מגה משאיות
כתבות
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

אחותי, לאן?

דוד יששכר |  
10/06/2019
זמן קריאה: 7.5 דק'

התובלה החכמה משנה את כללי המשחק. הניהול הלוגיסטי של צי המשאיות שנסמך על מערכת ניהול פשוטה, מפנה במהירות את הדרך לטובת מערכות ניהול לוגיסטיות המבוססות על קישוריות. פתרונות הקישוריות משנים את ענף התחבורה בקיצוניות. המגוון העצום של הנתונים שהמשאיות יכולות לשלוח ולקבל פותח הזדמנויות חדשות לכל שרשרת האספקה.

בזכות 400 חיישנים בערך, המשאיות החדישות כבר מפיקות מידע יקר-ערך. במרצדס לדוגמה מדווחים שרק תוכנת הקישוריות התפעולית מכילה כ-100 מיליון שורות קוד. מספר זה עולה על מספר שורות הקוד המיושם במרבית מטוסי הסילון. הנתונים האלו עשויים לשמש לפיתוח שירותים לשיפור ביצועי התובלה.

 

תשתיות לקישוריות

קישוריות מצריכה תשתית חדשה לתעבורת מידע. נזכיר את חברת וואווי הסינית, שהשיקה מה שככל הנראה הוא התשתית של דור 5 (G5) בקישוריות בין כלי רכב. זו החברה הראשונה בעולם שמספקת תשתיות לתעבורת המידע העתידית. על פי דיווח של סוכנות "רויטרס", החומרה מיועדת לספק קישוריות בתקן הסלולרי החדש לענף הרכב, ובכלל זה כלי הרכב הכבדים. הצורך לקלוט ולנתח מידע רב במהירות מצריך שימוש בדור החמישי, שכן תשתיות קודמות לא מסוגלות להעביר את המידע במהירות הנחוצה.

מפתחי הרכב האוטונומי נעזרים כיום בעיקר במחשבים של כלי הרכב עצמם כדי לפתח את הרכב האוטונומי. כשהטכנולוגיה תבשיל והיקפיה יתרחבו, כלי הרכב האוטונומיים יתבססו על עיבוד נתונים מרוחק כדי להוזיל ולפשט את הרכב, וכן כדי ליצור קשר בין שאר כלי הרכב ואף עם התשתיות באזור הנסיעה.

 

תקני קישוריות רב-מותגים

זה כחמש שנים שהקישוריות היא חלק אינטגרלי במשאיות האירופיות החדשות. לדוגמה, שלושת מותגי הדגל של מרצדס - פרייטליינר קסקדיה, Actros ו-FUSO Super Great - חולקים אותה ארכיטקטורה חשמלית/אלקטרונית. בשלוש המשאיות הכבדות יש גם אותה "פלטפורמה טלמטית משותפת". מודול קישוריות זה הוא ה"מוח" של המשאית המקושרת. המוח מקבל ומעביר נתונים בזמן אמת, ומתממשק לכל השירותים הקשורים לקישוריות. בדומה לטלפון הנייד, מערכת הקישוריות של המשאית משתמשת ב-Bluetooth, ברשת התקשורת הסלולרית וב-GPS כדי לתקשר. הקישוריות היא רב-ערוצית: עם תשתיות התנועה, עם כלי רכב אחרים ועם מערכות אחרות המעורבות בתהליך הלוגיסטי.

מערכת ניהול צי הרכבFleetboard  של מרצדס למשל, נעזרת בקישוריות כדי להתחבר לכל מפעילי הלוגיסטיקה, למנהלים של ציי התובלה ולנהגים בשטח. היא מאפשרת סקירה כללית של כל הנתונים החיוניים במבט אחד.

הפתרונות נעשים מתוחכמים יותר כדי להבטיח שכל אחת מהמשאיות תתופעל ביעילות המרבית. לדוגמה, מערכת Fleetboard מכילה יישומים שימושיים שפיתחה מרצדס בהתאם לדרישות התפעוליות של ספקי צד שלישי.

 

זמינות הרכבים

הקישוריות לא רק עוזרת ללקוחות לנהל את ציי הרכב שלהם, אלא גם מקצרת את זמני ההשבתה של המשאיות. מערכות כגון Truckonnect telediagnosis, Mercedes-Benz Uptime ו-Detroit Connect Virtual Technician משמשות מעין "טכנאי וירטואלי" שמבקר ברציפות את הפעולה של הרכב ומפקח עליה. אם יש צורך בתיקונים או בתחזוקה, המערכות יודיעו הן למפעיל הצי והן למוסך השירות. הנתונים המבצעיים של כל משאית נבדקים כל העת, ומתקבלות החלטות משולבות על צרכי התחזוקה השוטפת. לדוגמה, תזמון ההחלפה של שמנים ומסננים באופן שיקצר את משך שהותם במוסך ויאפשר למוסך להיערך להגעת המשאיות עם החלפים הנחוצים. גם לתיאום המועד יש חשיבות. אפשר לתכנן את הביקור במוסך לזמן שבו המשאית נמצאת בקרבתו ואין לה מטלות מתוכננות לאותו מועד.

לא מדובר רק בתחזוקה שוטפת. מצבים קריטיים מזוהים בדרך זו בשלב מוקדם, באמצעים של בינה מלאכותית הנסמכת על ידע שנצבר במגוון תקלות בכלי רכב אחרים. המטרה היא לאתר את התקלה מוקדם ככל האפשר, ולטפל בה לפני שהרכב יושבת מאונס (תחזוקת שבר). כך המערכת חוסכת לבעלי הרכב זמן עבודה.

לסקניה למשל יש מערכת המכונה On-board technician. הטכנולוגיה מאפשרת למוסך לקבל מידע על המנוע, הנסועה ותצרוכת הדלק. הטכנאים יכולים לקבל תצוגה של קודי אבחון תקלות ישירות ממחשב המנוע, ולפקח על מצבם של רכיבים חשובים כגון רפידות בלם, מצמד ומצבר.

בסקניה מדווחים שכבר כעת מאגרי המידע מתמודדים עם נסועה של 2.9 מיליארד ק"מ של משאיות מקושרות. כדי לסבר את האוזן, בשנת 2011 עמד הנתון על ​​62 מיליון ק"מ. מנהלים ביצרנית המשאיות השוודית בטוחים שהקישוריות היא העתיד בענף התובלה. השאלה היא כיצד להתמודד עם היקפי מידע עצומים כאלה, וזאת כשכל אחת מהמשאיות המקושרות מעבירה מידע כל העת. כרגע אין פקק של מידע, אולם יש להיערך לאפשרות כזו ולצורך להתגבר על עומס המידע ביעילות ובמהירות.

מספר המשאיות המקושרות גדל בהתמדה. בסקניה מדווחים שתוך שנתיים בלבד מאז הושק חוזה התחזוקה הגמיש, נחתמו יותר מ-70,000 חוזים כאלה. מדובר בגידול של 68% בהשוואה לחוזי השירות שנחתמו בשנה הראשונה. בסקניה טוענים שהשירות מעניק ללקוחות עד יום שלם של פעילות נוספת מדי שנה, והדבר מגדיל את הרווחיות שלהם ואת השירות שהם מספקים ללקוחות.

גידול זה הוא סימן אחד מתוך כמה לכך שהקישוריות משנה את פני ענף התובלה. עד סוף 2018 היו יותר מ-360,000 משאיות ואוטובוסים של סקניה מקושרים, ו-90 אחוזים מהצי הפעיל באירופה כבר מחוברים. באזורים אחרים של העולם הקישוריות בהיקפים נמוכים עדיין, אולם היא גדלה במהירות. נכון לשנת 2019, נפח הנתונים התפעוליים של רכבי סקניה שנעים על הכביש מוכפל מדי 20 חודשים. מהנדסי החברה נהנים מכל המידע הזה, ובה בעת מתכננים תכונות חדשות או משפרים פונקציות קיימות. לאחר מכן הם יכולים לעבד את הנתונים הקודמים כדי לקבוע, למשל, שחיקה של רכיבים כפונקציה של זמן או נסועה, או כדי לשפר את התכנון של חלקים חדשים שיהיו עמידים וחסונים יותר. המידע הזה הוא נקודת מוצא לתכנון אופטימלי.

הנתונים שנאספים תורמים לחברת התובלה גם באספקטים תפעוליים אחרים. הקישוריות היא הבסיס לניהול צי המשאיות. נתונים בזמן אמת מספקים תובנות לגבי סגנונות נהיגה, פרודוקטיביות והיבטים כלכליים-תפעוליים. שימוש בהם עשוי לשפר את ביצועי הרכב ואת הבטיחות. הנתונים מאפשרים למנהל צי המשאיות ולמערך ההדרכה של היצרן לספק אימון אישי המותאם לנתוני הנהג לפי נהיגתו במשאית, וכך ההדרכה ממוקדת ואפקטיבית הרבה יותר.

 

 

אפליקציה לנוחות לנהג

הקישוריות יכולה לעזור לנהג גם ברמה האישית. בוולוו לדוגמה השיקו את האפליקציה MY TRUCK, שבאמצעותה הנהג יכול לקבל שפע של מידע הנוגע למשאית ולפעילותו, והכול באמצעות הסמארטפון. תכונה זו נותנת מידע על המצב המיידי של הרכב, וחשוב מכך - שליטה על המשאית מרחוק. באמצעות האפליקציה הנהג יכול לבדוק את רמת הדלק, מצב הסוללה, מצב האור ועוד. האפליקציה מתריעה אם אחת הדלתות נפתחת ואם מערכת האזעקה/אבטחה נגד פריצה מופעלת. הנהג יכול להפעיל מרחוק קירור וחימום, מיידית או על ידי טיימר. האפליקציה זמינה למערכות ההפעלה של IOS ו-Android.

 

שילוב קישוריות עם נהיגה אוטונומית

פיילוט שערכה לאחרונה מרצדס לימד כיצד אפשר להפיק את המרב מהשילוב של קישוריות ונהיגה אוטונומית ומהן ההשלכות לענף התובלה בעתיד.

המערכת מאפשרת למשאיות להיות מקושרות אלקטרונית, תחילה בכבישים מהירים ולאחר מכן בכבישים אזוריים משניים. באשר לרכבת של משאיות, כל משאית מקושרת לשאר המשאיות ויכולה להיות קרובה עד למרחק של 15 מטר מהמשאית שלפניה, ולא 50 מטר לפחות, כפי שנדרש בנהיגה קונוונציונלית. המשמעות היא שרכבת של משאיות הנוסעות קרוב זו לזו מקטינה מאוד את ההתנגדות לזרימת אוויר, באופן דומה לרכיבה על אופני מרוצים. לדוגמה, רכבת של שלוש משאיות מפחיתה את תצרוכת הדלק ואת פליטת ה-CO2 בשבעה אחוזים בערך. לפיכך רכב מורכב (תומך ונתמך) שמשקלו הכולל 40 טון, יכול להגיע לתצרוכת דלק של 25 ליטר ל-100 ק"מ. הדבר מתורגם לחיסכון בתצרוכת הדלק של 0.66 ליטר ל-100 ק"מ לכל טון משקל. מבחינת ה-CO2 מדובר בפליטה של 13.3 גרם לטון-קילומטר. ערכים אלה נמוכים בהרבה מאלה של כל רכב נוסעים עם מנוע בעירה פנימית.

 

קישוריות לטובת הבטיחות

רכבת של משאיות (Platooning) מאפשרת להשתמש בשטחי הכביש ביעילות יתרה. המרחקים הקטנים יותר בין כלי הרכב מצמצמים את שטח הכביש שנדרש לתובלה. רכבת של שלוש משאיות מצריכה מסלול שאורכו 80 מטרים, ואילו שלוש משאיות שאינן מחוברות אלקטרונית מצריכות מסלול שאורכו כ-150 מטרים. בנוסף, נסיעה של משאיות בשיירה הופכת את התנועה בכביש לבטוחה יותר. זמן התגובה של נהג הוא 1.4 שניות, ואילו בכביש הפיילוט נמצא שזמן התגובה של המשאית האחורית, שהגיבה לבלימה של המשאית הקדמית, הוא פחות מ-0.1 שניות. זמן התגובה הקצר מקצר מאוד את מרחק הבלימה הכולל, והדבר עשוי לסייע לצמצום ניכר של מספר התאונות מסוג חזית-אחור. למעשה הקישוריות יכולה למנוע תאונות רבות נוספות.

כדי למנוע תאונות, חיוני להגיב על סיכונים בזמן אמת. טכנולוגיית Connected Safety של וולוו לדוגמה, המבוססת על תקשורת ענן ומוטמעת במשאיות החברה, מתוכננת להזהיר את הנהגים מפני סכנה בשלב מוקדם. המערכת מזהה סכנה במסלול הנסיעה ומתריעה עד 30 שניות לפני שהנהג מגיע למקום הסכנה. האזהרה מאפשרת לנהג להאט ולתמרן בבטחה.

תקשורת ענן-ענן בין כלי הרכב שנוסעים בכביש באותו זמן היא הצעד הגדול הבא בבטיחות. על ידי התרעה לנהגים באשר לסיכונים מוקדמים, מערכת הבטיחות המקושרת יכולה לסייע בהפחתת סיכונים כגון עצירה לא צפויה של רכב על הכביש (בשל תקר בצמיג לדוגמה), התנגשות עם בעל חיים או עצירה בשל עיכוב לא צפוי שנוצר בתנועה.

פתרון אחר של וולוו הוא לחצן אדום שהנהג יכול ללחוץ עליו בשעת מצוקה. נגיעה קלה בלחצן VAS On-Call מאפשרת לנהג להתחבר למפעיל הדובר את שפתו (המשאית בודקת את אזרחותו של בעל הכרטיס באמצעות זיהוי דרך הטכוגרף הדיגיטלי). המפעיל במוקד השירות מזהה את מיקום המשאית, רואה את מאפייניה ויכול להעביר את כל המידע על התקלה לטכנאי שירות או למוקד עזרה, והעזרה תהיה בדרך מייד. למעשה הנהג אינו נדרש לדבר. מספיק שייאלץ לעצור באופן בלתי צפוי (מצב רפואי, תאונה, שוד וכדומה) וילחץ על הלחצן הייעודי כדי להזעיק עזרה. מערכת הבטיחות המקושרת מסמנת את מיקום המשאית (בעזרת ה-GPS), ואות מוצפן, אנונימי, המשתרע על פני 500 מטר, נשלח דרך הענן אל מוקדי הסיוע.

המערכת מגיבה גם להודעות נכנסות, כשהיא סורקת את סביבת המשאית ומדווחת על מיקום המפגע הקרוב. המידע מגיע לנהג 500-300 מטר לפני המפגע (בהתאם למהירות הרכב) באמצעות אזהרה מוקפצת על צג המידע המשני של הרכב. ההודעה מאוחסנת וזמינה בתצוגת המידע המשנית עד שהרכב עובר את נקודת המפגע.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן