מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

ממציאים את העתיד- חלק ב'

משאיות בשנת 2030, חלק ב'

דוד יששכר |  
10/12/2019
זמן קריאה: 7.5 דק'

הניסיון לנבא את העתיד בענף הרכב נידון לא פעם אחת לכישלון. רכבי קונספט קמו ונפלו ברבות השנים, והמציאות מלמדת שרק מעטים מהם הגיעו לידי מימוש. אשר למשאיות קונספט, ההיסטוריה שלהן מלמדת שהיצרנים אינם עוברים לייצור המוני שלהן. עם זאת חלק מתפיסת התכנון והעיצוב מושרש בדגמים העתידיים.

הסיבה לאי-הצלחה של משאיות קונספט נקשרת בעיקר להתקדמות הטכנולוגית המהירה, שלרוב מקדימה את חזונם של מפתחי המשאיות. סיבה אחרת היא רגולציה שמקשה את הפיתוח או העיצוב היומרני ולעיתים מכתיבה טרנדים חדשים.

לדוגמה, האיחוד האירופי החליט לפני כשנה להפחית מאוד את פליטת CO2 של כלי הרכב הכבדים משנת ייצור 2019 ואילך. את הפליטה הממוצעת הוחלט לקצץ ב-15% משנת 2025, וב-30% משנת 2030 (לעומת ערכי 2019). כדי להגיע ליעד חייבים להשקיע משאבים רבים ביצירת פתרונות תובלה ידידותיים יותר לאקלים. רוג'ר אלם, נשיא וולוו משאיות, טען לא מכבר שאפשר לקצץ בתצרוכת הדלק של תובלה ארוכת טווח בשיעור של שליש כמעט, והדבר הודגם במשאית קונספט שהציגה וולוו בשנת 2017.

הרגולציה מכתיבה מעבר למשאיות חשמליות ושימוש בפתרונות אקלים אחרים, בהם גז טבעי וביוגז. השימוש בגז טבעי מפחית את פליטת CO2 ב-20% לעומת סולר. עם ביוגז אפשר לחתוך את הפליטה בשיעורים חדים. טכנולוגיות חדישות, לוגיסטיקה משופרת, גישה מוגברת לדלק ביולוגי, הכשרה יעילה של נהגים לטובת חיסכון בדלק, נתמכים אווירודינמיים, תקני דרך משופרים ומגוון הזדמנויות לשימוש בכלי רכב בעלי קיבולת גבוהה, כל אלה תורמים גם הם להפחתת הפליטה המזהמת.

מנגד, מתברר שחברות התובלה שמרניות באופיין, וקשה להן לסגל במהירות שינויים מהותיים. המשאית היא כלי עבודה, וככזה עליה לבצע באופן אמין ויעיל ביותר את המטלות. מנועי דיזל כבר הוכיחו את עצמם כמתאימים, ואף אחד לא רוצה להתנסות במשהו לא מוכר שעלול ליצור בעיות תפעוליות. גם לתג המחיר יש חשיבות רבה. אימוץ חידושים מוקדמים, כפי שהם מוצגים במשאיות קונספט, פירושו לרוב עלות גבוהה, המרחיקה את חברות התובלה.

 

נערכים לעשור מהפכני

עשור חדש מתחיל, אולם ההיערכות החלה הרבה לפני כן. יצרני המשאיות נערכו מבעוד מועד להשלמת התכנונים של משאיות הקונספט לעשור הבא, והם מציגים מגוון של דגמי משאיות המייצגות חזונות לשנת 2030, שלפיהם יעוצבו דגמים עתידיים.

 

מרצדס: משאית קונספט לתובלה ארוכת טווח

בחטיבת המשאיות של מרצדס החליטו לחרוג מהעשור הקלנדרי העגול וחשפו משאית קונספט באמצע העשור החולף. בשנת 2014 הציגה מרצדס משאית קונספט לשנת 2025. מפתיע למדי, אבל אין כללים מחייבים.

במשאית זו בולטת כבר ממבט ראשון הנהיגה האוטונומית. הטכנולוגיה מאפשרת היגוי עצמי. במרצדס טוענים שמתחוללת מהפיכה, אך בקצב רגוע. המשאית העתידית לשנת 2025 נעה בכביש המהיר, בתנועה השוטפת, בשקט ובבטיחות, במהירות של 85 קמ"ש. מדובר בתומך ובנתמך שנוסעים בנתיב הימני, בולמים ומאיצים במדויק. אף שהנהג יושב מאחורי ההגה, הוא בוהה בטאבלט, מתכנן את נסיעתו הבאה, ומדי פעם מתבונן בכביש או בלוח המחוונים הדיגיטלי שלפניו. חיישני המכ"ם עוקבים אחר האזור שלפני המשאית, עד מרחק של 250 מטרים. המשאית מונעת על ידי מערכת אוטומטית בשם Active Drive Assist. הנהג אחראי לתובלה, אולם משאיר את הנהיגה למערכת הממוחשבת.

 

 

נסיעה אוטונומית קשורה לשימוש אינטנסיבי במערכת מידע, באמצעות תקשורת V2V (רכב לרכב) ותקשורת בין הרכב לתשתיות. הרכב יכול להתמודד עם מצבים מיוחדים, כגון למשוך בעצמו לנתיב השמאלי כשרכב תקוע בצד הדרך ולחזור ימינה כדי לאפשר גישה לרכב חירום שמתקרב מאחור והודיע ​​על נוכחותו על ידי החלפת נתונים עם המשאית.

במשאית הקונספט יושמו תקני טכנולוגיה עתידיים. לדוגמה, הנהג מזמין תוך כדי נסיעה מקום חניה בתחנת המנוחה הבאה. הוא גם מעבד הזמנות, ושומר על קשר עם החברה והלקוחות באמצעות אפליקציות ווידאו. רק כשהמשאית יוצאת מהכביש המהיר הנהג לוקח את הפיקוד לידיו ומנווט את המשאית ליעדה.

לחידושים יש השפעה על המודלים העסקיים בענף התובלה ועל התפקיד התובעני של נהג המשאית. החידושים יקלו על הנהג בתשומת הלב המתמשכת, בשמירה על לוחות זמנים ובנהיגה בתנועה צפופה. הכול תורם לבטיחות התובלה.

המשאית נעשית משרד. הנהיגה האוטונומית הממושכת מאפשרת לנהג לבצע משימות אחרות בעלות ערך לא מבוטל. לדוגמה, תזמון גמיש של הנסיעה, תכנון נסיעות המשך, תכנון דינמי לפריקה והעמסה של סחורה ואפילו הנהלת חשבונות.

המשאית מעוצבת בצורה אווירודינמית זורמת. המראה היוצא דופן משתלב עם חיסכון בדלק והפחתת זיהום אוויר. מראות דיגיטליות, MirrorCam, כבר יושמו בהצלחה במשאית אקטרוס מהדור החדש. מערכת זו מחליפה את המראות הראשיות הקונבנציונליות, ומאפשרת לנהג שדה ראייה גדול ורחב-זווית.

 

איווקו: משאית קונספט Z TRUCK

באמצע העשור חשפה יצרנית המשאיות האיטלקית איווקו משאית קונספט עם עיצוב עתידני. באיווקו תומכים בדלק אלטרנטיבי כפתרון חלקי לזיהום האוויר וכפתרון לתובלה ארוכת טווח.

בהתחלה נחשף Vision Iveco, ואן קונספט, רכב ששימש פלטפורמה עסקית להקלה של כל היבט ביום העבודה של הנהג. רבים מהרעיונות הוצגו בשנת 2014 במשאית זו, Z TRUCK. המשאית מונעת בטכנולוגיית גז טבעי נוזלי ובביו-מתאן. הרעיון מבוסס על משאית כבדה המופעלת ב-Bio-LNG עם מכלים תואמים, אווירודינמיקה משופרת ומערכת חדשנית למיחזור חום, המיועדת לתובלה ארוכת טווח של עד 2,200 ק"מ, עם פליטת CO2 אפסית כמעט.

Z TRUCK תוכננה לאפס תאונות בזכות טכנולוגיות נהיגה אוטונומית. הנהג יעסוק בעיקר בפעילות לוגיסטית ומשרדית בעודו בתא הנהג. המשמעות היא הפחתת עומס ועייפות.

באיווקו טענו ב-2016, עם השקת המשאית, שהיא עושה צעד גדול מבחינת האופן שבו אנרגיה חלופית, טכנולוגיות חדשות ונהיגה אוטומטית ישנו את חיי הנהג. 29 פטנטים נרשמו. ייעודה על פי איווקו הוא לשמש רכב בעל ממד אנושי, המיועד להתאים את פעילויות העבודה והפנאי של הנהג לצרכיו המשתנים. ל-Z TRUCK יש השפעה אפסית על הסביבה, אפס פליטות מזהמות ואפס תאונות, והיא מיועדת למטענים כבדים.

 

וולוו: הדור הבא של משאיות אוטונומיות

בשנת 2017 חשפה וולוו את המשאית האוטונומית החשמלית שלה, ורה (VERA - Volvo Trucks autonomous and electric vehicle). ההיגיון פשוט, אולם מרחיק-לכת. משאית חלוקה אוטונומית לחלוטין אינה מצריכה נהג, לכן לא צריך תא נהג מפואר, מגושם, כבד ויקר (מאוד). אפשר גם לוותר על רכיבים כגון גלגל הגה, דוושת בלימה ושליטה על מערכת העברת הכוח. כל ה"פינוקים" מתייתרים אף הם.

במשאית חלוקה אוטונומית לחלוטין מוותרים על תא הנהג בשלמותו, ומה שנותר הם השלדה התחתונה, מערכת העברת הכוח ומערכות חכמות שיאפשרו תנועה אוטונומית. אם כן ויתור על תא הנהג חוסך בעלויות הייצור שקשורות בו, אלא שמתווספות עלויות הקשורות למערכות השליטה והבקרה. בנוסף, כשאין תא נהג, המשקל העצמי נמוך והאווירודינמיות מצוינת. המשמעות היא כושר העמסה גבוה והפחתה ניכרת בתצרוכת הדלק ובפליטת המזהמים.

 

 

הייעוד של ורה היה תפעול אוטונומי של צי משאיות בין נקודות קבועות, לרוב בין מחסנים לוגיסטיים באזורים שונים. ורה מתאימה בעיקר למשימות החוזרות על עצמן, למרחקי תובלה קצרים למדי ולכמויות גדולות של סחורה. היא מתאפיינת בדיוק מסירה גבוה.

משאית ללא נהג פירושה חיסכון עצום בעלויות כוח האדם. נהגים יידרשו רק במקרים מיוחדים, שיש בהם מגבלות בתנועת המשאית. בנוסף, אפשר לנצל היטב את שעות הלילה לנהיגה ולשינוע לוגיסטי. בלילה אין פקקים, התנועה זורמת ומהירה, והדבר תורם ליעילות בשעות העבודה של הרכב ולהפחתה של תצרוכת דלק ופליטת מזהמים.

מרכז בקרת ההובלה עוקב באופן שוטף אחר ההתקדמות של כלי הרכב ומשמר את המיקום המדויק של כל אחד מהם. במרכז יודעים את מצב הטעינה של הסוללות, את תכולת הסחורה ויעודה, את דרישות השירות ופרמטרים אחרים. יש מעקב אחר מהירות הרכב והתקדמותו ליעד.

כל הלוגיסטיקה התפעולית עוברת למערך הבקרה המרכזי, וממנו לכל משאית בנפרד. העבודה הרבה מבוצעת באופן אוטומטי, והדבר תורם לחיסכון רב בזמן העבודה.

מהנדסי הפיתוח של וולוו טוענים, כי משאית העתיד קרובה ליישום, אך בו בזמן מעריכים שבעשור הקרוב יהיו בה שינויים רבים.

 

סקניה: קונספט של משאית ללא תא נהג

המתחרה מבית, סקניה, חשפה אף היא דגם אוטונומי מלא, ללא תא נהג, AXL. את הדגם החדשני פיתחה קבוצה של מומחים ממגוון תחומים בסקניה, אשר התאגדו לצורך פיתוחה. בלב התכנון והעיצוב נמצאת מערכת מודולרית גמישה.

בכלי רכב אוטונומיים, התוכנה חשובה במובנים רבים אף יותר מהחומרה. סקניה AXL מנוהלת ומפוקחת על ידי סביבת בקרה חכמה. לדוגמה, בעת היתקלות במכשולים, מערכת לוגיסטית מורה לרכב כיצד עליו לנוע ולבצע את הפעולות האוטונומיות.

 

 

לסקניה יש משאיות אחרות בנהיגה עצמית הנמצאות בפעילות של לקוחות נבחרים, בעיקר במתחמים סגורים ובמשימות שהוגדרו מראש ואשר חוזרות על עצמן, אלא שיש בהן נהגים, לצרכי בטיחות, כלומר הם יכולים להתערב בשעת הצורך. לסקניה AXL אין תא נהג, והדבר משנה לגמרי את כללי המשחק.

מנוע בעירה המניע את משאית הקונספט הוא דוגמה לאופן שבו מעורבבים טכנולוגיה מסורתית עם טכנולוגיה חדשה. המנוע מוזן ב-bio fuel, כלומר דלק ממקורות טבעיים מתחדשים. התכונות והמבנה שלפיהם תוכנן AXL, תואמים את הסביבה הקשה שבה הוא אמור לפעול, עם מכשולים באתרי מכרות ובאתרי בנייה גדולים. במשאית מותקן מודול קדמי אינטליגנטי המחליף את תא הנהג המסורתי. גם ללא תא נהג אפשר לזהות בקלות שמדובר ברכב של סקניה.

 

סקניה: משאית-אוטובוס קונספט ל-2030

חטיבת האוטובוסים של סקניה חשפה לאחרונה דגם עתידני המכונה NXT. זהו רכב חשמלי בעל סוללה עוצמתית, המאופיין בגמישות תפעולית. הוא יכול לשמש למגוון משימות, החל בהסעת נוסעים לעבודה וממנה בשעות העומס וכלה באספקת מוצרים במשך היום ובאיסוף פסולת בלילה. המערכת המודולרית שיושמה ברכב מאפשרת לשנות צורה למגוון משימות עירוניות.

בסקניה הצהירו ש-NXT מייצג חזון של תחבורה עתידית בערים. כמה מהטכנולוגיות לא הבשילו עדיין במלואן, אך לסקניה היה חשוב לבנות רכב קונספט כדי להראות מבחינה טכנית ישימה כיצד אפשר לשלב מספר רעיונות לפתרון מושכל. ב-NXT, שמתוכנן לשנת 2030, ישולבו מספר תכונות חדשניות שכבר קיימות.

מערכת ההינע הקדמית, וגם האחורית, חשמליות במלואן. הן מורכבות על שלדת אוטובוס. אפשרות אחרת היא להרכיבן על גוף משאית חלוקה, או על משאית לפינוי אשפה. מודול הבסיס של האוטובוס, שאורכו שמונה מטרים, בנוי כיחידה אחת העשויה מחומרים מרוכבים (מבוסס על סיבי פחמן). הדבר מאפשר להפחית את המשקל העצמי. הסוללות החשמליות (בצורת גליל) ממוקמות מתחת לרצפה, והדבר מאפשר ניצול מיטבי של חלל שאינו בשימוש. מיקום זה גם תורם לחלוקה טובה יותר של המשקל. משקל הרכב קטן משמונה טונות, וטווח הנסיעה עם סוללות ליתיום-יון מוערך ב-245 ק"מ.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן