מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

מצוינוֹת

דוד יששכר |  
10/02/2021
זמן קריאה: 6 דק'

שנת 2020 נחתמה בקול ענות עקב התפשטות הקורונה בעולם, וגם תחרות "משאית השנה 2021" התקיימה לפי הכללים שמכתיבה המגיפה: לא עוד אולמות תצוגה עתירי דוכנים בתערוכת כלי הרכב המסחריים (האנובר שבגרמניה), ולא טקס הכתרה מהודר עם אלפי משתתפים, שמתקיים כמיטב המסורת בערב פתיחת התערוכה. מה שנותר על כנו הוא חבר השופטים הבינלאומי. צוות השיפוט המקצועי (מכונה IToY) אמון על בחירת "משאית השנה", והמשימה שמוטלת עליו אינה פשוטה. בחירת משאית השנה מקנה לדגם הנבחר תהילה רבה, הד תקשורתי, ובעקבות הזכייה מכירות ורווחים כמובן. על השופטים לשמור על אובייקטיביות מלאה ועל כללי השיפוט.

ארגון השיפוט הבינלאומי, שנכללים בו עיתונאי משאיות מקצועיים, מייצג 25 מדינות ברחבי אירופה. כל שופט מייצג את מגזיני ההובלות במדינתו באירופה, מספרד, איטליה ויוון בדרום ועד ארצות סקנדינביה בצפון, ומבלגיה, בריטניה, צרפת ואירלנד במערב ועד רוסיה, רומניה וסלובקיה במזרח.

  IToY הוא ארגון חופשי ודמוקרטי ללא מטרות רווח, וחבריו מקבלים במשותף את ההחלטות העיקריות. הארגון נעשה רשת בינלאומית להחלפת מידע על תובלה ופורום לשיתוף פעולה בנושא ניסויים בינלאומיים בענף המשאיות  

משימתו העיקרית של צוות השיפוט היא, על פי כלליו, להעניק בכל שנה את הפרס השנתי "משאית השנה הבינלאומית" למשאית שהושקה באותה שנה, אשר "תורמת את התרומה הגדולה ביותר לפיתוח תובלת המטענים בכבישים". לצורך קבלת ההחלטה, צוות השופטים בוחן את האיכויות הטכניות, הכלכליות והמעשיות של יצרני המשאיות המועמדים. לאחרונה, היבטים בטיחותיים וסביבתיים של אותם כלי רכב ממלאים תפקיד חשוב יותר ויותר בהליך השיפוט.

IToY הוא ארגון חופשי ודמוקרטי ללא מטרות רווח, וחבריו מקבלים במשותף את ההחלטות העיקריות. צוות השיפוט נפגש מספר פעמים בשנה כדי לדון במועמדים ומתכנס לצורך פעולות כגון השקת מוצרים חדשים. הארגון נעשה רשת בינלאומית להחלפת מידע על תובלה ופורום לשיתוף פעולה בנושא ניסויים בינלאומיים בענף המשאיות. ראשי הארגון נפגשים בקביעות גם עם מחוקקים וגופים בענף כדי לסייע בקידום ענף התובלה.

ארגון ITOY נוסד בבריטניה בשנת 1976, כאשר העורך הראשון של מגזין משאית, פט קנט המנוח, בדק משאית מסוג Seddon Atkinson SA200. לאחר מכן נולד הרעיון ליצור פרס בעבור פיתוחים טכניים אחרונים בתכנון ובטכנולוגיה של משאיות חדשות, ובמיוחד בעבור יתרונות שהם מציעים לנהגים ולחברות תובלה. כך החלה להתמסד תחרות משאית השנה, "Truck of the Year".

 

 

יושרה מקצועית

כללי IToY המקוריים והפשוטים למדי תוקנו בשנים שחלפו, ומשקפים את האופי המשתנה והדינמי של הענף. היה חיוני שחבר המושבעים יישאר ניטרלי, וכי ההצבעה השנתית תתבסס על ידע מקצועי, ניסיון אישי במבחן והערכה של כל משאית מועמדת. שופט עצמאי העובד באיגוד הבינלאומי לתעבורה בדרכים (IRU) אוסף את כל הקולות, כדי שחבר המושבעים לא יידע כיצד הושמו הקולות עד שהיו"ר יכריז רשמית על הזוכה.

בכוח כזה יש גם אחריות רבה. כשבוחנים את דגמי המשאיות שזכו בבחירות IToY לאורך השנים מגלים שרבים מהם היו למודלים מצליחים ונמכרים ביותר, ובכך תומכים בהחלטת השופטים.

 

פותחים את העשור השלישי

בשנה האחרונה נרשמה ירידה במכירות של משאיות בינוניות וכבדות. התחזית ל-2021 טובה יותר, אך סופה של ההאטה הכלכלית באירופה עדיין אינו ברור.

האיחוד האירופי מסר שנמסרו כ-1.5 מיליון יחידות של רכב מסחרי באחד-עשר החודשים הראשונים של שנת 2020. הנתונים העגומים האלו פירושם צניחה של 20.3% במסירות. כל השווקים האירופים (EU27) רשמו ירידות דו-ספרתיות. לקראת סוף השנה הירידה הייתה פחות תלולה. המדינות הבולטות באירופה מבחינת היקפי מסירות: ספרד (-28.4%), צרפת (-18.4%), גרמניה (-16.3%) ואיטליה (-15.6%).

 

 

מכתירים את משאית השנה

תחרות משאית השנה האחרונה החלה עם נסיעות מבחן בחודשי החורף בבילבאו שבספרד, ונמשכה בחודשי הקיץ בנסיעות מבחן נוספות בין גרמניה לאוסטריה. לקו הגמר הגיעו הדגמים TGX של מאן ו-FH של וולוו. ספינת הדגל של יצרנית המשאיות הגרמנית קיבלה ציון של 155 קולות, וסדרת TGX החדשה הוכתרה בתואר משאית השנה לשנת 2021. הפרס היוקרתי הוענק לאנדראס טוסטמן, מנכ"ל מאן (MAN Truck & Bus), בטקס וירטואלי שהתקיים במטה מאן במינכן שבגרמניה.

בחבר השופטים היו השנה 24 עורכים ועיתונאים בכירים מענף כלי הרכב המסחריים, שייצגו 24 מגזינים בענף התובלה ברחבי אירופה. בין הקריטריונים שהובאו בחשבון: חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, כושר נהיגה (driveability), תצרוכת דלק, טביעת רגל סביבתית (זיהום אוויר) ועלות בעלות כוללת בחמש שנות הבעלות הראשונות (Total Cost of Ownership - TCO).

  בחבר השופטים היו השנה 24 עורכים ועיתונאים בכירים מענף כלי הרכב המסחריים. בין הקריטריונים שהובאו בחשבון: חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, כושר נהיגה, תצרוכת דלק, טביעת רגל סביבתית ועלות בעלות כוללת בחמש שנות הבעלות הראשונות  

על פי הכללים, הפרס מוענק למשאית שהושקה ב-12 החודשים שקדמו לתחרות ואשר תרמה את התרומה הגדולה ביותר ליעילות התובלה. השופטים קבעו שהדור הנוכחי של TGX שומר על "תחושה משפחתית חזקה", ועם זאת מהווה צעד גדול מבחינת נוחות, בטיחות, יעילות דלק, קישוריות, תיק שירותים מתקדם וממשק אדם-מכונה. בנסיעות הניסוי העריך צוות השופטים את האווירודינמיקה המשופרת של תא הנהג, שיחד עם המנועים D26 ו-D38 (יורו 6, דרגה d) הצליחה למקסם את מערכת העברת הכוח. מערכת זו משולבת עם מערכת בקרת שיוט, ובעזרת GPS תורמת להפחתה בתצרוכת הדלק.

צוות השופטים שיבח את הממשק אדם-מכונה, המבוסס על מקבץ מכשירים, דיגיטלי לחלוטין ונוח לקריאה, ומשולב עם מערכת הבקרה של סיבוב-ולחיצה (turn-and-press או SmartSelect) של התצוגה המשנית, וזאת עם שימוש רב-תכליתי בפונקציות שמותקנות על גלגל ההגה. כן צוין המגוון הרחב של מערכות סיוע ובטיחות.

יו"ר המשאית הבינלאומית של השנה, ג'יאנריקו גריפיני, מסר בסיכום הצבעת השופטים, כי "עם כניסתה של TGX החדשה העבירה מאן את פלח השוק של המשאיות הכבדות לממד עתידני."

 

אות החדשנות

צוות השופטים האירופי מקיים תחרות נוספת מלבד משאית השנה, ומכתיר את אחד הדגמים ב"אות החדשנות" (TRUCK INNOVATION AWARD 2021). על פי כללי IToY, בדגם משאית שמועמד לפרס החדשנות תיושם טכנולוגיה מתקדמת, משקל הרכב הכולל יהיה מעל 3.5 טונות, והוא יצויד במערכת הינע חלופית או יש לו מערכת דלק חלופית. לחלופין, הדגם יכלול פתרונות היי-טק ספציפיים הנוגעים לקישוריות (בין שמערכות הנהיגה אוטונומיות למחצה ובין שהן אוטונומיות לחלוטין) ליכולת "נסיעה ברכבת" של משאיות "platooning", או לשירותי תמיכה מתקדמים כגון אבחון מרחוק. ככל שיש בדגם יותר טכנולוגיות מתקדמות, סיכויי הזכייה שלו משתפרים.

אשתקד זכתה יונדאי בפרס זה. זו הייתה הפעם השנייה שבה התקיימה תחרות פרס החדשנות, ושופטי IToY העניקו ליונדאי את הבכורה בזכות פרויקט ניידות המימן שלה. בפרויקט זה, המכונה H2 XCient, משאיות כבדות מוזנות בחשמל עם המרת מימן לאנרגיה חשמלית. יונדאי הוכיחה שאפשר להשתמש במימן "ירוק" להנעת המשאית לטווח ארוך. מערכת אקולוגית זו כבר מיושמת בתובלה בכבישים בשוויץ, ובעתיד תיושם במדינות אחרות באירופה.

  השופטים שיבחו כעת את מאפייני הטיפול של המשאית החשמלית, שבקרבה מותקנת סוללת ליתיום-יון, ביישומי הפצה. שבחים נוספים הוענקו לביצועי הרכב מבחינת תאוצה וכושר נהיגה, וכן שובחו הידידותיות למשתמש ומעבר מהיר וקל ממשאית דיזל קונבנציונלית לנהיגה במשאית חשמלית  

השנה היה האתגר מורכב במיוחד, שכן יצרני המשאיות מסתערים על השוק החשמלי והיו אין ספור חידושים. חטיבת המשאיות של מרצדס זכתה בפרס החדשנות לשנת 2021, וזאת בזכות פתרונות הניידות שהשיקה בפלח השוק של משאיות כבדות עם סוללה חשמלית. eActros מבוסס הסוללות (BEV) מתוכנן לצאת לייצור סדרתי בשנת 2021. בד בבד משאית הקונספט החשמלית המבוססת על מימן FCEV מתוכננת להתחיל בניסויים מבצעיים של לקוחות בשנת 2023.

הפרס היוקרתי הועבר באופן סימבולי לידי מרטין דאום, יו"ר הוועד המנהל של מרצדס, וסוון אנרסט, ראש תחום הנדסת מוצרים במרצדס. ההכתרה בוצעה באמצעות קליפ וידיאו במטה החברה בשטוטגרט שבגרמניה.

גביע החדשנות בענף המשאיות הוענק לאחר תחרות צמודה. המשאיות החשמליות של מרצדס זכו לציון מנצח של 128 קולות לאחר שהתמודדו מול המערכות החדשניות שהציגה  וולוו בפלח השוק הכבד (BEV) ומול משאיות CF החשמליות (דור שני) של דאף.

חבר השופטים בתחרות החדשנות בחן בעבר היטב את דגם האב-טיפוס הקודם של eActros ואת רכב הייצור האחרון שקרוב יותר לסדרה. השופטים שיבחו כעת את מאפייני הטיפול של המשאית החשמלית, שבקרבה מותקנת סוללת ליתיום-יון, ביישומי הפצה. שבחים נוספים הוענקו לביצועי הרכב מבחינת תאוצה וכושר נהיגה, וכן שובחו הידידותיות למשתמש ומעבר מהיר וקל ממשאית דיזל קונבנציונלית לנהיגה במשאית חשמלית.

שובחה גם הגישה המקיפה של מרצדס בתחום המשאיות החשמליות, המבוססת על אסטרטגיה ברורה וארוכת טווח, על פלטפורמת הנעה חשמלית מודולרית עולמית ועל פיתוח של רכיבים פנימיים הקריטיים להפעלת המערכת. צוות השופטים קבע שזהו פורטפוליו מגוון ורחב של פתרונות, המתפרש החל ב-eActros לפני הייצור, דרך eActros Long Haul המופעל באמצעות הסוללה, וכלה בתפיסת GenH2 - משאית המוזנת במימן נוזלי (עם מנוע תאי דלק) - ליישומים ארוכי טווח.

יו"ר צוות השופטים בתחרות "משאית השנה" ציין, כי "עיצוב תחבורה ניטרלית מבחינת פליטת CO2 מצריך פיתוח מהיר של משאיות חשמליות ומשאיות המבוססות על תאי דלק. פיתוח זה צריך לתמוך בעתיד באסטרטגיה של תובלה ארוכת טווח, וזה בדיוק מה שעושה חטיבת המשאיות של מרצדס."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן