מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

הפרס הגדול

תחרות המערכות החדשניות ביותר בתערוכת אקוויפ אוטו

דוד יששכר |  
10/11/2017
זמן קריאה: 7 דק'

הרבה כבוד ומוניטין מונחים על השולחן. גם הכסף הגדול. תחרות החדשנות שמתקיימת פעם בשנתיים בפריס במסגרת תערוכת אקוויפ אוטו היא הלב של זירת היוקרה. עשרות יצרני מערכות לרכב מתמודדים כאן על הזכייה בפרס החדשנות, שמביאה מצד אחד הרבה כבוד והערכה ומצד אחר מתווה את העתיד בתחומה בענף הרכב. לאחרונה התקיימה התערוכה בתאריכים 17 עד 21 באוקטובר.
תחרות החדשנות מספקת אתגר רציני ליצרני המערכות מכל העולם, שיעדם הוא לזכות בבכורה בתחרות החשובה ביותר באירופה ובעולם. אירוע הגרנד פרי (Grands Prix) בתחום החדשנות בענף הרכב נועד לבחור את המערכות, המוצרים והשירותים החדשניים ביותר בענף, תוך הדגשה של הטכנולוגיות בשוק שלאחר מכירת הרכב (ה-aftersales).
לא מדובר בכבוד ובמוניטין בלבד. זכייה בתחרות זו פירושה פרסום רב, צבר הזמנות נאה והרבה כסף. בימים שבהם ענף הרכב רווי תחרות ויש מלחמה על כל לקוח, זכייה בתחרות זו מבליטה את היתרונות של מערכת מסוימת על פני מתחרותיה, וכך מקנה לה יתרון שיווקי לא מבוטל.

 

 

הגרנד-פרי במרכז העניינים

תחרות החדשנות ממקדת את תשומת הלב של אנשי המקצוע הטכניים, וזאת בזכות גודלה הרב ושלל החידושים המוצגים בה. מעל 1,300 מציגים מתעשיית הרכב העולמית השתתפו השנה בתערוכה (75% מהם הגיעו מחוץ לצרפת), ויותר מ-100,000 מבקרים הקנו לה את הססגוניות הבינלאומית המקצועית. ענף הרכב עבר תמורות רבות בשנים האחרונות. מדי יום מתווספים ציוד ומערכות המייעלים את הרכב ומשפרים את רמת הנוחות והבטיחות שלו.
התערוכה ממוקדת גם בענף המוסכים. מקצועני הענף נדרשים להתמודד עם מערכות חדישות, טיפולים ותיקונים, כדי לשרת את הלקוחות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר.
תחרות הגרנד-פרי מאפשרת לשים את הדגש בהתפתחויות העדכניות ביותר בענף. מבקר שמגיע לתערוכה הענקית יכול לבקר רק בחלק קטן ממאות ביתני התצוגה. ההכרזה על הזוכים מאפשרת לו להתמקד בחברות שהציגו את החידושים החשובים, כלומר אלו שישמשו במוסכים בשנים הקרובות.

 

תחרות מקוונת

תחרות הגרנד-פרי מתחילה חודשים רבים לפני שנפתחים שערי התערוכה. צוות השופטים הבינלאומי מקבל מידע על עשרות רבות של מערכות שהוגשו כמועמדות לתחרות. פאנל השופטים הורכב השנה מיותר מ-50 עיתונאים מ-15 מדינות, ובחר את הזוכים בגביע הזהב בשמונה קטגוריות המייצגות את טווח המוצרים בתערוכה. מדובר בבחירה קפדנית, מאחר שלחבר השופטים הוצגו 117 מערכות.
בתחרות ה-Grands Prix 2017 הוענקו גם "פרסים מיוחדים" על ידי העיתונאים הצרפתים בשותפות עם עמותות הסחר המקומיות (AFPA ו-AJTE). את ה"פרסים" חשפו העיתונאים בעמדות המציגים לאחר שהעבירו רשימה של מערכות מיוחדות שגילו בביקורם ותיארו אותן לצוות השופטים. אם כן, גם המערכות האלו יקבלו הכרה שיווקית.
כל יצרן שביקש להעמיד את אחת ממערכותיו החדשות לשיפוט, העביר תיק וירטואלי על המערכת לידי מנהלי התערוכה. האחרונים הקצו לכל מערכת דפי הסבר עם המפרט הטכני שלה, תיאור של המערכת, של המראה שלה, דרכי פעולתה, חדשנותה וכיוצא באלה, במספר שפות. כך התאפשר לכל אחד מצוות השופטים לקרוא חומר על עשרות המערכות המועמדות לבחירה, ואף לבקש הבהרות, תוספות והשלמות מיצרני המערכות חודשים רבים לפני שהחלה התערוכה.

 


כדי להקל את הבחירה במערכות המצטיינות, סווגו כל המערכות החדשות, שהוצגו בקפידה רבה לחבר השופטים, לארבע קטגוריות. אחת מהן היא ציוד למוסכים ולבתי מלאכה בענף (ציוד, כלים, מערכות וכלי ניהול ממוחשבים).
משימת השיפוט לא הייתה קלה כלל ועיקר בשל ריבוי המערכות החדשות ולהיטותם של מיטב יצרני המערכות לזכות באותות ההצטיינות שהוענקו בתערוכה. אות כזה מעניק ליצרן הוקרה עולמית רחבה על הפיתוח של המערכת, חשיפה תקשורתית רבה וכמובן מכירות נאות. עשרות מערכות חדשות נשרו מהתחרות בשלב המוקדם, ורק מערכות ספורות עלו לשלב הגמר בכל אחת מהקטגוריות. בתום התחרות זכו בגביע הזהב ובגביע הכסף שתי מערכות בכל קטגוריה (דורגו במקומות ראשון ושני).

 

יוצאים לדרך

בערב פתיחת התערוכה נדרש חבר השופטים להכריע מיהן "המערכות החדשניות של השנה". 20 מערכות בקירוב עלו לשלב הגמר. המידע הרב שסופק לצוות השופטים נעשה כעת מכריע, שכן לכל שופט הוקצב מספר נקודות שאותן יעניק למערכות המצטיינות ביותר. היה אפשר לראות את ההתלבטות הרבה על פניהם של השופטים. ההכרעה נעשית על חודו של קול כמעט, וכל נקודה חשובה. צוות השופטים נדרש למלוא תשומת הלב כאשר בזה אחר זה מגיעים הנציגים הבכירים של יצרני המערכות הבולטים בעולם לקדמת הבמה. לכל אחד מוקצב פרק זמן של שלוש דקות למסע שכנוע אחרון.
ההצבעה הסופית היא חשאית. כל שופט חייב להכריע איזו מערכת מצטיינת תוך שימת דגש בחדשנות. ההתלבטות עצומה, והמתח וההתרגשות ניכרים היטב הן על פניהם של השופטים הן על פניהם של נציגי היצרנים שהגיעו לשלב הגמר. בתוך מספר דקות נמסרים כל פתקי ההצבעה, אולם תוצאות ההצבעה נשמרות בסוד.
טקס חלוקת הפרסים מתקיים באחד מאולמות התערוכה, בנוכחות מספר גדול של דמויות מובילות בתעשיית הרכב ובתקשורת. בכירי החברות שמתמודדות נוכחים כמובן. חבר השופטים ונציגי התערוכה מכריזים על הזוכים בכל קטגוריה ומעניקים את הפרסים היוקרתיים.

 

 

המערכות שזכו באות החדשנות

טכנולוגיות חדשות
בקטגוריה מערכות יצרן מקוריות וטכנולוגיות חדשות (OEM & New Technologies) זכתה חברת HELLA France. המערכת זכתה השנה בתחרות, אבל אומצה על ידי חברת מרצדס בשנת 2016 וכבר מותקנת ברכבים מסדרת E-Class שלה.
בלילה עולה מאוד הסיכון לתאונות. הסיכוי להיות מעורב בתאונה חמורה באזורים כפריים גבוה פי חמישה בלילה מאשר ביום. אם כן, לשיפור התאורה יש משמעות של הפחתה במספר התאונות. הפיתוח של HELLA הוא מערכת תאורה חכמה המכונה LED Multibeam smartdigital lighting system. המערכת מורכבת מרשת של 84 נורות לד מתקדמות בעלות ביצועים גבוהים. כל נורה נשלטת בנפרד על ידי מערכת אלקטרונית, כך שאפשר לכוון את האור מן הפנס הימני בנפרד מן הפנס השמאלי בהתאם לתנאי הכביש והסביבה הנקלטים על ידי המערכת. הדבר מאפשר להאיר אזורים מסוימים בכביש בעוצמה גבוהה ולהקל על הנהג. לטענת היצרן, הרזולוציה הגבוהה של נורות הלד מאפשרת לנהגים אחרים בכביש להיות מוגנים יחסית מפני סנוור אפשרי.

 

קטגוריית השירות לרכב
ענף הרכב עתיר שירותים, ובהתאם לכך מוצבה הקטגוריה "Service Areas". בקטגוריה זו זכתה חברת HEURTAUX עם מערכת שטיפת רכב הנקראת EASY JET® washing robot. המערכת מורכבת מזרוע רובוטית מתנדנדת הנשלטת על ידי מערכת אלקטרונית. הזרוע מתנועעת ברציפות לאורך השטיפה וכוללת שלושה סטים של סילוני מים. אחד נמצא בחלק האופקי של הזרוע המתנדנדת, הנעה מימין לשמאל כדי לשטוף את חזית הרכב, מכסה המנוע, השמשה הקדמית, הגג וחלקו האחורי של הרכב. שני הסטים האחרים, אחד בכל צד של הרכב, נועדו לשטיפה של צדי הרכב מהגלגלים עד התקרה.
באמצעות המערכת מובטח ניקיון מהיר, יעיל ואחיד יותר מזה המתקבל במכוני השטיפה הנפוצים. קיימות חמש אפשרויות שטיפה, וכל אמצעי התשלום אפשריים. לגודלה הקומפקטי של המערכת, כ-4.5 מטרים, יתרון רב לעסקים המעוניינים להציב אותה בשטחם.

 

 

תחזוקה וציוד למוסכים
קטגוריית הציוד למוסכים משכה השנה תשומת לב רבה. רבים מהמבקרים הם בעלי מוסכים, וכולם רוצים ללמוד על ציוד המוסכים המתקדם ביותר. בקטגוריה זו זכתה החברה הצרפתית SPORT SYSTEM, עם טכנולוגיה חדשה לניקוי מסנני חלקיקים. מסנן חלקיקים הוא רכיב יקר יחסית שיעילותו הולכת ופוחתת במרוצת הזמן, עד שיש להחליפו. המוצר שהציגה החברה, TechniFAP, הוא חלופה אטרקטיבית להחלפת המסנן. המכשיר מנקה את המסנן מכל החלקיקים שהצטברו בתוכו ואוגר אותם במכל כך שהאפר אינו גורם זיהום.
חדשנותו של המכשיר לא מסתכמת בתהליך הניקוי עצמו. לפני התקנת המסנן במכונה נעשית בדיקה חזותית של המסנן, ואם הוא שבור או פגום, אי אפשר לנקותו. כמו כן נבדקת רמת הסתימה של המסנן לפני הניקוי, ונבדק שהוא פועל כהלכה לאחר הניקוי. מהחברה נמסר שפעולת הניקוי יעילה למשך שנה או 40,000 ק"מ. המכשיר מותאם לכל סוגי המסננים, ממכוניות פרטיות ועד רכבים חקלאיים ורכבים תעשייתיים.

 

ציוד צמיגים ושירותי צמיגים
בקטגוריה ציוד צמיגים ושירותי צמיגים זכתה חברת בוש אשר הציגה את המערכת Tire Tread Measuring TTM 2104 and 2204 למדידת בלאי בצמיג. המערכת יצאה בספטמבר השנה, וייחודה הוא בהיותה אוטומטית לגמרי. מפעיל הבדיקה לא צריך להחזיק דבר בידיו כאשר הרכב עולה על משטח הבדיקה. תוצאות הבדיקה מתקבלות בתוך שניות ספורות ואפשר להציגן על גבי מסך מחשב, סמארטפון או טלוויזיה חכמה.
המכשיר אינו מושפע מתנאי הלחות ומהטמפרטורה בסביבה ואינו רגיש לחלקיקים כגון בוץ ואבק. בנוסף אפשר לחבר לכל מערכת TTM עד 21 טרמינלים (משטחי בדיקה) בו בזמן. המערכת אינה מצריכה התקנת תוכנה כלשהי ולא נדרש מנוי בשביל להשתמש בה.

 

 

שירותים לאנשי מקצוע
בקטגוריה "services for professionals" זכתה חברת בוש פעם נוספת בזכות תוכנה ששמה Bosch Connected Repair אשר נועדה להקל את העבודה במוסך. ברוב המוסכים ישנן חבילות תוכנה רבות וציוד רב שמצריכים מידע הנוגע ללקוח, לכלי הרכב, לעבודת התחזוקה וכדומה. תוכנות אלו לא מתקשרות בינן לבין עצמן. התוכנה של בוש מאפשרת לחבר בין כל מערכות התוכנה, ציוד המבחן ונתוני הרכב לטובת מעבר מהיר ויעיל של מידע בין המערכות.
לתוכנה יתרונות רבים: חיסכון ניכר בזמן לכלל העוסקים במלאכה - כל העובדים במקום העבודה נגישים למידע הדיגיטלי בכל רגע, והם יכולים לספק מידע מדויק לגבי מצב הרכב בזמן אמת; טעויות הקלדה נמנעות, והעובדים יכולים להתרכז בעבודת התיקון; הלקוח מרוצה יותר מהשירות מכיוון שמגיע אליו מידע מסודר ופשוט יותר להבנה.
בבוש מציינים שנדרש רישיון תוכנה אחד בלבד כדי לחבר בין כל הציוד במקום העבודה, כלומר עלות התוכנה אינה קשורה למספר היחידות המקושרות. היתרון מתעצם כמובן ככל שהמוסך גדול יותר, ונדרשות תקשורת והחלפת מידע בין נקודות שירות רבות יותר.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן