מגה משאיות
כתבות
מגה נהגים
לעמוד קודם

דרישות חדשות ממערכות נהיגה אוטונומית

25/02/2024
זמן קריאה: 2 דק'

מחקרים ומבחנים הוכיחו, כי נהגים עלולים להסיט את תשומת ליבם מהכביש כשרכב נמצא במצב נהיגה אוטונומית. חוקים חדשים של ניטור מצב הנהג ומנגנוני הפעולה של מערכות אוטונומיות, עלו להצבעה בז'נבה. המהלך הוא חלק מפרויקט חקיקה ורגולציה גדול של מערכות סיוע אוטונומיות, שייכנסו באירופה בעתיד. מערכות סיוע כגון מערכות שיוט שמשמשות נהגים כיום, מגיעות עם חסרונות טכניים רבים. נהגים רבים נוטים לסמוך עליהן יותר מדי.

הוועידה האירופית פרסמה לאחרונה דוח שנוגע להסחות דעת בכביש. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שימוש מופרז במכשירים סלולריים. אין סטטיסטיקה ומספרים מדויקים שמלמדים כמה תאונות קרו בגלל רשלנות בנהיגה עם סיוע של מערכות אוטונומיות, אבל ברור שנהיגה באופן הזה מעלה את סיכונים במידה רבה. שימוש בסמארטפון תוך כדי נהיגה הוא אחד הגורמים המסכנים העיקריים. העיניים לא על הכביש, ולפחות יד אחת לא על ההגה. מחקרים אקדמיים קבעו, כי מספיק להוריד את העיניים אל המכשיר הנייד אפילו לשתי שניות כדי להגדיל את הסיכון לתאונה פי שניים לפחות.

חוקים וכללים חדשים מנוסחים בפורום העולמי להרמוניזציה של רגולציות (World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations). רוב החוקים הטכניים שתקפים באירופה למערכות רכבים, מוגדרים ומנוסחים באירועים כאלו. למרות שמדובר בפורום עולמי, החוקים לא תופסים בכל מקום. החוקים העתידיים, שנמצאים בשלב פיתוח כרגע, יהיו רלוונטיים לרוסיה, ליפן ולמדינות האיחוד האירופי, אך לא בארצות הברית או קנדה.

הכללים החדשים מביאים כמה שיפורים קריטיים. השינוי הראשון הוא שיפור של מערכות הזיהוי של הסחת הדעת של הנהג. מערכות נהיגה אוטונומיות מודרניות רק בודקות אם הנהג מחזיק בהגה. אם המערכת מזהה שההגה משוחרר, היא אמורה לשלוח התראה ויזואלית תוך 15 שניות לכל היותר. אם הנהג לא מגיב, אחרי 30 שניות ההתראה נהפכת לאדומה ומשמיעה צליל. כעבור 30 שניות נוספות, מערכת השיוט תכבה את עצמה. מה שזה אומר הוא שרכב יכול לנסוע בשיטה עצמאית ללא נהג כמעט שתי דקות. לשם השוואה, אם הרכב נע על כביש מהיר במהירות של 120 קמ"ש, זה כמעט שני קילומטרים של מרחק. נוסף על כך מספיק להניח משקל כלשהו על ההגה בשביל שהמערכת תזהה אותו. אם כן לא חייבים להניח ידיים על ההגה. המערכת תזהה בטעות כל תנועה כהתערבות של הנהג.

החוקים החדשים ישנו את שיטות הניטור של נהיגה אוטונומית בשתי נקודות. הראשונה: התראה ראשונית תגיע כבר אחרי חמש שניות ולא 15. אם אחרי עשר שניות (ולא חצי דקה, כפי שזה קורה עכשיו) הנהג עדיין לא תפס את הגה, המערכת תשלח התראה קולית.

השינוי השני הוא שהמערכת יכולה לנטר מצבים ולבדוק אם הנהג עדיין מסתכל על הכביש. ברור שזה עדיין לא הפתרון האולטימטיבי. יש לא מעט סימני שאלה סביב האפקטיביות של מערכות הסיוע ושיטות הניטור שלהן. ובכל זאת, בדיקות ומחקרים מראים כי קיצור זמני תגובה של המערכות האוטונומיות להתנהגות הנהג אמור לשפר מאוד את בטיחות הנהיגה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן