מגה משאיות
כתבות
מגה הובלה
לעמוד קודם

ענף התובלה במצב מלחמה

איך משפיעה המלחמה על מצב ענף התובלה? בכתבה שלפניכם מוצג סיכום נתוני מסירת המשאיות לשנת 2023 ונכללים נתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב בתחילת ינואר

יצחק דוידוף |  
19/02/2024
זמן קריאה: 7 דק'

המלחמה תפסה את שוק המשאיות הישראלי במצב גרוע. כל הנתונים כאילו חברו יחדיו כדי לגרום למשבר חמור בענף. את הניצנים הראשונים כבר היה אפשר לראות בתחילת שנת 2023 עם עליית הריבית, התחזקות שער היורו, המהפכה המשפטית ואי-הוודאות הכללית.

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר טרפה מחדש את הקלפים, וחידדה מאוד את חוסר הוודאות הביטחונית, האישית והכלכלית. במצב כזה, כשאף אחד לא יודע מה יקרה מחר, הרבה מאוד משהים, או אף מבטלים, הזמנות שכבר יצאו לדרך.

התוצאה בשטח עגומה: ירידה חדה מאוד בכל פעילות הענף, ביטול בהיקפים גדולים מאוד בתחום התובלה הכבדה (רכינות, תובלה עם מנופים, מגבה נוע, משאבות בטון, מערבלי מטון וכו'), ירידה מתונה יותר בתחום התובלה העירונית כגון תובלה בקירור או משאיות משלוח עירוניות, וירידה בתחום הוואנים והמסחריות הקלות. אף מגזר לא נמלט מאימת המלחמה.

חוסר הוודאות הכלכלית גורם לעצירת הזמנות חדשות. כולם מנסים לצמצם הוצאות ושומרים את הרכש היקר לימים טובים יותר. בינתיים מסתפקים בתיקונים, בטיפולים ובתחזוקה שוטפת, וכן בפעילות על מצבת הרכב הקיים.

חוסר ודאות בישראל

השינויים המשפטיים שהגישה הממשלה לפני כשנה אומנם נפסלו על ידי שופטי בג"צ, אולם בדרך יצרו נדבך גדול נוסף של חוסר ודאות. השינויים שהוצעו בחקיקה והמאבקים בעד ונגד החקיקה, יצרו אי ודאות רבה בכל רכישה במשק ובענף התובלה בעיקר. הענף שקיבל מכות חזקות מתחילת השנה, נותר חבוט, וההמשך אינו נראה מזהיר. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר ופתיחת זירות הלחימה שיתקו הלכה למעשה את הפעילות, שעוד קודם לכן הייתה ברף נמוך. שנת 2023 שהחלה במסירות חלשות, קיבלה האטה חריפה ברבעון האחרון של השנה.

בסיכום שנתי, המספרים אומנם ירדו ב-20% בקירוב, אלא שמרבית כלי הרכב שנמסרו בתחילת שנת 2023 הוזמנו לפני חודשים רבים, כלומר עם ריבית שהייתה נמוכה, שער יורו נמוך יותר, ולפני סערות משפטיות-חברתיות שהתרחשו בישראל ברבעון הראשון של שנת 2023. הרבעון הראשון החל עם ירידה של כ-10% במסירות, וזו החריפה כאמור ל-20% במונחים שנתיים.

במספרים מדובר בירידה בהיקפי המסירות מ-12,812 יחידות ל-10,847 יחידות בהיקף שנתי. הירידה הזו נוגעת לכל פלחי השוק. הירידה במסירות התגלגלה גם לפלח השוק הכבד, שנהנה בתחילת שנת 2023 מיציבות. לדוגמה, בפלח השוק של משאיות עם ארבעה סרנים (בין 26.1 ל-32 טונות) נרשמה ירידה של כ-25% במסירות במונחים שנתיים.

 

ענף הבנייה

אשר לענף הבנייה, כבר ברבעון האחרון של 2022 החלה ההאטה בענף, ועימה הזמנת המשאיות. במספרים מדובר בירידה מ-1,827 ל-1,456 יחידות. דווקא פלח השוק של משאיות עם שלושה סרנים שמר על יציבות יחסית במסירות, שפחתו מ 521 ל-498 יחידות.

המלחמה גרמה קיפאון רבתי בענף הבנייה - סקטור שמושך הרבה מפעילות ענף התובלה. מיד עם פרוץ המלחמה נאסרה כניסתם לארץ של עשרות אלפי פלסטינים שהגיעו מדי יום לעבודות בענף הבנייה. בלעדיהם הענף אבוד. יעברו חודשים עד שיתאפשר להחזיר לפעילות את הענף, בין אם על ידי החזרתם לעבודה של חלק מהפלסטינים ובין אם על ידי הגדלת מצבת העובדים שמגיעים מאסיה.

למלחמה הזאת מתווספת הריבית הגבוהה. עליית הריבית שהחלה ברבעון הראשון אשתקד והתייקרות המשכנתאות גרמו קיפאון בענף הבנייה. הדירות נמכרות בקצב איטי, וקבלנים רבים נכנסו לכוננות ספיגה. ההלוואות שיש לקבלנים התייקרו אף הן, והם מתקשים לקבל הלוואות. מי שבכל זאת מצליח, מקבל את ההלוואה בריבית גבוהה במיוחד. כמובן שגם האפשרות להנפיק אגרות חוב בבורסה לחברות הציבוריות התייקרה, ובמרבית המקרים החברות האלו אינן יכולות להנפיק אגרות חוב חדשות בריבית בת-החזר.

חלק נכבד מהפעילות בענף התובלה, ובפרט בפלח השוק של המשאיות הכבדות, קשור לענף הבנייה. הביקוש המועט למשאיות יורד. ענף התובלה פועל בהתאם לציפיות. אם הריביות יישארו ברמה גבוהה, המיתון יימשך.

הצפי הוא שבשנת 2024 יתחילו מספר תרחישים שיטיבו עם הענף. הראשון הוא התחלה של שיקום של יישובים שנפגעו בדרום הארץ ובצפונה. ההיסטוריה מלמדת שבתום מלחמה עשוי להתחיל תהליך של התאוששות כלכלית מואצת, והפעם מדובר בעיקר בהגברת הביקוש בפלח השוק הכבד. בד בבד האינפלציה החלה לרדת, ועימה הפחתת הריבית. ההפחתה אמורה לעודד את הפעילות הכלכלית בארץ.

שערי היורו והדולר נותנים רוח גבית להגברת הרכישות. מרבית המשאיות נרכשות ביורו, וירידת ערכו מקלה את החלטת הרכישה.

הצבא הישראלי מצטייד במשאיות. מרביתן אומנם בתקציבי הסיוע של הממשל האמריקני, והן נרכשות בדולרים. לדוגמה, בתחילת המלחמה נרכשו כאלף משאיות מתוצרת אושקוש מצבא ארה"ב. מרבית המשאיות משומשות, בנות עשרות שנים. הן הוכנסו למחסני החירום (ימ"חים) והחליפו משאיות מתוצרת ריאו שיצאו מכשירות. במרוצת השנים המשאיות יצאו משימוש בשל אחסון לקוי וצמצום במשאבים של תיקונים וכוח אדם.

חלק מהמשאיות נרכשו כחדשות מיבואני המשאיות המקומיים, ובחלק מהמקרים המרכבים נבנו על ידי בוני מרכבים מקומיים. משאיות אלו אומנם אינן משרתות במגזר האזרחי, אבל יש מעגלים נוספים של חברות המספקות חלקים, ציוד ופעילות לוגיסטית אחרת שמשמשת את המשאיות הצבאיות. גם מוסכי שירות למשאיות משתתפים בתהליך, עם התמחות בעבודות שטכנאי השירות בצבא אינם יודעים לבצע.

עובדים ונהגים מגויסים

מחסור אדיר בנהגים מקצועיים מורגש היטב בישראל. גם בימים של טרום המלחמה המחסור היה גדול, אך כשלכך מתווספים צרכים לא מוכרים של שינוע ותמיכה לוגיסטית בשטחי לוחמה, המצב נעשה קשה מאוד. אלפי נהגים, ומקרים רבים המשאיות האזרחיות שלהם, גויסו לצרכי המלחמה.

המצב של כוח האדם המקצועי בכל ענף התובלה אינו טוב, והסיבות לכך רבות: פרישה של נהגים ותיקים, חוקי העבודה שמאפשרים אין ספור שעות על ההגה, שכר נמוך ונהגים שעוזבים את הענף. כל אלה יחדיו הם הסיבות למחסור בנהגים. הענף סובל מכוח עבודה מזדקן לצד מספר לא מספק של מתגייסים לענף. זאת בשל תנאי העבודה ובעיות התדמית של המקצוע, המטרידים את הענף שנים רבות. תנאי העבודה המפרכים גורמים למגזר התובלה להתקשות למשוך נהגים צעירים, ובו בזמן נהגי שאיות מיומנים רבים מתחיל לפרוש. הגיל הממוצע של נהג משאית גבוה מאוד, ומסמן את הזדקנות הענף ואת חסרונם של צעירים.

 

ריבית ואינפלציה גבוהות

הכלכלה של היום נראית שונה מאוד מזו שהייתה בשנת 2022. הדאגות לגבי אינפלציה, ירידה בשווקים ואפילו מיתון פוטנציאלי, מכבידות על צרכנים רבים ברחבי העולם.

בישראל מתווסף לכך חוסר ודאות ביטחוני, פוליטי וכמובן כלכלי. נגידי הבנקים בארה"ב, באירופה ובישראל אומנם הפסיקו להעלות את הריבית בשל האינפלציה, אך הריבית נותרה ברמה גבוהה מאוד. בתקופות של ריבית גבוהה מגיעות חדשות רעות: מדוע עשוי להיות מיתון? האם האינפלציה תישאר ברמה גבוהה? כמובן שנוצרות שאלות לגבי שוק העבודה בכללותו.

כשבוחנים את השוק המקומי, ניכרים סימני המלחמה: תקציב גירעוני מאוד, מחירים שמזנקים, אבטלה בהיקף עולה והפחתת היכולת של משקי הבית להתמודד עם כל הגזירות האלו שמגיעות יחד, בעיתוי בעייתי במיוחד. גם במקרה זה התוצאה היא עצירת קבלת החלטות על הוצאות שאינן הכרחיות. כשחלק גדול מתושבי המדינה פועל באותו אופן, התוצאה היא שיתוק כלכלי והפחתת הפעילות הכלכלית בכללותה.

המלחמה באינפלציה מעלה את מחיר הכסף, כלומר את הריבית. הדבר נכון בארה"ב, באירופה וכמובן בישראל. לגובה הריבית יש השפעה רבה על כל ענפי המשק, וגם על ענף התובלה. בסביבת ריבית של עשרה אחוזים, החזר הריבית השנתי עולה עשרות אלפי שקלים נוספים, כתלות במשקל המשאית והמרכב שעליה.

אלא שהתשלום הזה הוא לא כל הסיפור. בעל משאית או חברת תובלה צריכים להביא הרבה יותר הון עצמי לרכישת משאית, והבנק צריך לאשר את ההלוואה. בימים אלה המשימה אינה קלה. הבנקים, כמו גם שאר הגופים שמעניקים אשראי, הקשיחו מאוד את מדיניות האשראי, לפיכך חברות רבות נתקלות בסירוב לקבלת אשראי. כל הגופים שמעניקים אשראי בודקים היטב במאזניהן של החברות, וכן את הפעילות הנוכחית והפעילות הצפויה של החברה, בטרם אישור הלוואה. הם מנסים להימנע ממתן אשראי מסוכן בעת שמיתון בפתח.

משאית בלי עבודה לא תאפשר לבעל הרכב להחזיר את החוב. המשאית אומנם משועבדת, אלא שערכה יורד מהר. כמובן שהבנק לא שש לקבל על עצמו את התפקיד של מנהל ציי משאיות למכירה.

אם לא די בכל הצרות האלו הרי שבחודשים הראשונים של שנת 2023 נרשם פיחות ממשי בשער השקל מול היורו. כמעט כל המשאיות בישראל מגיעות מאירופה, והמחיר שלהן נקוב ביורו. הפיחות החד בתחילת 2023, בשיעור של 13%, ייקר את המשאיות. התשלום מוצמד לשער היורו, לפיכך מועד התשלום בפועל קובע. התייקרות המשאית, שלא הייתה צפויה, גרמה לחלק מבעלי המשאיות לנקוט אסטרטגיה של המתנה בתקווה ששער היורו יחזור לימים עברו, 3.6 ש"ח.

צניחה במכירת מסחריות

פלח השוק של המסחריות והמשאיות הקלות נפגע מאוד בשנה האחרונה. הריבית הגבוהה מרתיעה בעלי עסקים קטנים ששקלו לרענן את צי הרכב. בתקופה של אי-ודאות וריבית גבוהה, כולם מנסים לחסוך בעלויות, כשאחד המרכיבים העיקריים שלהן הוא הצטיידות ברכבים חדשים. מושכים עוד עם מצבת הרכב הקיים. לדוגמה, בפלח השוק שבין 4.5 ל-7.0 טונות נרשמה צניחה של כ-25% במסירות. צניחה חדה במיוחד, בשיעור של 40%, נרשמה בפלח השוק של המסחריות הקלות, בתחום שבין 3.5 טונות ל-4.5 טונות. פלח שוק זה מיועד בעיקר לבעלי עסקים שמעוניינים ברכב עבודה המוכר לצרכי מס. הירידה החדה מלמדת על חששות כלכליים של עסקים קטנים לגבי צמיחה עסקית בטווח הזמן הקצר והבינוני.

חברות ליסינג שפעילות בענף דיווחו על ביטולי הזמנות שכבר נחתמו בתקופה שלפני המלחמה. כמובן שגם פלח השוק של המשאיות והמסחריות הקלות רגיש מאוד לנושא הריבית. ההלוואה על הרכב נהפכה להוצאת מימון כבדה, מה גם שחברות הליסינג והבנקים דורשים הון עצמי וערבויות מספיקות. המשמעות היא שחלק מהחברות לא יכולות לעמוד בתנאים הראשוניים כדי לקבל הון שיאפשר לרכוש את המסחרית החדשה, ואין ביטחון עסקי שיאפשר עמידה בתנאי הפירעון של ההלוואה.

טבלת מסירות השוואתית - 2023

מקור: איגוד יבואני הרכב

טבלת מסירות השוואתית - 2022

מקור: איגוד יבואני הרכב

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן