הדור הבא של הסכמי תחזוקה בענף התובלה
משאיות מקושרות משדרות את מצבן
תקלות במשאית לא רק מעצבנות אלא יקרות. כלי העבודה מושבתת תמיד ברגע הכי לא מתאים, וסדר היום משתבש. ספק הסחורה עצבני, הלקוח ממתין לסחורה שלא מגיעה, והנהג בתווך - תקוע עם משאית וסחורה, לא ברור עד מתי.
לכל נהג משאית ולכל חברת תובלה קשה להתמודד עם כשלים בלתי צפויים בצי הרכב הכבד, ועליהם למצוא כל פעם פתרון מהיר ויצירתי. דפוסי הביקור של משאיות במוסכים משתנים במרוצת השנים. מרווחי הטיפולים השגרתיים מתארכים, ומרבית המשאיות מגיעות לעיתים רחוקות יותר למוסכים לצורך טיפול שגרתי. גם אז המשאית מגיעה רק לצורך טיפול, ובכל טיפול ידוע מראש מה צריך לבצע. טכנאי השירות במוסך אומנם מיומן לזהות תקלות, אך במרבית המקרים אלו תקלות "ברורות", שכבר גלויות לעין.
התאמת התחזוקה ללקוח
התחזוקה של כלי הרכב הכבדים הולכת ומשתכללת, ובתוך כך מתאימה את עצמה ללקוח. דוגמה לכך מספקת חטיבת המשאיות של וולוו, שהשיקה לאחרונה חוזה תחזוקה המכונה "Volvo Gold Contract". זהו הסכם תחזוקה חדשני המבוסס על העיקרון שהלקוח הוא מלך. הסכם השירות אינו סטנדרטי. החברה תופרת אותו לפי מאפייני הפעילות של הלקוח. היעד העיקרי הוא כמובן להבטיח תפקוד תקין של הרכב לאורך זמן, אך שאר הפרמטרים מותאמים לדגם הרכב, למאפייני הפעילות, לנסועה המצטברת, השנתית, הצפויה וכדומה.
בחוזה הזהב של וולוו מוצעים ללקוחות 100% שירות בכל זמן ובכל מקום. החברה מתחייבת שאם לא תוכל לתקן את המשאית בפרק זמן שהוגדר מראש, או לספק שירות חלופי למשאית תקועה, היא תפצה את חברת התובלה בהתאם לעיכוב בתיקון. במחשבון מקוון שנמצא באתר של וולוו אפשר לחשב את החיסכון שיושג באמצעות שימוש בחוזה הזהב, כתלות בארבעה פרמטרים: מספר המשאיות, הכנסה (יורו) לכל ק"מ נסיעה, מהירות ממוצעת וזמן השבתה שנתי של המשאית (בשעות).
בוולוו משאיות מציעים חוזה נוסף, המבוסס על חוזה הזהב, ושמו "חוזה זהב גמיש" ("Volvo Flexi-Gold Contract"). זהו חוזה השירות המקיף ביותר שלה, והוא עוזר ללקוחות לשפר את תזרים המזומנים שלהם. העמלות החודשיות מבוססות על היקף השימוש במשאית, כלומר השירות והתשלום מותאמים להיקף הנסועה בפועל. למעשה העמלות החודשיות מחולקות לשניים: חלקים קבועים וחלקים משתנים המותאמים למרחק הנסיעה שעברה המשאית. פירושו של דבר, שחברת התובלה יכולה להתאים את פעילותה לתנאי השוק ולהיקפי הביקוש בלי לחשוש מהוצאה גדולה שאינה מצדיקה את עצמה בשל היקפי עבודה נמוכים או כל דבר אחר שגורם להשבתה מאונס של המשאית.
האירועים בחודשי הקורונה האחרונים מלמדים עד כמה נחוצה הגמישות התפעולית-כלכלית הזאת. הסכם ההתקשרות מספק ללקוחות טווח גמיש, שבו הנסועה השנתית יכולה לעלות ב-20% על היקף הנסועה שהוסכם עליו או לרדת ממנו ב-20%. הטכנולוגיה המתקדמת שמיושמת במשאיות, ובפרט הקישוריות, סוללות את הדרך לפתרונות חדשים וגמישים של חוזי שירות ושל מודלים חלופיים לתשלומים המבוססים על היקפי שימוש.
” מדובר בתכנון זמן שבו המשאית נמצאת ממילא בקרבת המוסך ואין לה מטלות מתוכננות. לא מדובר רק בתחזוקה שוטפת. מצבים קריטיים מזוהים בדרך זו בשלב מוקדם, באמצעים של בינה מלאכותית הנסמכת על ידע שנצבר במגוון תקלות בכלי רכב אחרים “
חוזה זהב גמיש מתאפשר בזכות ההתקדמות הרבה בתחום הטלמטיקה, המאפשרת לרכבים לתקשר ולהעביר נתוני נסועה בזמן אמת. כל חשבונית חודשית שמנפיקה וולוו מבוססת על הנהיגה באותו חודש, ללא חיוב נוסף או ניירת נוספת מעבר לנסועה בתום השנה (בטווח הגמישות של 20%-/+). החוזה מתאים במיוחד ללקוחות שעבודתם מתאפיינת בשינויים עונתיים ובביקוש משתנה.
העקרון של חוזה זה הוא שמי שנוהג פחות משלם פחות. חוזה הזהב כולל תחזוקה מונעת ותכנון שירות מקושר, וכן את כל התיקונים הנדרשים למשאית. ההתפתחות המהירה של שירותים מחוברים מעניקה למובילים דרכים חדשות להגדיל את זמן השימוש ברכב ולמטב את השימוש בו.
לו"ז אישי
ברנו משאיות למשל מציעים לוח זמנים המותאם לשימוש של כל משאית בנפרד. כדי לפשט את התהליך ללקוח ולקצץ בעלויות מהתחלה, סוכנות השירות מתכננת ומבצעת את פעולות התחזוקה ואת הטיפול בתיעוד ובניירת.
רנו השיקה שירות ששמו "חוזה שירות צפוי" ("Start & Drive Excellence Predict"), שאמור לנבא את צרכי התחזוקה של המשאית ולהפחית את זמן ההשבתה מאונס למינימום. הכוונה היא שצי המשאיות יישאר בעבודה פעילה כמה שיותר. לא מדובר בסטארט אפ, וגם לא בניסוי ראשוני. השירות נבדק שנתיים ב-12 מדינות, ונראה שהוא מאפשר ללקוחות זמן מרבי של עבודה יעילה, כלומר תפוקה גבוהה יותר. החוזה מבוסס על ניסיון שהצטבר בשנות פעילות רבות, מעקב אחר תקלות, וכמובן שימוש בטכנולוגיה מתקדמת המסוגלת לזהות בעיות כבר בשלב מוקדם מאוד בהתהוותן, לדווח עליהן למוקדי השירות של רנו, ולפעול בזמן אמת כדי לתקן אותן, כלומר לפני שהכשל נעשה תקלה שמצריכה השבתה לא מתוכננת של המשאית.
חוזה השירות הזה מבוסס על לוח זמנים שמנוהל בקפידה. הכול מתחיל בטיפולים השגרתיים, שנקבעים כמובן מראש, בתיאום עם הלקוח, בנקודת שירות ובלוח זמנים שמתאימים לו. התיקונים נקבעים לפי ניתוח של נתונים טכניים שנאספו בזמן אמת והועברו לנקודות השירות באמצעות הקישוריות ברכב.
לקישוריות של המשאית עם מוסך השירות יש תפקיד חשוב. בזכותה ישנם כל הזמן דיווחים טלמטיים בזמן אמת על נסועה, שעות מנוע ותצרוכת דלק, ועל פרמטרים נוספים שקשורים לתחזוקה ותקלות שנתגלו. בדרך זו אפשר לתזמן בגמישות יחסית את פעולות התחזוקה ולעדכן אותן אוטומטית פעם בשבוע.
לקוח של רנו נרשם לשירות Start & Drive Excellence Predict, קודי התקלה של הרכיבים הקריטיים במשאית שברשותו נשלחים לפלטפורמת מעקב, ושם המידע נאסף ומנותח. נקודות השירות של רנו מקבלות עדכון על מצב השחיקה של חלקי מפתח במשאית (רפידות בלם, דיסקי מצמד, מצמדים, מייבשי אוויר למערכות פניאומטיות) כל שלושה ימים. המשמעות היא שאפשר לנטר ולנתח בלאי שהתגלה. אם מתגלה שחיקה לא תקינה או מוקדמת מדי, נקודת השירות תיצור מיד קשר עם הלקוח.
” "חוזה זהב גמיש" של וולוו עוזר ללקוחות לשפר את תזרים המזומנים שלהם. העמלות החודשיות מבוססות על היקף השימוש במשאית, כלומר השירות והתשלום מותאמים להיקף הנסועה בפועל “
בזכות חיישנים מקושרים, 80% מרכיבי המפתח שיכולים להיות אחראים להשבתה לא מתוכננת של כלי הרכב (למעט גרורים וצמיגים) מנוטרים ברציפות. אם מתגלה חריגה, פלטפורמת המעקב מתריעה מייד לנקודת השירות, וזו פונה ללקוח כדי להסדיר את כניסת הרכב לטיפול. כך נמנע הסיכון לכשל שעלותו יקרה ולפגיעה במטען ובלוח הזמנים התפעולי. בהמשך, בנקודת השירות נבדק תחילה אם מתוכננות פעולות שירות כדי להבטיח שהמשאית תשהה במוסך פרק זמן מינימלי. בד בבד בנקודת השירות נערכים עם חלקי חילוף, ולעיתים אף נדרש טכנאי שירות בעל ידע וניסיון מיוחד המיומן בביצוע של פעולות מסוימות.
הסכמי אחזקה בסקניה
בסקניה יודעים היטב שחיזוי מוקדם של תקלות יכול לשנות את עבודתן של חברות תובלה. הטכנולוגיה החדשה שלה היא פריצת דרך פשוטה אך איכותית. מערכת FRAS - Follow-up Report Administration System היא משאב חשוב שטכנאי השירות של סקניה ברחבי העולם יכולים להיעזר בו. זהו מאגר מידע ענק שכולל פתרונות לתקלות ומנוע חיפוש אוניברסלי חדש. המנוע משתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית עדכנית ביותר, ומאפשר למוסכי השירות של סקניה לפתור בעיות במשאיות במהירות רבה יותר.
במרבית המקרים סדנאות השירות מקבלות תשובות תוך שימוש במידע שכבר זמין ב-FRAS, או באמצעות מדיה אחרת הזמינה במערכות של סקניה. כעת, באמצעות שימוש בבינה מלאכותית, המידע נמצא בהישג ידם של טכנאי השירות, והדבר מקצר את משך השהייה במוסך.
השלב הבא הוא לנבא את התקלה הבאה, מתי והיכן תתרחש. באמצעות מסדי נתונים ענקיים ובינה מלאכותית, יתאפשר לאתר תקלה מבעוד מועד ולחסוך הרבה כסף. כולם יהיו מרוצים, הן הלקוחות הן מוסכי השירות. הטכנולוגיה המודרנית משלבת מידע קיים על תקלות שנאספו בדגם הרכב הספציפי, מידע מחיישנים על תקלות בזמן אמת, קישוריות של הרכב שמעבירה את המידע לעיבוד ומסדי נתונים ענקיים שבהם מעובד המידע שמגיע מהרכב ומושווה לתקלות אפשריות. כל זה מתבצע מכל כלי הרכב המקושרים, בפרק זמן קצר מאוד, ומופקים ממצאים תקפים ומהימנים באשר לחיזוי תקלות מוקדם.
מאן: אחריות מובטחת לתחזוקה
בחטיבת המשאיות של מאן מציעים שירות דומה, והוא מכונה MAN uptime guarantee. מדובר בשירות פנים אירופי מקיף שנע בין 24 ל-84 חודשים, עד מיליון קילומטרים. האחריות מגובה בפיצוי שנע בין 130 ל-180 יורו ליום, אם החברה לא מצליחה לפתור את התקלה ביום הראשון. הפיצוי מוגבל ל-14 ימים.
הפתרון מאפשר אבחון, פיקוח ובדיקה של הרכב, ומדווח ברציפות על מצב הרכיבים ומערכי הרכב. על סמך נתונים מהרכב המקושר, בשילוב מידע הקיים בענן, אפשר לחזות תקלות בזמן באופן אינדיבידואלי, מבוסס ומדויק. החיישנים עוקבים ברציפות אחר פעילות הרכיבים והמערכות, ומעבירים את המידע ליחידת הבקרה.
” קודי התקלה של הרכיבים הקריטיים במשאית נשלחים לפלטפורמת מעקב, ושם המידע נאסף ומנותח. נקודות השירות של רנו מקבלות עדכון על מצב השחיקה של חלקי מפתח במשאית כל שלושה ימים. המשמעות היא שאפשר לנטר ולנתח בלאי שהתגלה “
המערכת כוללת יחידה שתכליתה לאסוף מידע, ובו בזמן מגבילה את תעבורת הנתונים כדי למנוע הצפת מידע שאינו חיוני. מחשב המערכת מנתח, משלב ומצפין את הנתונים המתקבלים, ולאחר מכן מעביר אותם לשרת מרכזי, כולל מיקום ה-GPS. בד בבד מוגדרת פעילות התחזוקה המתוכננת ומבוצע תיאום עם מוסך השירות לגבי הפעולות הנדרשות של תחזוקה/תיקונים. ההתערבות המתוזמנת חוסכת זמן וכסף. בעזרת האבחון החזוי אפשר לתכנן את תחזוקת הרכב ואת פעילות המוסך, כך שזו תתבצע ביעילות יתרה ובמהירות.
מרצדס: יישומי Uptime באטגו
חטיבת המשאיות של מרצדס הכניסה לאחרונה לשימוש את המערכת Mercedes-Benz Uptime בדגמי אטגו. גם מערכת זו מיועדת להפחית למינימום את זמן ההשבתה של המשאית לצרכי טיפול ותחזוקה. במרצדס מציינים שהמערכת כבר פועלת היטב במשאיות כבדות, וכעת היישום מופעל בפלח השוק הקל והבינוני.
המערכת היא מעין טכנאי וירטואלי שמבקר את פעולת הרכב ומפקח עליה ברציפות. אם נדרשים תיקונים או תחזוקה, המערכת מודיעה אוטומטית הן למפעיל הצי הן למוסך השירות הקרוב. הנתונים המבצעיים של כל משאית נבדקים כל העת, ומתקבלות החלטות משולבות על צרכי התחזוקה השוטפת. לדוגמה, החלפה של שמנים ומסננים יכולה להתבצע בזמן הטוב ביותר האפשרי, ובכך לקצר את משך הזמן במוסך. הדבר גם מאפשר למוסך להיערך מבעוד מועד להגעת המשאית עם החלפים הנדרשים.
לתיאום המועד יש חשיבות. מדובר בתכנון זמן שבו המשאית נמצאת ממילא בקרבת המוסך ואין לה מטלות מתוכננות. לא מדובר רק בתחזוקה שוטפת. מצבים קריטיים מזוהים בדרך זו בשלב מוקדם, באמצעים של בינה מלאכותית הנסמכת על ידע שנצבר במגוון תקלות בכלי רכב אחרים.
המטרה היא לאתר את התקלה מוקדם ככל האפשר, ולטפל בה לפני שהרכב יושבת מאונס (תחזוקת שבר) במהלך פעילותו השוטפת. בפועל, המערכת חוסכת ללקוחות זמן עבודה וגם מאפשרת להתמודד עם תקלות פתאומיות. אם מתגלית תקלה המצריכה טיפול מיידי, הנתונים של Uptime מועברים ישירות למוקדי השירות, ובהתאם מסופקים פתרונות אפשריים.
במרצדס מציעים את השירות הזה כאופציה, כחלק מחוזה השירות הכולל, או כמוצר נפרד. המערכת זמינה למשאיות אטגו שיוצאות בימים אלה לשוק.
דאף: אחריות מלאה למשאית יד שנייה
חטיבת המשאיות של דאף מציעה אף היא שירות UPTIME מקיף למשאיות חדשות. בחברה חישבו ומצאו שמשאית דאף ממוצעת נוסעת 1.2 מיליון ק"מ במשך עשר שנים לפני שצריך להחליף אותה. החיים של חלק מהחלקים אינם כה ממושכים, ויש להחליפם בשלב מסוים.
הכלל שמנחה את פעילות ה-UPTIME של דאף היא החלפה מונעת. אין טעם לעכב החלפות נדרשות של פריטים חשובים מסוימים. בשל העיכוב המשאית תהיה מושבתת מאונס במוקדם או במאוחר, ובסופו של דבר התיקון יעלה לחברת התובלה יותר זמן וכסף מאשר החלפת החלקים כאמצעי מניעה.
בד בבד עם פעילות התחזוקה המונעת בתחום המשאיות החדשות השיקה דאף הצעה אטרקטיבית מאוד לרכישת משאיות משומשות מתוצרתה. במסגרת התוכנית המפתיעה, שנקראת Every First Choice, דאף מעניקה אחריות יצרן מלאה למשאיות שגילן עד חמש שנים ואשר עברו עד 600,000 ק"מ. המשאיות הנכללות בתוכנית נראות חדשות, ויש גם תיעוד שירות מלא של הטיפולים והתיקונים שעברו. הן גם עברו יותר מ-200 בדיקות כדי להבטיח שמצבן הטכני טוב ביותר, ושהן יספקו אמינות מרבית למי שירכוש אותן. המטרה גם כאן היא להבטיח שהמשאיות יהיו כמה שפחות במוסך וכמה שיותר בנסיעות תובלה מועילות. על משאיות אלו ניתנת אחריות יצרן לתקופה של 12 חודשים. האחריות מכסה את כל התקלות התפעוליות האפשריות. בדאף טוענים שמתן אחריות יצרן כזו כסטנדרט למשאית משומשת הוא ייחודי בשוק, והדבר מלמד על איכות המשאיות ואמינותן.
משאיות יורו-6 יעילות יותר מבעבר, והבעלים החדשים שלהן ייהנו מתעריף נמוך ביותר בכבישי האגרה בגרמניה. המשאיות הנקיות יתקבלו בברכה גם ב"אזורי פליטה נמוכה" שנקבעו בערים אירופיות ובאזורי תעשייה ונמלים שאינם מתירים כניסה של רכב מזהם.