מגה משאיות
כתבות
מגה חשמלי
לעמוד קודם

חשמליות נמוכות

אחת ההתפתחויות בתחום המשאיות החשמליות העירוניות היא גובה נמוך של תא הנהג. הגובה הנמוך מאפשר לנהג לרדת ולעלות במהירות, בקלות ובבטיחות, ותורם לשדה ראייה משופר ולהבחנה בהולכי רגל וברוכבי אופניים

דוד יששכר |  
03/09/2023
זמן קריאה: 8 דק'

המדיניות הממשלתית והמדיניות האזורית, הן העיקריות שמכתיבות את קצב המעבר להנעה חשמלית נקייה. כמה מדינות חברות התחייבו ליעדים שאפתניים מאוד בענפי ההסעות והתובלה. היעד הוא להפסיק להשתמש ברכבי דיזל מזהמים. בינתיים, תשומת הלב העיקרית מופנית לפלח השוק של האוטובוסים העירוניים.

מספר מדינות כבר החליטו שכל צי האוטובוסים שלהן יעבור לאפס פליטות. בהולנד, המחמירה, היעד נקבע לשנת 2030. יעדים שאפתניים יותר ניכרים ברמה המקומית. אמסטרדם וקופנהגן מתכננות צי אוטובוסים שמייצרים אפס פליטות כבר ב-2025, ויותר ממחצית מכל ערי הבירה האירופיות מתכננות ציי אוטובוסים נקיים עד שנת 2040.

רוב השאיפות האלו מונעות על ידי מדינות מערב אירופה בעלות הכנסה גבוהה, ופחות מעבר ניכר במדינות מזרח אירופה, בעלות הכנסה נמוכה יותר. הקצאה של תמיכה פיננסית מסוימת לאזורים בעלי הכנסה נמוכה - שחסר להם הון כדי להתגבר על המכשולים הפיננסיים הקשורים להשקעה באוטובוסים חשמליים - עשויה למלא תפקיד קריטי במעבר של ציים ציבוריים לציים ללא פליטות במדינות עם הכנסה נמוכה.

כל עוד מדובר בתחבורה ציבורית, קל לשלוט על הקצאת תמיכה וסובסידיות. בתובלה עירונית, העניינים סבוכים הרבה יותר. ישנן הרבה מאוד חברות, והקריטריונים צריכים להיות אחידים. במצב כזה התמיכה שתינתן תהיה נמוכה, ולא תמיד מספיקה.

הראשונים שייהנו מתמיכה גורפת יהיו ללא ספק משאיות שפועלות בשירות העירוני. אלו נוסעות באזור האורבני הצפוף ועוסקות באיסוף אשפה, ניקיון, תיקון כבישים, תחזוקה וכדומה. היתרון של הרכבים האלו הוא שהם יכולים ליהנות מתמיכה תקציבית של העיריה, והעובדים הם בדרך כלל אנשי הרשות העירונית.

קונספט של כניסה נמוכה

משאית למשימות עירוניות חייבת להיות מותאמת לאופי העבודה שנדרש ממנה בשטח האורבני. כך לדוגמה, הנושא של הגנת עובדים מקבל עדיפות ראשונה. המשמעות היא שהכניסה לתא חייבת להיות נמוכה ומותאמת לממדי גופו של הנהג והצוות, שנכנסים לתא הנהג ויוצאים ממנו פעמים רבות בנסיעה.

התכנון הראשון מכונה LCE (תא נהג עם כניסה נמוכה). לא רק שהכניסה התחתונה ארגונומית, היא גם בטוחה ועדינה לגב ולמפרקים. הכניסה הנמוכה, עם שתי מדרגות בלבד, הופכת גם את תהליכי העבודה למהירים הרבה יותר, במיוחד כאשר המשימה מצריכה עצירות תכופות רבות. ביום עבודה עמוס, המשמעות היא פחות טיפוס למעלה ולמטה. הנהג מתאמץ פחות, העייפות פחותה והנהיגה בטוחה יותר.

תא הנהג מאפשר לנהג להיכנס אליו ולצאת ממנו בנוחות גם מהצד הימני של הכביש, באמצעות דלת מתקפלת הנפתחת פנימה. הדבר לא רק מעשי אלא גם מונע תאונות.

יתרון נוסף של הרכב הוא מתלי אוויר מלאים בולמי זעזועים. המשמעות היא שהרכב כולל פונקציית הרמה והורדה של שני הסרנים. הנהג יכול להעלות ולהוריד את המרכב בהתאם לגובה העבודה המיועד.

יש אופציה לבחור את גובה תא הנהג: גבוה או נמוך.

תפיסת הכניסה הנמוכה פירושה שיש רק שתי מדרגות לתוך הקבינה. הדבר מקל מאוד את הכניסה והיציאה ותורם לבטיחות יותר מכל רכב מסחרי אחר כמעט.

 

נקי ושקט: מרצדס eEconic

חטיבת המשאיות של מרצדס החלה בייצור סדרתי של מרצדס בנץ eEconic ליישומים עירוניים. מדובר במשאית החשמלית השנייה של מרצדס שיוצאת מפס הייצור בוורת', זמן קצר לאחר תחילת הייצור הסדרתי של משאית eActros. הרכב שתוכנן לאיסוף פסולת נועד לכסות את טווח הנסיעה של מרבית מסלולי איסוף הפסולת הטיפוסיים במשמרת עבודה אחת, ללא עצירות ביניים לטעינה. מערכת ההנעה החשמלית מאפשרת ליישם רצפת תא נהג שטוחה וישרה. הדבר מקל את המעבר בתא הנוסעים, והוא יתרון במיוחד כאשר הנהג מעוניין לעזוב את הרכב דרך הדלת המתקפלת, הרחק מהתנועה.

למרות הממדים הצנועים של eEconic, גם הוא מבוסס על אותה ארכיטקטורת-רכב כמו eActros הגדול. במרצדס החליטו על גמישות בייצור של המשאיות החשמליות, ולפיכך הן מבוססות על פלטפורמה גמישה ומודולרית שניתנת לשינויים. מעבר לכך, במרצדס הודיעו על תוכנית הכשרה של העובדים, שבמסגרתה כ-2,700 עובדים באתר וורת' כבר הוכשרו לעבוד עם רכבי מתח גבוה ולהרכיב רכיבים חשמליים.

eEconic מיוצרת בקו הייצור הקיים של מרצדס המיועד למשאיות מיוחדות, בד בבד עם קו הייצור של משאיות שמונעות בדיזל. לאחר שרוב הרכב הורכב, החשמול של eEconic נעשה במרכז משאיות העתיד, שם - בדיוק כמו eActros - הוא מצויד ברכיבי ההנעה החשמלית. במספר שלבי ייצור מותקנות בין השאר סוללות המתח הגבוה ויחידת הטעינה. לאחר שהורכבו כל רכיבי המתח הגבוה, אפשר להפעיל את כל המערכת והמשאית מוכנה לנסיעה.

כרכב איסוף פסולת המבוסס על סוללה חשמלית, eEconic מצטיין ברעש עבודה תפעולי נמוך במיוחד, החיוני במיוחד לרכב כזה, האוסף אשפה עירונית בשעות הבוקר המוקדמות. מערכת ההנעה החשמלית מאפשרת רצפת תא נוסעים ישרה, להקלת המעבר בתא הנוסעים ולהקלה על נהג שרוצה לצאת מהצד הימני של הרכב.

תכנון הפנים המיוחד כולל שמשה פנורמית ותנוחת מושב נמוכה. שני אלה יחד משפרים את שדה הראייה ומקרבים את הנהג לגובה הכביש. ואם בשמשה הקדמית עסקינן, יצוין שהיא מצופה ומחוממת באמצעות מערכת Thermocontrol שמונעת ערפול על השמשה (תלוי במזג האוויר), ובכך תורמת להפחתת המגבלות על שדה הראייה. המערכת גם מונעת מתא הנהג להתחמם באור השמש.

למשאית מערכת לסיוע בשדה הראייה המת, מסוג Sideguard Assist. המערכת מתריעה על אובייקטים שנמצאים מצידו הימני ומצידו השמאלי של הרכב, ואינם תמיד יכולים להיות מזוהים במראות. מלבדה יש במשאית מערכת בלימה אקטיבית במצבי חירום (Active Brake Assist) מהדור החמישי.

eEconic החשמלי החל לפעול לאחרונה עם חברת הניקיון העירונית של המבורג ופרבריה, SRH. בעבורה, המרת צי המשאיות להינע נקי היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בכיוון של ניטרליות בזיהום האוויר, יעד שכבר נקבע לשנת 2035. פרנציסקה קוסומאנו, ראש חטיבת המשאיות המיוחדות במרצדס טוען, ש-eEconic מותאם מתכנונו היסודי לפעילות עירונית. המשאית נמצאת בייצור סדרתי זה כשנה במפעל של מרצדס בעיר וורת', ובמרצדס שמחים כמובן שחברת SRH מסתמכת גם על eEconic החשמלית.

בו בזמן עם הפעילות בהמבורג, eEconic מהסדרה הראשונה תימסר לידי חברת Urbaser A/S, הפועלת בתחום פינוי הפסולת בדנמרק. אספקת הרכבים תתפרס על השנה הנוכחית.

ד"ר רלף פורצ'ר, ראש חטיבת משאיות מיוחדות במרצדס מסר, שהלקוחות, כלומר ערים ועיריות, כבר מגלים עניין במשאיות נקיות לציי הרכב שלהן. במיוחד לגבי ערים גדולות, נחוצים לוגיסטיקה שקטה, נקייה ובטוחה, ופתרונות לפינוי פסולת. הדגם החדש של מרצדס נועד לענות על כל הדרישות האלו.

 

רנו משאיות וג'ודיס: משאית חשמלית כבדה

בהובלת מטענים עירונית מתרחשים שינויים, בין במונחים של תקנות פליטות והגבלת גישה ובין בריבוי אמצעי הניידות (אופני מטען, אופניים, קטנועים וכו') החולקים את המרחב הציבורי.

רנו משאיות ו-GEODIS משלבות את המומחיות התעשייתית, הלוגיסטית וההנדסית שלהן כדי לתכנן משאית חשמלית כבדה המיועדת ללוגיסטיקה עירונית והעומדת בדרישות של הובלת מטענים במרכז העיר.

ברנו מעריכים שמשאיות במשקל של יותר מ-3.5 טונות יישארו בליבת התפוצה העירונית. כיוון שכך, החברה הגדילה בעת האחרונה את מספר הדגמים החשמליים המיוצרים בצרפת, שנעים בטווח משקלות שבין 3.5 ל-26 טונות. רנו משאיות עובדת כבר עשר שנים עם חברת הלוגיסטיקה GEODIS, השואפת להפחית את פליטת CO2 שלה ב-30% עד 2030. חברה זו התחייבה לספק משלוחים ללא פחמן ל-37 ערים בצרפת עד 2023.

באמצעות שיתוף הפעולה החדש, שתי החברות משלבות את הידע שלהן כדי לפתח משאית עירונית חשמלית חדשה לגמרי במשקל 16 טונות, בעלות (TCO2) הדומה לזו של רכב דיזל. זהו תנאי מוקדם לאימוץ נרחב של משאיות בעלות הינע חלופי.

הודות לעבודה המשותפת כבר משלב התכנון, הרכב יאפשר לשלב את כל הדרישות והפונקציות של אספקה למרכז העיר: ביטול מטרדים כגון זיהום אוויר ורעש ושיפור הבטיחות האקטיבית והפסיבית כדי לנהל טוב יותר דו-קיום עם כל משתמשי הדרך (בעיקר הולכי רגל ורוכבי אופניים).

בשלבים הראשונים של העבודה הוחלט לשים דגש בבטיחות ונוחות: בטיחות משופרת לנהג ולציבור מושגת הודות לתא נוסעים מונמך המעניק לנהג ראייה ישירה מצוינת; שמשה קדמית גדולה ומצלמות מרובות במקום מראות אחוריות מעניקות מבט של 360°; דלת צד הזזה בצד הנוסע מגבילה את זווית הפתיחה של הדלת. המשמעות היא נוחות רבה יותר לנהג, שיוכל לצאת מהמשאית משני הצדדים. הטיפוס פנימה והיציאה מהמשאית יוקלו על ידי גובה גישה נמוך בהרבה מאשר במשאית משלוחים רגילה.

כדי להשיג ארגונומיה אופטימלית וגישה קלה יותר לחלל המטען, נבחנת שותפות משולשת עם מפתח גוף כי לשפר את פעולות הטעינה/פריקה בסביבה עירונית.

הרכב מאובזר במערכות מקושרות, המאפשרות לנהגים לייעל את פעולות המשלוח שלהם ואת המסלולים שלהם. מעצבי המשאיות של רנו עיצבו מחדש הן את הקווים החיצוניים של המשאית והן את פנים תא הנהג. אב טיפוס של הדגם נחשף לאחרונה באתר של רנו משאיות בבלינוויל-סור-אורן שבצרפת, המפעל האירופי הראשון שייצר משאיות חשמליות בייצור סדרתי מאז 2020. המשאית תעבור ניסוי למשלוחים עירוניים בפריז משנת 2023. לאחר בדיקה זו בעולם האמיתי יותאם הרכב לפי משוב מהנהגים לנוחות שימוש, פרקטיות, טעינה וכו', ולאחר מכן לפי מחקר לייעול עלות הבעלות הכוללת.

 

וולוו: FE חשמלית פונקציונלית וארגונומית

חטיבת המשאיות של וולוו מתחרה אף היא בפלח השוק המתעורר של משאיות חשמליות עירוניות. משאית תלת-סרנית חסונה במשקל כולל של עד 27 טונות יכולה לעמוד במשימות תובעניות של תובלה עירונית קשוחה, ויש לה כושר העמסה גבוה. מעבר לאיסוף פסולת, המשאית יכולה לשמש למשימות הובלה של בנייה קלה ומשלוחים. כדי לפשט את המעבר להובלה חשמלית, המשאית זמינה עם חבילות שירות ותמיכה לטעינה, תכנון מסלול וטווח, ניטור מצבר ועוד.

המשאית מוצעת עם מנוע בהספק של עד 225 קילוואט, עם טווח של עד 200 ק"מ. קיבולת המצבר מותאמת לשימוש של כל משאית ולאורך חיים מוערך של 10-8 שנים.

מערכת ההנעה, עם שני מנועים חשמליים בשילוב תיבת שני הילוכים, תורמת לחוויית נהיגה חלקה מאוד. הספק אדיר של עד 225 קילוואט/300 כ"ס, מטופל על ידי מערכת בקרת משיכה ייחודית שפותחה גם כדי לשלוט במשטחים חלקים. מגוון מצבי נהיגה זמין כדי להגדיר את רמות הביצועים, הנוחות וצריכת האנרגיה הרצויות.

מושב הנהג מעוצב באופן ארגונומי, עם גובה משתנה, כולל התאמה בציר האורך והתאמה של כרית המושב וזווית משענת הגב. אפשר גם לציין מיקומים עם חגורות בטיחות משולבות, ויש מגוון רמות אבזור, למשל עם מתלי אוויר והתאמת נפח.

גלגל ההגה מתכוונן, וכל הפקדים הנמצאים בשימוש תכוף נמצאים בהישג יד - בתוך ההגה או ממש מאחוריו. לוח הדלת מכיל פקדים לחלונות חשמליים, ובלוח יש תאי אחסון.

לוח המכשירים נבנה באופן שיהיה ברור והגיוני לנהג. ידית ההילוכים וידית בלם החניה ממוקמות גם בלוח המחוונים. יחידת חלוקת החשמל עם מרכיביה החשמליים והנתיכים, מוצבת לגישה נוחה מאחורי צוהר מתחת ללוח המחוונים בצד הנוסע. יש יחידה של חלוקת חשמל נפרדת לגוף המטען ולציוד שלו.

לתא הנהג של FE יש תכנון פנים מוקפד שמונע פציעות. מעבר לתכנון הארגונומי הכללי, נעשה שימוש בחומרים סופגי אנרגיה המגנים ביעילות על הנהג ועל הנוסע. רמת הבטיחות של תא הנהג תואמת את הדרישות השוודיות המחמירות (לפי BOF10), מה שמלמד בין השאר על בטיחות ברמה גבוהה בתאונת התהפכות.

המשאית מצוידת כסטנדרט בפגוש קדמי סופג אנרגיה FUP (Front Underrun Protection) ובמערכת בטיחות המשולבת בקומת הפגוש הקדמי. הפגוש המיוחד מונע מכלי רכב קטנים יותר להידחק בשעת התנגשות חזיתית אל תחת למשאית.

לשמשה הקדמית הגדולה יש זכוכית כהה והיא זמינה בשני גרסאות: עם זכוכית כהה בלבד או עם זכוכית כהה ומחזירת חום. אפשר להגדיר גם חימום חשמלי.

את הדלתות אפשרות לקבל עם חלונות נוספים נמוכים, להגדלה ניכרת של האות של הנהג של הנעשה לצד תא הנהג.

FE החשמלית עם תא הנהג הנמוך תוכננה מראש לשמש כמשאית אשפה. היא אומנם פותחה במיוחד לצורך זה, אך אפשר להרכיב עליה מרכבים אחרים המאפיינים עבודה עירונית.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן