מגה משאיות
כתבות
מגה משאיות פלוס
לעמוד קודם

2022: שנה מאתגרת ליצרני המשאיות

סיכום הפעילות העסקית של יצרני המשאיות בשנת 2022, שהייתה מאתגרת בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה, בעיות בשרשרת האספקה, מחירי הדלק וריביות שעולות בכל העולם

יצחק דוידוף |  
24/07/2023
זמן קריאה: 8 דק'

שנת 2022 תיזכר כשנה רבת תהפוכות. תחילת השנה לוותה באופטימיות של המשך צמיחה מואצת, כפי שהיה לאורך שנת 2021, יציאה ממגפת הקורונה וחזרה לשגרה יחסית, עם צמיחה מואצת. נראה שהמשק העולמי יוצא לאיטו מהחוסרים בשרשרת האספקה, מחירי התובלה ירדו, ומורגשת חזרה כללית לשגרה.

אלא שאז החלה הפלישה של רוסיה לאוקראינה, שטרפה מחדש את הקלפים. מחירי הסחורות זינקו, ועימם מחירי הדלק והנפט. החורים בשרשרת האספקה נחשפו מחדש, שכן כל האספקה מאוקראינה ומרוסיה השתבשה, ועימה תוכניות העבודה של המפעלים.

מאן: הפסקת הייצור פגעה במכירות

חטיבת המשאיות של מאן לדוגמה דיווחה על קשיים באספקת משאיות בגלל המלחמה באוקראינה. מנהלי החברה דיווחו שהמלחמה הביאה לפערי אספקה גדולים לשווקים העולמיים. עיקר השיבוש מקורו בייצור ואספקה של רתמות חיווט למשאיות מאן. בשל כך, מאמצע חודש מרס אשתקד הייתה ירידה חדה בייצור במפעלי המשאיות במינכן ובקרקוב, והיו הפסקות ייצור רבות במפעלים בנירנברג, בוויטליך ובזלצגיטר.

ספקים של רתמות חיווט למשאיות לא יכלו כמעט לייצר באתרים שלהם שנמצאים באוקראינה, והדבר הביא להשבתה של חודשיים כמעט במפעלי ייצור המשאיות ולהפחתה מסיבית בייצור ברבעון השני. מועצת המנהלים של מאן נקטה אמצעים להתמודד עם המצב והעתיקה מיתקני אספקה אוקראינים, המייצרים רתמות חיווט למשאיות, למדינות אחרות.

התהליך הזה ארך מספר חודשים. החברה החליטה להפסיק באופן גורף את ההוצאות על פעילויות שאינן קריטיות מבחינה עסקית, בהן קיצוץ בשעות הפעילות במפעלים רבים.

הפעילות הופסקה לשישה שבועות, ומאן הצליחה להגיע לתוצאות עסקיות סבירות בסביבה המאתגרת. מאן דיווחה על הפסד תפעולי קל ברבעון השני, לאחר רבעון ראשון יציב. בהמשך, המכירות חזרו לרמה המקובלת. מלבד ירידה במכירות הקשורות לנפח, הרווח התפעולי הושפע בעיקר מהזינוק במחירי חומרי הגלם ובמחירי האנרגיה.

 

וולוו: שנת שיא

חטיבת המשאיות של וולוו דיווחה על מסירת משאיות בהיקפים גדולים בשנת 2022. למעשה דווח על הביצועים הטובים ביותר בתולדות החברה. יצרנית המשאיות העולמית סיפקה 145,195 משאיות בשנה החולפת, עלייה של 19% לעומת 2021, שבה נמסרו 122,525 משאיות. חטיבת המשאיות גם הגדילה את נתח השוק שלה בפלח המשאיות הכבדות (16 טונות ומעלה) ב-41 שווקים ברחבי העולם. הדבר בולט במיוחד לנוכח המחסור בשרשרת האספקה שהורגש כל השנה.

באירופה היה לוולוו משאיות נתח שוק של 18.2% - הגבוה ביותר אי פעם. וולוו משאיות היא מובילת שוק במספר מדינות באירופה. החברה הגדילה את נתחי השוק שלה גם בצפון אמריקה ובאוסטרליה, ל-10.8% ו-17.0% בהתאמה. בברזיל הגדילה וולוו משאיות את נתח השוק שלה ל-24.6%, ונעשתה מובילת השוק לראשונה אי פעם.

רוג'ר אלם, נשיא וולוו משאיות, מסר שלוולוו "הייתה שנה נהדרת, בהתחשב בתקופה שמאופיינת בחוסר ודאות. למרות המחסור בשרשרת האספקה והפרעות בייצור, וולוו הצליחה להגדיל את היקפי הייצור במידה רבה ולמסור משאיות ללקוחות. זאת הודות לשיתוף פעולה הדוק עם ספקי הקבוצה, עבודה קשה במפעלי החברה ובקרב סוכני השיווק, ותמיכה טכנית."

נשיא וולוו הוסיף שהקבוצה השיקה בהצלחה מוצרים ושירותים חדשים במהלך השנה, ומכרה רכבים ללקוחות חדשים רבים. לדבריו, הקבוצה מקבלת מהלקוחות משוב שהם מעריכים את איכות המשאיות והחיסכון שלהן בתצרוכת דלק. הלקוחות מגלים שביעות רצון גם מהתמיכה המקצועית והמהירה שהם מקבלים מרשת נקודות השירות הענפה של החברה בעולם. כל אלה תורמים לרווחיות הלקוחות.

לגבי משאיות חשמליות, שנת 2022 הייתה נקודת ציון חשובה בוולוו. חטיבת המשאיות החלה בייצור סדרתי של משאיות חשמליות כבדות כיצרנית המשאיות העולמית הראשונה שעושה זאת. בוולוו דווח על התעניינות גבוהה למשאיות האלו בשווקים רבים, בהם ארה"ב, גרמניה, הולנד, נורווגיה ושוודיה. המדינות אלו הן כיום השווקים הגדולים ביותר של המשאיות החשמליות של וולוו.

רבים מלקוחות החברה באירופה ובשווקים אחרים החלו את המעבר לחשמל במהלך אותה שנה. הם ראו בתובלה נטולת פליטות הזדמנות עסקית. בוולוו בטוחים שהמגמה הזו תימשך ותתחזק בשנים הקרובות.

 

לפאק-קאר דגמי משאיות חדשים

חברת פאק-קאר (PACCAR), הקבוצה האם של דאף, דיווחה על שיא הכנסות שנתיות ורווח נקי בשנת 2022. פרסטון פייט, מנכ"ל החברה מסר, כי התוצאות המצוינות משקפות את הביקוש החזק לדגמי משאיות חדשים של דאף, קנוורת' ופטרבילט ברחבי העולם.

פאק-קאר השיגה הכנסות רבעוניות של 8.13 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022, בהשוואה ל-6.69 מיליארד דולר שדווחו בתקופה המקבילה ב-2021. החברה הרוויחה 921.3 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022, גבוה ב-78% מרווח של 518.7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021. הכנסותיה ב-2022 היו 28.82 מיליארד דולר בהשוואה ל-23.52 מיליארד דולר ב-2021. החברה הרוויחה 3.01 מיליארד דולר למניה לעומת 1.87 מיליארד דולר ב-2021.

ההצלחה הושגה גם בזכות מגוון המשאיות החדשות המקיפות ביותר בהיסטוריה של החברה, בהן המשאיות הכבדות DAF XG+, DAF XG, DAF XF ו-DAF XD, אשר זכו בתואר 'המשאית הבינלאומית של השנה', והמשאיות הכבדות ואווירודינמיות והגדולות Peterbilt 579 ו-Kenworth T680. להצלחה תרמו גם שיפורים טכנולוגיים ומשאיות חדשות של Kenworth ו-Peterbilt בטווח העמסה בינוני. לרכבים אלו איכות פרמיום, תצרוכת דלק מעולה ועלויות תפעול נמוכות.

ההשקעות הנוכחיות של הקבוצה הן משאיות חשמליות המונעות בחשמל, מימן ותאי דלק, וכן פתרונות טלמטיקה משופרים של PACCAR Connect ופיתוח מתמשך של פלטפורמת הרכב האוטונומי של PACCAR.

בשל התוצאות העסקיות הטובות הכריזה פאק-קאר על דיבידנד במזומן בסך 4.19 דולר למניה ב-2022. זה כלל דיבידנד נוסף של 2.80 דולר למניה ששולם ב-5 בינואר 2023. בסיכומו של דבר, הקבוצה הניבה תשואות מצוינות לבעלי המניות ורווח נקי שנתי גבוה.

עיקרי ההישגים של פאק-קאר לשנת 2022:

* הקבוצה הרוויחה זו הפעם ה-84 ברציפות רווח נקי.

* הקבוצה מסרה 185,900 כלי רכב ברחבי העולם.

* דאף האירופית השיקה דור חדש של משאית ההפצה מדגם DAF XD, שזכתה בפרס "משאית השנה הבינלאומית" לשנת 2023.

* משאית DAF XF זכתה בפרס משאית השנה בצי הבריטי זו השנה הרביעית ברציפות.

* פאק-קאר זכתה בדירוג עילית "A" מ-CDP בעבור שיטות העבודה הסביבתיות שלה, והציבה את החברה ב-1.5% המובילים מבין יותר מ-18,000 חברות מדווחות ברחבי העולם.

* דגמי קנוורת' זכו בפרס היזם של אנרגיה נקייה על ידי Clean & Prosperous Washington, קבוצה סביבתית במדינת וושינגטון.

* איגוד הנשים האמריקני בתובלה העניק לקבוצה את האות 'החברה המובילה לשנת 2022 לנשים לעבוד בה'.

* קנוורת' ופטרבילט זכו בשישה פרסי מנהיגות ייצור מהאיגוד הלאומי של היצרנים.

עיקרי הסיכום הפיננסי השנתי:

* החזר לאחר מס של 10.4% על הכנסות.

* שיא הכנסות בעסקי החלפים - 5.76 מיליארד דולר.

* נכסי שירותים פיננסיים של 17.18 מיליארד דולר, עם שיא הכנסה של שירותי פיננסיים לפני מס - 588.9 מיליון דולר.

* מזומן שסופק מפעילות בסך 3.03 מיליארד דולר.

* דיבידנדים שיא שהוכרזו בסך 1.46 מיליארד דולר.

* הנפקות שטרות לטווח בינוני בסך 3.05 מיליארד דולר.

* פאק-קאר השקיעה 846.2 מיליון דולר בפרויקטים של הון ומחקר ופיתוח.

* שיא הון עצמי של 13.17 מיליארד דולר.

 

תוצאות עסקיות טובות לרנו משאיות

חטיבת המשאיות של רנו סיימה את 2022 עם מסירות של 58,967 רכבים, עלייה בשיעור של 15%. השוק האירופי התאפיין בשיבושים גדולים בשרשרת האספקה, ולמרות זאת הצליחה רנו לחזק את מעמדה עם נתח של 9.4% בפלח השוק הכבד מעל 16 טונות.

לגבי ניידות חשמלית, רנו משאיות מיצבה את מעמדה באירופה עם נתח שוק של 24.2% בסגמנט כלי הרכב החשמליים, בינוניים וכבדים (MHDV). בשוק הביתי היא הובילה עם נתח שוק של 29.4% במשאיות שמשקלן יותר מ-16 טונות ונתח שוק של 75% ל-MHDV חשמליים.

מרבית המסירות היו באירופה: 52,160 יחידות (+13%). בשאר העולם נמסרו 6,807 יחידות (+24%). חלוקה לפי משקל: משאיות כבדות ובינוניות: 39,318 יחידות (+17%); רכבים מסחריים קלים: 19,649 יחידות (+10%).

בפלח השוק הבינוי והכבד עלתה רנו משאיות במספר מדינות באירופה, כולל מזרח אירופה: בולגריה, רומניה, אוקראינה והונגריה (+41%; 1,967 משאיות), וגרמניה (+40%; 1,024 משאיות). נרשמה צמיחה חזקה גם בפלח השוק של רכבים מסחריים קלים, במיוחד בבלגיה (+23%; 1,763 כלי רכב) ובבריטניה ואירלנד (+22%; 3,108 כלי רכב).

ברנו דיווחו ששנת 2022 הייתה שנה של מעבר לניידות נקייה. עם פתיחתו של פס ייצור לסוללות באתר בעיר ליון וייצור משאיות חשמליות במשקל בינוני (שכבר ייצר יותר מ-1,000 משאיות), רנו ביססה עצמה כשחקן מפתח בניידות חשמלית.

לרנו משאיות יש נתח שוק של 24.2% מהרישומים בשוק ה-MHDV החשמליים. בשנת 2022 התקבלו הזמנות ל-379 משאיות מהסדרות Renault Trucks E-Tech D ו-D Wide והזמנות ל-268 רכבים מסחריים קלים חשמליים. המשאיות החשמליות של רנו טראקס כבר נסעו אצל לקוחותיה ארבעה מיליון ק"מ, והשיגו בזאת חיסכון של 3,200 טונות בפליטת פחמן. מגמה זו אמורה להימשך כל שנת 2023. רנו משאיות רשמה יותר מ-1,700 הזמנות לכלי רכב חשמליים בשנת 2022.

 

שנה מאתגרת לסקניה

בסקניה תיזכר שנת 2022 כשנה בעלת אתגרים גדולים בעולם, וכפועל יוצא - גם לה עצמה. המלחמה באוקראינה, המשך מגפת הקורונה, משבר האנרגיה, אינפלציה ומחסור ברכיבים - כל אלה גרמו שיבושים גדולים באספקת רכיבים ובמשלוחי משאיות. למרות אי הוודאות לגבי המגמה הגיאופוליטית והמקרו-כלכלית, הפעילות של לקוחות החברה נותרה ברף גבוה במהלך השנה.

נשיא סקניה דיווח שרוב התחומים העסקיים של החברה פעלו היטב בשנת 2022. עסקי השירותים צמחו ב-21 אחוזים, מה שמאשר את פעילות התחבורה הגבוהה. גם העסקים הבסיסיים בשירותים הפיננסיים נותרו חזקים. ההתאוששות בשוק האוטובוסים נמשכה, גם בפלח השוק של אוטובוסים תיירותיים, שנפגעו קשות מהמגיפה.

סקניה דיווחה על ביקושים ערים בפלח השוק של משאיות, אך בעיות בשרשרת האספקה והייצור באירופה הביאו לצמצום נפח המכירות. בסיכום כללי, המכירות של סקניה בשנת 2022 כולה עלו בשיעור של 16 אחוזים, ולאחר התאמה להשפעות ממימוש הפעילות העסקית ברוסיה, הרווח התפעולי הסתכם ב-9.4 אחוזים. לקראת סוף השנה סילקה סקניה את העסקים המסחריים שלה מרוסיה, ובינואר 2023 נסגרו גם עסקי המימון הרוסים.

הרווח התפעולי בשנת 2022 כולה הושפע לרעה מבעיות בשרשרת האספקה, אשר התערערה על ידי גורמים חיצוניים ופנימיים כאחד. המעבר במערכת התעשייתית האירופית לייצור של מערכת ההנעה החשמלית, הביאה להוצאות גבוהות ולחוסר יציבות נוסף בפעילות. עם שרשרת אספקה לא יציבה ואיוש שלם בייצור, הניצול החלקי של פסי הייצור (שלא פעלו בתפוקה מלאה) השפיע לרעה על הביצועים הפיננסיים.

בהנהלת סקניה הוחלט כי כדי לשמור על גמישות ואפשרות להגביר את משלוחי המשאיות בעתיד, עדיף להשאיר את כוח האדם בייצור כל השנה.

במשך השנה יושמו מספר פעולות לצמצום ההפרעות בשרשרת האספקה. ברבעון הרביעי מונתה קבוצת עבודה צולבת תפקודית ייעודית שתפקידה היה להתמקד בהבטחת זרימות יציבות מקצה לקצה ויכולת אספקה. למרות אי הוודאות לגבי שרשרת האספקה העולמית של רכיבים, כל הפעולות הממוקדות הצליחו. משלוחי המשאיות של סקניה גדלו ברבעון הרביעי ב-14 אחוזים, ותרמו מאוד לשיפור במכירות של 37 אחוז. הרווח התפעולי המתואם ברבעון הרביעי הסתכם ב-10.9 אחוזים.

החברה דיווחה על צבר הזמנות גדול, ולמעשה הגבילה את צבר ההזמנות כדי להבטיח דיוק באספקה וניהול העלויות המוגברות הנגרמות מהאינפלציה. נתח השוק של סקניה באירופה התאושש במקצת עם הגידול בנפח המשאיות ברבעון הרביעי והגיע ל-13.4 אחוזים בשנת 2022 כולה.

בסקניה מדווחים, כי במשך השנה המעבר למערכת תחבורה בת-קיימא החל להתממש. הביקוש לרכבים חשמליים מלאים, לרכבים היברידיים נטענים ולרכבים היברידיים, גדל ב-400 אחוז כמעט. מלבד צבר ההזמנות להיצע החשמלי הקיים, ניכר עניין רב במשאית חשמלית מלאה לתחבורה אזורית שהחברה הציגה ב-2022. בסוף השנה קיבלה סקניה כמעט 700 הזמנות מוקדמות, המלמדות על התעניינות במשאיות, שאותן היא מתחילה לייצר במחצית השנייה של 2023.

סיכום שנת 2022:

* המכירות נטו גדלו ב-16%, ל-170מיליארד קרונות שוודיות.

* הרווח התפעולי המתואם הסתכם ב-16 מיליארד קרונות שוודיות.

* הרווח התפעולי הסתכם ב-12.4 מיליארד קרונות שוודיות, ירידה בהיקף של 3.6 מיליארד קרונות שוודיות, בשל כל מה שקשור להפחתת הפעילות העסקית ברוסיה.

* תזרים המזומנים היה שלילי. הוא הסתכם במינוס 4,516 מיליארד קרונות שוודיות. התזרים השלילי הגיע עקב תשלום קנס גבוה לנציבות האירופית, בגלל פגיעה לכאורה בתחרות.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן