מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

משאיות קשוחות למשימות צבאיות

פיתוח ואספקה של משאיות המותאמות לדרישות של השוק הצבאי, הוא תחום גדול למדי. יצרני המשאיות חייבים לבצע התאמות מהותיות לצרכי הצבא, ולעיתים אף לצרכי היחידה שבה יפעלו המשאיות

דוד יששכר |  
12/07/2023
זמן קריאה: 8 דק'

הן חזקות, קשוחות, פחות ידידותיות לסביבה ומסוגלות לטרוף את השטח. אלו הן משאיות שמיוצרות באופן ייעודי לשוק הצבאי, שיש לו דרישות מיוחדות מיצרני המשאיות.

קל להבחין במראה הייחודי של המשאיות. הן בדרך כלל גבוהות ובעלות הנעה בכל הגלגלים, מה שמקנה להן כושר עבירות בתנאי שטח קשים. אבל יש להן מאפיינים מיוחדים נוספים. תיבת ההילוכים מאפשרת מספר הילוכי זחילה איטיים וחזקים במיוחד, במטרה לצלוח את מכשולי השטח בהצלחה יתרה. גם הצמיגים מיוחדים. הפרופיל גבוה במיוחד, לסוליות מבנה המאפשר תאחיזה בקרקע חולית או בוצית, ודופן הצמיג מתוכננת לספוג מכות בלי להתעוות או להיקרע.

למעשה, כל הקו של מערכת העברת הכוח, מראשיתו עד סופו, מיועד בדרך כלל למשימות שטח צבאיות. עם זאת המשאיות האלו מיועדות גם לנוע בכבישים ציבוריים ולהשתלב בתנועה במהירות סבירה, כך שהתכנון המיוחד חייב לענות גם על הדרישה לתובלה בתנאי כביש.

אשר למערכת העברת הכוח, הצבא יכול לדרוש, ובמקרים רבים גם לקבל, מנועים ישנים שאינם עומדים בדרישות התקינה המחמירות של זיהום האוויר. כידוע, מנועי יורו-6 מהדור הנוכחי כוללים מערכות רבות לטיפול במזהמים למיניהם. המערכות האלו מורכבות, נדרשות לאחזקה וטיפול, ויקרות. לפיכך מרבית הצבאות המערביים מבקשים מיצרני המשאיות מנועים הרבה פחות נקיים, בסטנדרט של יורו-3 או יורו-4.

המנועים האלה כבר הוכיחו את עצמם בשטח, ונוטים פחות לקלקולים (שעלולים להתרחש בשטח, במקומות הכי קשים לטיפול). בשדה הקרב, השבתה של רכב שמוביל אספקה או מסיע פלוגת חיילים, עלולה להיות קריטית.

לצבאות יש דרישות ייחודיים מעבר למערכת העברת הכוח. לדוגמה, ההזמנות לחלק מכלי הרכב כוללות מעטה שריון חסין כדורים. כמובן שהשמשות בתא הנהג מיוצרות בהתאם לכך. דרישות נוספות קשורות לתוספות בתא הנהג, לשימוש בטכנולוגיית קישוריות מוצפנת, למרכבים שנתפרים לצרכי צבא, למושבים עמידים מיוחדים ועוד.

המרכב של המשאית הוא חלק בלתי נפרד מעסקת החבילה. חייבים להתאים את המרכב למאפיינים המיוחדים של הכוחות בשטח, שהמשאית מיועדת להם. עקב כך שינויים רבים מתבקשים במרכב, ועל יצרני המשאיות לספקם. הם נעזרים בדרך כלל בקבלי משנה - מפעלים המתמחים בייצור והתאמה של המרכבים לדרישות הלקוח.

פלח השוק הצבאי אינו קטן. מדובר באלפי כלי רכב שמגיעים לצבאות למיניהם מדי שנה. המשאיות האלו, בפרט כשהן עוברות התאמות מיוחדות, הן מוצר יקר, והרווחיות של יצרני המשאיות היא בהתאם לכך.

להלן מספר דוגמאות של דגמי משאיות וחוזי אספקה המיועדים לכוחות הצבא בכמה מדינות.

 

הזמנה מהצבא הבלגי למשאיות דאף CF

חטיבת המשאיות של דאף סיפקה כלי רכב צבאיים ראשונים מתוך 879 משאיות לכוחות הצבא הבלגיים. המסירה התקיימה במפעל של דאף בווסטרלו שבבלגיה.

ההזמנה מהצבא הבלגי כוללת 636 משאיות בעלות שני סרנים והנעה 4x4 למטרות תחבורה כללית, ו-243 משאיות בעלות ארבעה סרנים עם הנעה מיוחדת 8x8 ליישומים ספציפיים הכוללים עבירות בתנאי שטח קשים בשילוב תובלה כבדה. ל-40 אחוז מכלי הרכב תא נהג משוריין, המספק רמת הגנה גבוהה לנוסעים במהלך פעולות צבאיות.

נעשו הכנות לאספקה של 150 כלי הרכב הכבדים הראשונים לצבא הבלגי (בריגדה ממונעת וגדוד מבצעים מיוחדים) ולמרכיב הרפואי של כוחות הצבא הבלגי. דאף עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם יצרנית הרכב הצ'כית TATRA TRUCKS על משאיות CF Military. למשאיות אלו עיצוב שלדה ייחודי עם קו הנעה לכל הגלגלים וקו מרכזי נושא עומס עם מתלי גלגלים עצמאיים. המתלים העצמאיים, שלדת ה-TATRA ומערכת ניפוח הצמיגים המרכזית, מבטיחים ביצועי שטח ללא תחרות ונהיגה נוחה במיוחד, גם בשטח המאתגר ביותר.

המשאיות מונעות על ידי מנוע PACCAR MX-11 בנפח 10.8 ליטרים (בתצורת הנעה 4x4) או 12.9 ליטר PACCAR MX-13 (8x8), בהספק של 300 קילוואט/410 כ"ס ו-340 קילוואט/460 כ"ס, בהתאמה.

התאמת הגובה היא מאפיין מרכזי נוסף של המשאית מדגם CF Military. גובה הרכב הכולל לעולם אינו יותר מארבעה מטרים, גם בעת הובלת מכולות באורך 20 רגל. המשאיות האלו צריכות לנסוע בתנאי שטח, בכבישים רגילים ומתחת לגשרים.

תאי הנהג שאינם משוריינים למשאיות CF Military מיוצרים מתחילתם עד סופם במפעל דאף בווסטרלו. גם חללי הפנים לתא הנהג הממוגנים, המסופקות על ידי TATRA DEFENSE VEHICLES, מיוצרים בווסטרלו. מערכת הפיקוד וניהול הרכב זהים בשני תאי הנהג, והדבר מאפשר לנהגים לעבור בקלות מסוג רכב אחד לאחר.

תחזוקה עולמית

דאף עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות הצבא הבלגי כדי לספק תחזוקה למשאיות הצבאיות. רשת מוסכי השירות של דאף בבלגיה תמלא תפקיד מכריע, עם מרכזי תמיכה ייעודיים בערים Hothalen ו-Grace-Hollogne. אשר לתחזוקה מחוץ לגבולות בלגיה, לרשת השירות של דאף יותר מ-1,100 מיקומים, והיא זמינה ברחבי העולם. כך גם צוות התמיכה הבינלאומי של דאף (DAF International Truck Service).

מוסכי השירות מקבלים חלפים מבית PACCAR (החברה האם של דאף), כלומר זמינות החלקים מצוינת.

לודיווין דדונדר, שרת הביטחון הבלגית, בטקס מסירת המשאיות הראשונות: "הרכבים מתאימים לפעילות בכל סביבה, וחיוניים לאנשי הצבא הבלגי, המסכנים את חייהם מדי יום למען ביטחוננו. לא פחות מ-40% מכלי הרכב האלו ממוגנים ומספקים הגנה חיונית לאנשינו בעת פעילות. בשעת הצורך, אפשר להרכיב גם את כלי הרכב האחרים באותו סוג של אבזור כדי להבטיח את שלום אנשינו."

"הצבא חייב להיות מסוגל לסמוך על הציוד שלו בנסיבות התובעניות והקשות ביותר", ציין האראלד זיידל, נשיא משאיות דאף. "הרבגוניות של כלי הרכב מלמדת שדאף מציעה גם פתרונות תחבורה מצוינים לכל המטרות הצבאיות."

 

בוולוו עובדים על רכב אוטונומי

כל החטיבות בתוך קבוצת וולוו תורמות לחטיבת וולוו דיפנס, שאמונה על אספקת משאיות התפורות לצרכי הצבא. החטיבה הזאת משתמשת בכל החדשנות של קבוצת וולוו, ומביאה את הפיתוחים והטכנולוגיה המובילה למשאיות המיוצרות לצבאות ברחבי העולם. מדובר בשיתוף פעולה עם חטיבת המשאיות ה"רגילה", חטיבת התשתיות של וולוו, וחטיבת Volvo Penta, המייצרת מערכות ומנועים לספינות. כל החטיבות האלו מספקות מערכות, אביזרים וציוד למשאיות הצבאיות.

יחידות אוטונומיות ונשלטות מרחוק מאפשרות לצבאות לפעול ביעילות באזורים מסוכנים, ולהרחיק את הכוחות והצוות מפגיעה. קבוצת וולוו נמצאת כיום בחזית הפיתוח של כלי רכב אוטומטיים שמופעלים ללא נהג. בהתבסס על פיתוחים טכנולוגיים, כגון תהליכי למידת מכונה, האוטומציה אמורה למלא תפקיד גדול יותר בתחבורה ובלוגיסטיקה ברחבי העולם בעשורים הקרובים. מנקודת מבט ביטחונית, הנושא מעניין במיוחד, במיוחד לגבי כלי רכב בלתי מאוישים ונשלטים מרחוק.

קבוצת וולוו עובדת זמן רב על כלי רכב אוטונומיים, והתוצאות מתפשטות אל השוק. ורה היא המערכת החדשה של וולוו משאיות שבה מתואמים כלי רכב חשמליים אוטונומיים כדי להבטיח את הובלת הסחורות היעילה והבטוחה ביותר. יש גם קונספט חדש של הובלה קומפקטית אוטונומית חשמלית, ויש ציוד הנשלט מרחוק שכבר נמצא בחטיבת המשאיות וולוו דיפנס.

היכולת להעביר ולפרוס מחדש את המשאבים של כוחות הצבא היא המטרה העיקרית של הלוגיסטיקה הצבאית. אפשר לעשות זאת כיום במינימום רעש ובפרופיל חום נמוך (של המנוע החשמלי). הדבר חשוב במיוחד בתנאי לחימה בשטח, כשתנועה שקטה חשובה מאוד, וגם האלמנט של זיהוי גוף חם הוא קריטי. חלק ממערכות הטילים מונחות (לזהות, ולאחר מכן להתביית ולפגוע בגוף חם).

היצע הקישוריות במשאיות גדל כל הזמן. כלי רכב וציוד מחוברים יכולים להוסיף ערך ומידע לתהליך קבלת ההחלטות של כוחות הצבא. היכולת לעקוב אחר מצב הצי בזמן אמת, מאפשרת למפקד הכוח לתכנן מראש ולנקוט אמצעים נכונים להצלחה. הכוונה היא לעקוב אחר ביצועים, לדעת את המיקום המדויק, ליצור אינטראקציה עם ציוד אחר ולעקוב אחר השימוש.

הקישוריות של וולוו דיפנס מאפשרת לבחור מתוך מגוון רחב של פתרונות מחוברים, מניטור מרחוק ועד ניהול צי יעיל.

ההתאמה של וולוו FMX

דגם וולוו FMX 4×4 עוצב ונבנה לפעולה בכל תנאי שטח ובכל כביש. המשאית מכוונת לבצע באמינות משימות לוגיסטיקה וכל משימה שעומדת על הפרק. כוח אדם, ציוד ואספקה צריכים להגיע בזמן. דגם FMX Rigids ניתן להתאמה, ולכן אפשר להתאימו לדרישות התובלה והלוגיסטיקה של המשימה. ממשק המרכב המיוחד הופך את FMX למתאים כמעט לכל משימה, במגוון מצבים ותנאים.

מערכת ההנעה האופטימלית והיעילה מבטיחה טווח פעולה טוב במיוחד ומפחיתה את הצורך בסידורי תדלוק. יתרה מזו, גישת הפלטפורמה הנפוצה בשילוב עם התקנות בלתי מוגבלות של בוני מרכב, עוזרת לבנות את הליבה של צי התובלה הייחודי.

על פי המפרט הטכני, בתא הנהג יכולים לשבת שני נוסעים מלבד הנהג. המנוע עומד בתקן יורו 3 בלבד, נפחו 12.8 ליטר, ויש לו שישה צילינדרים בשורה והספק של 440 כ"ס. לבלם מנוע Volvo Engine Brake (VEB+) עוצמת בלם מרבית של 375 קילוואט. תיבת ההילוכים מסוג I-Shift, תיבת הילוכים ידנית-אוטומטית, עם הילוכים נמוכים במיוחד (המהירות הנמוכה ביותר האפשרית - 1 קמ"ש, ultra-low crawler gears).

נתונים נוספים: סרן קדמי עלה פרבולי, כושר העמסה 9,000 ק"ג (10,000 ק"ג כאופציה); סרן אחורי מתלי אוויר גרסת G2 עם מרווח קרקע גבוה, הפחתת ריכוז משקל נקודתי. קיבולת עומס של 13,000 ק"ג. צמיגים: 14.00R20, צמיגי שטח בהרכבה של יחידים. משקל הרכב ברוטו טכני: 22,000 ק"ג, משקל קומבינציה ברוטו טכני: 70,000 ק"ג.

 

סקניה: מגוון משאיות לייעוד צבאי

חטיבת המשאיות של סקניה מספקת נדבך נוסף של משאיות לצבא ההולנדי. מדובר בחוזה אספקה עצום, שבמסגרתו הצבא אמור לקבל 2,400 כלי רכב. חיל האוויר יקבל כ-270 וחיל הים יסופק ל-130.

הצבא ההולנדי החל לקבל את המשאיות הלוגיסטיות החדשות סקניה גריפוס. הן יימסרו בהדרגה עד שנת 2026. הצבא מתכנן לספק משאיות כאלה גם למשטרה הצבאית וליחידות הפיקוד התומכות. עד כה סופקו 72 משאיות בתצורה 4x4 למשימות הדרכה.

משאית Scania Grypus החדשה נגזרת ממשאית Scania XT שהוצגה לראשונה בשנת 2017. יסופקו שלוש גרסאות של המשאית. הגרסה הבסיסית, שהצבא מקבל ממנה 2,500 יחידות, היא בתצורת שטח 8x8 עם מטען של 10 טונות. למשאיות תאורת אינפרה אדום והסוואה, מכשירי רדיו ואנטנות, אמצעי הגנה אלקטרוניים ותושבות להתקנת מערכות נשק.

למשאיות המשמשות כמובילי מטען או מכולות, מתווספות לעיתים מנופים להעמסה ופריקה. המשאיות מונעות על ידי מנועי דיזל נקיים, יורו 6, בהספק 370 קילוואט. בעבור גרסה זו רכש הצבא 185 תאי נהג משוריינים, המגנים על הצוות מפני אש ופיצוצים. בעת הצורך אפשר להחליפם בתאים לא משוריינים. מלבד התצורה המיועדת למשימות שינוע סטנדרטיות, לכלי הרכב ציוד שישמש אותם כרכבי עמדת פיקוד, רכבי סדנאות ומובילי דלק.

לגרסה הקלה, בתצורת הנעה 6x6, יש גם מטען של 10 טונות. לגרסה זו אין מאפיינים צבאיים, והייעוד שלה הוא יותר הדרכה ותובלה יבשתית בשדות תעופה צבאיים. לגרסת 6x6 הכבדה יש כושר העמסת מטען מרבי של 15 טונות. למשאית גלגל חמישי שאפשר להשתמש בו להובלת נתמכים.

הגרסה הקטנה ביותר של המשאית היא בתצורה הנעה של 4x4, עם מטען של 5 טונות בלבד, והיא מיועדת לשאת מטענים קלים ומכולות. חיל הנחתים ההולנדי מקבל משאיות המתאימות לנסיעה במים - מלוחים או מתוקים - עד גובה של 1.5 מטרים. יכולת זו מאפשרת להשתמש במשאית לפעולות אמפיביות וכספינות נחיתה.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן