מגה משאיות
כתבות
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

עוצרים בנחת

מערכות סיוע בבלימת חירום

יצחק דוידוף |  
10/05/2018
זמן קריאה: 8.5 דק'

עוד יום עבודה הסתיים. השמש שקעה מזמן, ואפילו הכבישים ריקים למחצה. אתה והמשאית כבר מריחים את ריחה של ארוחת הערב המיוחלת. הכביש פתוח, המהירות 80 קמ"ש. העייפות כבר מתחילה לתת את אותותיה. יכולת הריכוז לא משהו, וזה רק טבעי אחרי יום פעילות ארוך.

פתאום מתרחש הלא-צפוי. רכב פרטי נעצר מסיבה לא ברורה במסלול הנסיעה שלך. עד שאתה מבחין במכשול הבלתי-צפוי, המשאית כבר תהפוך את הרכב לקופסת סרדינים מעוכה.

מזל שחידושי ההיי-טק נכנסים לתמונה ומונעים תאונה קטלנית. מערכת Emergency brake assist, ובשמה המקוצר EBA, נועדה לתפעל את הבלמים במהירות וביעילות רבה במצב חירום כגון זה. הסיוע בבלימת חירום הוא לעיתים זה שמונע תאונה קטלנית ונזק עצום. העצירה חזקה, ללא נפגעים וללא נזק.

מחקרים רבים מלמדים שגם כאשר נהגים מבחינים מבעוד מועד בסכנה מיידית, מרביתם לא ערוכים למאמצים הגדולים יחסית הנדרשים לבלימה מהירה ומרבית, והם אינם מוכנים למשוב הרעידות שנוצר בדוושת הבלימה כשמערכת ה-ABS נכנסת לפעולה. במצב חירום, תגובה איטית או חלשה (שמשמעותן בלימה חלקית) עלולה לגרום לאובדן זמן ולהארכת מרחק הבלימה לכזה שאינו מספיק כדי לעצור את הרכב לפני שמתרחשת תאונה. בנקודה זו נכנסת לפעולה מערכת ה-EBA, המיועדת לזהות "עצירות פניקה", ולהתחיל במאמץ בלימה מרבי בתוך אלפיות השנייה.

המערכות הראשונות, הבסיסיות ביותר, פירשו את התנהגות הבלימה על ידי הערכת קצב ההפעלה של דוושת הבלם. כשהמערכת זיהתה התחלה של בלימת חירום, היא הפעילה אוטומטית בלימה מלאה, מהירה יותר מזו של כל נהג אנושי. כך התאפשר לקצר את המרחק של בלימת חירום ולהפחית את הסבירות לתאונות - במיוחד תאונות מסוג חזית-אחור - ואת הפגיעות באובייקט נייח הנמצא במסלול הנסיעה.

מערכת אלקטרונית שנועדה לזהות פעולת חירום של בלימה ומשפרת אוטומטית את משיכת הבלמים, משפרת את בטיחות הרכב ואת בטיחות הנוסעים, ועשויה לקצר את מרחק העצירה ל-21 מטר במהירות של 200 קמ"ש. מערכת Brake Assist מזהה כאמור נסיבות שנדרשת בהן בלימת חירום על ידי מדידה של מהירות הלחיצה על דוושת הבלם. מערכות מסוימות מביאות בחשבון גם את מהירות השחרור של דוושת התאוצה, הדבר מעיד על "שחרור פניקה" של דוושת ההאצה. כאשר מזוהה בלימת פניקה, מערכת ה-Brake Assist מפתחת אוטומטית את עוצמת הבלימה המרבית. בעשותה כך, היא מסוגלת לקצר את מרחק העצירה עד 20% (תוצאה שעלתה במספר מחקרים).

 

חקיקה אירופית מחמירה

יצרני הרכב חייבים לשפר את המערכות שלהם כך שיבלמו את הרכבים בעוצמה רבה יותר. על פי התקינה הנוכחית באירופה, שנכנסה לתוקף בנובמבר 2015, מערכת בלימת חירום צריכה להפחית את מהירות המשאיות בעשרה קמ"ש בלבד. בנובמבר 2018 יוחמרו הדרישות ותידרש הפחתה של 20 קמ"ש במהירות הרכב. מדובר רק ברף מינימלי כמובן. חלק גדול ממפתחי המערכות כבר התקדמו מספר צעדים מעבר לרף הזה עם פיתוחים ושכלולים למיניהם.

 

מערכת חדשה של MAN

השיפורים הטכנולוגיים העדכניים לא פסחו כאמור על מערכות ה-EBA. הדור החדש של מערכות הסיוע לבלימת חירום מגביר באופן ניכר את רמת הבטיחות. לדוגמה, המערכת שחשפה לאחרונה חברת MAN משלבת מידע שמתקבל מחיישני מכ"ם המותקנים בקצה הקדמי של המשאית או האוטובוס עם נתונים ממצלמה המותקנת בשמשה הקדמית. כך היא יכולה לזהות מצבים מסוכנים במהירות וביעילות וליזום בלימת חירום מוקדמת יותר כשנשקפת סכנה חמורה. בבלימת חירום מופעל אות בלם החירום ESS (אותות חירום) מלבד אורות הבלמים. אות בלם החירום (הבהוב של כל פנסי האיתות ברכב בו-בזמן) מופעל בתדר הבהוב מוגבר כדי ליידע את המשתמשים בדרך לגבי מצב החירום ובכך להפחית את הסיכון. הכוונה היא בעיקר ליידע מוקדם ככל האפשר את נהג הרכב הנוסע מאחורי המשאית שהמשאית בולמת בעוצמה, כדי שגם הוא יבלום ולא יתנגש במשאית מאחור. מערכת בלם החירום של MAN מסתייעת בחיישן המותקן כעת כסטנדרד בכל דגמי MAN.

 

מערכת מבית וולוו משאיות

בחטיבת המשאיות של וולוו פיתחו מערכת שהיא הרבה מעבר לדרישות החוק הנוכחיות והעתידיות. בלם החירום נכנס לפעולה רק אם הוא הכרחי לחלוטין, ואז הוא מגיב במהירות רבה. התאוטה המופעלת היא על שבעה מטרים/שנייה בריבוע. תאוטה זו דומה לזו המקובלת בפלח השוק של המכוניות הפרטיות. המשמעות היא כי אפשר להפחית את מהירות המשאית מ-80 ל-0 קמ"ש במרחק עצירה של 40 מטרים. המערכת נועדה לצמצם את התאונות מסוג חזית-אחור שמשאיות מעורבות בהן. תאונות אלה הן כחמישית מכלל התאונות שמשאיות מעורבות בהן.

 

שילוב של מכ"ם ומצלמה

באמצעות מצלמה ומכ"ם, מערכת ה-EBA החדשה של וולוו משאיות עוקבת ברציפות אחרי אובייקטים הנמצאים מלפנים ומפעילה את מערכת בלימת החירום לפי הצורך. אם המערכת מאתרת התנגשות קרובה, תגובתה הראשונה תהיה אות אזהרה בתא הנהג. אם הנהג לא מצליח להגיב, בלם החירום מופעל אוטומטית.

תאונות מסוג חזית-אחור שבהן פוגע אחד מכלי הרכב בחלקו האחורי של רכב אחר הן שכיחות למדי. תאונות כאלה מתרחשות בדרך כלל כאשר הנהג של הרכב שנוסע מאחור אינו שם לב לנעשה בכביש. כאשר מדובר במשאית או באוטובוס, התאונה מסוכנת במיוחד בשל גודלו ומשקלו של הרכב. באמצעות בדיקה מתמשכת וקפדנית של מערכת ה-EBA אפשר להקטין את שכיחותן של התאונות האלו, ואיתן יפחת מספר הנפגעים.

בוולוו טוענים שהמערכת נועדה לעמוד בדרישות החוקיות של התקינה האירופית, אך למעשה החברה שואפת לעמוד במחויבות להפוך את כל סביבות התנועה שמשאיות וולוו נוסעות בהן לבטוחות ככל האפשר.

 

 

רכיבי המערכת:

מצלמה ומכ"ם: המצלמה מזהה את המרחק ואת סוג האובייקט שלפני המשאית. המכ"ם מודד את מהירות התנועה של האובייקט שלפני המשאית ואת המרחק בין השניים. בעת פיתוח המערכת חשוב היה לוודא שהנהגים יוכלו לסמוך עליה, כלומר מצד אחד לא יקבלו יותר מדי אזעקות שווא, ומצד שני שהמערכת תהיה יעילה מאוד. לפיכך פותחו מצלמה ומכ"ם שעובדים כל העת בהרמוניה כדי לספק אזהרות רק בעת הצורך.

חיישן פיוז'ן: פעולה משולבת של מצלמה ומכ"ם אינה פשוטה. בתווך נדרש חיישן נוסף (Sensor fusion), שנכנס לפעולה כאשר שני החיישנים האחרים (מכ"ם ומצלמה) מספקים אותות למעבד, וזאת כדי להבין טוב יותר את המצב. חיישנים העובדים יחד, בהרמוניה של מידע, הם קריטיים, שכן הם מסייעים להבחין בין כלי רכב לחפצים שאינם מהווים איום ממשי, כגון פחית ריקה. אחרי הכול, המערכת קולטת פרטים רבים יותר עם שתי עיניים מאשר עם אחת.

יחידת הבקרה: כל המידע המצטבר מהמצלמה, מהמכ"ם, מהמשאית ומהתנהגות הנהג (עזיבת דוושת ההאצה ולחיצה על דוושת הבלם) נאסף ביחידת הבקרה. התוכנה מנתחת אותו ומפעילה את מערכת האזהרה ואת מערכת בלימת המשאית אם אובחן שתאונה עומדת להתרחש.

מערכת בלימה: מערכת הבלמים של המשאית מופעלת כאשר הנהג לא מגיב לאזהרות ההתנגשות. בשלב הראשון היא מופעלת בקלילות, תיבת ההילוכים מנותקת ממצב של העברת כוח נוסף לגלגלים ומהירות המשאית מואטת. מערכת הבלמים פעילה כעת, ואם הסכנה קריטית, מערכת הבלימה מופעלת במלוא עוצמתה ונורית הבלמים מהבהבת. בלם החנייה מופעל כאשר לא מזוהה תגובה מהנהג.

השלב האחרון: הפעלה אגרסיבית של בלימת חירום. אם אותות האזהרה לנהג לא הועילו, והאטת הבלמים ההדרגתית אינה מספקת (או מאוחרת מדי), ונשקפת סכנת פגיעה חמורה באובייקט שמלפנים, מופעלת בלימת החירום אוטומטית.

לעיתים קורה שאין זמן להיערכות לבלימה הדרגתית. בכל מקרה ניתן אות אזהרה בתא הנהג אם המערכת מזהה מצב מסוכן. הנהג מוזהר באמצעות אור LED אדום המשתקף על השמשה הקדמית. אם עדיין אין תגובה מהנהג, מופעל מיד אור אזעקה מהבהב. אם הנהג לא הגיב עדיין או לא פעל במהירות הנדרשת על פי האזהרות, בלם החירום מופעל.

 

בוש: מערכת EBA למניעת פגיעה ברוכבי אופניים

את התרחיש הזה מכיר כמעט כל נהג: רוכב אופניים מופיע כאילו משום מקום ומגיח לכביש. הנהג חסר אונים, כמעט משותק מההפתעה, ואינו מתפקד כדי למנוע מה שנראה כאסון מיידי. מערכת הבלימה החדשה של בוש, שמיועדת לזיהוי של רוכבי אופניים, מפחיתה באופן ניכר את הסיכון לפגוע בהם, ומביאה את המכונית לעצירה אוטומטית ומלאה ממהירות של 40 קמ"ש.

כאשר מכ"ם החירום או חיישן הווידאו מזהה התנגשות קרובה, מערכת ה-iBooster יוצרת בלימה מלאה בתוך 190 אלפיות השנייה. זהו פרק זמן קטן, שהוא פחות ממה שנדרש כדי למצמץ פעמיים בעיניים.

לדברי ד"ר דירק הויסל, חבר מועצת המנהלים של בוש, "מערכות סיוע לנהגים הן הצעד הבא בדרך לנהיגה ללא תאונות. העזרים האלקטרוניים ערניים תמיד, ובמקרי חירום הם מגיבים מהר יותר מבני אדם. הם מספקים תמיכה בדיוק היכן שהנהגים זקוקים לה - בתנועה בעיר הצפופה."

מערכת בלימה בחירום היא אחת ממערכות הסיוע השימושיות ביותר, במיוחד כשמדובר במערכת שאמורה לזהות רוכבי אופניים והולכי רגל, שהם הפגיעים ביותר מבין כל משתמשי הכביש, ולהגיב.

רוכבי אופניים מעורבים ברבע מהתאונות בגרמניה, ולפיכך גם מספר הנפגעים גבוה. על פי נתוני המשרד הפדרלי הגרמני, 393 בני אדם נהרגו בתאונות כאלה בשנת 2016 בלבד, שהם כ-12% מכלל ההרוגים במדינה. כשני שלישים מהתאונות קשורים לתאונות עם מכוניות. בבוש טוענים, כי אם כל רכב בגרמניה היה מצויד במערכת בלימת חירום אשר יכולה לזהות רוכבי אופניים, היה אפשר למנוע כמעט מחצית מהתאונות האלו, ולפחות להפחית את חומרתן.

"מערכת סיוע לבלימת חירום עשויה להפחית את מרחק הבלימה בכמה סנטימטרים, אך מרחק זה עשוי ליצור את ההבדל בין חיים למוות", אומר גרהרד שטייגר, נשיא חטיבת מערכות הבקרה של בוש.

האיגוד האירופי, שעורך את מבחני הריסוק יורו NCAP, הכיר אף הוא בחשיבות של מערכות לבלימת חירום לבטיחות בדרכים. משנת 2018 מערכת דירוג הכוכבים של האיגוד האירופי כוללת גם ניקוד למערכת בלימת חירום עם זיהוי של רוכב אופניים. נזכיר שמערכות לבלימת חירום עם זיהוי של הולכי רגל היא מ-2016 חלק ממערכת הדירוג של האיגוד האירופי.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן