מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

שידוך משמיים- חלק א'

משאית עם מנוף: כל מה שצריך לדעת, חלק א'

יצחק דוידוף |  
10/02/2021
זמן קריאה: 7.5 דק'

עבודות תשתית נמצאות בשנים האחרונות בתנופה. פיתוח מואץ של כבישים, מסילות ברזל, פרויקטים של "מחיר למשתכן" והסכמי גג לבניית תשתיות עם עשרות ערים ורשויות מקומיות - כל אלה תורמים לביקוש עצום למשאיות המיועדות לעבודות תשתית, וחלק גדול מהן מצריך העמסה ופריקה של מטען כבד.

העמסת מטענים מצריכה עבודה זהירה ויעילה מאוד. המשאית צריכה להביא ליעילות כלכלית, כלומר לאפשר העמסת מטען, שינועו במהירות ליעדו, נסיעה במהירות בכבישים סלולים, תמרון בדרכי עפר ופריקת המטען בבטיחות ובזריזות.

שלא כמו בשימוש במרכבים "רגילים", פעילות עם מנוף מצריכה ידע מקצועי ותכנון מקצועי. לפני שמתקינים חייבים לוודא שהמנוף מתאים למשאית, ולהיפך. מכיוון שכך, בדיקה הנדסית מקיפה היא כורח המציאות. הבדיקה הזאת תתחיל מהתייעצות עם מהנדסי יבואן המשאית, תמשיך דרך יבואן המנופים, ותכלול גם בדיקה של חוזק שלדה וחישוב חלוקת עומסים ברכב, בהתאם למגבלות יצרן המשאית. לא ניתן לוותר או להתפשר על אף בדיקה מקדימה.

ההתחלה, כמו תמיד, היא רכישה נכונה. יש להתייעץ עם מקצוענים בענף ולבחון את הדגמים שמתאימים לסוג העבודה המתוכנן. כאן יכולים לסייע מאוד מהנדסי השירות של יבואני המשאיות ויבואני המנופים, שיחדיו יספקו מידע על הדגמים המתאימים ביותר למגוון המשימות שיוטלו על המנוף. לאחר מכן כדאי להתייעץ עם קולגות. לעיתים אלו יודעים טוב יותר מכל גורם אחר אילו דגמי מנופים אמינים יותר ועד כמה אפשר לסמוך על השירות והאחריות של יבואן המנוף. לניסיון אין תחליף. לפיכך כדאי להיעזר בניסיון של האחרים לפני הרכישה.

 

שיקול כפול

הרכישה לא פשוטה. מנוף גדול פירושו משקל כבד, כלומר יש להתאימו למשאית גדולה ויקרה, או לוותר על העמסת סחורה כבדה. הדבר לא תמיד משתלם. מעבר לכך, בעת רכישה של משאית מוערכים מאפייני העבודה בטווח הזמן הקצר ואולי גם הבינוני. מעטים יודעים מה תהיה הפעילות מעבר לטווח הזמן הזה.

החלטת הרכישה כפולה. אחרי שבוחרים משאית מתאימה צריך לבחור מנוף, ושניהם חייבים להתאים זה לזה מהבחינות חוזק שלדה, כושר העמסה של המנוף, אורך המרכב הפנוי והמשקל להעמסה. לפיכך בכל מקרה יש להיוועץ ביבואן המשאית ובמהנדס רכב שמתמחה בתחום זה. יש להקפיד שהכול יהיה ברור וחד-משמעי באשר למפרט הטכני של המנוף, מיקומו, משקלו ותפעולו.

 

 

התקנת המנוף

לאחר שנבדקו לעומק האספקטים ההנדסיים הטכניים והתקבלו החלטות רכישה, צריך לעבור לפסים מעשיים. מתחילים עם בדיקה הנדסית. הבדיקה הראשונה קשורה למדריך לבוני רכבים של יצרן הרכב. במדריך יש כל ההנחיות הטכניות הרלוונטיות לבוני מרכבים, בכלל זה התקנת מנופים וחיבורם למערכת ההידראולית. אם מדובר במנוף חריג או במשקל גבולי, מומלץ להתייעץ גם עם מהנדס של יבואן המשאית.

הבדיקה השנייה קשורה לבניית התת-שלדה של המנוף והמרכב, הקורות התומכות ורגלי המנוף, אם ישנם כאלה. ההתחלה היא במדריך בוני מרכבים וחישובי חוזק שלדה שמבצע מהנדס. בעיקרון, התת-שלדה של המנוף חייבת להיות מפרופיל פלדה סגור כדי שיתמוך היטב במנוף. יצרני המשאיות ממליצים על ריתוך של שני דיאגונלים פנימיים המחזקים בתורם את התת-שלדה. ככל שהמנוף מותקן רחוק יותר מהסרן, כך גדלה החשיבות של ריתוך הדיאגונלים.

גם שלדת המשאית, שהיא בעלת צורת האות "כ", צריכה להיתמך מבפנים כדי שלא תתכופף ותיסדק עקב משקל המנוף או בעת הידוק של בורגי המנוף לשלדה. חלק מהיצרנים מוותרים על התמך הפנימי, ואת התוצאות רואים רק זמן מה לאחר הנפת המטענים.

אם בבורגי הידוק עסקינן, הרי שמספר הברגים וקוטרם רשומים בהנחיות של יצרן המנוף. כל הברגים חייבים להיות סגורים עם אומים בעלי אבטחה עצמית, או צמד אומים בכל צד, כדי למנוע את השתחררות הברגים. ככלל, המטרה היא למנוע כל תזוזה אפשרית של המנוף. האחרון צריך להעמיס אלפי קילוגרמים מדי יום, והכול חייב להיות סגור ומאובטח מפני השתחררות.

אחת הדרכים המומלצות למניעת תזוזה של המנוף בציר האורך היא באמצעות ריתוך של סטופרים על גבי התת-שלדה. אלו ירותכו לפני המנוף ואחריו, ובכך יסייעו למנוע את תזוזת המנוף על גבי התת-שלדה ויקטינו את הכוחות המופעלים על גבי בורגי ההידוק. במקרים רבים אפשר לרתך לתת שלדה צינור מתכת שבתוכו עוברים בורגי ההידוק. השרוול הזה, העשוי מצינור פלדה עבה, מקטין אף הוא במידה רבה את הסיכון לתזוזות של המנוף על גבי התת-שלדה.

ריתום התת-שלדה של המנוף למשאית חשוב אף הוא. חייבים לשים לב להנחיות ההנדסיות שמחייבות ריתום קשיח עם בורגי חיבור רבים לשלדת המשאית. אין הנחות ואין התפשרויות. המשאית והמנוף צריכים לשמש מכלול קשיח אחד. הברגים אמורים להבטיח זאת ואסור שישתחררו במשך שנות התפעול.

 

כיסוי ביטוחי להעמסה ופריקה של מטענים*

ביטוח של העמסת מטען נדון בבית משפט השלום בנצרת.

למר חוסין הייתה משאית עם מנוף, וממנה הוציא את פרנסתו. באחד הימים פנה אליו בעל מאפייה ושכר את שירותיו כדי להעביר עם המנוף תנור אפייה מחדר אחד של המאפייה לחדר אחר. איתרע המזל ובמהלך ההעברה נפל התנור מהמנוף וניזוק.

חוסין פנה לחברת הכשרת הישוב, שאצלה רכש ביטוח מקיף למשאית ולמנוף. הוא ביקש פיצוי לבעל המאפייה בעבור הנזק לתנור. הכשרת היישוב ענתה שפוליסת הביטוח שנרכשה מכסה כל נזק שנגרם בעת שימוש במנוף בתנאי שהחפץ המועבר אינו בפיקוח של בעל המשאית.

חוסין השתומם. הרי ברור שהוא מפקח על כל העברה של חפץ באמצעות המנוף. הפוליסה שנרכשה, הסביר לשופט יוסף סוהיל, מכונה פוליסת ביטוח מקיף. חוסין רכש גם הרחבה מיוחדת למנוף, הכוללת במפורש כיסוי לנזק שייגרם לצד שלישי עקב שימוש במנוף. חוסין הציג לשופט את דפי הפוליסה שקיבל.

נציגי חברת הביטוח טענו מנגד, כי מלבד הפוליסה קיימת חוברת של "תנאים כלליים", שרשום בה כי הפוליסה איננה מכסה נזק לרכוש הנמצא "בפיקוחו של המבוטח". כאשר תנור האפייה הועבר, הוא היה בפיקוחו של חוסין, ולכן אחריותו לנזק שנגרם לתנור אינה מכוסה בפוליסה. חברת הביטוח טענה שהיה עליו לרכוש פוליסה נוספת של ביטוח סחורות בהעברה, אך היא לא נרכשה. מר חוסין טען בתגובה שמעולם לא קיבל את חוברת "התנאים הכלליים".

השופט יוסף סוהיל הבחין כי טענת הכשרת הישוב מרוקנת את הפוליסה מתוכן. הלא חוסין רכש הרחבה מיוחדת לכיסוי שימושו במנוף. הובלה או הרמה של חפצים בפיקוח המבוטח, זה השימוש העיקרי של המנוף. אם הם לא מכוסים, מה מכוסה?

על חברת ביטוח, ציין השופט, מוטלת אחריות אקטיבית להסב את תשומת ליבו של המבוטח להיקף הכיסוי הביטוחי. חובה זו תקפה במיוחד לגבי שימוש שוטף ברכוש המבוטח. על חברת הביטוח היה להבהיר לחוסין, כי עליו לערוך ביטוח סחורה בהעברה כדי שיינתן כיסוי ביטוחי לסחורה שהוא מעביר או מוביל.

גם חובת ההוכחה באשר להצגת "חוברת התנאים הכלליים" מוטלת על חברת הביטוח. היא זו שמבקשת להסתמך על סייגי הפוליסה, ולכן עליה להוכיח כי מסרה למבוטח את הפוליסה במלואה. הכשרת הישוב לא הוכיחה שמסרה את חוברת התנאים, ולכן אינה יכולה להסתמך על הסייג שבפוליסה. חברת הביטוח אף חייבת לציין בהבלטה מיוחדת בפוליסה עצמה את סייגי הביטוח כדי שיהיו תקפים.

עקב כך קבע בית המשפט כי חברת הביטוח צריכה לפצות את חוסין בגין הנזק שנגרם לתנור האפייה.

*המידע נמסר ממשרד עו"ד חיים קליר ושות'

 

המערכת ההידראולית

המנוף חייב להיות מגובה במערכת הידראולית חזקה, אמינה ובטיחותית, שתבטיח שהמנוף יעבוד היטב ויוּשבת פחות לצרכי תיקונים. למוניטין של יצרן המנוף יש תפקיד מכריע, ולא כדאי להתפשר בנושא. על התקנה של מנוף זול של מותג עלום-שם תשלמו במקרים רבים ביוקר לאחר מכן (בחלקה השני של כתבה זו יורחב הנושא).

 

רישום המנוף ברישיון הרכב

מנוף שמותקן על גבי משאית חייב להיות רשום ברישיון הרכב. מעבדות מוסמכות (אריאל, הטכניון, אפקה ומכון התקנים) הן אלו שמבצעות בדיקה ראשונית למשאית (משאית חדשה, לפני רישום בישראל) ולמשאיות שעברו שינוי מבנה לאחר רישומן. המנוף חייב להיות רשום בצמוד לקטגוריית הרכב (לדוגמה, משא פתוח מנוף קדמי). בחלקו התחתון של הרישיון או בנספח המוצמד לו מצוין המספר הסידורי של המנוף.

כאשר אין התאמה בין רישיון המשאית למה שמותקן עליה, מדובר בשינוי מבנה לא חוקי, עבירה על תקנה 380 לתקנות התעבורה. מלבד העבירה, בעל המשאית יספוג קנס וצפוי לקבל הוראה להשבתת הרכב. אם תתרחש תאונה חלילה, חברת הביטוח תגלה את חוסר ההתאמה, ובעל המשאית עלול להיתבע בסכומים גבוהים. אם כן חובה עליו לוודא שהמנוף רשום באופן הנכון ברישיון הרכב.

 

בודק מוסמך

בודק מוסמך הוא מי שקיבל הסמכה מטעם משרד העבודה לבדיקת מיתקני הרמה. הבדיקה הראשונה חייבת להתבצע עם התקנת המנוף, ולאחר מכן כל 14 חודשים. תקפות העבודה עם המנוף מותנית בקיומה של תעודה תקפה שמספק הבודק המוסמך, שמציינת שהמנוף כשיר לעבודה מבחינה בטיחותית (הרחבה על כך בחלקה השני של כתבה זו).

 

הכשרה מתאימה למפעיל המנוף

עבודה עם מנוף מחייבת ידע וניסיון. מדובר בתפעול שמצריך מיומנות רבה, וכל טעות עלולה לעלות בחיי אדם ובנזק למטען. כיוון שכך, בעל הרכב, קצין הבטיחות ומנהל צי הרכב חייבים לוודא כי כל מפעילי המנופים מאומנים בשימוש במנוף שברשותם. חובה שכל העובדים יהיו מודעים לכללי הבטיחות ותהיה להם נגישות לאמצעי הזהירות. תפעול מנוף מצריך סטנדרט גבוה מאוד של בטיחות.

ישנה הדרכה ספציפית שכל מפעיל מנוף חייב לעבור לפני שיהיה מורשה לתפעל את המשאית והמנוף. לאחר מכן, בשעת העמסה ופריקה של המטען, מפעיל המנוף, שהוא בדרך כלל הנהג, הוא האחראי הבלבדי לביטחונם של אנשים וחפצים בסביבה. התוצאה החמורה ביותר של שימוש לא נכון במנוף היא הרוגים, ולכן חובה שיהיו למפעיל הכישורים הנכונים. אי אפשר לחזות את כל התאונות או להימנע מכולן, אך בעזרת אימונים מתאימים אפשר להפחית בהרבה את הסיכון התפעולי-בטיחותי.

 

הרחבת הביטוח המקיף להפעלת מנוף

על פי ההגדרות של חוק הפיצויים, טעינת מטען ופריקת מטען כשהרכב עומד מוחרגות מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ואינן מזכות בפיצויים. יש לרכוש הרחבה מיוחדת במסגרת הביטוח כך שיהיה כיסוי ביטוחי לפעולות העמסה ופריקה של מטען. יש לקרוא את הפוליסה בקפידה, כלומר לבדוק מה מכסה הביטוח, אילו פעילויות עם מנוף לא כלולות בכיסוי, ולרכוש את הביטוח שעונה על הצרכים התפעוליים הייחודיים. במילים אחרות, הפוליסות אינן אחידות, ויש לתת תשומת לב לאותיות הקטנות.

 

בחלקה השני של כתבה זו נביא טיפים תפעוליים ויוצגו כשירות המערכת ההידראולית והוראות בטיחות מבית יצרנית המנופים HYVA. כן יוצגו הוראות של משרד התחבורה באשר להתקנת מנופים רגילים ומנופים חריגים.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן