מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

מי יבוא לטיפול?

מוסכים בעידן הרכב האוטונומי

דוד יששכר |  
10/08/2018
זמן קריאה: 7 דק'

החזון של הרכב האוטונומי, שנראה רק לפני שלוש שנים כמשהו רחוק ולא מציאותי, נהפך בימים אלה למשהו שאי אפשר להתעלם ממנו, וזאת גם בזווית הראייה הצרה של המוסך.

קצת יותר ממאה שנים חלפו מאז הומצא הרכב, ובשנים האלו נעשתה המכונית הפרטית להצלחה אדירה. קבוצות הרכב הגדולות ייצרו מיליארדים של מכוניות, והכבישים הפקוקים רק מלמדים על המגמה. ההצלחה של הרכב הפרטי הייתה גדולה ומרשימה כל כך, עד שרבים ברחבי העולם לא יכולים לדמיין את חייהם בלי רכבם. במילים אחרות: הרכב הפרטי שיפר את איכות החיים במובנים רבים.

לצד היתרונות של הרכב הפרטי נוצרו במרוצת השנים חסרונות רבים. כלי הרכב גודשים את הכבישים, ואלו נסתמים. אחזקת הרכב יקרה, ומצריכה מהתא המשפחתי לגייס משאבים רבים כדי להחזיק בו. המציאות מלמדת, כי כדי להיות בעלים של רכב פרטי נדרשים משאבים רבים של זמן, כסף ואנרגיה. הבעלות על רכב פרטי היא אחת מההוצאות הגדולות ביותר של התא המשפחתי.

והנה נכנס לתמונה הרכב האוטונומי. מדובר במהפכה של ממש, שכן בתוך שנים ספורות יציפו את הכבישים רכבים אוטונומיים שישנו כל מה שהיכרנו עד היום על הכביש: אנשים ישתמשו ברכבים שיתופיים, ואלו יחסכו למשק המשפחתי הרבה כסף וזמן. כיום משפחה מוציאה בממוצע כחמישית מההכנסה שלה על רכב שנמצא ללא תנועה ב-95% מהזמן. המכונית השיתופית תשנה זאת באופן דרסטי.

 

המוסך והרכב השיתופי

מבחינת המוסך מדובר במהפכה של ממש. השינוי הטכנולוגי של המעבר להנעה חשמלית טהורה יחייב את המוסך לעבור כברת דרך מהירה מאוד למערכות הינע אחרות. הטיפולים השוטפים יהיו מעטים, ויהיו שונים בתכלית מאלה המקובלים כיום. החלפת השמנים והמסננים תהיה לנחלת העבר. גם החלפת רכיבים בערכת הבלימה תיהפך למשהו נדיר, שכן מרבית אנרגיית הבלימה תיאגר בחזרה במצברי הרכב. התיקון של מערכות החישה ברכב האוטונומי יצריך התמקצעות מיוחדת. כאן כל שגיאה וכשל עלולים לעלות בחיי אדם. רמת התחכום שתידרש כדי לטפל במערכות האלו תהיה הרבה מעבר להתמחות של המוסך הקונוונציונלי. אפשר לנסח זאת גם אחרת: אנשי המוסך יידרשו להשכלה טכנית רחבה הרבה יותר כדי לטפל ברכב אוטונומי. הסיבה: העבודות ה"פשוטות" כמעט וייעלמו.

 

 

פחחות וצבע

ההערכה היא שמספר תאונות הדרכים יפחת בשיעור שבין 70% ל-90%. מאט ברידג'ס, שחוקר לעומק את הנושא, מדבר על תאונה אחת עם נפגעים לנסועה של 6.5 מיליון ק"מ. הפחתה דרסטית כל כך במספר התאונות משמעה ירידה ניכרת בענף תיקוני הפחחות והצביעה. חלק ניכר מהמוסכים שמתמחים בענף זה כיום ייסגרו. מי שמתכנן להיכנס לענף, להתמקצע ולרכוש ציוד יקר, כדאי שישקול בזהירות את צעדיו. המהפכה הזאת בענף לא תתרחש בתוך יום אחד כמובן, אולם היא תגיע.

 

רווחיות המוסך בעידן האוטונומי

הפן הכלכלי של המעבר לרכבים אוטונומיים לא נגזר רק מהשינויים הטכנולוגיים, מהירידה בהיקף של הטיפולים והתיקונים ומהירידה העצומה במספר תאונות הדרכים.

המוסך האוטונומי צפוי לאבד גם את מגזר הרווח הגדול ביותר שלו: הלקוח הפרטי. כל מוסך שעובד כיום עם חברת ליסינג ומעניק לה שירותי מוסך, יודע היטב כי הרווח מפעילות זו נמוך מאוד. תאגידי הענק מכירים היטב בכוחם הרב, והם לוחצים על המוסכים שעובדים איתם מהבחינות של תמחור השירות ומחירי החלפים. בשל מספר הרכבים הגדול שמגיע לטיפולים ותיקונים הפעילות של אותם מוסכים ערה, אולם הרווח ממנה מועט.

המעבר מהרכב הפרטי לרכב האוטונומי צפוי לחולל מהפכה בבעלות על הרכבים ובתחזוקתם. התאגידים הגדולים שיקנו ויפעילו את מערך הרכב האוטונומי יהיו דומים בפעילותם לחברות הליסינג הקיימות. יהיה להם כוח רב מול יבואני הרכב, וכמובן מול המוסכים שעובדים איתם. היקף הרכבים בבעלות פרטית יפחת כמובן, וחלקם בנפח הפעילות הכולל של המוסך יילך ויפחת. מכיוון שגם היקף הטיפולים והתיקונים יצטמצם, צפויה ירידה דרסטית הן בהיקף הפעילות, הן בהיקף ההכנסות והן ברווחיות.

כל אלו הערכות בלבד. נכון להיום לא ידוע אם בטווח הארוך לקוחות ימשיכו לקנות כלי רכב אוטונומיים כפי שהם רוכשים כיום רכב רגיל, או שמא יעשו מנוי (או תשלום לפי נסיעות מזדמנות) עם חברה מסוימת שמציעה צי זמין של רכבים אוטונומיים. תיתכן גם אופציה משולבת: התא המשפחתי ימשיך להחזיק רכב רגיל או אוטונומי, בשילוב עם נסיעות ברכב אוטונומי של חברה המציעה שירות כזה. לכל אחד מהתסריטים יש השפעה מהותית על רווחיות המוסך.

עלות הייצור של רכב אוטונומי צנחה מ-137 אלף דולר בשנת 2010 ל-15 אלף דולר כיום. העלויות צפויות להמשיך לרדת עד ל-11 אלף דולר בתוך שלוש שנים, ולהשתוות כמעט לעלות הייצור של הרכב הקונוונציונלי. העלות של הרכיבים המרכזיים ברכב האוטונומי צפויה להמשיך לרדת באופן ניכר בעשור הקרוב, והכוונה היא בעיקר למערכות החישה והנהיגה העצמאית החכמות, וכן למחיר של סוללת הליתיום יון שמזינה באנרגיה את הרכב החשמלי. הירידה במחיר המערכות, פירושה במקרים רבים חוסר כדאיות לתקן מערכות שהתקלקלו. גם כאן המשמעות היא פחות תעסוקה לאנשי המוסך.

 

דור ביניים של רכבים רגילים ורכבים אוטונומיים

המהפכה ללא תתרחש ביום אחד. בעשור הקרוב, ואפילו בעשור שאחריו, ינועו בכבישים רכבים רגילים ורכבים אוטונומיים זה לצד זה. הדבר יהווה אתגר טכנולוגי לא פשוט למפתחי המערכות האוטונומיות. אלו יידרשו לחזות התנהגות לא צפויה, ולעיתים לא אחראית, של נהגים בשר ודם, וזו לא משימה קלה כלל ועיקר. עם זאת, בטווח הארוך צפויות המכוניות האוטונומיות להיות בטוחות הרבה יותר מאשר מכוניות הנהוגות בידי אדם. בשנים האחרונות פורסמו תחזיות לירידה של כ-90% בתאונות הדרכים בקרב מכוניות אוטונומיות.

גוגל בוחנת זה מספר שנים את הטכנולוגיה המתקדמת שלה לרכב אוטונומי. הבחינה נעשית עם רכבים ללא נהג, תוך ביצוע שיפורים מתמידים בטכנולוגיה. מכל המכוניות האוטונומיות של גוגל, שגמאו כולן יחד יותר מ-6.5 מיליון ק"מ מאז החלו את נסיעות המבחן, מכוניות אחת הייתה מעורבת בתאונה עם נפגעים, וגם זו הייתה באשמת נהג הרכב הרגיל, שחצה את הצומת באור אדום. גוגל דיווחה על תאונות קלות רבות - היא מחויבת לכך עקב דרישות הרגולטורים. בחברה טוענים שיותר מ-90% מהתאונות בארה"ב נגרמות בגלל הגורם האנושי. המשמעות היא שרכב אוטונומי הוא הפתרון הטכנולוגי המיטבי להפחתה ניכרת במספר התאונות, וחשוב יותר: הפחתה ניכרת במספר הפצועים וההרוגים.

ההוצאות על שירותי בריאות ופיצויים לנפגעים מהוות כיום כ-3% מהתמ"ג של מדינה מפותחת. מדובר בסכומי כסף עצומים, שעשויים להיות מנותבים לצרכים אחרים, ובהם אף עידוד ממשלתי של שימוש ברכב אוטונומי. במחקר שערכה חברת המחקר מקינזי לפני שלוש שנים נטען, כי הרכב האוטונומי יביא לירידה של 90% במספר התאונות, והחיסכון בעל המשמעות הרבה ביותר הוא של 190 מיליארד דולר בשנה בארה"ב לבדה. בראייה גלובלית, מדי שנה נהרגים בתאונות דרכים 1.25 מיליון אנשים ברחבי העולם, ו-20 מיליון איש נפצעים קשה. מהבחינה של הצלת חיי אדם ונפגעים, הפוטנציאל הגלום ברכב האוטונומי עצום.

 

 

רכבים אוטונומיים בשליטת תאגידי ענק

המרוץ לפיתוח הרכב האוטונומי נמצא כעת בעיצומו. כולם מתחרים על הבכורה, וכניסה מוקדמת לשוק תבטיח יתרון מובהק. בתחרות הזאת מתמודדות כיום קבוצות ענק, החל ביצרני הרכב הוותיקים, עבור בחברות היי־טק כגון גוגל וכלה בענקית ההסעות אובר, שממוקמת היטב בתחרות על הבכורה. מג'נרל מוטורס נמסר, כי בכוונת החברה להשיק מספר דגמים של רכבים אוטונומיים מלאים כבר ב-2019. מרבית החברות מתעתדות להעמיד דגמים של רכבים אוטונומיים מלאים בשנת 2020. הכוונה היא שהדגמים יהיו מוכנים, כשירים ובטוחים לנהיגה, וכמובן שגם הרגולטורים יעודדו את השימוש בהם. כבר כיום נוסעים בכבישים מספר דגמים עם מערכות אוטונומיות חלקיות, שנחשפו על ידי ב.מ.וו, וולוו וטסלה. במגזין "פורבס" העריכו לאחרונה שעד 2020 יעלו על הכבישים ברחבי העולם עשרה מיליון מכוניות אוטונומיות.

כולנו צריכים לקוות שאף חברה לא תיטול את הבכורה, מכיוון שהדבר יאפשר לה לשלוט בשוק. המטרה של הצרכנים ושל הרגולטורים היא שהשוק החדש הזה יהיה תחרותי.

בקרב החברות שמנסות לחדור לענף, ישנם יצרני רכב חשמליים חדשניים כגון טסלה. לפני מספר חודשים התנגש רכב אוטונומי של טסלה במשאית, לאחר שמערכות החישה לא זיהו את הרכב כמשאית גדולה שניצבת בדרכו של הרכב. הנהג נהרג מיד. כמובן שאם יתרחשו תאונות דומות בעתיד הקרוב, הרגולטורים יעכבו את החקיקה שתאפשר נסיעה של כלי רכב אלה על הכביש.

 

שינויים בתעשיות נוספות

הפירוש המעשי של רכב משותף, המונע במנוע חשמלי כמובן, הוא שיהיו שינויים מהותיים גם בתעשיית הנפט. הצורך בבנזין או בסולר יפחת בהרבה לטובת שימוש מסיבי באנרגיה נקייה. השינויים יתרחשו בהדרגה כמובן, ובד בבד יפחת מספר כלי הרכב בעלי הנעה קונוונציונלית. התהליך עשוי להימשך עשרים שנים. ישנן מדינות שמתבססות כיום על יצוא נפט, כגון ערב הסעודית, רוסיה ואיראן, והן עתידות לספוג ירידה לא מבוטלת בהכנסותיהן.

גם ענף התחבורה הציבורית יספוג טלטלה. ההערכה היא שיהיה מעבר מסיבי לרכבים שיתופיים קטנים, שיתנו פתרונות במקום שהתחבורה הציבורית הקיימת אינה מותאמת לנוסע היחיד. אוטובוס אינו יכול להתאים את עצמו לנקודת המוצא של הנוסע, לנקודת היעד שלו, למסלול נסיעה אופטימלי וללוח הזמנים של הנוסע גם יחד. אלטרנטיבה מותאמת אישית בדמות רכב הסעות ציבורי אוטונומי קטן, תפחית מאוד את השימוש בתחבורה הציבורית המוכרת לנו כיום. אם כך, חברות התחבורה הציבורית צריכות כבר כיום להיערך לעידן החדש. עלות הרכישה של אוטובוס גבוהה מאוד, ושנות פעילותו רבות. מוסכים שמספקים שירות לענף התחבורה הציבורית צריכים גם הם להביא בחשבון את השינויים הצפויים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן