מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

חוכמת הממונים

ניהול יעיל של צי התובלה בתקופת הקורונה

דוד יששכר |  
10/11/2020
זמן קריאה: 7.5 דק'

מגפת הקורונה יוצרת שינויים גדולים בענף התובלה. בימים שבהם היקפי הצריכה של הציבור יורדים וחלק מהמשאיות מושבת מאונס בהיעדר עבודה, טבעי שהתחרות על כל לקוח תתעצם. גם כללי המשחק השתנו. אם עד לא מזמן הושם דגש ברווח, כעת הוא מושם בהישרדות. חברת תובלה חפצת חיים חייבת להיות גמישה, כלומר לשנות את כללי המשחק, ומהר. בראש ובראשונה יש להשתמש בכלי ניהול לוגיסטי ממוחשבים שמאפשרים למקסם את פעילות הצי.

תחילה נבחן מה השתנה. יש לחץ בשוק להורדת מחירים. אמנם מחירי הדלק ירדו עם פרוץ המגפה, אך שאר העלויות נותרו כשהיו. גם מאפייני הביקוש של הלקוחות משתנים. אם עד לא מזמן הביקוש היה קבוע למדי ומסלולי הנסיעה תוכננו מספר ימים מראש, הרי שכעת הביקוש גמיש ומשתנה תדיר.

חברת התובלה חייבת להתאים את עצמה כל הזמן לדרישות המשתנות. מדובר הן בשינוע המוצרים עצמם, הן במסלולים והן בלוח הזמנים. מצב ההזמנות משתנה כל הזמן, יש ירידה עקיבה ברווחיות, והמצב של חברות התובלה קשה מתמיד. על פי סקר של האיגוד הבינלאומי לתובלה (IRU), חברות התובלה ברחבי העולם צופות הפסדים של 551 מיליארד יורו(!) בלי להתחשב בנזקי הגל השני, ואולי הגל השלישי, של הקורונה.

כדי להתמודד עם ההפסדים העצומים האלו, חברות התובלה חייבות לאמץ טכנולוגיות דיגיטליות שמאפשרות פתרונות הוליסטיים לכל מערך התובלה. הטכנולוגיה עשויה לסייע לחברות להתאים את הלוגיסטיקה שלהן למציאות המשתנה ובכך לצלוח את המשבר. עוד לפני שנכנסה לחיינו הקורונה, קבעו חוקרי ה-IRU כי הטכנולוגיה והאוטומציה יגדירו את עתיד התובלה. במחקרם הבינלאומי קבעו החוקרים שבשל אי ודאות גיאופוליטית וכלכלית, חדשנות מונעת טכנולוגיה תהיה המפתח לעמידה באתגרי המחר בתחום התובלה.

המחקר התקיים בשנת 2018 והתבסס על נתוני ראיונות של 450 חברות תובלה ברחבי אירופה, במדינות המפרץ הפרסי ובאסיה. הסוגיה העיקרית הייתה הצורך להתמודד עם אתגרים הקשורים לטכנולוגיה ולחדשנות, לצורך הבטחת עתיד הענף. 76% מחברות התובלה שנבדקו העריכו שהמשאיות האוטונומיות ייהפכו לאופציה בעשור הקרוב. שנתיים חלפו מאז. כרגע ברור שהטכנולוגיה הזאת מצריכה משאבי-עתק, שינויים רגולטוריים, ובעתיד הקרוב לא יהיו משאבים לקדם את הנושא. הטכנולוגיה אומנם קיימת וישימה, אלא שבמציאות הנוכחית לא יהיו לה קונים.

 

משאית אוטונומית למחצה

ממצאי סקר ה-IRU תומכים בהערכת הזמנים, שלפיה יש עוד דרך לעבור לפני שמשאיות אוטונומיות ייהפכו לבטוחות ובנות-קיימא בכבישים. הרעיון של משאית אוטונומית נדחק לשוליים לפי שעה, לפחות במציאות הכלכלית המאתגרת של ימי קורונה.

משאית אוטונומית למחצה היא רעיון בשל יותר ליישום, בעיקר בתובלה בין עירונית ארוכת טווח. מדובר בשיירה של משאיות הנוסעות זו אחר זו במהירות גבוהה ובכבישים מהירים. התובלה מהירה, שקטה, בטוחה ואמונה בידי נהג אחד שמוביל את השיירה במשאית הראשונה. בשלוש המשאיות האחרות אין צורך בנהג. הן עוקבות אחר המשאית הראשונה, מחקות את פעולותיה, והכול בצורה מדויקת ובטוחה.

הטכנולוגיה ליצירת שיירת משאיות אוטונומיות למחצה כבר קיימת. בינתיים נהגים מאיישים את כל המשאיות רק לצרכי בטיחות, אך הם חופשיים לעשות כרצונם - לקרוא ספר, לנמנם או לבהות בנוף. כשנהג רוצה לעזוב את השיירה, הוא יכול לקחת שליטה ברכב. אם היעד הסופי זהה, אין צורך בנהג בשלוש המשאיות העוקבות.

הטכנולוגיה מספקת פתרונות לכמה מן הבעיות המשמעותיות ביותר בעולם התחבורה, כגון צמצום מספר התאונות והפחתת תצרוכת הדלק. המרווח הקטן בין כלי הרכב בשיירה תורם לצמצום של שטח הכביש המשמש את כלי הרכב, והדבר מסייע להפחית את עומס התנועה. חלק מהחוקרים מאמינים, כי הטכנולוגיה תאפשר להכפיל את הקיבולת של כבישים קיימים.

 

 

חיזוק היסודות הדיגיטליים

באיגוד התובלה העולמי קוראים לתעשייה לתקן את היסודות הדיגיטליים של ענף התובלה כדי להפיק את מלוא התועלת מתהליכי האוטומציה ומחידושים אחרים המאפשרים למקסם את יעילות התובלה. הסיכון של מיתון עולמי והאתגר לעמוד בדרישות המשתנות של לקוחות נתפסים יחד כאיום השני בגודלו על חברות התחבורה.

חברות תחבורה מכירות בהיותן של ההתפתחויות בטכנולוגיה וחדשנות מפתח לבניית תעשייה בטוחה, מצליחה ובת קיימא. אחת מכל שלוש חברות תובלה מאמינה, כי שיפור הבטיחות יהיה הזדמנות החדשנות הגדולה ביותר, ואחת מכל חמש חברות תובלה מאמינה שדווקא האוטומציה תהיה הדומיננטית.

חברות התחבורה אופטימיות ביותר לגבי לוחות הזמנים לאוטומציה - יותר משלושה רבעים (76%) מחברות התחבורה מצפות שמשאיות אוטונומיות ייהפכו לאופציה ריאלית בעשור הקרוב. מתוכן 29% מאמינים שהם יהיו מציאות בכבישינו בחמש השנים הקרובות. חברות התחבורה מאמינות שהיתרון העיקרי של אוטומציה יהיה הגברת הפרודוקטיביות (50%), ואחריו סיוע בהוזלת עלויות (19%).

 

פריצת החסמים לאימוץ דיגיטליזציה

החסמים לאימוץ הטכנולוגיה נמשכים. חברות תחבורה מציינות שהאתגרים העיקריים בכך הם עלויות והשקעות (71%), ואחריהן הבנה מוגבלת של מגוון הטכנולוגיות המתפתחות (50%). נתונים אלו מלמדים שהתעשייה טרם אימצה טכנולוגיות ותהליכים חדשניים, וכי עדיין נדרשת עבודה רבה כדי לתקן את היסודות הדיגיטליים של התעשייה, וזאת לפני שיתאפשר למקסם כראוי תהליכי חדשנות המונעים טכנולוגית. הטכנולוגיה עצמה מתקדמת במהירות, אך קיים סיכון שהיא תעוכב, ואפילו תיעצר, בגלל היעדר השקעה בתשתיות.

לדברי בוריס בלאנש, מנכ"ל IRU, "משאיות אוטונומיות יגרמו בסופו של דבר למהפך בתעשייה, והדבר יעזור להגביר את התפוקה, להתייעל ולשפר את תנאי העבודה של הנהגים. למרות זאת, הצורך בנהגים לא יפחת, ולפיכך יש להמשיך לעודד נהגים להיכנס למקצוע."

כדי שהטכנולוגיה תתפוס והתעשייה תרוויח ממנה באמת, יש להבטיח יסודות איתנים. המשמעות היא, תחילה, להשיג יסודות נכונים, כגון מעבר מלא לתיעוד דיגיטלי, ושיפור העקיבה, האבטחה והיעילות. בד בבד יש לעבוד קשה יותר כדי ליצור קשר דיגיטלי מלא בין מפעילים, נותני שירותים, יצרנים וממשלה.

 

חשש ממציאות גיאו-פוליטית

ממצאי ה-IRU מלמדים שיותר ממחצית חברות התובלה (57%) רואות באי ודאות גיאו-פוליטית את האיום הגדול ביותר העומד בפני המגזר - מהסלמה של מלחמות סחר בינלאומיות ועד דאגה גוברת סביב תהליך הברקזיט שאינו מסתיים.

אומברטו דה פרטו, מזכ"ל ה-IRU, הגיב: "מערכת התחבורה העולמית נוגעת בחייהם של כל אחד משבעת מיליארד בני האדם, החל במזון שאנו אוכלים וכלה במוצרי הצריכה שאנו קונים. כיוון שכך, אולי לא מפתיע שרבים מהנושאים העומדים בפני החברה כיום נחשבים גם על ידי חברות התובלה לאתגרים הגדולים ביותר שלהם. באלה נכללים כמה מהנושאים המרכזיים השולטים בסדר היום הבינלאומי, כגון גיאופוליטיקה, סחר ואיכות הסביבה."

 

מהפכה דיגיטלית

יצרני המשאיות תורמים את חלקם למהפכה הדיגיטלית, כשהמטרה המשותפת היא לסייע לחברות התובלה לייעל את עסקיהן. אנו בחרנו להביא את המערכות בית מאן. כמובן שליצרני המשאיות האחרים יש מערכות דומות, עם שמות ומאפיינים שונים.

במאן החליטו ליצור קטגוריה שתכיל את מגוון המערכות המוצעות לחברות התובלה, וזאת תחת הטייטל 'MAN Perform', כלומר שימוש מושכל ברכב באמצעות ניתוח מפורט של כלל הביצועים והדרישות.

 

עדכוני רכב עם MAN Now

מאז אוגוסט 2017 הותקנה כסטנדרט בכל משאיות מאן RIO Box, יחידה האמונה על קבלה ושיגור של מידע, והיא תנאי בסיסי לקישוריות ולהעברת נתונים רלוונטיים מסביב לשעון לפלטפורמת RIO. על הפלטפורמה מבוססת הענן של TRATON (קבוצת פולקסווגן, שנכללות בה מאן וסקניה), מאוגד מגוון רחב של שירותים דיגיטליים לכל המערכת האקולוגית, התחבורתית והלוגיסטית.

מנהלי הלוגיסטיקה יכולים להשתמש בפלטפורמה לצורך שליטה על כל רכב בנפרד ועל הצי בכללותו. הדבר מאפשר עיבוד הזמנות באופן מדויק ויעיל מבעבר. הפלטפורמה משמשת גם להזמנת השירותים הדיגיטליים האישיים של מאן.

 

ניהול צי משולב

שירות MAN DigitalServices תומך בהטמעה של ניהול צי יעיל, כשהדגש מושם במנהל הצי. במאן מציינים שאפילו עם החבילה הבסיסית (ניתנת חינם) של MAN Essentials, מנהל הצי מקבל את המידע החשוב ביותר ברמת הרכב היחיד, במבט אחד. החבילה הבסיסית מופעלת אוטומטית לאחר ההרשמה בפלטפורמת RIO. לדוגמה, מיקום הרכב מועבר במרווחי זמן של 15 דקות. אפשר לראות פרטים על המטלות האישיות של הנהג, ולבחון פרמטרים כגון זמני נהיגה ותצרוכת דלק ממוצעת.

 

 

ניתוח נהגים ומיטוב ביצועים

עד כמה הנהגים שולטים במשאיות שלהם ונוהגים באופן יעיל? עד כמה הם מיומנים בתפעול אופטימלי? יחידת MAN Perform מספקת תשובות לשאלות האלו ומידע על סגנון הנהיגה של הנהגים. הדבר מקנה למנהל הצי סקירה מפורטת של מאפייני הנהיגה שלהם, מכיוון שאפשר להשתמש בנתוני הביצועים שנקראו מהרכב, לנתח אותם ולהשוות מבחינה אובייקטיבית את ביצועי הנהיגה של כל הנהגים. הדבר מספק רמזים על אופטימיזציה של ביצועי הנהיגה. באמצעות שירות Connected CoDriver, הנהג יכול לפתח ולשפר את סגנון הנהיגה שלו. ההדרכה מתקיימת בשידור חי, ישירות דרך הטלפון, במקום העבודה של הנהג, בעזרת ProfiDrive @ Trainer.

 

ניבוי צרכי תחזוקה: דרך יעילה להימנע מאובדן הכנסות

גורם מפתח נוסף לשיפור היעילות הוא ניהול תחזוקה צופה פני עתיד. באמצעות נתונים שמספקת יחידת MAN ServiceCare, מרכזי השירות של מאן מספקים תמיכה הקשורה לניתוח מערכות המשאית, וכן תיאום וניהול של פגישות שירות במוסכי השירות.

בפלטפורמת RIO מנהל צי הרכב מקבל מידע על מצב התחזוקה ועל הצורך לתאם הגעה למוסך שירות כדי להחליף או לתקן רכיבים כאשר קיים חשש לכשל שלהם. מובן שגם הטיפולים השגרתיים מבוצעים באמצעות פלטפורמה זו. באמצעות הדוחות של אפליקציית MAN Driver אפשר לצפות בנזק שהנהג דיווח עליו ובשעת הצורך להעביר לסדנת השירות של החברה. ניהול מערך תחזוקה יזום וחכם מבטיח שהרכבים יהיו תמיד מוכנים לעבודה, עם מינימום השבתות שאינן יזומות. אפשר להפעיל את התכונות הרבות במדויק, באופן אינדיבידואלי ובהתראה קצרה, או לבטל אותן.

יצרני משאיות מסוגלים לשכנע לא רק את חברות התובלה הגדולות וחברות השילוח הבינלאומיות ביתרונות שמקנות המערכות החכמות, אלא גם חברות קטנות ובינוניות, הזקוקות במיוחד לרעיון המודולרי והגמיש של שירותים דיגיטליים. כל אחד בוחר את המערכות הנדרשות לו לפי צרכיו. היתרונות הדיגיטליים כבר לא תומכים רק בשימוש תפעולי ברכבים, אלא נעשים חלק פעיל בתהליכים לוגיסטיים.

מאן מציעה כעת את הרמה הבאה בניהול רכב דיגיטלי עם MAN Truck Generation מדור חדש. השירות הדיגיטלי מאפשר להתקין במשאיות פונקציות נוספות בלי לקחת את הרכב לנקודת שירות. הפעולות מבוצעות באמצעות שדרוג מקוון. שני יישומים כבר זמינים: "תנועה מקוונת" מספקת לנהג נתונים עדכניים על מצב התעבורה, והדבר עוזר לנהג להימנע מפקקים. עדכון המפה מספק מידע על סגירות כבישים לטווח קצר ועבודות שמתבצעות בדרכים, אשר אפשר להביא בחשבון בניווט.

במבט לעתיד, מתוכננות התפתחויות ברמה הרבה יותר גבוהה. הפתרונות הדיגיטליים יתמכו בפעולות שהן הרבה מעבר לשימוש התפעולי ברכבים. הכוונה היא לשימוש בפלטפורמות דיגיטליות משולבות שימקסמו תהליכי לוגיסטיקה ומסירת נתונים לכלל המערכת הלוגיסטית ואף האקולוגית.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן