מגה משאיות
כתבות
מגה הובלה
לעמוד קודם

לוגיסטיקה ובטיחות מקושרת

ההתפתחויות האחרונות בתחום התובלה הלוגיסטית העירונית המקושרת מלמדות, כי השיפורים בתחום תורמים רבות ליעילות הענף. היעד הוא שכל נסיעה תמוצה עד תום

דוד יששכר |  
28/03/2024
זמן קריאה: 10 דק'

התובלה החכמה משנה את כללי המשחק. הניהול הלוגיסטי של צי המשאיות, שנסמך על מערכת ניהול פשוטה, מפנה במהירות את הדרך לטובת מערכות ניהול לוגיסטיות המבוססות על קישוריות. פתרונות הקישוריות משנים את ענף התחבורה במידה רבה. המגוון העצום של הנתונים שמשאיות יכולות לשלוח ולקבל, פותח הזדמנויות חדשות לגמרי לכל שרשרת הלוגיסטיקה.

בזכות כ-400 חיישנים, המשאיות החדישות כבר מפיקות מידע יקר ערך. במרצדס לדוגמה מדווחים שתוכנת הקישוריות התפעולית של החברה לנדה מכילה כ-100 מיליון שורות קוד. לצורך השוואה, מדובר ביותר שורות קוד מאלו שמיושמות במרבית מטוסי הסילון. הנתונים האלו עשויים לשמש לפיתוח שירותים לשיפור ביצועי התובלה, ולהפוך אותם ליעילים יותר.

חשיבה על לוגיסטיקה עירונית כמכלול

שיפור הלוגיסטיקה העירונית תלוי בחדשנות כוללת, שבה שותפים כל הפעילים. האידיאל הוא שהעיר תבנה מערכת אקולוגית שבה כל השחקנים הלוגיסטיים מחוברים זה לזה. מספר אלמנטים נחוצים כדי שהדבר יקרה. הראשון, שכל משתתפי השוק הרלוונטיים - ממובילים גדולים ועד שליחי אופניים - יתעדו את יכולות האספקה שלהם בפלטפורמת מידע חכמה (IT) מרכזית. פלטפורמה זו מאפשרת ליצור קישוריות דיגיטלית, פיזית ותפעולית בין השחקנים, ולשלוט בפעולותיהם. עיקרון נוסף הוא שכל הצדדים המעורבים יסכימו על תקני IT מסוימים, ובאופן אידיאלי על גדלי משלוחים מודולריים כדי שיתאפשר לשלב אותם באופן גמיש ולאפשר לחיבור בין הצדדים לפעול באופן חלק.

פלטפורמה מרכזית מהסוג הזה תאפשר להכיל את כל יכולות התחבורה הקיימות בעיר בזמן אמת, ולעיתים גם בתכנון מראש. הרעיון הוא להזין את הביקושים למערכת הזאת. הפלטפורמה מאפשרת לייעל את פעילות המגזר הלוגיסטי. המשמעות בפועל היא שיכולת ההובלה האידיאלית תוקצה לכל משלוח, בין שהוא גדול ומתוכנן מראש ובין שהוא משלוח קטן שיוצא לדרך ברגע האחרון. חברות שילוח מבוססות יהיו חלק מהמערכת הזו בדיוק כמו מוניות שעושות שליחויות או משאיות המשלחות לקמעונאים. במקום שהרכבים יחזרו ריקים, הם יוכלו, לדוגמה, לאסוף אריזות קרטון למיחזור. אם התנועה מתוכננת בזמן אמת, אפשר לנהל זרימות יומיות ולהגיב לנפחי תובלה נוספים או לשיבושים. שקיפות מרבית היא זו שתאפשר שרשת לוגיסטיקה עירונית תהיה יעילה ככל האפשר.

ההצלחה האמיתית של גישה זו, הכוללת מערכת אקולוגית לוגיסטית מורכבת, מודגמת לא רק על ידי חברות סטארט-אפ הפועלות דרך פלטפורמות, אלא גם על ידי ענקית הקמעונאות חברת אמזון. הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האמריקניות בנו תשתית המאפשרת לה לחזות במדויק את כל הביקוש הלוגיסטי שלה בזמן אמת. לאמזון יש סקירה מדויקת של שרשרת הערך שלה בכל עת, והיא בונה שרשרת אספקה עירונית משלה בכל מקום שבו היא לא יכולה לסמוך על שותפים שיעמדו בסטנדרט שהיא מציבה. עם זאת מערכת אמזון פועלת רק כאשר יש מספיק נפח, גודל ותקני משלוח מוגדרים מראש.

רנו וג'קי פרנו בוחנים מודלים ללוגיסטיקה עירונית

חטיבת המשאיות של רנו וקבוצת התובלה ג'קי פרנו (Jacky Perrenot Group), החליטו לשלב כוחות כדי לעצב מחדש את תחום התובלה של המשלוחים העירוניים. השותפים משיקים פתרון לוגיסטי חדשני וחכם המבטיח רווחים ממשיים במונחים של בטיחות, השפעה סביבתית ופריון.

בהיותם מונעים על ידי אותה שאיפה לספק פתרונות בני-קיימה ובעלי ביצועים גבוהים לניידות עירונית, השותפים הוותיקים - רנו משאיות וקבוצת ג'קי פרנו - ניצלו את הידע, הניסיון והמומחיות שלהם כדי להציג חדשנות כפולה, המגדירה מחדש את הלוגיסטיקה העירונית. הפתרון החדשני משלב שימוש במכולות ניידות להחלפת משטחים מסורתיים ופריסה של מערכת טעינה ופריקה אוטומטית בלעדית.

בחטיבת המשאיות של רנו התקינו ציוד לשינוע המיועד למרכבי קירור. אלו הותקנו על משאית רנו E-Tech D החשמלית, במשקל 26 טונות, עם מערכת 'קרוסלה' שפיתח ACTEMIUM - מותג VINCI Energies המיועד לתעשייה - שמחזיקה המכולות הנושאות את הסחורה המיועדת למסירה, וכך מחליפה משטחים קונבנציונליים.

מכלים ניידים אלו, הזמינים במגוון תצורות ובהן קופסה יבשה, גלילי איזותרמית ורשת תיל, מוצגים אוטומטית לנהג ביעד, הודות למערכת אוטומטית של הכנה, טעינה ופריקה. מערכת מחשוב משולבת מבטיחה עקיבות של מכולות ומייעלת את תכנון המסלול, תוך התמקדות בצפיית השלבים של הטעינה והפריקה בעת הגישה לחנות. סיוע נוסף זה יועיל ללקוחות בעת תכנון משלוחים.

 

רנו: Oxygen project

רנו חשפה לאחרונה משאית חשמלית נוספת שמיועדת לתחום הלוגיסטיקה העירונית, במשקל כולל של 16 טונות. חטיבת המשאיות של רנו חברה לקבוצת גאודיס (GEODIS) לתכנון ותפעול של משאית המבחן שמיועדת ללוגיסטיקה עירונית, ועומדת בדרישות של הובלת מטענים במרכז העיר, בעלות דומה לזו של רכב דיזל.

רכב זה, במסגרת 'פרויקט חמצן' (Oxygen project), מאפשר לשלב את כל הדרישות והפונקציות של אספקה למרכז העיר: ביטול מטרדים כגון זיהום ורעש ושיפור הבטיחות האקטיבית והבטיחות הפסיבית כדי לנהל טוב יותר דו-קיום עם כל משתמשי הכביש.

למשאית תא נוסעים מונמך, המעניק לנהג שדה ראייה מצוין. שמשה קדמית גדולה ומספר מצלמות במקום מראות מספקות תצוגה של 360 מעלות. בצד הנוסע מותקנת דלת הזזה, המונעת את הסיכונים הכרוכים בפתיחת דלת רגילה. הנהג מסוגל לצאת מהמשאית משני הצדדים, משמאל או מימין. הטיפוס פנימה והיציאה מהמשאית מוקלים בזכות גובה גישה נמוך הרבה יותר מזה שבמשאית משלוחים רגילה.

ארגונומיה אופטימלית וגישה קלה יותר לחלל המטען נועדו לשפר את פעולות ההעמסה והפריקה בסביבה עירונית. כלים מחוברים מאפשרים לנהגים לייעל את פעולות המשלוח שלהם ואת המסלולים שלהם.

כדי להבטיח שהרכב ישתלב באופן מושלם בנוף העירוני וכדי להגביר הן את הנוחות הן את ההערכה העצמית של הנהג, מעצבי רנו משאיות עיצבו מחדש לחלוטין הן את הקווים החיצוניים של המשאית הן את פנים תא הנהג.

המשאית מונעת ב-100% הנעה חשמלית. אב-טיפוס נשלח לבדיקות למשלוחים עירוניים בפריז. הוא מיוצר באתר של רנו משאיות במפעל Blainville-sur-Orne שבצרפת. לאחר בדיקה זו בעולם האמיתי, יתבצע שלב ההתאמה של הרכב, ולאחר מכן ייעשה מחקר לייעול העלות של הבעלות כוללת.

 

בטיחות, קיימות ופרודוקטיביות

חדשנות זו מציעה שיפורים ממשיים לכל הצדדים המתפעלים את המערכת הלוגיסטית המורכבת. הנהגים נהנים משיפור ניכר בתנאי עבודתם. ראשית, המערכת חוסכת מהם את הצורך לעלות שוב ושוב למשאית ולרדת ממנה, וכן את הצורך לחגור ולאחסן את המטענים. שנית, הדבר מבטל את הסיכונים הכרוכים בטיפול במשטחים ובדלת תא המטען של הרכב. הסרת משימות תובעניות פיזית ופישוט תהליכים מאפשרים לנהגים להתמקד בניהול הכולל של המשלוח.

השילוב של שלדת המשאית החשמלית מדגם E-Tech D Wide והמערכת האוטומטית, מבטיח הפחתה ממשית המוערכת ב-30% בזמני הטעינה והפריקה. כך משופרת הפרודוקטיביות ומוקל הגודש העירוני, שכן משך הזמן שבו המשאית על הכביש הציבורי, מתקצר. שילוב כזה גם מאפשר משלוח ללא רעש או פליטות מזהמות לתושבי הערים. המשאית זכאית לנסוע גם במתחמים עירוניים שמוגבלים לתנועת רכבים בעלי אפס פליטה (ZEV), ואפשר לעבוד בשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות הודות לרעש החרישי שהיא מייצרת. גם במקרים האלו יש תוספת ליעילות הפרודוקטיבית של המשאית, הניכרת בהכנסות וברווחיות.

קבוצת ג'קי פרנו אמורה להיות מפעילת התחבורה הראשונה שמשתמשת בפתרון זה, ואחריה החברות ACTEMIUM ו-Frappa, משנת 2024. זה צעד ממשי קדימה באבולוציה של משלוח עירוני והאילוצים הכרוכים בו, והוא מאשר את המחויבות של השותפים לתחבורה וללוגיסטיקה בת-קיימה ויעילה.

 

קישוריות ומשאיות אוטונומיות

קישוריות מחייבת כמובן תשתית חדשה לתעבורת מידע. יצוין שחברות התובלה החלו להשתמש בתשתית של דור 5 (G5) בקישוריות שבין כלי רכב. מדובר בעליית מדרגה ממשית לעומת הדור הקודם. הקישוריות מאפשרת לקיים תשתית מידע לתעבורה ברמה הגבוהה ביותר. החומרה שבמשאית כבר מוכנה להשתמש בקישוריות בתקן הסלולרי החדש לענף הרכב, לפיכך במרבית המשאיות החדשות אין נדרשים שינויים. הצורך לקלוט ולנתח מידע רב במהירות, מצריך להשתמש בדור החמישי, שכן תשתיות קודמות לא מסוגלות להעביר את המידע מספיק מהר.

ככל שענף התובלה מתקדם, כך צריך להיעזר ביותר ויותר מידע. לדוגמה, שילוב משאיות אוטונומיות מצריך שימוש במחשבים רבי-עוצמה בכלי הרכב עצמם. הטכנולוגיה לשימוש במשאית אוטונומית כבר קיימת (בכל מיני רמות אוטונומיה). כשהרגולציה תאפשר זאת, כלי הרכב האוטונומיים יתבססו על עיבוד נתונים מרחוק כדי להוזיל ולפשט את הרכב, וכן כדי ליצור קשר בין שאר כלי הרכב ואף עם התשתיות באזור הנסיעה.

אפשרות נוספת שנוסתה בהצלחה היא רכבת של משאיות (Trucks platoonin). המערכת מאפשרת למשאיות להיות מקושרות אלקטרונית תחילה בכבישים המהירים, ולאחר מכן אפשר ליצור קישוריות גם בכבישים אזוריים משניים. המערכת הוכחה זה מכבר כמעשית ויעילה. כרגע המכשול הוא הרגולציה.

ברכבת של משאיות, כל משאית מקושרת לשאר המשאיות ויכולה להתקרב למרחק של 15 מטר מהמשאית שלפניה, ולא 50 מטר לפחות, כפי שנדרש בנהיגה קונבנציונלית. מרחקים גדולים יותר נחוצים רק ביציאה ובכניסה. המשמעות היא שרכבת של משאיות הנוסעות קרוב זו לזו מקטינה במידה רבה את ההתנגדות לזרימת האוויר, באופן דומה לזה שמופק בעת רכיבה על אופני מרוצים. כך לדוגמה, נסיעה ב'רכבת' של שלוש משאיות (דיזל) מפחיתה את תצרוכת הדלק ואת פליטת CO2 בשבעה עד עשרה אחוזים. עקב כך רכב מורכב (תומך ונתמך), העמוס במשקל כולל של 40 טונות, יכול להיות מתורגם לחיסכון בתצרוכת דלק של 0.66 ליטר ל-100 ק"מ לכל טונה משקל. מבחינת CO2, מדובר בפליטה של 13.3 גרם לטונה- קילומטר. ערכים אלה נמוכים בהרבה מאלה של כל רכב נוסעים עם מנוע בעירה פנימית.

שילוב של מערכות בטיחות בייצור ובטכנולוגיית רכב מחובר מאפשר למשאיות לעקוב מקרוב זו אחר זו באופן בטוח על ידי תקשור רציף בין המשאיות ותיאום נסיעות עם משאיות אחרות סמוכות. ציי משאיות הפרוסים ברחבי הארץ צפויים לשפר את תנועת המשא הלאומית, ועקב כך את הכלכלה הלאומית.

הקישוריות היא כבר חלק אינטגרלי מהמשאיות האירופיות החדשות מספר שנים. המשאיות משתמשת במערכות בקרת שיוט אדפטיביות ובמערכות מניעת התנגשות הזמינות מסחרית כמרכיבי מערכת מרכזיים. תקשורת מרכב לרכב מאפשרת בקרת שיוט אדפטיבית שיתופית (CACC). טכנולוגיית הרכב תורמת ליציבות ולתגובתיות משופרות של פעולות לתפעול משאיות ושליטה בהן.

היצרנים משתמשים ב"פלטפורמה טלמטית משותפת". מודול קישוריות זה הוא "המוח" של המשאית המקושרת. המוח מקבל ומעביר נתונים בזמן אמת, ומתממשק לכל השירותים הקשורים לקישוריות. בדומה לטלפון נייד, מערכת הקישוריות של המשאית משתמשת ב-Bluetooth, ברשת התקשורת הסלולרית וב-GPS כדי לתקשר. הקישוריות היא רב-ערוצית: עם תשתיות התנועה, עם כלי רכב אחרים ועם מערכות אחרות המעורבות בתהליך הלוגיסטי. לממשק הזה מתחברות גם מערכות לניהול ציי תובלה, כשהן נעזרות בקישוריות כדי להתחבר לכל מפעילי הלוגיסטיקה, למנהלי צי התובלה ולנהגים בשטח. הדבר מאפשר סקירה כללית של כל הנתונים החיוניים במבט אחד.

גם הפתרונות נעשים מתוחכמים יותר. המטרה היא להבטיח שכל אחת מהמשאיות תתופעל באופן היעיל ביותר האפשרי. לדוגמה, במערכת Fleetboard של מרצדס יישומים שימושיים שפיתחה מרצדס בהתאם לדרישות התפעוליות של ספקי צד שלישי. התאמת התוכנה לצרכי חברת התובלה, מאפשרת לה גמישות תפעולית ומקסום התפעול של צי התובלה, הכול בהתאם למאפייני העבודה הייחודיים שלה.

 

כושר תמרון עירוני

משאיות חשמליות קטנות יותר וניתנות לתמרון. הן תוכננו במיוחד לניווט במרחבים עירוניים צרים. לעיתים קרובות יש להן תכונות כגון תאים עם כניסה נמוכה ורדיוס סיבוב משופר, המקלים את התפעול באזורים צפופים. היתרונות האלו מאפשרים להן תנועה טובה גם באזורים אורבניים צפופים, בלי ליצור מפגעי פליטה ורעש ותוך הפחתת הסיכון למשתמשי הדרך האחרים.

רכב אחר, אף הוא מבית מותגי רנו (פרטיות), הוא EZ-FLEX, שיוצר ותוכנן למשלוחים בעיר. הרכב הקומפקטי ניתן לתמרון ונועד לנוע באופן חלק ברחבי הערים. יש לו טביעת רגל אופטימלית יחסית לשטח הטעינה שלו: האורך (3.86 מ'), הרוחב (1.65 מ') והגובה (1.88 מ') קטנים מספיק כדי לאפשר כניסה לחניונים. קיבולת הטעינה שלו באורך 3.0 מ"ר יוצאת דופן במידותיה, ומתאפשרת הודות לתא הטייס הקומפקטי המכיל את כל מגוון הנכסים של רכב נייד אמיתי. רדיוס סיבוב של 4.5 מ' מספק יכולת תמרון מצוינת במרכזי הערים.

הכול תוכנן כדי לענות על הצרכים של הספקים: גישה רחבה למושב הנהג מאפשרת כניסה ויציאה בנוחות, לוח המחוונים המרכזי גלוי היטב - לגישה מהירה וקלה למידע הנוגע לנהיגה, הנראות של הולכי הרגל, הסביבה העירונית ובקרות הנהיגה, פשוטות ויעילות. ממשק המכונה האנושית מודרני ומשולב במלואו בעולם הסמארטפונים. השירותים והאפליקציות מקושרים לרכב ועשויים לשלב אפליקציות המקושרות לפעילויות של בעלי מקצוע למיניהם. בינתיים, כך נראה, רנו השאירה את הרכב על השולחן, בלי לעבור לייצור ממשי.

 

גם לגדולות יותר יש מקום

שיפור כושר התמרון עשוי להגיע גם לפלח השוק של המשאיות העירוניות הכבדות. יצרנית האוטובוסים איריזר לדוגמה חתמה על שיתוף פעולה עם FCC Medio Ambiente לאספקת 10 משאיות חשמליות עירוניות שמיועדות לאיסוף אשפה. התוצאות המצוינות של בדיקות שנעשו בכמה ערים באירופה ושביעות הרצון של המפעילים, הביאו להחלטה זו.

ייצור רחב של המשאיות האלו בגרסאות של שניים ושלושה סרנים, הוא ההוכחה שאפשר ליישם את הניידות החשמלית בכל מיני אזורי מטרופולין, עם השפעה חיובית עצומה מבחינה סביבתית. מדובר בהפחתה של פליטות ומטרדי רעש, בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית וביעילות אנרגטית.

המשאית העירונית של איריזר היא 100% חשמלית, בעלת אפס פליטות. היא עונה על צורכי השוק בערים ובאזורים עירוניים עם הפחתה ניכרת של רעש, פליטות, זיהום ו-CO2, ותצרוכת אנרגיה פחותה ב-50% בהשוואה למשאית רגילה. כל זה הופך אותה לאידיאלית לעבודות מוקדם בבוקר או בלילה, ומאפשר לה גישה לאזורים שבהם מותרת נסיעה רק לכלי רכב בעלי שיעורי פליטה נמוכים בערים.

המשאית משלבת טכנולוגיה פנימית שפיתחו חברות קבוצת Irizar לגבי הפעלה חשמלית, אחסון אנרגיה ואלקטרוניקת בקרה, בשילוב עם יותר מ-100 שנות ניסיון של חברת FCC Medio Ambiente בנוגע לצרכים האמיתיים של השירותים העירוניים.

הגישה לתא הנוסעים נעשית באמצעות גרם מדרגות יחיד ונגיש שאורכו 370 מ"מ. הדבר הופך אותו לבעל גובה הגישה הנמוך ביותר בשוק כרגע, ומבטיח תחבורה בטוחה לנהג. נוחות, בטיחות, שדה ראייה אופטימלי, טווח ארגונומי לכל הפקדים ומסך לוח המחוונים, היו חיוניים לפיתוח עמדת הנהג.

 

שימוש ברכב אחד לכמה מטרות

אפשר ליישם בכלי רכב שימוש מעורב. למשל, רכב המעביר חבילות ביום, יוכל לשמש לסיורי ביטחון בלילה ולמשלוח עיתונים לפנות בוקר, או להוביל חומרי מיחזור בסוף המסלול. צי יעיל ישמש את כולם.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן