מגה משאיות
כתבות
מגה מקצועי
לעמוד קודם

תקראו לו מולטי טסקינג

מגבה נוע לעבודה מאומצת

יצחק דוידוף |  
10/06/2021
זמן קריאה: 9 דק'

מגפת הקורונה שינתה סדרי עולם בענף התובלה, בעיקר במגזר העירוני. סגר, בידוד, אבטלה, מגזרים סגורים רבים - כל אלה גורמים למפעילי משאיות, בדרך כלל בעלי חברה קטנה שמספר כלי הרכב שלה מגיע לכל היותר לשלושה, לחפש כל הזמן עבודה.

חלק מהעסקים מתעסקים עם חומרים שנפחם גדול, וחלק מבעלי העסקים צריכים משאית חדשה לעבודה עם מטענים בכמויות גדולות. כשיש כל כך הרבה משאיות מקצועיות בענף, במגוון של גדלים ויכולות, לפעמים קשה לאתר את המשאית התפורה לצרכים התפעוליים. אבל אולי אפשר לרכוש משאית אחת שתבצע מספר פונקציות, ובכך לחסוך זמן וכסף וגם להשיג נוחות? באמצעות מרכב מגבה נוע, בשילוב ארגזים מתחלפים, אפשר למקסם את יעילות העבודה ולהשיג כמה פרמטרים בו בזמן.

משאית רב-תכליתית יכולה לשמש למגוון רחב של משימות ומאפשרת ורסטיליות גבוהה במיוחד. מי ששוקל לרכוש משאית כזו, כדאי שיכיר לפני הרכישה את היתרונות הגדולים ביותר של שימוש במשאית עם מרכב מגבה נוע לעבודה.

 

גמישות

משאיות עם מרכב מגבה נוע נעשות משאיות עבודה נהדרות בזכות הרבגוניות שלהן. הן יכולות להוביל מגוון גדול של ארגזים מתחלפים, במגוון אורכים וגבהים, ואפילו מכולות. מבחינה מעשית, משאית עם מגבה נוע יכולה לבצע עבודות מגוונות בכמה סוגים של יישומים תפעוליים.

למגבה-נוע שלדה כבדה עם מנוף הרמה הידראולי. באמצעותו אפשר להרים ולהוביל סוגים רבים של מכלים או מכולות תוך שימוש במשאית אחת. הנהג שולט במיתקן מתא הנהג, והדבר מאפשר לו לאסוף או להוריד תוך כדי שהייה בטוחה בתא הנהג. מכיוון שוו ההרמה מאפשר לבצע עבודה של כמה סוגים של משאיות, הנהג יכול להשתמש במערכת ההידראולית, למשל, להרמה ופריקה של מכולות אשפה, באתר הריסה, לשיפוצים או לבנייה ביתית, כמרכב שטוח, כמרכב לנשיאת כלים לגיזום עצים או לשינוע פריטים גדולים אחרים.

בדרך כלל העסק של מפעיל "משאית שירות" מגוון. מרכב מגבה נוע יאפשר לבצע מגוון רחב של עבודות ביעילות הרבה ביותר באמצעות משאית אחת. בחירה בו עשויה לשפר את היקף הפעילות, את התפוקה ואת הרווחיות מהעבודה.

 

דיוק

אם בפעילות של המשאית נדרש דיוק, המערכת ההידראולית של מגבה נוע תתאים לעבודה. צורות ההרמה וההורדה של הארגז המתחלף מדויקות הרבה יותר מאשר אלה של משאית שמעלה מטענים באמצעות כננת וכבלי משיכה. המרכב מאפשר לקחת ארגז (גם מכולות) ולמקמו בקלות ובמדויק כאשר הוא מורד מהמרכב. הארגז המתחלף גם "סלחני" יותר כאשר הוא "מסתדר" עם העומס. בקצרה, מגבה נוע מבטיח שהארגז והמשאית נמצאים בדיוק במקום שבו הם צריכים להיות.

 

 

תפעול במרחב צפוף

כל מי שעובד לעיתים קרובות במקומות צפופים וצרים, מכיר את המגבלות התפעוליות של תנועה, העמסה ופריקה. משאית עם מגבה נוע מותאמת להעברת מטענים במקומות כאלה. מערכת ההרמה מאפשרת להפעיל מכולה או ארגז מתחלף עד 30 מעלות מחוץ למרכז בעת ההרמה. הדבר מאפשר למשאית לתמרן ולפעול טוב יותר במקומות צרים. אם עיקר הפעילות נעשה באתרי בנייה קטנים או בתחומים צרים, המיתקן הזה יכול לשרת היטב, בלי לבזבז זמן עבודה בתמרונים מסובכים.

 

בטיחות

פעילות עם מגבה נוע נחשבת בטוחה מאוד. גם אם הנהג המקצועי מציית לכל ההנחיות של ארגוני הבטיחות והבריאות התעסוקתית, העבודה עם מגבה נוע עשויה להקל עליו ולתרום לרמת הבטיחות.

אשר לציי רכב, השקעה במשאית עם מגבה נוע עשויה להפוך את העבודה לבטוחה יותר לנהגים. הנהג שנמצא מוגן בתוך תא הנהג, נעזר במערכת ההידראולית כדי להשלים העלאה או הורדה בבטחה. במרכב אחר, על הנהג לרדת מהרכב, להתעסק עם מנופים או כבלי הרמה, ולהתאים פיזית את כבלי העיגון של המטען, ולאחר מכן עליו להישאר בקרבתם. בעבודה עם מגבה נוע הנהג נותר בתא המטען, רחוק מהמטען, וכך אינו חשוף לתאונה או לפציעה.

בקניית משאית משומשת, הבטיחות היא שיקול חשוב מאוד, וכך גם במשאית משומשת עם מגבה נוע (הרחבה על כך בהמשך).

 

התאמה למגוון תעשיות

משאיות עם מרכב מגבה נוע יכולות לבצע עבודות רבות ולשרת ענפים רבים: עסקים בתחומים בנייה, הריסה, פסולת, מיחזור, גרוטאות מתכת, קירוי, גינון, ייעור ועוד. הארגזים המתחלפים מגיעים במגוון רחב של גדלים, דירוגי קיבולת וגובה. אפשר להתאימם לכל יישום כמעט.

כל עסק שצריך להעביר פריטים גדולים ומגושמים כגון פסולת בנייה, עצים, אשפה, מתכת וכדומה, יכול להפיק תועלת מעבודה עם מרכב זה ולשפר את התפוקה והיעילות של העסק.

 

 

צמצום צי המשאיות

מכיוון שמשאיות עם מגבה נוע יכולות לגרור סוגים רבים ומגוונים של ארגזים מתחלפים ומכולות, הן יכולות להפחית עלויות ולעזור להקטין את צי הרכב. ביטוחים, בדיקות, צמיגים, תיקוני תחזוקה למיניהם ופחת שנתי של המשאית, כל אלה גורמים לייקור בעל משמעות של צי המשאיות בבעלות, במיוחד כשהן מתחילות להזדקן ויש לתחזק ולרענן אותן. במקום לשמור על צי רכב יקר, עדיף לצמצם את מספר המשאיות ולחסוך בעלויות התפעוליות. המרכב המתחלף יכול לעשות עבודה מגוונת, לעיתים להחליף מספר משאיות. באמצעותו אפשר לשנע סוגים רבים של ארגזים או מכולות, והמעברים מהירים וקלים.

 

עלויות הנהג

כשיש הרבה משאיות, נדרשים גם הרבה נהגים להפעלת הרכבים. כשיש משאית אחת שיכולה להחליף את תפקידיהן של מספר משאיות, נדרשים פחות נהגים כדי לספק אותו שירות.

משאית עבודה מקצועית מצריכה נהג מוסמך ומאומן לנהיגה בה. הנהג יצטרך להחזיק רישיון מתאים למשאית, לבצע את ההכשרה הדרושה ולעמוד בדרישות הבריאות והבטיחות. מאחר שהעסקת נהג מקצועי יקרה, משאית רב-תכליתית עם מגבה נוע היכולה לבצע עבודה של כמה סוגים של משאיות, תפחית את מספר הנהגים.

 

דרישות משרד התחבורה לרישוי מגבה נוע

לפניכם דרישות של משרד התחבורה לרישוי ראשוני של מגבה נוע (מרכב חדש).

1. סימון עומס עבודה בטוח (ע.ע.ב.) על הזרוע של מיתקן מגבה נוע.

2. קבלת תסקיר מבודק מוסמך למיתקני הרמה לגבי תקינותו של המיתקן ועומס עבודה בטוח שלו.

3. קבלת הנחיות לתפעול הרכב מיצרן המיתקן.

4. סימון קשיח של מיקום מרכז הכובד של המרכב המתחלף. הסימון יהיה על שלדת מיתקן מגבה נוע משני צידיו.

5. הטבעה של מספר סידורי, שנת ייצור ודגם של מיתקן המגבה על שלדת המיתקן.

6. המרכב המתחלף חייב לשאת תווית זיהוי של יצרן הארגז, כולל שם היצרן, דגם ומספר סידורי של המרכב.

7. קבלת סרטוט כולל חישוב של חלוקת העומסים לכל רכב.

8. תווית עם משקלות שכוללת מטען מורשה על הרכב שעליו מורכב מגבה נוע, כולל משקל עצמי של המרכב המתחלף.

9. טבלת זיהוי של יצרן המגבה נוע תוצמד לחלקה הקדמי של מסילת המיתקן מצד ימין.

10. פרטי המיתקן יוטבעו סמוך לטבלת הזיהוי.

הערה: לכל מיתקן חייבת להיות תעודה של בדיקת אב טיפוס שהוציאה מעבדה מוסמכת מטעם משרד התחבורה.

 

עבודה משתלמת

אפשר לחסוך כסף על ידי רכישת משאית משומשת עם מגבה נוע. משאית משומשת, כאשר היא נרכשת לאחר בדיקה מקיפה של בטיחות ואיכות, יכולה לעבוד מספר שנים. החיסכון יהיה גדול בהשוואה למחיר של משאית חדשה. למעשה, קניית רכב משומש יכולה להיות אחת הדרכים הטובות ביותר לחסוך כסף בעסק. אפשר לרכוש מיתקן משומש ולהעבירו למשאית קיימת, או לשפץ מגבה נוע קיים במפעל המתמחה בעבודה זו.

  משאיות עם מרכב מגבה נוע נעשות משאיות עבודה נהדרות בזכות הרבגוניות שלהן. הן יכולות להוביל מגוון גדול של ארגזים מתחלפים, במגוון אורכים וגבהים, ואפילו מכולות. מבחינה מעשית, משאית עם מגבה נוע יכולה לבצע עבודות מגוונות בכמה סוגים של יישומים תפעוליים  

ישנן דרכים נוספות להוזיל בעלות על משאיות. הראשונה היא להקדיש זמן ולהשקיע בשיטות עבודה מומלצות ובתחזוקה מונעת. ישנן פעולות של תזמון תחזוקה, וישנן פעולות תחזוקה משתנות. על כולן אסור לוותר, ואין להגדיל את מרווחי התחזוקה. בד בבד יש להכשיר את הנהגים בתפעול נכון ובטוח של המרכב, ועליהם לכבד את ההשקעה הגדולה בהם ובמשאית.

את המחקרים והבדיקות יש לערוך בטרם רכישה של משאית, ובין היתר להשוות בין משאית חדשה למשאית משומשת טובה.

 

להחליף ארגזים במהירות

מערכות מגבה נוע תורמות לפעילות אפקטיבית מהירה ועוזרות לעמוד בלוח הזמנים. ההחלפות מהירות, ואפשר לפרוק את הארגזים המתחלפים במהירות. בדרך כלל אורך פחות משתי דקות להרים או להוריד ארגז או מכל. מערכת ההרמה מאפשרת טעינה ופריקה מהירות של ארגזים בגובה פני הקרקע. גם אם הארגז לא מונח באופן מושלם, המיתקן יכול להרים אותו. כמובן שאם הפעילות של המשאית כוללת משימות מרובות ביום, אפשר לעשות זאת בקלות ולהמיר במהירות פעילות מפונקציה אחת לאחרת.

 

ללמוד לתפעל בקלות

הפעלה נכונה של מגבה נוע אינה משימה מסובכת. כל נהג שיש לו ותק של שנה בערך בנהיגה במשאית יכול ללמוד במהירות כיצד לתפעל משאית עם מגבה נוע.

 

טיפים לקנייה של מגבה נוע משומש

קבלני עבודות גדולים ועיריות רבות מעדיפים לקנות חדש, אלא שרכישת מגבה נוע משומש עשויה לעיתים קרובות להעניק חיסכון ניכר בעלויות הרכישה. עבודה מאומצת של מגבה נוע, לאורך שנים, פירושה שירות קשה ושחיקה של המערכת. לפיכך חלק מהמרכבים המשומשים במצב גרוע. כדי לא להיתקע איתם, כדאי לבדוק היטב את הרכב והמיתקן בטרם רכישה.

 

 

מחיר

תחילה - עלויות. המחיר של מיתקן חדש נע בין 135,000 ל-140,000 ש"ח. ישנם מיתקנים מיובאים חכמים יקרים יותר, לפי רמת התחכום. השוק הישראלי נצמד עדיין למיתקנים המוכרים והפשוטים לתפעול. מחיר של מיתקן שנמצא בסוף ימיו הוא כ-30,000 ש"ח, תלוי כמובן במצבו הפיזי.

יש מפעלים בארץ שמתמחים בשיפוץ של מיתקנים שנמצאים בשלהי חייהם. מחיר של מיתקן משופץ נע סביב 60,000 ש"ח (תלוי בהיקף השיפוץ), ומחיר של מיתקן ששופץ מכף רגל ועד ראש הוא כ-100,000 ש"ח. המספרים הם פונקציה של מצב המיתקן ומהות השיפוץ.

  במקום לשמור על צי רכב יקר, עדיף לצמצם את מספר המשאיות ולחסוך בעלויות התפעוליות. המרכב המתחלף יכול לעשות עבודה מגוונת, לעיתים להחליף מספר משאיות. באמצעותו אפשר לשנע סוגים רבים של ארגזים או מכולות, והמעברים מהירים וקלים  

הרגלי תחזוקה לקויים, עומס יתר או שימוש לרעה במיתקן, אינם פוסלים אוטומטית את הרכישה של משאית משומשת. אלא שלכל רכישה יש להצמיד את דגל הזהירות. מי שרוכש משאית משומשת ללא הכוונה מקצועית, עלול בשל חוסר ידע להחמיץ את הבלאי. סוחר משאיות אמין, ומי שהוא בעל מקצוע שעובד עם מיתקני מגבה-נוע, מתקנם ומשפצם, יוכלו לסייע בזיהוי בעיות ולהעריך את מצב הבלאי. חלקם יתנו אחריות על עבודת שיפוץ.

 

בדיקות

רכישה של משאית ישנה עם מגבה נוע מחייבת בדיקה של המשאית ושל המיתקן. את שתיהן חייבים להשאיר למומחים.

יש לבדוק את מערכת העברת הכוח של המיתקן. חלקים נעים רבים משמשים לתפעול המרכב, רובם פועלים בלחץ עצום בפעילות השוטפת. אחד הדברים הראשונים שחשוב לבדוק הוא המנוע וההנעה. אם למשאית משומשת יש דליפות של שמן מנוע או נוזל תיבת הילוכים, הסיכוי לפגיעה במנוע או בתיבת ההילוכים גבוה. יש לעבוד עם איש מקצוע כדי לחקור כל נזילה, ובשעת הצורך לתקן חלקים שבורים. אם רוכשים מסוחר, אינדיקציה טובה למקצועיותו היא מתן אחריות למערכת העברת הכוח המשמשת להפעלת המערכת ההידראולית של המיתקן.

יש לבחון את מנגנון ההרמה וההידראוליקה. מכיוון שמנגנון ההרמה מחובר לשלדת המשאית, אזור זה זכאי לבדיקה מלאה. כדאי להיעזר בבעל מקצוע שבקיא במרכבים האלו, והוא יוודא שבשלדת המרכב אין סדקים, שהיא ישרה ואין נזקי חלודה גדולים. יש לבדוק גם שבמיתקן ההרמה אין סימנים המלמדים על בעיה, כגון מסילות כפופות, סדקים או חלודה.

שניים מהמקומות המועדים ביותר לפגיעה הם האזור שממוקמים בו בוכנות ההרמה ותמך הבוכנה והאזור שנמצאים בו הפינים של מיתקן ההרמה. יש לצפות לבלאי מסוים, אך גם יש לוודא שהם לא נפגעו.

  הרגלי תחזוקה לקויים, עומס יתר או שימוש לרעה במיתקן, אינם פוסלים אוטומטית את הרכישה של משאית משומשת. אלא שלכל רכישה יש להצמיד את דגל הזהירות. מי שרוכש משאית משומשת לבד, עלול בשל חוסר ידע להחמיץ את הבלאי  

יש לבדוק היטב את אזור הרולרים האחוריים של המיתקן ולהחליף רולרים פגומים. כולם צריכים להיות במצב תקין.

זרועות ההרמה צריכות לתפקד כראוי ולא להיות שבורות. חלקן כוללות קפיצי עזר המספקים מתח ומסייעים להזזה של חלקי עבודה קטנים מדי למערכת ההידראולית. גם כאן נדרשת בחינה מדוקדקת של בעל מקצוע מנוסה, שיוודא שאין שברים, סדקים או בלאי חריג.

אשר למערכת ההידראולית, בעת הפעלת משאיות הרמה נוצרים לחצים גבוהים מאוד במערכת. צינורות שחוקים ורופפים אמורים לייצר חשד, ודליפות בצנרת, בשסתומים ובמערכות הפיקוד מצריכים תשומת לב רבה. זו עוד סיבה לערב בעל מקצוע מיומן בבדיקת הרכב המשומש בטרם הרכישה.

בעל המשאית חייב לקבל אישור מ"בודק מוסמך למיתקני הרמה", והאישור חייב להימצא ברכב. הבודק המוסמך בודק את המיתקן לאחר התקנתו על הרכב, ולאחר מכן כל 14 חודשים. אפשר כמובן להיעזר בשירותיו של בודק מוסמך בטרם רכישת מיתקן מגבה נוע משומש.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן