מגה משאיות
כתבות
מגה משאיות פלוס
לעמוד קודם

לחסוך בדלק בתקופה מאתגרת

טיפים עיקריים מאת מומחי וולוו משאיות לחיסכון בדלק. החיסכון המצטבר עשוי להגיע לעשרה אחוזים - סכום מהותי בעלויות התפעוליות של כל חברת תובלה

יצחק דוידוף |  
22/10/2023
זמן קריאה: 7 דק'

תקופה קשה מצריכה היערכות נכונה בענף התובלה. במיוחד בזמנים כאלה, מזעור תצרוכת הדלק של משאיות חיוני לרווחיות העסק. כשחברת תובלה מתמודדת עם אינפלציה, מחירי אנרגיה גבוהים ויוקר מחיה, אין חיסכון קטן מדי. החדשות הטובות הן שלכל חברה יש מה לעשות מיידית כדי לשפר את יעילות תצרוכת הדלק של צי הרכב.

בחטיבת המשאיות של וולוו קיבצו מידע מעשרות חברות תובלה, ממאות נהגים, ממהנדסים ומנקודות השירות הרבות שיש לחברה ברחבי העולם. להלן מרוכזים טיפים מרכזיים לחיסכון בדלק.

 

תחזוקה קבועה של המשאית

שירותים ותחזוקה שוטפים: טכנאי שירות יכולים לעזור לך לזהות בעיות הגורמות תצרוכת דלק גבוהה כגון גרירת בלמים, מסנני אוויר סתומים, דליפות לחץ ונזילות דלק.

איכות דלק ושמן: השתמש בדלק ובשמן הנכונים, כפי שציין היצרן. חומרי סיכה בשמן נועדו להפחית את החיכוך, אולם הם יתקלקלו עם הזמן, כך שהחמצה של שירות/טיפול מתוכנן עשויה לגרור אובדן אנרגיה. הקפדה על מרווחי שירות של החלפת השמנים, תבטיח שהמנוע פועל עם הפסדי אנרגיה מינימליים.

עדכוני רכב: תוכנה חשובה יותר ויותר לשיפור הביצועים וליעילות הדלק של משאיות והמנועים שלהן, והיצרנים מבצעים עדכונים ושיפורים ללא הרף. כדאי ליצור קשר עם הסדנה המקומית כדי לראות אילו שדרוגי תוכנה זמינים למשאית.

 

צמיגים נכונים וזוויות היגוי מכוונות

להשתמש בצמיגים הנכונים: יש להקפיד להשתמש בתוויות ובסיווגים של הצמיגים כדי למצוא צמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה, שכן עשויה להיות לכך השפעה רבה על תצרוכת הדלק. לדוגמה, לצמיגים האחרונים מסוג A יש הברגה משופרת ותרכובות גומי ודופן צד שמעניקות התנגדות וחיכוך נמוכים יותר. ישנם הסבורים שצמיגים מסוג C ו-D עשויים לסייע בהפחתת עלויות בזכות חיי שירות ארוכים יותר, אולם לעיתים קרובות החיסכון בדלק מצמיגים מסוג A יעלה על העלויות של קיצור המרווחים של החלפת הצמיגים, במיוחד למשאיות שנוסעות למרחקים ארוכים.

לחץ אוויר בצמיגים: לחץ אוויר נמוך בצמיגים יגדיל את התנגדות הגלגול, ועקב כך יגדיל את תצרוכת הדלק. הדבר יתרום גם להגברת הבלאי של הצמיגים.

כיוון גלגלים: כאשר הסרנים הקדמיים והאחוריים לא מיושרים, התנגדות הגלגול גבוהה בהרבה. הדבר לא רק מגביר את תצרוכת הדלק אלא גם את שחיקת הצמיגים. בתומך רגיל תצרוכת הדלק עשויה לעלות בשלושה אחוזים, ואפילו יותר אם הגרור אינו מיושר. אם כל סרני הגרור אינם מיושרים, תצרוכת הדלק עשויה לגדול ב-15 אחוז. טכנאי שירות יכול לבדוק ולתקן את יישור הגלגלים בבדיקה התקופתית, ולחילופין אפשר לגשת למכונים המתמחים בכיוון גלגלים.

טענות שגרתיות של נהגים על חוסר שליטה מספקת ברכב, חייבות להדליק נורה אדומה. הבדיקה הראשונה והפשוטה ביותר היא ויזואלית, עם דגש בצמיגים, שבהם מתגלים סימני בלאי לא-שגרתיים.

בין שהצמיג תקין ובין שלאו, התחנה הבאה היא מכוני בדיקה בעלי מערכות לייזר ממוחשבות ואנשי מקצוע שזאת התמחותם, כדי לאתר בעיות בכיוון הגלגלים. רק מערכת ממוחשבת יכולה לאתר בעיות, להשוות לנתוני היצרן ולבצע בדיקה לאיכות התיקון לאחר שיבוצע.

אחד התפקידים החשובים ביותר של מערכת הבדיקה הממוחשבת היא לאתר בעיה בזוויות ההיגוי של הגלגלים. סטייה מהנחיות היצרן עלולה לפגום בבטיחות הנסיעה ולגרום הוצאות גבוהות שמקורן בתצרוכת דלק ובבלאי הצמיגים.

לזוויות ההיגוי של גלגלי הרכב יש, כאמור, חשיבות מכרעת באשר לבטיחות הנסיעה. לא מספיק שכל מערכות הרכב עובדות ומתפקדות היטב כדי להבטיח שהרכב יהיה בטוח לנסיעה על הכביש. צמיגים חדשים ואיכותיים יכולים לעזור, אולם גם הם לא יועילו אם הצמיג אינו 'יושב' כהלכה על הכביש. זוויות ההיגוי של הרכב מורכבות מפרמטרים רבים, מרביתם מתוכננים ונקבעים על ידי יצרן הרכב. הזווית נוגעת בראש ובראשונה לשלושת הממדים הפיזיקליים: זוויות הטיה אנכית (כפי שנראית במבט אל חזית הצמיג), זווית הטיה קדמית של ציר ההיגוי (כפי שמתקבלת במבט צידי) וזווית ההתכנסות של האופניים. כל אחת מהזוויות מורכבת ממספר זוויות נוספות המשמשות לבדיקה ואבחנה. כשיש גרור או נתמך, הבדיקה חייבת לכלול את שני כלי הרכב.

 

אווירודינמיקה אופטימלית של הרכב

ספוילרים ומסיטים: מומלץ להוסיף מסיטי רוח (ספוילרים) לגג תא הנהג, וכן מסיטים צידיים. במהירויות גבוהות, מסיט-הרוח שעל הגג עשוי להפחית את תצרוכת הדלק בחמישה אחוזים. למי שמתייחס ברצינות לגבי מקסום ביצועים אווירודינמיים, חשוב גם לוודא שספוילר הגג בגודל מתאים ומכוון כהלכה. מחקר של וולוו משאיות הראה, שכאשר מסיט גג מותקן חמישה ס"מ נמוך מדי או עשרה ס"מ גבוה מדי, החיסכון הפוטנציאלי מצטמצם באחוז. מסיבה זו מומלץ מאוד שבעל מקצוע שמתמצא בהתקנה כזאת יתקין ספוילר לגג בנקודת שירות.

יריעות צד: אם יריעות צד לא מותקנות כבר, התקנן עשויה לחסוך שלושה אחוזים בתצרוכת דלק.

אביזרים חיצוניים מיותרים: אביזרים חיצוניים כגון תאורה נוספת, פגוש מובלט, מוטות עליונים וצופרי אוויר עשויים להיות חשובים, אבל הם משפיעים על זרימת האוויר ותצרוכת הדלק. כדאי להעריך אם כל אחד מהם באמת נחוץ, ואם כן - היכן למקם אותו.

עוד בעניין אווירודינמיקה. בוני המרכבים בישראל מתקינים מגיני בוץ רבים מדי, עתירי פרסומות עצמיות, בחלקו האחורי של המרכב, בפרט בחלקו האחורי של הגרור או הנתמך. במקום שהאוויר יזרום אל מתחת למרכב המשאית, הוא נבלם כל הזמן במגיני הבוץ. ההמלצה היא להימנע ממגיני הבוץ המיותרים לרוחבו של הרכב.

תכנון אווירודינמי מושכל של המרכב מאפשר לחסוך ביקורים בתחנות הדלק. לדוגמה, במשאית רכינה כבדה בעלת הנעה 8x4 אשר גומעת כ-80,000 ק"מ בשנה, אפשר לחסוך כ-2,700 ליטר סולר רק באמצעות תכנון אווירודינמי אופטימלי. אם המשאית נוסעת כ-120,000 ק"מ בשנה, החיסכון יגיע ל-4,050 ליטר. מובן שכל מה שהוזכר עד כה לגבי תכנון מרכב המשאית נכון גם לגבי תכנון מרכב הגרור או הנתמך שצמודים אליה.

ברכב מורכב (תומך + נתמך) התמונה מעט אחרת מאחר שיש להתחשב בחלוקת העומסים. אולם גם כאן התכנון המוקדם עשוי לקרב בין שני הרכבים עד למינימום המותר על פי התקינה האירופית שנהוגה בארץ. גם כאן, כדאי לדאוג לכיסוי פלסטי אווירודינמי שיהפוך את שני הגופים למעין גוף אחד נטול בליטות ושקעים, אשר איננו יוצר כמעט מערבולות רוח.

 

תכנון ותזמון של מסלולי נסיעה

מסלולים אופטימליים: בהתאם למשקל הרכב, מסלול ארוך ושטוח עשוי להצריך פחות דלק ממסלול קצר יותר והררי. הימנעות מתנועה כבדה ומכבישים גרועים גם עשויה להועיל בהפחתת תצרוכת הדלק.

כלים דיגיטליים ומערכות ניהול ציים: אלה עשויים לעזור בתזמון ותכנון של מסלול של ציי רכב שלמים כדי להבטיח שהמשאיות לא מבזבזות דלק שלא לצורך.

שימוש במערכות בקרת שיוט עם חיזוי אקטיבי עשוי לסייע בהפחתה ניכרת של תצרוכת הדלק, בעיקר במשאיות שמסלול הנסיעה השכיח שלהן הררי או כפרי.

 

הנעת הנהגים לנהיגה יעילה יותר

הכשרת נהגים: טכניקות נהיגה טובות כגון התאמת מהירות, ציפייה, בחירת הילוכים ושימוש בבקרת שיוט, יכולות לשפר מאוד את תצרוכת הדלק של המשאית. תוכניות הכשרת נהגים עשויות לעזור לנהג יחיד לשכלל את הטכניקה שלו.

כלים דיגיטליים: מערכות ניהול צי וכלים דיגיטליים אחרים יכולים לעזור לעקוב אחר תצרוכת הדלק בין ציי הרכב ולזהות אזורים שבהם אפשר לשפר אותה.

תגמולים ותמריצים: כל הצוות צריך להיות מעורב בחיסכון בדלק, זאת על ידי עידוד נהיגה חסכונית בדלק והכרה בה, למשל באמצעות תחרויות פנימיות ויעדים קבוצתיים.

הדרכה היא חלק חשוב במארג החיסכון. נהגים חייבים להפנים שמהירות מופרזת היא הגורם המרכזי ביותר לבזבוז דלק. כיוון שכך, חשוב מאוד שכל האצה תהיה עדינה. יש לכך תרומה של ממש לנהיגה חסכונית בדלק. תמיד צריך להאיץ את הרכב, אבל לא לעשות זאת כאילו המשאית נמצאת על קו הזינוק במרוץ משאיות.

הסוד הגדול ביותר להשגת חיסכון מרבי בדלק הוא כנראה נהיגה בהילוך הגבוה ביותר האפשרי לרכב, תוך שמירה על מהירות המותרת. בתיבת הילוכים אוטומטית המשמעות היא בחירה במצב נהיגה כלכלי ככל האפשר.

 

בקרת שיוט עם חיזוי אקטיבי

מערכת בקרת שיוט מהדור החדש, שנעזרת ב-GPS לצורך התאמת ההילוך וסל"ד המנוע, עשויה לתרום לחיסכון של 2% בתצרוכת הדלק. בימים אלה כבר אפשר להזמין ולהרכיב את המערכת על משאיות עם התמסורת החדשה. על ידי הגדלת קיבולת המחשוב, אלגוריתמים חכמים יותר ושימוש אופטימלי בנתוני מפה, משאיות עם מערכת בקרת שיוט חכמה עשויות להגיע לחיסכון נוסף בדלק, בעיקר בכבישים 'גליים', תוך שמירה על אותה מהירות ממוצעת.

מערכת בקרת שיוט עם חיזוי אקטיבי כבר ידועה ביכולות שלה "להסתכל קדימה" ולתכנן את דרך אופטימלית למשאית, לנהל עליות ומורדות על בסיס נתוני מפה טופוגרפיים. הרעיון הוא להימנע מבלימות מיותרות, לשאוף להשתמש בהילוך האופטימלי ללא העברות הילוכים תכופות, וכמובן - לנצל את האנרגיה הקינטית של המשאית (כמו בפסגות של גבעות).

שימוש בטריקים כאלה נראה פשוט בתיאוריה, אבל במציאות מדובר בהרבה מאוד פרמטרים שיש לשקול ולעבד כדי להגיע לתוצאה אופטימלית. מהנדסי הפיתוח של חלק מיצרני המשאיות הצליחו להפוך את המערכת להרבה יותר חכמה, ומכאן שהפכו אותה למסוגלת לקבל החלטות מושלמות יותר, הנכונות לכוונות הנהג.

משאיות המיועדות לטווח נסיעה ארוך מצוידות בדרך כלל בשלושה מצבי ביצועים: חסכוני, סטנדרטי ומצב כוח. נוסף על כך אפשר להגדיר כל מצב ביצועים בשלוש רמות.

נהג שמגדיר את המערכת לחיסכון מרבי בדלק, יבחר במצב Economy וברמה המרבית. בכך הוא מסמן למשאית שהוא שהמהירות יורדת די הרבה למשך זמן ארוך יותר מבעבר בהגיעו לפסגה. עם זאת לעיתים קרובות המהירות הממוצעת עדיין תהיה זהה מכיוון שהמשאית תוכל לנסוע כעת באופן אקולוגי עם ההילוך במצב ניטרלי הרבה יותר זמן. ייתכן שהגדרה זו לא תהיה שמישה כל הזמן, כמו בתנועה עמוסה, אבל הנהג יכול לתעדף הרבה יותר. הנהגים לא חייבים להגדיר את ההגדרות המתקדמות ביותר כדי לחסוך בדלק. בחירה מתונה יותר כגון מצב רגיל עדיין תאפשר חיסכון בהשוואה לגרסאות קודמות של המערכת.

כוח המחשוב המוגבר והאלגוריתמים החדשים והמתקדמים יותר, הם אלה שעושים את ההבדל. הנהגים חווים התאמה של המהירות באופן דינמי יותר, בהתאמה מלאה לכוונתם ובהתאם לתנאי הדרך ולתנועה. המשאית תנהג הלכה למעשה בהתאם לרצונו של הנהג.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן