מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

ממציאים את העתיד- חלק א'

משאיות בשנת 2030, חלק א'

דוד יששכר |  
10/11/2019
זמן קריאה: 8 דק'

כיצד תיראה המשאית בעוד עשר שנים? חלק ניכר מיצרני המשאיות מנסים, בעיקר לקראת כל סיום של עשור קלנדרי, לתכנן את משאית הקונספט לעשור הבא. חטיבות הפיתוח והעיצוב עובדות בחודשים שלפני ההשקה שעות נוספות כדי להוציא משאיות קונספט, המלמדות על חזון החברה, ולפיו יעוצבו הדגמים העתידיים. רק משאיות קונספט מעטות מגיעות כמובן לידי ייצור סידרתי. רובן משמשות השראה למפתחים, הניזונים מעקרונותיהן התכנוניים והעיצוביים כדי לממש את חלקם בדגמים העתידיים.

בחלקה הראשון של סידרת כתבות זו נבדוק מה תכננו יצרני המשאיות לפני כעשור, במה הושמו הדגשים, מה התממש ומה נותר כחזון על הנייר.

 

לפני עשור

השנה היא שנת 2009. העולם מתחיל להתאושש מהמשבר הכלכלי של 2008, ויצרני המשאיות המובילים בעולם מספקים תחזיות ורודות, אולי ורודות מדי, למשאיות קונספט מהודרות לשנת 2020. לדוגמה, מנהל מחלקת העיצוב של וולוו אז, ריקארד אורל, האמין שנהג שמבלה את מרבית שעותיו על ההגה, בעיקר בתובלה ארוכת טווח, ייהנה הרבה יותר מהשהייה הכפויה במשאית. צוות הפיתוח של וולוו תכנן את משאית הקונספט של 2020 (Concept Truck 2020), שעיצובה, הן החיצוני הן הפנימי, שונה מאוד מזה שהיה בשנת 2009. העיצוב מזכיר בית מגורים נוח יותר מאשר משאית המשמשת לעבודה מאומצת. תא הנהג אכן שינה את פניו, אבל הרבה פחות ממה שאליו כיוונו המפתחים.

 

רדיאנס מפתיע מבית המעצבים של רנו

בשנת 2004, כשלוש שנים לאחר ההשתלטות של וולוו על חטיבת המשאיות של רנו, חשפה חטיבת המשאיות הצרפתית את הדגם רדיאנס (Radiance), שאומנם נשאר כמשאית קונספט, אך הוכיח שמשאית קונספט יכולה להיות חדשנית ומרגשת, ובו בזמן אפשר לשאוב ממנה יישומים פרקטיים לדגמים שעוברים לפסי הייצור.

את העיצוב החיצוני המדהים של רדיאנס תכנן צוות פיתוח מבית Patrick le Quement, הידוע בעיצובו המפתע והחדשני. הצוות התמקד במבנה אווירודינמי חלק וזורם. הקו העגול והנקי נמשך בכל מרכיביה של חזית הקבינה, החל בגריל, בשמשות ובפגוש, וכלה בפנלים, בפנסים ובמבנה הכנף העילי. כל האלמנטים האלו מקנים יחד תחושה של זרימה, כלומר מבנה אווירודינמי חלק הנמשך לאחור והמפחית למינימום את התנגדות האוויר בחזית.

 

 

בידול החזית הושג באמצעות הפגוש האחר, הכנפיים המעוגלות השרירניות (מזכירות מעט את אלו של הפוקוס הפרטי), הפנסים הראשיים המשוכים לאחור (גם אלמנט זה נלקח מכלי הרכב הפרטיים) ושטח השמשות העצום של הקבינה. הפנסים החכמים מסוגלים להתאים את עצמם לתנאי השטח (נסיעה בכביש עירוני, בין-עירוני, בערפל ובהתאם לזווית של שיפוע הנסיעה בכביש). הכוונון החשמלי מבוקר מחשב ואוטומטי, והתאורה של פנסי הבלימה האחוריים פרוגרסיבית. ככל שהנהג בולם חזק יותר, נורת הבלימה האחורית מאירה באור חזק יותר, ובכך מזהירה את נהג הרכב הנמצא מאחור. משני צדי הפנסים הותקן גריל קדמי מודגש (שעליו ניצב בגאווה ה"יהלום" של רנו). הגריל והפגוש תוכננו כדי לאפשר זרימת אוויר מרבית הדרושה לקירור המנוע, תוך הפחתת רעש האוויר למינימום.

 

מאפייני משאית הקונספט 2020

לקראת תום העשור הראשון של המאה ה-21, עמדו לנגד עיניהם של מפתחי משאיות הקונספט (לשנת 2020) שלושה עקרונות מנחים: יעילות, נוחות ובטיחות הנהג, וחדשנות. הרעיון היה לשלב את האלמנטים האלו וליצור משאית שתתאים ליישום לקראת שנות העשרה. כל אחד מהיצרנים ביקש ליצור לעצמו זהות חדשה ומבודלת כמובן. בוולוו, לדוגמה, כינו זאת "קוד גנטי ייחודי", כך שלמשאיות המותג תהיה זהות ברורה ומובחנת משאר המותגים.

 

טכנולוגיית המידע ורכבת של משאיות

בשנת 2009 טענו בוולוו שמרבית הטכנולוגיה שיושמה במשאית הקונספט לשנת 2020 כבר קיימת, ורק לחלק קטן מהטכנולוגיות נחוצה עבודת פיתוח נוספת. החזון היה, ונותר, משאית בטוחה ויעילה יותר. ככל שהשימוש באמצעי תובלת-כביש גדל, כך צריך להתרכז יותר ביעילות המשאיות.

אחד הרעיונות שהועלו היה להיעזר בטכנולוגיית המידע כדי לאפשר תקשורת פתוחה בין כלי רכב הנעים באותו זמן על הכביש, וליצור שורה ארוכה של משאיות הנוסעות זו אחר זו, בנתיב מיוחד להן, במהירות של 90 קמ"ש. החזון של "רכבת של משאיות" יושם הרבה לפני שנת 2020. הניסויים שערכו יצרני המשאיות בשנים האחרונות הוכיחו שהטכנולוגיה קיימת ובשלה.

תובלה כזאת בכבישים המהירים מאפשרת למקסם את השימוש בכביש, להפחית את תצרוכת הדלק וזיהום האוויר ולצמצם את הפקקים ומספר התאונות. ההפחתה הניכרת בתצרוכת הדלק וזיהום האוויר מושגת הודות להפחתה מהותית בהתנגדות לאוויר בחזית הרכב, הנובעת מקרבתן של המשאיות זו לזו. לכך מתווסף החיסכון בזמן ובכוח אדם. נסיעה מהירה ללא פקקים ועצירות, ועם נהג אחד בלבד, תורמת להפחתה ניכרת בהוצאות התפעוליות ובפליטה המזהמת.

 

להפחית את זיהום האוויר

יצרני משאיות התלבטו רבות לפני כעשור לגבי שיטת ההנעה העתידית של המשאיות. הם ניסו מגוון סוגי דלק, החל בגז טבעי דחוס (CNG) וגז טבעי נוזלי (LNG) וכלה במתאן. גם ההנעה ההיברידית זכתה לתשומת לב רבה. עם זאת, מרבית היצרנים לא העריכו שהענף ידלג מהר כל כך על שיטות הנעה המבוססות על דלק טבעי ויגיע להנעה חשמלית. הפיתוח המהיר של מצברי הליתיום-יון, הרצון להגיע להנעה חזקה וחסכונית, וכן הדרישות הרגולטוריות לשמירה על איכות הסביבה, כל אלה יביאו לפיתוח מואץ של מערכת העברת כוח חשמלית. בשנתיים האחרונות נראה שחלק ניכר מההצעות לדלק חלופי נותרו ללא יישום, ומרב תשומת הלב מופנה לאנרגיה נקייה המבוססת על חשמל.

 

 

תא נהג מרווח ואוורירי

אחד הדגשים ב-Concept Truck 2020 היה ליצור תא נהג גדול ומרווח, בעיקר לתובלה ארוכת-טווח. הקונספט התכנוני לפני כעשור היה להדגיש את מרכזיותו של הנהג. בשפת המעשה, הליך התכנון של המשאית העתידית הוא סביב הנהג וצרכיו. לפיכך תא הנהג במשאית הקונספט גדול, מרווח ונטול הפרעות. התא עוצב עם שפע של מקום לנהג, הן במשימות ליד ההגה הן בהפיכתו למשרד, ומכיל מטבחון ואזור מנוחה. בוולוו, לוח המחוונים של המשאית הוחלף בפנל דמוי פילם, והאינפורמציה הותאמה לצרכי הנהג. הפנל הוותיק פינה את מקומו ללוח מגע. בדרך זו הושגו שתי מטרות חשובות: חיסכון במקום בתא הנהג ואספקה בלבדית של מידע חיוני או רצוי לנהג.

פטנט אחר לקוח מתחום המשרד המודרני. מושב הנהג המגושם נהפך למושב משרדי קליל, שהמשענת שלו עשויה מרשת דקה ואוורירית. מאחורי הנהג ישנה ספת פוטון הנמצאת בתא השינה. לא מדובר במיטה מסיבית, אלא בספה קלה שנפתחת לעת לילה למיטת שינה.

מערכת התאורה החדשה בקבינה מדהימה אף היא. לכל אזור בקבינה הוקצתה מערכת תאורה נפרדת, המאירה את האזור הייחודי. הנהג יכול לקבל תאורה נפרדת לתא השינה, לצד הימני ולצד השמאלי של אזור הנהיגה, למטבחון ולמשרד/פינת אוכל המשולבים יחדיו. כל אחד מאזורי התאורה מותאם למגוון משימות ולמנוחת הנהג, והנהג יכול לשלוט על התאורה של כל אזור בנפרד ועל עוצמתה.

במבט לאחור, תא הנהג אכן השתנה רבות, אלא שהדגשים הושמו במערכות דיגיטליות של שליטה, בקרה, תפעול חסכוני ומערכות לנוחות הנהג. הנדסת האנוש בתוך התא קיבלה תשומת לב רבה.

 

שמשות במקום פח

המעצבים של העשור הקודם תכננו לשלב הרבה יותר זכוכית בתא הנהג, במקום פחי הפלדה, כדי למקסם את שדה הראייה. הרעיון הבסיסי היה טוב. מיקסום שטח הפנים של השמשות מאפשר לנהג ליצור קשר עין עם שאר המשתמשים בכביש, וכך קטן הפוטנציאל לתאונה שמקורה בשדה הראייה המוגבל של הנהג. עם זאת, הנהג לא נותר חשוף. הוא יכול להפעיל מיסוך פרטיות אלקטרוני, ומותקנת בקרה אוטומטית למניעת סינוור מהשמש. היישום היה הרבה יותר מינורי מהתכנון. למעשה רק במשאיות המיועדות לעבודה עירונית ניכר שינוי מהותי בשיפור שדה הראייה, בחלקו הודות לשימוש בזכוכית.

 

 

תאורת לד

מפתחי משאיות הקונספט רצו להקנות למשאיות מראה חדשני, ובו בזמן לשפר את הבטיחות. תאורת הלד החדשנית אכן תרמה להקטנת תפישת העומק של הרכב המגושם. כחלק מהעיצוב החיצוני המובחן הותקנה מערכת תאורה ראשית חדשנית העשויה מנורות לד והמשולבת עם תאורה היקפית להגדלת נראות המשאית בשעות החשיכה. בתחום זה עלתה המציאות על הדמיון. הירידה החדה במחירי נורות הלד, עם אורך חיי הנורות ואפשרויות השליטה המגוונות על התאורה, תרמו לחדירה מסיבית של תאורת הלד למשאיות.

 

מראות המבוססות על מצלמת וידאו

המראות הגדולות היו עד לפני כעשור, ולמעשה גם כיום, אחד האלמנטים הבולטים ביותר בחזית המשאית. כבר אז זיהו מפתחי משאיות הקונספט את הצורך של הנהג בשדה ראייה גדול ורחב, ללא שימוש במראות גדולות ובולטות (שהן גם אלמנט מאוד לא אווירודינמי). חלק מהיצרנים החליטו כבר לפני כעשור שאפשר לוותר על המראות לטובת מצלמות וידאו, המאפשרות לנהג לראות היטב את המרחש מצדדיו ובחלקו האחורי של הרכב הארוך והגבוה. התצוגה של המראות תוכננה להיות על גבי השמשה הקדמית (ולא על צג בתא), כדי שהנהג לא יצטרך להסיר לסירוגין את עיניו מהכביש.

מראות הווידאו כבר קיימות, אולם אינן שכיחות. מחירן הגבוה מנע עד כה את הרחבת השימוש בהן. כעת, כשבוחנים את דור המשאיות הבא, נראה שהשימוש במצלמות האלו יתרחב בהתמדה, גם אם התהליך יתפרש על יותר שנים מהמתוכנן.

 

עיצוב אווירודינמי המשתלב בבטיחות

מבנה אווירודינמי היה מאז ומעולם היעד הנכסף של מפתחי המשאיות. גם יופי ויזואלי וגם תרומה לחיסכון בתצרוכת הדלק. בוולוו הוסיפו במשאית הקונספט של 2020 "אף" קטן. לא מדובר באף של המשאית האמריקנית (המיועד למנוע), אלא בשלוחה קדמית הבולטת כחצי מטר מתא הנהג והמתוכננת לספוג אנרגיה. בדרך זו נוצרת התאמה בגבהים בין המשאית לרכב הפרטי שבו היא עלולה לפגוע, ונוצר חיץ-הגנה בין החזית לבין הנהג, המגונן גם על גופו של נהג המשאית. האף החדש משפר את האווירודינמיות של חזית המשאית ותורם להפחתת תצרוכת הדלק. בוולוו קיוו, ובינתיים התאכזבו, שמחוקקי התקנות יסכימו שתפקיד ה"אף" יהיה בטיחותי בלבד, כך שלא ייחשב בחישוב אורכו הכולל של הרכב, בדומה למראות שהן מחוץ לרוחבו המותר של הרכב.

 

 

דגם (Xtreme Future Concept) XFC של דאף, שהוצג בשנת 2000, נותר עד עתה בגדר חזון לא ממומש. בדאף בחרו להשתמש בעיצוב אווירודינמי מחודד שטרם נראה כמוהו, ולא להמשיך במגמות שהותוו בדגם הקונספט. ל-XFC נוספו אלמנטים של חומרים חדשים ותכנון בטיחותי חכם, ובחלק מהדגמים נעשה שימוש בתכנון דגמי XF.

חזון נוסף של המעצבים היה ליצור מבנה אווירודינמי חדשני גם לחלקה האחורי של המשאית. תוכנן מעין זנב סירה אווירודינמי, שיסייע בהפחתת תצרוכת הדלק במגבלות של המשאית כרכב עבודה פונקציונלי. אלא שהמשימה לא הושלמה. חלקה האחורי היה, ונותר, מלבני.

 

חזון ה-Concept Truck 2020

ההיסטוריה של דגמי הקונספט הוכיחה שמרביתם לא ממומשים בסופו של דבר, כלומר הם לא מיוצרים בייצור סידרתי. דגמי הקונספט אולי לא זוכים למימוש מלא, אלא שחלקים נרחבים מתפיסת העיצוב מושרשים בדגמים עתידיים. במבט לאחור, דגמי משאיות הקונספט שהוצגו לפני כעשור אכן היוו השראה. מצד אחד, התקדמות רבה בתחום המחשוב והתקשורת הייתה מעבר לציפיות של המתכננים, ומצד שני, קווי העיצוב החדשניים נותרו במרבית המקרים במגירה.

כעת עומדות על סדר היום משאיות קונספט לשנת 2030. האם המשאיות החשמליות של 2030 ייראו אחרת? בחלקה השני של סידרת כתבות זו נבדוק כיצד המפתחים והמעצבים רואים את משאיות העתיד, וכיצד ישתלבו יחדיו הקידמה הטכנולוגית, דרישות של לקוחות, תכתיבים של רגולטורים ואילוצים תכנוניים, הכול במשאית אחת.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן