מגה משאיות
כתבות
מגה מיוחדים
לעמוד קודם

הופכים את המשאית לקרוואן

בשנים האחרונות התרחב מאוד השימוש בכלי רכב המשמשים למגורים. ישנן שתי אופציות עיקריות: הסבה של מרכב משאית מבודד לשימוש במגורים והסבה של מרכב אוטובוס למגורים.

דוד יששכר |  
10/08/2021
זמן קריאה: 7 דק'

כל השנים חלמתם על החופשה האולטימטיבית: בית על גלגלים שמאפשר להגיע במהירות ממקום למקום, במלוא הנוחות שמספק בית, ובלי לשלם ארנונה או מיסי ועד בית. בשנים האחרונות התרחב מאוד השימוש בכלי רכב המשמשים למגורים, ורבים מוכנים לוותר על ארבעה קירות לטובת מגורים מצומצמים יותר בחלל של מרכב מסחרי. בפועל ישנן שתי אופציות: הסבה של מרכב משאית מבודד לשימוש במגורים והסבה של מרכב אוטובוס למגורים.

השיקולים רבים ומגוונים. משאית או אוטובוס המוסבים למגורים נעשים דיור בר-קיימא, בשעה שרכישת בית מגורים במרכז הארץ היא בשנים האחרונות מעבר להישג ידם של רבים. הזינוק במחירי הדירות והעלייה במחירי השכירות אינם מאפשרים לגור במרכז הארץ. המגורים בפריפריה לא תמיד מעשיים, בייחוד כשמביאים בחשבון שיקולים של מקום העבודה ונסיעה יומית בפקקים.

רכישת רכב היא הבחירה החשובה הראשונה. משאית או אוטובוס ישנים יהיו אולי זולים לרכישה בערוב ימיהם, אולם התחזוקה שלהם תהיה יקרה. השאלה העיקרית היא לאיזה מרחק ייסע הרכב לאחר שיוסב למגורים. תחזוקה של רכב נייח היא זולה, אולם מנגד מתעצמים שיקולי הניידות של הרכב. תיקון של תקלות במשאית או באוטובוס ישן עשוי להיות גבוה מאוד, לפיכך זה שיקול חשוב.

גם מגבלת הגודל הפיזי חשובה. אוטובוס שאורכו 12 מטרים ורוחבו כ-2.5 מטרים, משמעו "דירה" ששטחה 30 מטר מרובע. זה המקסימום. הגודל הזה אפשרי רק בתנאי שבוחרים באוטובוס, ולא במשאית, וגם אז יש לקזז מהשטח את תא הנוסעים הקדמי, ולעיתים אלמנטים נוספים שקיימים באוטובוס כגון האזור מעל המנוע (שלרוב משמש כחדר שינה) ופירי המדרגות. מתקבלת "דירה" צנועה, שמתאימה למגורים של אדם אחד או שניים. רק אם הייעוד הוא טיולים ונופש, כלומר מלבד הרכב יש גם דירת מגורים רגילה, הרכב מאפשר מגורים זמניים לבני משפחה רבים יותר.

 

 

משאית או אוטובוס?

בשלב ראשון לאחר ההחלטה על הסבת רכב למגורים יש להחליט אם לרכוש משאית או אוטובוס, ובאיזה מצב. מרכב האוטובוס מתאים מעצם ייעודו לשהיית אנשים. הגודל מרבי, האזורים הלא מנוצלים מעטים, והחלונות ומערכת המיזוג כבר קיימים. מלבד אלה מרכב האוטובוס מבודד, גובה הגג והמאחזים מתאים להסעת אנשים, וגם המדרגות, ספסלי הנוסעים הקדמיים ואפילו תאי המטען הגדולים שכבר קיימים מתאימים לשהיית אנשים. האחרונים משמשים למכלי מים נקיים, למי ביוב, למנועי המזגנים ועוד.

בעת ההסבה האוטובוס יעבור שינוי ייעוד ויכונה "משא מגורים". כלומר הוא ייהפך למשאית, ובעל הרכב יידרש להוציא רישיון נהיגה על משאית במקום רישיון נהיגה באוטובוס. מנגד, רכישת אוטובוס, לרוב בסוף ימיו, פירושה רכישת רכב שגמע מאות אלפי קילומטרים ומפעילת התחבורה הציבורית מעריכה שאחזקתו אינה כדאית. במילים אחרות, התיקון של מערכות האוטובוס צפוי להיות יקר, לפעמים יקר מאוד.

  יש להיעזר במהנדס שמתכנן את המרכב בהתאם לדרישות המיוחדות של משרד התחבורה ומביא בחשבון תכנון מורכב של מערכות החשמל, האינסטלציה והגז ותכנון של רכיבי המרכב לפרטיהם הקטנים ביותר. בסוף התהליך הרכב יידרש לעבור בדיקה של מעבדה מוסמכת  

בחודשים האחרונים נכנסה לתוקף הוראה חדשה של משרד התחבורה, המחייבת שימוש בחומרים מעכבי בעירה ברכבים שאין בהם הפרדה בין תא הנוסעים הקדמי לתא המגורים האחורי. הוראה זו צפויה לייקר מאוד את בניית מרכב האוטובוס. מנגד, ההוראה אינה חלה על משאיות שבהן המרכב האחורי נפרד מתא הנוסעים.

בחירה במשאית גם היא אינה משימה פשוטה. יש הבוחרים במשאית בעלת מרכב אחוד, כגון דגמים ספרינטר ודוקאטו הסגורים, ויש הבוחרים במשאית עם מרכב אחורי נפרד. בחירה במסחרית בעלת מרכב אחוד פירושה רכב קטן וזול למדי, עם חלל תא מגורים מצומצם. רכבים מסוג זה יתאימו יותר לטיולים ולנופש, ופחות למגורים קבועים. על הרכבים האלו חלה גם הדרישה החדשה להשתמש בחומרים מעכבי בעירה.

גם בחירה במשאית עם מרכב מבודד אחורי מצריכה מחשבה מרובה ומקצועיות. מרבית המשאיות גמעו קילומטרים רבים בטרם נמכרו, והמרכב האחורי צריך לעבור הסבה מהובלת סחורות למגורי אדם. שיקול זה נכון, כמובן, לכל סוגי הרכבים.

 

הפתרון למצוקת דיור?

מרכב המגורים הוא פתרון סביר, אם כי לא אידיאלי. הפתרון הכלכלי ויכולת הניידות של רכב המגורים באים על חשבון דברים אחרים. אומנם לא צריך להתחבר לעטיני העיריה שדורשת תשלום ארנונה, אך צריך להתחבר לתשתיות בסיסיות אחרות - חשמל, מים וביוב.

הבחירה הראשונה נוגעת למערכת החשמל. רבים בוחרים להתקין מערכת סולרית על הגג. בשל הירידה הדרמטית במחירי הפנלים הסולריים בשנים האחרונים, הם ישימים מבחינה כלכלית כשהם מותקנים על גג הרכב. נדרשת גם מערכת חשמלית להמרת האנרגיה לזרם חליפין במתח של 220 וולט, כמקובל בבתי מגורים. בסוף התהליך נדרש אישור של חשמלאי מוסמך לגבי תקינותה ובטיחותה של המערכת החשמלית שהותקנה ברכב.

בישראל שטופת השמש הפנלים מספקים מקור אנרגיה טוב, אם כי לא תמיד מספק. פתרונות נוספים, מלאים או משלימים, הם הזנת הרכב במקור חשמל חיצוני כגון בית מגורים או בית עסק אחר שאליו מתחברים באמצעות כבל חשמל. גיבוי חשמלי אפשרי אחר הוא גנרטור. האחרון ממוקם באחד מתאי המטען של הרכב.

  החיבור האלמנטרי לתשתיות המים והביוב אינו פשוט. ברכב המגורים חייבים להתקין מכל גדול של מים נקיים ומכל למי ביוב. האחרון נחלק בדרך כלל לשני מכלים: האחד למים אפורים, כלומר לכיור ולמקלחת, והשני למים שחורים, כלומר מי האסלה  

גם החיבור האלמנטרי לתשתיות המים והביוב אינו פשוט. ברכב המגורים חייבים להתקין מכל גדול של מים נקיים ומכל למי ביוב. האחרון נחלק בדרך כלל לשני מכלים: האחד למים אפורים, כלומר לכיור ולמקלחת, והשני למים שחורים, כלומר מי האסלה. המכלים צריכים להיות גדולים דיים, אך לא גדולים מדי. התקנתם נעשית בדרך כלל מתחת למרכב, ולעיתים מתחת למיטות ולפינות ישיבה במרכב עצמו. בניית המכלים והתקנתם יקרה, ולכך צריך להוסיף משאבות וצנרת אינסטלציה למילוי ופריקה.

את מכל המים הלבנים צריך למלא מדי יום, ואת מכלי המים האפורים והשחורים יש לרוקן אך ורק במקומות ייעודיים. כלומר צריך להגיע למקומות בעלי תשתית "אמיתית" שבה אפשר למלא ולרוקן את המכלים. פעולות אלה כרוכות בנסיעה, בזמן ובהוצאות.

עוד בעניין התשתיות, נחוץ מכל גפ"מ (גז פחמימני מעובה) קטן, לצרכי בישול. התקנתו מצריכה עבודה של טכנאי גז מורשה וקבלת אישור בתום העבודה. ברכב המגורים יש שילוב של דלק, חשמל וגז, והדבר מצריך אמצעי זהירות מוגברים.

 

מסבים את המרכב למגורים

תכנון המרכב באופן הקומפקטי והפונקציונלי ביותר הוא משימה מורכבת. כל ס"מ צריך להיות מתוכנן כך שיתאפשר לנצלו באופן הטוב ביותר. מדובר בתכנון ארגונומי (הנדסת אנוש) שנדרש בכל חלל מגורים, על אחת כמה וכמה בחלל מגורים דחוס ונייד.

לדוגמה, החלל שמתחת למיטות ופינות הישיבה ינוצל כתאי אחסון. רכיבים רבים, בהם ספסלים, שולחנות ולעיתים מיטות, יהיו ניתנים לקיפול, והם ייפתחו רק בשעת הצורך. מאחר שהרכב נמצא לעיתים בתנועה, כל הרכיבים צריכים להיות מקובעים היטב (במצב נייח) כדי שלא ישתחררו בנסיעה. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. ישנם פטנטים רבים לנעילה ושחרור של רכיבים, בפרט לענף הקרוואנים.

 

 

המטבח חייב להיות קומפקטי ובו בזמן לענות על הצרכים. גודלו אמור להספיק לכל צרכי המטבח, בכלל זה מקרר, מיקרוגל, כירת בישול, כלי אוכל וארונות אחסון למזון.

גם תא השירותים מצריך תכנון קפדני. הכול קטן ומצומצם, נדרש איטום קפדני, תכנון חכם של הצנרת (בשילוב עם מיקום המכלים והמשאבות) ועוד. שיקול דעת מוטעה יגרור תיקונים יקרים.

פינת הישיבה והסלון לא יאפשרו סעודות וחגיגות רבות משתתפים. ארוחה משפחתית תנצל את כל מקומות הישיבה. הזמנת אורחים לארוחה תהיה בעייתית. במשאיות אפשר להגדיל מעט את החלל, ואף לנצלו לאירוח, באמצעות שימוש בדופן הרמה אחורית, שמשנה את ייעודה ונהפכת בערוב ימיה למרפסת.

אסור להסיע נוסעים בחלק של מרכב המגורים. באוטובוס אפשר להשאיר עד שלושה ספסלים מלפנים לשישה אנשים, ובמשאית - בהתאם לרישיון הרכב (לרוב שני נוסעים ליד הנהג). אחת הדרישות של משרד התחבורה היא להפרדה פיזית, מחיצה כלשהי, בין תא הנוסעים לתא המגורים.

 

להיעזר במקצוענים

רבים חושבים ששינוי ייעוד של משאית או אוטובוס לקרוואן הוא משימה קלה ואפשר לחסוך בעלויות באמצעות בנייה עצמית, אלא שהמשימה מצריכה ידע, מקצוענות וניסיון רב. בעלי "ידיים טובות" אכן יוכלו לחסוך הרבה, אלא שלידע ולניסיון בתחום מיוחד זה אין תחליף.

  אוטובוס שאורכו 12 מטרים ורוחבו כ-2.5 מטרים, משמעו "דירה" ששטחה 30 מטר מרובע. זה המקסימום. הגודל הזה אפשרי רק בתנאי שבוחרים באוטובוס, ולא במשאית, וגם אז יש לקזז מהשטח את תא הנוסעים הקדמי  

יש להיעזר במהנדס שמתכנן את המרכב בהתאם לדרישות המיוחדות של משרד התחבורה ומביא בחשבון תכנון מורכב של מערכות החשמל, האינסטלציה והגז ותכנון של רכיבי המרכב לפרטיהם הקטנים ביותר. בסוף התהליך הרכב יידרש לעבור בדיקה של מעבדה מוסמכת (מכון התקנים, טכניון, אריאל) ולעבור הליך של שינוי מבנה במשרד הרישוי.

מעבר לדרישות הטכניות והרגולטוריות, מדובר במגורים בתוך רכב הלכה למעשה. תכנון שגוי עלול להפוך את המגורים לקשים ולא נעימים. המציאות מלמדת שגם טעויות קלות עשויות להתברר מאוחר יותר כגדולות ויקרות לתיקון.

 

קרוואנים נגררים

את התנופה הגדולה לפלח השוק של הקרוואנים הנגררים העניקו לפני מספר שנים משרדי האוצר והתחבורה, בעת שהפחיתו לאפס את מיסי הקנייה. ההתעצמות של תרבות הפנאי ושנת הקורונה שחלפה, אפשרו עד לאחרונה למי שחיפשו טבע וטיולים לרכוש במחיר סביר קרוואן נגרר פרטי, כלומר כזה שנגרר גם על ידי רכב פרטי. הקרוואן הוא פתרון אידיאלי שמשלב את זמינות הרכב עם נסיעות רגילות, פרטיות ועסקיות ועם האפשרות לרתום את הקרוואן ולצאת לחופשה בקלות ובנוחות. השימוש בגרור חוסך את הצורך בתכנון מורכב של החופשה ואת התלות בהיצע של מקומות לינה בעונות התיירות.

הפחתת המיסוי גרמה לענף להתבסס כיום ברובו על קרוואנים איכותיים, שבדרך כלל מיובאים מאירופה. שם כבר מיושמים סטנדרטים גבוהים ביותר של תכנון ונוחות. הקרוואן המודרני מאפשר תנאי לינה וסניטציה מעולים, לצד נוחות באחסון ושינוע ציוד אישי שלא קיים בדרך אחרת.

תקופת הפריחה של קרוואן נגרר פרטי הייתה קצרה. במשרד האוצר חיפשו דרכים למלא את הגירעון העצום בקופת המדינה, וביטול ההטבה במיסי הקנייה על קרוואנים היה אחד הראשונים שיושם. לפיכך מחיר הקרוואן עלה בעשרות אחוזים, וכדאיות הרכישה ירדה. גם החזרה ההדרגתית של החופשות בחו"ל תורמת לתרדמה בענף.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן