מגה משאיות
כתבות
מגה הובלה
לעמוד קודם

אבטחת מטענים ברכב מסחרי - הנחיות וכללים להעמסה, אבטחה והובלה בטוחה

נרתמים לריתום

16/11/2022
זמן קריאה: 6 דק'

תאונות דרכים עם נפגעים מתרחשות ממגוון סיבות, ובהן תאונות שמעורבים בהן משאיות וכלים כבדים. ברוב התאונות שמעורבים בהן כלי רכב בעלי מסה גדולה, יש למשקל הרכב תרומה בעלת משמעות לעוצמת הפגיעה ולתוצאות התאונה. המודעות לבטיחות בהובלת המטען תופסת תאוצה בקרב משרד התחבורה ורשויות האכיפה.

הובלת מטענים במשאיות היא מרכיב מרכזי וחיוני בכל משק מודרני, ובלעדיו לא תיתכן תנועת סחורות והמשק ייעצר כליל. למשאית עמוסה במטען כבד יש פוטנציאל הרס רב. כדי לשמור על הבטיחות של כלל משתמשי הדרך, נדרשים כל בעלי התפקידים בענף - בעלים, נהגים, קציני בטיחות ושאר המעורבים בפעילות - לגלות מקצועיות, מחויבות ואחריות אישית. למרבה הצער במקרים רבים מטען מאובטח באופן לא בטיחותי, אשר גורם לשחרורו, לנפילתו ולפיזורו, לאיבוד שליטה ברכב ואף להתהפכות הרכב. מאות מטענים נשמטים מדי שנה מכלי רכב. בהערכה גסה כמעט ב-20% מכלל המשאיות נופל מטען שאינו קשור כהלכה או קשור באופן רשלני ומסוכן.

הנתונים בכתבה זו נלקחו מ"ספר דרך לאבטחת מטענים ברכב מסחרי" שהוציאו משרד התחבורה, הרלב"ד ומועצת המובילים והמסיעים, ונושאיו הם הובלה בטוחה של סוגי מטענים, מיקומם בתוך מרכב הרכב ואבטחת מטען נכונה. הדברים נסמכים על ת"י 6395 חלק 1 "אבטחת מטענים ברכב מסחרי שיטות ודרישות".

 

 

עשרת הדיברות להעמסה בטוחה

לפניכם עשרה כללים חשובים להעמסה בטוחה.

1. לפני העמסת מטען ברכב, בדוק כי הרכב מתאים להובלה, כולל ציוד הריתום והאבטחה.

2. אבטח את המטען כך שיפחת הסיכוי להחלקתו, להתהפכותו ולהישמטותו מהרכב.

3. קבע את שיטת האבטחה המתאימה ביותר למאפייני המטען (נעילה, חסימת תזוזה, ריתום) והשתמש באמצעים תקניים בלבד.

4. ודא שהשימוש נעשה על פי הוראות של יצרן הרכב או יצרן הציוד.

5. בדוק כי אבטחת הציוד עולה בקנה אחד עם אילוצים שאתה עשוי להיתקל בהם בנסיעה. פנייה חדה, תנאי כביש או מזג אוויר, צריכים להיחשב כסבירים שיקרו בנסיעה. ציוד האבטחה חייב להיות מותאם לתנאים אלה.

6. בטעינת מטען, יש לבדוק את המטען והריתום, ולוודא שחלוקת המשקל מאוזנת היטב לפני הנסיעה. ודא כי המטען מועמס באופן שמרכז הכובד הכולל של המטען נמצא קרוב ככל האפשר לציר האורך ונשמר נמוך ככל האפשר. יש להעמיס מוצרים כבדים למטה ומוצרים קלים למעלה.

7. בדוק את תקינות הריתום של המטען בתדירות גבוהה. עצירה לצורך בדיקה בזמן ההובלה תהיה במקום בטוח לעצירה. לאחר בלימת חירום, בלימה חזקה או אירוע חריג אחר במהלך הנסיעה, יש לבדוק ולוודא שלא חל שינוי באופן הריתום של המטען.

8. יש להשתמש בציוד התומך באבטחת המטען כגון ממלאי-נפח, משטחי-חיכוך, לוחות מעצורים, רצועות וקיר תומך.

9. ודא כי אמצעי הריתום והאבטחה לא יפגעו במטען המובל.

10. התאם את מהירות הנסיעה לנסיבות ולתנאי הכביש. יש להימנע מפניות חדות, מהאצות ומבלימות חזקות.

 

 

כללי ברזל להעמסה וריתום

לפני שמתחילים בהעמסה, חובה לדעת מה משקלו הכולל של המטען, ובהתאם לכך לקבוע את אופן ריתומו. כלי הרכב ייבחר לפי סוג המטען, אמצעי הריתום ונקודות העיגון, תוך התחשבות בעומס המרבי להעמסה לפי הוראות היצרן.

העמסה: לפני טעינת הרכב יש לוודא את התקינות של משטח ההטענה ונקודות העיגון. אם ההעמסה כוללת מכולות, יש לבדוק את תקינות מנעולי ההצמדה.

כדי להשיג יציבות מרבית של הרכב וכדי לשמור על בטיחות הנהג ובטיחות משתמשי הדרך, יש להקפיד על העמסת המטען לפי הכללים הבאים:

1. חלוקת המטען תהיה לאורכו של משטח ההטענה ולפי מרכז הכובד שלו.

2. עדיף להצמיד את המטען לדופן הקדמית. אם הדבר לא מתאפשר, משתמשים בסד עצירה קדמי בהתאם למרכז הכובד.

3. המטען יועמס כך שמרכז הכובד יהיה כמה שיותר נמוך.

4. האריזות הכבדות יונחו למטה, באופן שיוכלו לשאת את משקל האריזות שמעליהן.

5. העמסת המטענים תיעשה לפי סדר הפריקה ותוך התחשבות במרכז הכובד.

6. משטח ההעמסה יהיה נקי כדי להגדיל את החיכוך.

7. כלי הרכב יתאים לסוג המטען ומשקלו.

8. יש לוודא כי כל אמצעי הריתום המתאימים והתקניים קיימים.

9. מתאימים את קצב הנסיעה למצב הדרך, למצב הרכב ולסוג המטען, ונמנעים ככל האפשר מהאצות ומבלימות פתע.

10. הבטיחות של הנהג ושל יתר משתמשי הכביש תלויה בו.

 

 

טבלה מסכמת - סוגי מטען, אמצעי ריתום ואופן ריתום
סוג המטען אמצעי ריתום אופן הריתום הערות
גליל פלדה שרשרת 5/8 לפחות קשירה עם שרשרת ומותחן כל גליל בנפרד הובלה רק בעריסה ייעודית
משטחי עץ רצועה 2.0 טונות בצבע ירוק קשירת כל שורה בנפרד  
מטען מעורב במשטחים רצועה 2.0 טונות בצבע ירוק קשירת כל משטח בנפרד או שימוש בהתקן אורכי  
חבילות עץ רצועה 2.0 טונות בצבע ירוק קשירת כל חבילה בשתי נקודות לפחות הצמדת החבילות לדופן קדמית וזו לזו
פרופילי ברזל שרשרת 3/8 עם מותחן או כבל קשירה בשתי נקודות לפחות לאורך הארגז חובה דופן קדמית ועמודי צד
סלילי ברזל שרשרת 3/8 עם מותחן או כבל גידור עם שרשרת ליצירת כלוב קשירה של חבילה ראשונה וחבילה אחרונה חובה דופן קדמית, הובלה בקומה אחת בלבד
גלילי נייר רצועה 2.0 טונות לפחות קשירת כל שורה בנפרד  
תפזורת חובה לכסות מטען מתאבך או מרחף כיסוי מלא מהצד ומאחור אין העמסת מטען מעל הדפנות
מכולות כולל איזוטנק מנעולי הצמדה הובלה בנתמכים ייעודיים, הובלת מכולה יחידה 20 רגל באמצע בלבד  
שקי ענק ביגבגים/מענבים רצועה 2.0 טונות בצבע ירוק קשירת כל שורה בנפרד או באמצעות התקן אורכי הצמדה לדופן קדמית
חביות בעמידה רצועה 2.0 טונות בצבע ירוק קשירת כל שורה בנפרד או שימוש בהתקן אורכי או משטח עליון לריתוק  
צינורות רצועה 2.0 טונות לפחות שורה תחתונה תחום על ידי עמודים, העמסה בפירמידה, קשירה בשתי נקודות לפחות שימוש בעריסה ייעודית לצינור גדול שאינו תחום
ברזל בניין ארוך שרשרת 3/8 עם מותחן או כבל הובלה עם דופן קדמית ועמודי צד, קשירה בשתי נקודות לפחות מטען באורך חריג, הובלה בנתמך מתארך
מגבה נוע רמסע הובלה ברכב ייעודי תקני בלבד הובלת גונדולות בשתי קומות, מחייבת קשירה ביניהן והתקן מובנה  
צ.מ.ה זחלי שרשרת 5/8 ומותחן שתי שרשראות בכל צד, הצמדה לכיוון הנסיעה, קשירת זרוע ארוכה למניעת תזוזה שימוש חובה בסדי עצירה, קדמי ורוחבי
צ.מ.ה אופני שרשרת 5/8 ומותחן שתי שרשראות בכל צד, נעילת היגוי מפרקי - אם יש חובת סדי עצירה קדמיים, כף היעה מונחת על המשטח
בלוני גז פחמי הובלה בארגז ייעודי מאושר שהוא כלוב שימוש במוט רוחב נייד לריתוק הבלונים אפשר להוביל שתי קומות ברכב ייעודי בכלובים
רשתות לבניין מכל סוג כבלי פלדה בשתי נקודות לפחות  
מכלי קובייה קשירה עם רצועות, לפחות 2.0 טונות כל שורה בנפרד או שימוש בהתקן אורכי חובת הובלה ברכב עם דופן קדמית
אלמנטים מבטון רצועות לפי משקל האלמנט ולא פחות מרצועה של 2.0 טונות קשירת כל שורה בנפרד אלמנטים לא אחידים, קשירת כל אלמנט
זכוכית רצועות בהתאם לגודל המטען ומשקלו, ולא פחות מ-2.0 טונות להובלה בהטיה התקן ייעודי  
סלעים חצובים מסותתים לשיש או למסלעות שרשרת 3/8 ומותחן קשירת כל שורה בנפרד  
סלעים עגולים לא מסותתים הובלה באמבטיה או ברכב ייעודי מאושר הובלה ברכינה בלבד או רכב אחר שאושר  
משא להובלת רכב - שלושה משטחים התקנים מובנים ורצועה ייעודית קשירת כל רכב בנפרד לפחות בנקודה אחת תוך שימוש בסטופרים מובנים, מגרעת גלגלים או רצועה ייעודית  
משא להובלת רכב במשטח אחד או שניים רצועה טונה אחת לפחות קשירת כל רכב בשתי נקודות לפחות  
צינורות מבטון רצועות 2.0 טונות לפחות קשירה בשתי נקודות לאורך המטען אלמנטים לא אחידים, קשירת כל אלמנט
רכב לציוד חריג קשירה לפי סוג המטען הובלה יחידה אחת שאינה ניתנת לחלוקה הובלה על פי האמור בנספח תנאים

הנתונים נלקחו מתוך "ספר דרך לאבטחת מטענים ברכב מסחרי" בהוצאת משרד התחבורה, הרלב"ד ומועצת המובילים והמסיעים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן