מגה משאיות
כתבות
מגה נהגים
לעמוד קודם

נוהגים בכאילו

אימון בטיחותי מתקדם לנהגים של רכב כבד

דוד יששכר |  
10/11/2018
זמן קריאה: 6.5 דק'

שעת לילה מאוחרת, מזג האוויר אינו אידיאלי. הכביש רטוב והראות המוגבלת מצריכה נהיגה איטית. ככה זה כשאתה אמור לצאת לדרך עם סמיטריילר עמוס במשקל מרבי. לא פשוט לנהג מקצועי מיומן, בוודאי לא לנהג חדש, שאין לו המיומנות המקצועית לנהיגה בתנאי כביש מורכבים כאלה. טעות פירושה תאונה, אולי אף קטלנית. בשיעורי נהיגה קונבנציונליים נלמדת נהיגה "רגילה", כלומר לא נהיגה מקצועית, על שלל הסכנות הטמונות בה. מורי הנהיגה מתמקדים בנהיגה יום-יומית ואינם מכינים את תלמידיהם לתרחישים מסוכנים. ההכשרה הבסיסית במסגרת לימוד הנהיגה במשאית היא למעשה שטחית מאוד, ואיננה מסייעת להכשיר את הנהג למאפייני הרכב או לתנאים שבהם יעבוד.

קשה מאוד להשיג נהיגה בטיחותית על ידי אימון פרונטלי והדרכה עיונית (לימוד בכיתה או הדרכה באמצעות האינטרנט). גם אם התלמיד קשוב להסברים, איך יפנים אותם ויעבור משלב ההבנה התיאורטית לשלב היישום? הערכת הלמידה בעייתית אף היא. קשה לבחון את יכולותיו של תלמיד על פי תשובותיו המילוליות בלבד.

הניסיון מלמד שהדרכה בטיחותית בכיתה נעשית קשה דווקא כשהנהגים מקצועיים, עם ותק וניסיון, שכביכול יודעים מה נכון לעשות. קשה מאוד לשכנע אותם שההסבר המילולי הניתן להם בכיתה הממוזגת ישים בכביש, וביעילותו לבטיחות הנסיעה.

נהגים מקצועיים מקבלים הכשרה גם מיבואן הרכב, בעת שחברת התובלה רוכשת משאית חדשה. בשנים האחרונות חלה תפנית בתחום זה, וכיום מרבית יבואני המשאיות מספקים את ההכשרה לרוכשי המשאיות, מכיוון שנהג לא מיומן עלול לגרום נזקים אדירים למשאית היקרה. הכשרה נוספת לנהגים מתקיימת בבתי ספר ייעודיים ללימוד נהיגה ברכב כבד.

כל ההדרכות האלו טובות ומועילות, אולם יש להן מספר חסרונות. החיסרון העיקרי הוא הצורך להשתמש במשאית אמיתית לצורך תרגול. המדריך צריך לשבת בקרבת התלמיד ולהדגים לו כיצד לסגל לעצמו מאפייני נהיגה אחרים. הדבר קשה לביצוע, יקר, וקשה להגיע למצבים ייחודיים שאותם צריך התלמיד לתרגל. לדוגמה, מצבים של סף התהפכות כדי ללמד היחלצות מהם. כך גם לגבי ירידה לשוליים נמוכים ובלימת חירום בתנאים מיוחדים כגון נסיעה במורד.

המקצוע "נהג משאית" נעשה במרוצת השנים מקצוע המצריך יותר ויותר מיומנויות וניסיון. אף חברת תובלה לא תסכים שנהג צעיר, שזה עתה סיים את לימוד הנהיגה, ייצא לדרך עם סמי-טריילר כבד עמוס בסחורה יקרה בלי שיעבור לפני כן הכשרה מתאימה.

 

תעשייה וירטואלית

כדי לתרגל מצבים מסוכנים בנהיגה פותחו ברחבי העולם סימולטורים המאפשרים לדמות נהיגה במשאית אמיתית במגוון מצבים ייחודיים. לדוגמה, המדריך יכול לקבוע מצבים של נסיעה בחשכה, במורד כביש, בלימת חירום, עקלתון או שילוב כלשהו של תנאי הנסיעה. המערכת הממוחשבת מאתרת את הטעויות של הנהג, מסבירה לו אותן ומאפשרת לנהג לתרגל שוב ושוב את נקודות התורפה שלו, עד להשגת התוצאה המקווה.

גם נהגי משאיות ותיקים נזקקים מדי פעם להדרכות מקצועיות, בפרט במקרים שבהם עליהם לשנות את סוג העבודה שהם מבצעים. לדוגמה, נהג שעבד עם רכינה בעבודות תשתית, נזקק להדרכה ולאימון בעת שהוא עובר לעבוד עם משאית חלוקה המצריכה תמרונים מדויקים. גם במקרה ההפוך (נהג שעובר למשאית רכינה) צריך להתאמן: העמסה ופריקה בטוחות, שמירה על יציבות בשטח ובכביש וכדומה.

שימוש אחר בסימולטור נעשה בשיעורי הנהיגה הראשונים. במקום שהתלמיד ייצא לכביש עם משאית גדולה, מגושמת ומסוכנת, הוא מתאמן בשלב ראשון על הסימולטור, ורק לאחר מכן עובר לנהיגה מעשית. כך הוא אינו מסכן את עצמו ואת שאר המשתמשים בכביש, איננו גורם נזק תפעולי למשאית (למשל, החלפת הילוכים שגויה), צובר ניסיון ממוקד על פי הנחייתו הצמודה של מפעיל הסימולטור, ובנוסף נמנעים בזבוז דלק וזיהום אוויר.

 

 

סימולטורים ניידים

בארגונים ברחבי העולם החלו להקים יחידות סימולציה לתרגול של נהיגה נכונה, הן במסגרות של ארגונים מסחריים שמספקים שירותי הדרכה לחברות התובלה והן במסגרת של שירותים שמספקים ארגוני בטיחות למיניהם או משרדי התחבורה. אחד הפתרונות הנוחים הוא הקמה של כיתת סימולציה ניידת בתוך נתמכים ממוזגים. כך אפשר לספק שירותי הדרכה בכל אתר, לכל חברת תובלה. הסימולטורים מגיעים לנהגים במקום ובשעה שנוח לחברת התובלה, במקום שהנהגים ייסעו לעיתים מאות קילומטרים עד לכיתת הדרכה עם סימולטור.

בארה"ב לדוגמה מופעלות מספר כיתות לימוד שהן פרי שיתוף פעולה של משרד התחבורה המקומי, מועצות מובילים, ארגוני תובלה וחברות תחבורה ציבורית מקומיות. בכל אחת מהכיתות מספר עמדות מחשב פעילות וסימולטור מתקדם המדמה נהיגה במשאית. המטרה היא לשפר את נהיגתם הבטיחותית של הנהגים המקומיים כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים.

הסימולטור וכיתת ההדרכה הניידים מגיעים לחברות תובלה ברחבי המדינה, ובכך מסייעים לנהגים לשפר את מיומנויות הנהיגה ואת בטיחות הנסיעה. נעשה שימוש בסימולטורים מהמתקדמים ביותר בעולם, המדמים נסיעה במשאית בדומה מאוד לנסיעה מציאותית. הנהג מקבל תחושת נהיגה מלאה כמעט, מכיוון שהסימולטור מותקן על משטח נייד שמתנייע בהתאם לתנאי הכביש הווירטואלי. את המערכת ואת הפעלתה מממנים משרד התחבורה המקומי והחברות שמקבלות את שירותי הדרכה.

 

הדמיה מתוחכמת

סימולטורים מהדור החדש מסוגלים לדמות היטב מגוון מצבים אפשריים בהתאם לרצונו של המדריך או לבקשתה של חברת התובלה שנהגיה מקבלים את ההכשרה. הסימולטורים בנויים בדרך כלל מקבינה אמיתית שנלקחה ממשאית. המדריך בוחר את תוכנית הנסיעה, והמחשב מציג מול עיניו של התלמיד את הכביש ונתיביו, ובכלל זה הדמיה תלת-ממדית של כל הגופים הנמצאים בקרבת מסלול הנסיעה. ההדמיה מתאפשרת באמצעות מסכי ענק שנמצאים מול הנהג ובשני צידי הקבינה, ואשר מעניקים תחושה של נסיעה אמיתית. התצוגה במראות תומכת אף היא באשליה, ומחזקת את ממד ההדמיה. המאמן שמתפעל את הסימולטור יכול לקבוע את סדר יום העבודה. באמצעות הסימולטור אפשר לתרגל שפע של תרחישים, החל בהנעת המשאית ויציאה לדרך וכלה בתמרון להעמסת סחורה ופריקתה. בתווך אפשר לתרגל מגוון מצבי בלימה והיגוי, טיפוס במעלה הר, נסיעה בכביש עירוני צפוף ועוד.

לפני המדריך, שיושב מחוץ לקבינה, נמצאים מספר צגים שבעזרתם הוא יכול לבחון את התנהגותו של התלמיד ולשנות פרמטרים שקשורים לנהיגה. לדוגמה, המדריך יכול לשנות את מזג האוויר, להוסיף מעט קרח לכביש, לעבור לנהיגת לילה, להגדיל את נפח התנועה וכדומה. בנוסף, המדריך יכול ליצור תרחישים מגוונים ולבחון כיצד הנהג מתמודד עימם, כגון תקר בצמיג, בורות והתנפחות כרית אוויר. כל פעולותיו של הנהג נרשמות במאגר הזיכרון של המחשב, ובתום התרגול הוא יכול לצפות בהתנהגותו - לראות מה היו שגיאותיו ולהפיק לקחים. המחשב מספק מגוון אינדיקטורים על פעולותיו של הנהג, כגון החלפת הילוכים, סל"ד המנוע ותצרוכת דלק בקטעי הדרך. מהנתונים האלו אפשר ללמוד רבות ולשפר את כלכליות הנהיגה.

בסימולטור אפשר לדמות שפע של תרחישים שאי אפשר לייצרם בנסיעה רגילה בכביש. התרחישים אינם מוגבלים לנסיעת כביש רגילה. בסימולטורים אפשר לדמות מצבים של נסיעת שטח שאופייניים לרשות החשמל, לרשות המים והגז, לכבאים וכדומה. בעלי מקצוע אלה יכולים להתאמן בנסיעה על סלעים בלי שהמשאית תגיע לשטח. אפשר להוסיף מגוון רחב של מצבים לתוכנת ההפעלה של הסימולטור, הכול בהתאם לצרכי ההדרכה. לדוגמה, אפשר לתת לנהגים להתאמן בנהיגה על מכלית, בפריקת עפר מרכינה, בתמרוני גישה לנקודת העמסה של סחורה ובנסיעה על כביש קפוא - הכול בהתאם לדרישות התרגול שמכתיבה חברת התובלה. קצין הבטיחות בוחן את הסיבות לתאונות שאירעו בחברה, ובהתאם לכך מכוון את אופי האימון בסימולטור.

התרגול בסימולטור מאפשר לנהגים להתמודד עם בעיות בטרם יתנסו בהן במשאית אמיתית, ובכך עשוי לחסוך עלויות תיקון רבות, בהן השבתת המשאית לצורך תיקונה, ונפגעים בנפש. סימולטורים רבים מופעלים בהצלחה במדינות רבות במערב אירופה ובארה"ב, ומחקרים מלמדים על תרומתם ללימוד עקרונות הנהיגה באופן נכון ובטוח.

 

 

שיקול כלכלי

העשור האחרון התאפיין בפיתוח מואץ של סימולטורים. המחשבים רבי-הליבות ויכולת גרפית מרשימה אפשרו ליצור סימולטורים מהירים ואיכותיים. הירידה במחירים של מחשבי העל רק עודדה את האפשרות להשיג סימולטור לרכב כבד במחיר בר השגה.

עלות האימון בסימולטורים לנהיגת רכב כבד היא כיום בהישג יד. מי שאמור היה לעודד את האימון הזה, כלומר משרד התחבורה וגופים ממשלתיים האמונים על הבטיחות בדרכים, דווקא הם אינם תומכים בדרך כלל בשיטת ההדרכה הזאת. חקיקה מחייבת להקצות חלק משעות לימוד הנהיגה לאימון בסימולטור, או תמיכה במרכזי הדרכה ניידים, היו הופכות את האימון בסימולטור לחלק מלימוד המקצוע של נהג תובלה ונהג הסעות מקצועיים.

מנהל חברת התובלה מביא מן הסתם בחשבון את השיקול הכלכלי. על פי חישוב כלכלי קר של מנהל צי משאיות אמריקני, מדובר באובדן של יום עבודה. לא רק שהנהג אינו עובד, אלא יש להוציא 35 דולר על כל שעת אימון בסימולטור - כ-280 דולר ליום אימון (שמונה שעות) לכל נהג. העלות יכולה לנסוק אף הרבה מעבר לכך אם מביאים בחשבון את עלות המאמן ואת עלות הכיתה. ללא תמיכת המדינה, העלות תתקרב ל-500 דולר ליום אימון בסימולטור.

האם זה משתלם? בחברת התובלה שניידר נשיונל (Schneider National) האמריקנית נעזרים בסימולטורים לצורך הדרכה כבר יותר מעשור. בחברה טוענים, כי האימון המיוחד תרם להפחתת התאונות בשיעור של 32% בהשוואה לשיטות אימון קונבנציונליות, של הדרכה והרצאות בכיתה ללא סימולטורים. לאחר ניסיון רב שנים במגוון שיטות אימון טוענים בשניידר, כי שעת אימון אחת בסימולטור שוות ערך בתרומתה לארבע שעות אימון מאחורי ההגה. היתרון העיקרי הוא חיסכון בשעות אימון רגילות, ולא פחות חשוב - חיסכון בדלק.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן