מגה משאיות
כתבות
רישוי ותקנות
לעמוד קודם

משרד התחבורה: לא לאכוף את התקנה שלי

יוני קלרמן |  
26/06/2022
זמן קריאה: 3 דק'

לפני כשנה התחיל אגף הרישוי לשלוח לכל מחזיקי רישיון נהיגה בדרגות C ו-C+E (משאית במשקל של מעל 12 טונות ומשאית עם גרור או נתמך) מכתב שמורה להם לבצע השתלמות באבטחת מטענים כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה שלהם. את ההשתלמות המקצועית יש לבצע, כך נכתב, עד 1 ביולי 2022.

במכתב כתוב:

המכתב מבוסס על תקנה 183 ג' לתקנות התעבורה: "...המחזיק רישיון נהיגה לפי תקנות 182 או 183 שהיה בתוקף במועד פרסומן של תקנות התעבורה (תיקון מס' 8), התשפ"א-2020, חייב בביצוע השתלמות מקצועית בנושא יישום הוראות תקן אבטחת מטענים, כפי שאישרה רשות הרישוי אצל גורם שאישרה להעברת ההשתלמות המקצועית, בהיקף שלא יפחת משמונה שעות, עד יום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022)..."

אפשר להבין מנוסח המכתב והתקנה, שההוראה חלה על כל מי שמחזיק ברישיון נהיגה מסוגים אלה, בין שהוא מוביל מטענים ובין שלא. דבר זה גם נאמר מפורשות למשתתפים בהשתלמות שבה נטלתי חלק, וכן נמסר לכל קציני הבטיחות בתעבורה.

בגלל לוח הזמנים הצפוף, מאות ואלפי נהגים ניגשו להשתלמות, בהם כאלה שנוהגים על רכב שאינו מצריך לאבטח מטען, כגון מכלית, וכאלה שכלל אינם נוהגים בפועל על משאית, אך אינם מעוניינים לאבד את רישיון הנהיגה שלהם.

כעבור כמה חודשים שלח משרד התחבורה מכתב תזכורת לנהגים שטרם ביצעו את ההשתלמות. המכתב היה כמעט זהה לקודמו, עם הבדל קטן אחד: אחרי המילים המתייחסות לסוג הרישיון, נוספו המילים "ומוביל מטען ".

 

 

ההבדל קטן, אבל משמעותו שאם אינך נושא מטענים בפועל, אינך חייב בהשתלמות!

כדי לוודא שהבנתי את הנושא נכון, פניתי לדוברות משרד התחבורה, הסברתי שאני בוחן משאיות אך עושה זאת כשהן ריקות ממטען, ונעניתי כך: "ההשתלמות המקצועית היא חובה לנהגים המובילים מטענים. אם תרצה לבצע אותה בכל זאת, אתה מוזמן, אך היא לא חובה עבורך" (ההדגשה היא של הכותב).

בד בבד התבקשתי להעביר לדוברות משרד התחבורה את הנוסח של שני המכתבים (שהם עצמם שלחו!). לאחר שעשיתי זאת פנו אליי שוב, ואמרו לי כך: "בעיקרון, החובה חלה על כולם, אך מכיוון שראינו שהמשטרה לא אוכפת את התקנה, החלטנו להגיד לנהגים שהם חייבים בהשתלמות רק אם הם מובילים מטענים. אבל עכשיו החלטנו שאנחנו לא נגיד את זה יותר..."

אתם מבינים? יש תקנה, אבל מכיוון שהמשטרה לא אוכפת אותה, גם משרד התחבורה לא אוכף אותה. המילה הכי טובה לתאר מצב כזה היא אנרכיה.

מכיוון שהנושא נראה לי בעייתי, בלשון המעטה, פניתי שוב למשרד התחבורה וביקשתי שיעבירו לי בכתב מענה לשאלות האלה:

א. באופן עקרוני, האם כל נהג, גם אם אינו מוביל מטענים בפועל, חייב לעבור את ההשתלמות?

ב. אם התשובה לשאלה א. חיובית, מדוע הוצאתם הנחיה לכל קציני הבטיחות שההוראה חלה רק על מי שמוביל מטען בפועל, ושלחתם מכתב שאומר אותו הדבר למי שטרם עבר את ההשתלמות?

ג. האם אתם מתכוונים להוציא כעת תיקון לכל קציני הבטיחות בתעבורה ולכל מי שקיבל את המכתב השני עם הנוסח המתוקן, שמורה להם שלמרות מה שנאמר להם, התקנה אכן חלה על כל מי שמחזיק ברישיון למשאית מעל 12 טונות?

ד. האם תורו למשטרה לאכוף את התקנה גם על מי שאינו מוביל מטענים, או מוביל מטענים שאינם מחייבים אבטחה - למשל נהגי מכליות?

נכון לעת כתיבת שורות אלה, פנייתי לא נענתה.

מעבר לכך, קציני הבטיחות בתעבורה, שיש להם חלק חשוב ביישום החוק, לא עודכנו עד היום ב"פליק-פלאק לאחור" שעשה משרד התחבורה. מבחינתם, ההשתלמות היא חובה רק למי שמוביל מטענים, למרות שמשרד התחבורה אמר לי את ההיפך.

אגב, פניתי למשרד התחבורה כדי לקבל הגדרה של מטען בהקשר לתקנה זו, ונאמר לי שאין הגדרה בחוק.

חלם, כבר אמרנו?

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן