה, כשמובילים סחורה וגם כאשר לא מובילים דבר. כשנהגי משאיות רוצים לבלוט בכביש, הדרך הטובה, המהירה והזולה לעשות זאת היא באמצעות התקנת תאורת לד, הנמכרת בזול, והתקנתה פשוטה ומהירה, בצבעים צהוב, ענבר (כתום) או אדום.

איפה הבעיה?

על פי תקנות התעבורה לפנסים יש תפקידים מוגדרים. לנהגי משאיות, כמו לשאר הנהגים, אסור להתקין פנסים מעבר למה שמותר. הפנסים עלולים להפריע לשאר הנהגים, הן אלו שנוסעים מאחורי המשאית והן אלו שנוסעים לפניה.

כשהתאורה האסורה מהבהבת, יש בכך משום חטא על פשע. כל נהג, מיומן ככל שיהיה, מסיט את מבטו לעברה. זאת תגובה טבעית. בחשיכה, התאורה העודפת והמהבהבת אינה משמשת להארה אלא מהווה סכנה בטיחותית. כשהכביש חשוך, עיניו של הנהג שנוסע בקרבת המשאית נמשכות מטבע הדברים למקור האור במקום שיתרכז בכביש.

נראה שנהגי המשאיות אימצו באופן גורף מדי את התקנה שמחייבת תאורה צידית, שעליה יורחב להלן. התאורה שאמורה לאפשר לנהגים האחרים לראות את אורך המשאית שלפניהם בחשיכה, כדי שלא יתנגשו בה, 'הוסבה' למקורות אחרים, בהם חזית המשאית (על גבי הגריל של מכסה המנוע), מעל תא הנהג, מאחורי המשאית, ובעצם בכל מקום, כיד הדמיון הטובה על בעל המשאית ומתקין האבזור.

ההתקנה הזאת נעשתה שכיחה כל כך, עד שהנהגים האחרים התרגלו אליה. במקום שיחשבו שיש מוקד מסוכן על הכביש (כגון מטען חורג), רף המודעות לסכנה פוחת, בדיוק להיפך ממה שהתכוון המחוקק.

מלבד עבירת תעבורה, חלק מהאנשים רגישים לתאורה מהסוג הזה. מחקרים מלמדים שהיא מעוררת בקרב חלק קטן מהאנשים התקף אפילפטי שמקושר להבזקי אור (ראו בוקסה בסוף).

התאורה המנצנצת פשוט אסורה, מלבד מקרים מיוחדים שמוגדרים היטב בתקנות התעבורה.

 

אורות מהבהבים אינם אותות אזהרה

בעלי משאיות רבים מתקינים אורות לד בתום ללב, כדי להזהיר נהגים ועוברי דרך אחרים שנוסעים בקרבתם על אודות סכנה שנשקפת להם.

תקנה 62 בתקנות התעבורה נוגעת לנושא זה:

62(א) לא ישמיע אדם ברכב מנועי אות אזהרה בסירנה או בכל כלי או אמצעי אחר ולא יפיץ אור מהבהב צבעוני, אלא אם תקנות אלו מורות אחרת או אם ניתן לו היתר לכך מאת רשות הרישוי.

(ב) מקום שתקנות אלה מורות כי רכב יפיץ אור מהבהב או מקום שניתן היתר לרכב להפיץ אור מהבהב, יהיה הפנס כאמור בחלק ג' בתוספת השנייה וצבעו:

(1) ברכב משטרה, ברכב משטרה צבאית, ברכב הג"א, ברכב צה"ל וברכב שב"ס מבצעי שאושר כרכב ביטחון - כחול או כחול אדום;

(1א) ברכב שיטור משולב - כחול-צהוב;

(2) באמבולנס של מגן דוד אדום, באמבולנס של צה"ל, ברכב לכיבוי אש - אדום;

(3) ברכב שאישרה רשות הרישוי כרכב ביטחון - אדום (ובאישור מיוחד - כחול);

(4) ברכב גרירה וחילוץ, ברכב עבודה, ברכב ליווי לפי תקנה 85 (לרוב ליווי מטען חורג), ברכב שמידותיו חורגות, ברכב המוביל מטען חורג ובכל רכב שקיבל היתר מרשות הרישוי - צהוב.

(ג) הנוהג ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) לא יפיץ אור מהבהב כאמור אלא אם כן הדבר דרוש למילוי התפקיד המוטל עליו ובשעת מילוי התפקיד בלבד, ורכב גרירה וחילוץ לא יפיץ אור מהבהב אלא בעת גרירה או חילוץ בפועל.

תקנה 350 פנסים ואורות נוספים:

(א) ברכב וכן בגרור ובנתמך לא יותקן פנס או מיתקן מפיץ אור, נוסף על הפנסים והאורות שנקבעו בתקנות אלה, אלא אם רשות הרישוי התירה התקנת פנסים נוספים או מיתקני תאורה נוספים.

(ב) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על הארת פנים הרכב, ובלבד שלא יהא בה כדי להפריע לנוהג באותו רכב.

התקינה האירופית, וכן התקינה הישראלית, מחייבות התקנת תאורה צידית במשאיות וגרורים שאורכם יותר משישה מטרים ורוחבם יותר מ-2.10 מטרים. הדרישות לפסים ולתאורה דומות מבחינת ממדי הרכב, אבל התאורה הצידית אינה קשורה למשקל הכולל של הרכב אלא לאורכו ולרוחבו.

במקרה זה מיושמת בישראל התקינה האירופית R91. התקינה מחייבת התקנה של שני פנסים לפחות בצידי המרכב של המשאית או הגרור, ותאורה צידית בצבע ענבר בלבד. יש להתקין אך ורק פנסים הנושאים תו תקן אירופי, עם סימון E.

כמו כן נקבע שיש להפעיל את כל המנורות ההיקפיות על ידי מתג אחד בלבד. לרוב זהו המתג של הדלקת האורות. חשוב שהתאורה הצידית תותקן באופן שלא תוסתר על ידי המרכב או אביזרים אחרים שמותקנים על המשאית.

זווית הנראות תהיה 45± מעלות לפחות (ימינה ושמאלה). הפנסים בצידי המרכב יותקנו בהתאם למידות האלה: הפנס הקדמי ביותר יותקן במרחק שלא יעלה על שלושה מטרים מהקצה הקדמי של תא הנהג; המרווח המרבי בין שני פנסים לא יעלה על שלושה מטרים; הפנס הצידי האחורי ביותר יותקן במרחק של עד מטר אחד מהקצה האחורי של מרכב המשאית; הגובה המרבי של כל אחד מהפנסים לא יעלה על מטר וחצי מהקרקע; הגובה המינימלי של כל אחד מהפנסים לא יפחת מ-25 ס"מ מפני הקרקע.

כאן נגמרות אפשרויות התאורה הנוספת המותרת למשאיות רגילות, אשר אינן מובילות מטען חורג, רכב עבודה או מובילית. המשאיות האחרות צריכות להסתפק בתאורה קונבנציונלית, שבה נעסוק כאן בקצרה.

לפני מספר שנים פורסמה הפרשה של "גשר תאורה". מדובר בגשרים עם תאורה שהותקנו על ידי בעלי משאיות נלהבים מעל תאי הנהג במשאיות, כביכול לעבודה בשעות הלילה בשטחים שאינם מאוכלסים (לא בכבישים). כמה עשרות רכבים קיבלו היתר לכך בזכות שינוי לא חוקי שבוצע ברישיון הרכב שלהם על ידי מאכערים. התופעה המטרידה הזאת נאסרה ונעלמה, וכיום כל שנותר הוא להוריד מהכביש את שאר המנצנצים, למען בטיחות הנסיעה.

כאן נכנסים לתמונה הגופים האמונים על האכיפה. בשלב ראשון, ברמת חברת התובלה, ההנחיה חייבת להיות שאסור להתקין על המשאית תאורה נוספת מעבר לזו שהותקנה בה במקור, וכל התקנה נוספת תידרש לאישור של בעל החברה, ורצוי גם של קצין הבטיחות שלה. זאת גם אם מדובר בנהג שיש לו משאית קבועה, שבה הוא נוהג מדי יום.

קצין הבטיחות מצידו צריך להיות ער לשינוי. הרשאה שלו להתקין תאורה מנצנצת, ולו בעצימת עין, גורעת מתפקידו כפי שהכתיב המחוקק.

מבחינת משטרת התנועה, האכיפה קלה וברורה. כל שנדרש הוא לרשום לבעל הרכב עם האורות המרצדים דוח מרתיע, ואולי אף להוריד את הרכב מהכביש בגין השינויים הבלתי- חוקיים שבוצעו במערכת התאורה. זיהוי העבירה קל ופשוט, ונדרש רק מאמץ קל כדי למגר את התופעה הזאת מהכביש.

תקנות התעבורה - מותר ואסור

תקנות התעבורה נוגעות לכל סוגי הפנסים שמותרים להתקנה ברכב.

תקנה 334: פנסי החזית, כלומר אור גבוה ואור נמוך.

תקנה 335: התקנת פנסי החזית, מיקומם, עוצמתם וכו'.

תקנה 336: פנסי החזית באופנוע וברכב איטי.

תקנה 337: עממור, כלומר ידית השליטה המאפשרת לנהג להחליף את האור הגבוה בפנסי החזית באור נמוך, ולהיפך.

תקנה 338: נורת אזהרה ברכב. הכוונה לנורה שמותקנת בתא הנהג, בעלת עוצמת אור קטנה, שנדלקת בעת שימוש באור גבוה.

תקנה 339: פנסי חניית הלילה. אלו צריכים להיראות במרחק של 150 מטר לפני הרכב בשעת לילה.

תקנה 340: פנסי הרוחב. הכוונה היא לארבעת הפנסים (ברכב שרוחבו 210 ס"מ ומעלה) לסימון רוחב הרכב בלבד.

תקנה 341: פנס אחורי. הכוונה לפנס הרגיל, אחד בכל צד. מערכת ההפעלה של הפנסים האחוריים תופעל עם פנסי החזית, פנסי הרוחב ופנסי החניה.

תקנה 342: פנס הבלימה, מיקומו והתאורה שלו.

תקנה 343: הארת לוחית הזיהוי של הרכב.

תקנה 344: מחוון הכיוון (איתות ימינה ושמאלה).

תקנה 345: מחזירי אור.

תקנה 347: פנס הערפל ברכב.

תקנה 348: פנס נסיעה לאחור.

תקנה 349: זרקור. מותר להתקין ברכב מנועי זרקור אחד שאורו לבן או צהוב, ובלבד שאפשר לכוונו מתא הנהג.

תקנה 351: מצב הפנסים.

351א. (א) פנסי התאורה, האיתות והסימון יותקנו בהתאם לאמור בהנחיית האיחוד האירופי מס' EEC 76/756 לרבות כל העדכונים שהתפרסמו על פיה.

(ב) לגבי רכב מנועי המיוצר לפי התקינה הפדרלית של ארצות הברית או לפי התקינה הקנדית, הפנסים יותקנו על פי תקן F.M.V.S.S 108 או לפי התקן הקנדי C.M.V.S.S 108, בכלל זה עדכונים שהתפרסמו מזמן לזמן.

תקנה 352 חותמת את התקנות שנוגעות למערכת התאורה עם תקני הפנסים.

אפילפסיה פוטוסנסטיבית

אפילפסיה פוטוסנסטיבית (PSE - Photosensitive epilepsy) היא צורה של אפילפסיה שבה ההתקפים מופעלים על ידי גירויים חזותיים הנוצרים מתבניות בזמן או במרחב כגון אורות מהבהבים, צורות קבועות או צורות קבועות נעות. רק ל-5-3 אחוזים מן החולים באפילפסיה יש רגישות לגירויים חזותיים והם עלולים לקבל התקפים.

אנשים שיש שלהם PSE חווים התקפים אפילפטיים כאשר הם נחשפים לגירויים חזותיים מסוימים. טבעו המדויק של הגירוי או הגירויים שמעוררים את ההתקפים משתנה מחולה אחד למשנהו, כפי שמשתנים האופי והחומרה של ההתקפים הנובעים מן הגירוי ונעים בין התקפי ניתוק קצרים להתקפי טוני-קלוני מלאים. רבים מהחולים שיש להם PSE חווים אאורה או תחושות מוזרות לפני שההתקף מתרחש, והדבר עשוי לשמש אזהרה לחולה לעזוב את אזור הגירוי.

הגירוי החזותי שגורם להתקף הוא בדרך כלל מחזורי, כלומר יוצר תבנית קבועה בזמן או בחלל. אורות מהבהבים או דמויות המתחלפות במהירות (כמו במועדונים, ליד רכבי הצלה, בסרטי פעולה ובתוכניות טלוויזיה) הם דוגמה לתבניות בזמן העלולות לגרום להתקף. אלה הגורמים הנפוצים ביותר. תבניות סטטיות במרחב, כגון פסים וריבועים, עלולים גם הם לגרום להתקף, למרות שהם לא זזים. במקרים מסוימים הגורם חייב להיות מחזורי הן במרחב הן בזמן, כמו פסים נעים מסוימים.

יש כמה מאפיינים משותפים לגירויים של רבים מחולי PSE. התבניות מאירות בדרך כלל בתאורה חזקה (הבהובים מבריקים של אור מתחלף עם חושך, או פסים לבנים כנגד רקע שחור). סביר שגירויים הממלאים את כל שדה הראייה יגרמו ליותר התקפים מאשר אלה הנראים רק בחלק משדה הראייה.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן