מגה משאיות
כתבות
מגה מרכבים
לעמוד קודם

מערכות לניהול צי גרורים ונתמכים

ענף הגרורים והנתמכים עובר בשנים האחרונות מהפכה שמאפשרת את ניצולם המיטבי. מיטב החידושים הטלמטיים מיושמים, לפיכך מנהלי הצי יכולים לשלוט היטב במצבת הגרורים, להתאים את הבחירה לצרכי הלקוחות ולמקסם את שעות השימוש בהם

יצחק דוידוף |  
10/04/2024
זמן קריאה: 9 דק'

ענף הגרורים הכבדים נחשב עד לשנים האחרונות לענף שמרני, כמעט נטול חידושים, שבו מרבית העבודה היא מסגרות פשוטה וחסרת מעוף. מנגד, ענף המשאיות נחשב לענף שבו חידוש רודף חידוש, היצרנים כל הזמן תרים אחר שיפורים, והטכנולוגיה החדישה והעדכנית ביותר באה לידי ביטוי בתוצאה הסופית, כלומר במשאית המוגמרת.

בצי תובלה גדול יש הרבה מאוד גרורים ונתמכים, הרבה יותר מהיקף המשאיות הפעילות. כיוון שכך, נדרש לבחון בקפידה יתרה את פעילות המשאיות, אבל גם - ולפעמים בעיקר - את פעילות הגרורים.

מנהלי הצי סומכים על הטכנולוגיה, אבל גם על הניסיון והידע האנלוגי המיושן שלהם, כדי לשמור על שיעורי ניצול גבוהים של צי הגרורים. זאת נקודת מפתח בתקופה שבה הסחר האלקטרוני הופך את שרשרת האספקה ​​למסובכת יותר. כולם חשו בשנתיים האחרונות את הבעיות בשרשרת האספקה, שחלקן נובע מחוסר סנכרון בציי התובלה. התוצאה היא שזמני השהייה של נהגי התובלה באירופה ובארה"ב גבוהים, והדבר משמש חסם לניצול יעיל של מערך התובלה. במחקר של המכון לחקר התחבורה האמריקני (ATRI) נמצא שזמני השהייה מדורגים כדאגה מספר 2 בענף, מיד אחרי המחסור בנהגים (מדורג במקום הראשון).

לאחרונה החלה הטכנולוגיה לחדור במהירות לענף המסורתי, והיא משנה תפיסות ישנות בעולם של ניהול הגרורים והנתמכים.

השינוי הראשון הוא מעקב אחר גרורים ואוטומציה: מערכות זיהוי אוטומטיות (AIS) מסוגלות לזהות אוטומטית גרורים, כולל מספרי ה-VIN (זיהוי שלדה) ומספרי הרישוי שלהם, לייעל בדיקות וטיפולים ולנהל את מתחם הגרורים במפעל.

שינוי נוסף הוא חדירת הטלמטיקה: מעקב GPS בזמן אמת מאפשר לעקוב אחר מיקום הגרורים, לייעל מסלולים ולהבטיח משלוחים בזמן.

אבחון מרחוק: המערכות הטלמטיות מאפשרות לזהות בעיות תחזוקה של הגרורים ולטפל בהן לפני שהן נעשות בעיות גדולות. מדובר בלימוד מכונה, בשילוב עם אמצעים של בינה מלאכותית.

תקשורת משופרת: נהגי המשאיות מחליפים לעיתים קרובות נתמכים בכל מיני מקומות וזמנים. המערכות החדשות מאפשרות לייעל את התקשורת בין נהגים, בין נקודות קבלת המטען ופריקתו ובין צוותי התחזוקה.

 

 

אינטגרציה עם מערכות קיימות: הרעיון המרכזי הוא לשלב את מערכת ניהול הגרורים עם תוכנת הלוגיסטיקה הקיימת בחברה. כך אפשר לקבל תצוגה הוליסטית של הפעילות בחברה.

בטיחות ותאימות משופרים - מערכות ניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS): תקנות חדשות של האיחוד האירופי מחייבות TPMS לרוב הגרורים עד יולי 2024. מערכות אלו עשויות למנוע תקלות, לשפר את תצרוכת הדלק ולהפחית את זמן ההשבתה.

חברות התובלה המחפשות את הפתרון המתאים ביותר לצרכיהן. מעבר לתוכנת הניהול, חברות התובלה שמות דגש רב בהפחת פליטת הפחמן. בגרורים הדגש הוא בהפחתת משקל. בניגוד לשנים עברו, משקל עצמי נמוך מקבל את רוב תשומת הלב.

כידוע, ענף התובלה האירופי עובר בימים אלו זעזועים ניכרים, בעיקר עקב משבר האנרגיה שמקורו במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מחירי הדלק מזנקים לגבהים שלא היו מוכרים עד כה לענף. הסולר נהפך לרכיב הגדול ביותר בהוצאות התפעול של המשאית, ומותיר בכיסן של חברות התובלה האירופיות חורים עמוקים שקשה מאוד לכסות באמצעות גלגול עלויות ללקוחות. המחסור החריף בנהגים קיים גם באירופה, וגם הוא מביא לעיכובים בשרשרת האספקה ולהפחתה ביעילות התפעולית. בימים כאלו הלקוחות מחפשים דבר אחד: שיפור היעילות. המשאיות כבר עברו מקצה של שיפורים במנוע, במערכת העברת הכוח ובמשקל, וכעת מהפכה זו חודרת בעוצמה רבה לתחום הגרורים.

אפשר לומר שמעקב אחר גרורים הוא מדע של ממש, מעין פאזל של הרבה חלקים, אבל חלקים חכמים ויקרים. אם הפאזל העדין הזה מורכב כהלכה, התובלה עם הגרורים עשויה להתנהל היטב, והניצול עשוי להישאר ברמה גבוהה.

הכלל המנחה פשוט: אם הגלגלים לא מסתובבים, אתה לא מרוויח. זו אקסיומה שנכונה הן לגרורים הן למשאיות. נפוץ שגרורים, במיוחד בפעילות תובלה חלקית (LTL), נעדרי פעילות 20% עד 30% מהזמן בגלל מגוון גורמים. זמן ההשבתה של תומך יחיד בארה"ב עולה על פי הערכות בין 400 ל-700 דולר ליום מבחינת אובדן פרודוקטיביות. ההערכות לגבי גרורים משתנות, אבל הרבה יותר מהם אינם פעילים בכל צי תובלה בהשוואה למשאיות.

 

 

לצי תובלה יש אתגרים מיוחדים בניצול גרורים, שכן הם מאפשרים למספר שולחים לחלוק מקום באותם משאית וגרור. בדומה למשאיות, קשה יותר למצוא ולקנות גרורים חדשים, לפיכך ציי הובלות וחברות הליסינג מסתדרים עם אחוזים גבוהים יותר של ציוד משומש. הזמנות הגרורים הגיעו לאחרונה בארה"ב לרמות הגבוהות ביותר מאז דצמבר 2020. סך ההזמנות של גרורים חדשים הגיע לרף של 200,000 יחידות בשנה. בד בבד ניצול הגרורים בארה"ב הגיע לשיאים חדשים, עם ציי חכירה והשכרה בשירות מלא המתקרבים לשיעורי ניצול של יותר מ-93%. כיוון שכך, ההתמקדות היא ניצול של כל פעולות הצי, בכל גודל.

בכל דקה שהגרור חונה בחצר או נמצא בתחזוקה, ההחזר על ההשקעה באותו גרור מצטמצם, ממש כמו במשאיות. מובילים מנסים להימנע מזמן סרק - ומשהייה של נהגים בטרמינלים בעודם מחכים להעמסה או לפריקה של הגרור.

צי גדול שבו הרבה גרורים, מצריך הרבה לוגיסטיקה כדי לעקוב אחר כולם. קציני תעבורה, מנהלי ציי ורכזי רציפים, משתמשים בכל מיני סוגי חומרת מעקב ותוכנות מדף, אפילו בתוכנות שנבנו בהתאמה אישית, כדי לנסות למקסם את ניצול הגרורים שלהם.

כמו דברים רבים נוספים בתובלה, הקרב על הנראות והזמינות של צי הגרורים של מוביל הוא בטכנולוגיה. ראשית, התוכנה מנהלת ומנתבת עומסים ואת מסופי הטעינה שבהם מטופל המטען. החומרה גם עוזרת לעקוב אחר מיקומי הגרורים, מה מועמס עליהם וטכניקת אבטחה אחרת שמאפשרת למנהלי הצי ממש להתבונן לתוך קרביו של הגרור. המערכת גם יודעת להגיד אם והיכן דלתות הגרור נסגרו או נפתחו.

למערכות ניהול תחבורה מהמדף (TMS) יש תפקיד מפתח. מערכות המדף המובילות הן 3GTMS, BluJay, Descartes, Blue Yonder, Kuebix, MercuryGate, Oracle, SAP, Trimble ו-Transplace. לעיתים קרובות, לציי רכב גדולים יש מערכות המותאמות לצרכיהם על ידי חלק מאותם ספקים.

הטכנולוגיה גורמת יעילות. הפילוסופיה היא שבמידת האפשר רצוי לעצב את המערכת לפי היישומים הספציפיים של חברת התובלה. לשם כך יש לחבור לחברה שמתמחה בכך, עם צוות מקצועי של מפתחי תוכנה, כדי לסייע בהתאמת כלי ניהול הצי לחברת התובלה. כך לדוגמה, קמעונאית הענק וולמארט עוקבת אחר צי הנתמכים שלה בזמן אמת עם מערכת ה-TLP1-SF 4G כדי לצמצם עיכובים באספקה, ​​שעלולים לגרום הפסדים עצומים מדי שנה.

מבחינת חומרה למעקב אחר נתמכים, שנעשית בדרך כלל באופן אלחוטי או באמצעות GPS, חברת Orbcomm לדוגמה השיקה לאחרונה פתרון מהדור הבא של האינטרנט של הדברים (IoT) לשוק הגרורים המיוחדים. הפתרון מיועד בעיקר למכולות לתובלה בקירור מבוקר. מכשיר הטלמטיקה CT 3500 IoT של Orbcomm הוא התפתחות בניהול חכם של מכולות קירור והמטענים המתכלים שלה. המערכת מאפשרת נראות של נכסים ומשלוחים במכולות בכבישים, ברכבת ובים, וכן שליטה מרחוק מקצה לקצה. לדברי החברה, הפתרון שלה למכולות ולמרכבי קירור כולל פונקציונליות משופרת, יכולות ניתוח, אפשרויות קישוריות ויכולת פעולה הדדית עם מכשירי טלמטיקה של צד שלישי. הדבר עוזר למשלחים ולספקים ברחבי העולם לשפר את היעילות בלוגיסטיקת המכולות המקומית, האזורית והגלובלית.

השיפורים מספקים יכולות מתקדמות של ניהול טמפרטורה ופעולות ייעול המיועדות לעזור ללקוחות לקבל החלטות עסקיות מונחות נתונים תוך שיפור הרווחיות וחוויית הלקוח.

מערכת FleetPulse של חברת Great Dane האמריקנית היא אחד ממוצרי הטלמטיקה הבולטים בשוק טכנולוגיית הגרורים. FleetPulse מציעה נתונים בזמן אמת מחיישנים משולבים מתקדמים המוצגים בלוח מחוונים ובאפליקציה לנייד.

 

'שער' מובנה ותוכנה לתרגום נתונים

מערכות מעקב מסחריות לגרורים רבים מורכבות בדרך כלל משני אלמנטים. הראשון הוא מכשיר המופעל באמצעות סוללה או השמש, מחובר לגרור עצמו ופולט אות מעקב GPS המתקשר עם הקצה האחורי באמצעות מודם סלולרי. הדבר מאפשר למשתמש לוודא היכן נמצא הגרור בכל רגע. החלק השני של המערכת הוא תוכנה בצד הקולט, שיכולה לתרגם את האות מהגשש שמותקן על הגרור באופן גרפי למפה המראה את המיקום המדויק, אם הגרור נמצא במצב נייח או נייד, ובמקרים מסוימים, אם הוא מחובר לתומך.

רבים מהמכשירים האלו משתמשים בגדר גיאוגרפית (geofencing) - מחסום בלתי נראה המוקם באמצעות קואורדינטות GPS סביב אזור נבחר. אפשר להגדיר גדרות גיאו שנקבעו מראש סביב חצרות צי או בסביבת מתחמי גרורים או במקומות אחרים. אם קרוואן יוצא מחוץ ל-geofence שצוין, הסטייה מדווחת מייד למנהל חברת התובלה, אשר יכול לנקוט בכמה אמצעים, החל בבדיקה מול הנהג, דרך קריאה לכוחות שיטור לבדיקת הרכב (מחשש שנחטף) וכלה בדימום מנוע המשאית מרחוק.

אזורי ההגנה (Geofence) צריכים להיות מוגדרים פעם אחת בלבד, בפשטות ובנוחות בפורטל ייעודי. לאחר סגירת דלתות הנתמך, אפשר להפעיל בפורטל המיוחד נעילה אוטומטית כללית בלחיצת כפתור, או באפליקציה ייעודית. המערכת מציעה רמה גבוהה של בטיחות הודות לאוטומציה של תהליכי הנעילה והפתיחה. לאחר ההגדרות בפורטל, הסיכונים ממוזערים והעבודה הידנית, כחלק מתהליך ההובלה, מצטמצמת. הדבר מביא לרמת שליטה גבוהה יותר לשולחים' ומוריד את הדרישות מהנהגים. כל תהליכי הנעילה והפתיחה מתועדים במלואם ויכולים לספק הוכחה שהנתמך היה נעול ברציפות במשך ההובלה.

ZF: מערכות ניהול צי מתקדמות

קבוצת ZF מציידת אלפי גרורים ונתמכים בציי התובלה המובילים בשוק בפתרונות ניהול הצי המתקדמים שלה ממותג Transics-branded Fleet Management Solutions (FMS).

חטיבת ת הרכב המסחרי של ZF הודיעה לאחרונה על הסכם שנחתם עם DSV, חברת תובלה ולוגיסטיקה מובילה בדנמרק, שיש לה פעילות בכל העולם. במסגרת ההסכם ארוך הטווח, ZF תצייד מגוון רחב של צי הגרורים של DSV בפתרון הטלמטיקה החדשני שלה לגרורים, המכונה TX-TRAILERPULSE, ממותג Transics.

TRAILERPULSE משלב פונקציונליות של מעקב ומעקב בזמן אמת עם מידע נוסף על המצב הטכני של צי הגרורים, וכן אבחון מרחוק. הדבר אמור לספק ל-DSV יכולות ניהול צי בזמן אמת ותובנות מונעות נתונים, שיסייעו לשפר את זמן הפעולה של הרכב ואת יעילות תפעול הצי. הצוות של ZF יתמוך בפתרונות ניהול הצי המתקדמים ויעניק תמיכה במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית של חברת התובלה. הדבר יאפשר ל-DSV לבדל את עצמה מחברות מתחרות ולהגביר את שירות הלקוחות החזק והמחויבות האיכותית שלה.

TX-TRAILERPULSE הוא פתרון קישוריות IoT הממוקד בגרורים ובנתמכים, המסייע בהפחתת עלות הבעלות הכוללת (TCO) של ציים ומאפשר פריסה רחבה של הצי בכל סוגי הגרורים. נתונים שנוצרו על ידי TX-TRAILERPULSE ניתנים לשילוב עם מערכות תוכנה אחרות של צד שלישי באמצעות שירותי אינטרנט. במסגרת ההסכם, חברת DSV תצויד ביחידות TX-TRAILERPULSE עם סוללה נטענת משולבת לגמישות נוספת.

 

לשמיץ מערכת מתקדמת לניהול צי גרורים

בשמיץ' קרגובול, יצרנית גרורים מובילה באיפה, יודעים שלא מספיק לייצר גרורים טובים ללקוח, אלא חייבים לספק לו מעטפת שלמה שעימה יוכל לנהל ביעלות את צי התובלה שלו, שפזור לעיתים על פני מספר מדינות.

הזמינות של נתוני תחבורה בזמן אמת היא תנאי מוקדם לדיגיטליזציה של שרשראות אספקה ​​ותהליכים לוגיסטיים. באמצעות מרכז ניהול הנתונים החדש של TrailerConnect®, חברות התובלה יכולות לספק ללקוחותיהן נתונים רלוונטיים להזמנה באופן מבוקר ומאובטח. כדי לאפשר למשלחים להשתמש בנתונים קיימים בזמן אמת באופן יעיל יותר, שמיץ קרגובול יוצרת שותפויות אסטרטגיות עם ספקי טכנולוגיה מבוססים לפתרונות נראות בזמן אמת (RTV).

לשמיץ שותפות חדשה עם חברת Transporeon ומערכת Visibility Hub שלה. המערכת מספקת פתרון נראות בזמן אמת, המיועד הן לחברות התובלה הן ללקוחותיהן. דרך מרכז ניהול הנתונים אפשר כעת לשדר נתוני טלמטיקה ותחבורה נבחרים של הצי ושל השותפים לפלטפורמות נראות בזמן אמת באמצעות פתרון בלחיצה אחת. בדרך זו חברות התובלה שומרות על שליטה מלאה על הנתונים שלהן ויכולות לבחור בקלות אילו נתונים לשתף עם צד שלישי בזמן אמת.

בפועל, בארבע השנים האחרונות שמיץ קרגובול מציידת את כל הסמיטריילרים בטלמטיקה כסטנדרט תחת המוטו '100% SMART'. עם הזמינות של נתוני טלמטיקה של הגרורים, שמיץ ממשיכה להניע את הטרנספורמציה הדיגיטלית של הענף וליצור בסיס רחב לשליטה מיטבית של שרשרת לוגיסטית מרושתת ומשולבת, ליעילות רבה יותר ולעלות בעלות כוללת נמוכה (TCO).

באמצעות מרכז ניהול הנתונים, למשלחים יש בעלות מלאה על הנתונים שלהם והם יכולים להעביר נתונים נבחרים לצדדים שלישיים באופן ממוקד ומכוון. על ידי קישור חכם של מידע על הרכב, אפשר לבחור בלחיצת כפתור יותר מאשר נתוני מיקום וטמפרטורה בלבד, לעבד אותם ולהעביר למערכות של צד שלישי. מרכז ניהול הנתונים של TrailerConnect® מייצג קישוריות ושקיפות. הדבר מועיל לכל המעורבים לאורך שרשרת האספקה. יתרון נוסף ללקוחות הוא שהמערכת מצמצמת את המאמצים והעלויות הניהוליות. המעטפת הכוללת מאפשרת לספקי שירותי לוגיסטיקה בפרט, שחסרים להם משאבים בתחום הטכנולוגיה המתקדמת, ליהנות מהפשטות של מרכז ניהול הנתונים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן