מגה משאיות
כתבות
רישוי ותקנות
לעמוד קודם

תקן אירופי לאמצעי בטיחות מתקדמים

התקינה הבטיחותית באירופה עתידה להיכנס לתוקף מיולי 2024

דוד יששכר |  
20/07/2023
זמן קריאה: 7 דק'

יולי 2024 הוא תאריך היעד שבו כל משאית שתירשם באיחוד האירופי תהיה חייבת בהתקנה של מערכות בטיחות כתנאי לעלייה על הכביש. מרבית היצרנים האירופים מתקינים כבר כיום חלק מהמערכות שיהיו חובה רגולטורית, אבל מיולי 2024, היצרנים יחויבו להתקין את כל המערכות (ללא יוצא מהכלל), וייאסר עליהם להציע אותן כאופציה. במילים אחרות, כל המערכות יהיו חייבות להיות מותקנות במשאית, והמחיר שלה יכלול את כולן כבר בהצעת המחיר הבסיסית ביותר.

בתאריך היעד, כל המשאיות החדשות הנמכרות באיחוד האירופי יהיו חייבות לעמוד ב'תקנות הבטיחות הכלליות' העדכניות, או כפי שהן מכונות - GSR. התקנות מחייבות התקנה של מגוון תכונות בטיחות מתקדמות. למעשה התהליך כבר החל אשתקד, כאשר אבות-טיפוס של דגמים חדשים כבר מחויבים באמצעי הבטיחות.

בשנת 2019 עודכן ה-GSR בשל חידושים בבטיחות הרכב שעשויים לסייע בהורדת הסיכון לתאונות הנגרמות מטעויות אנוש. משמעות העדכון היא שסדרת מערכות בטיחות, עם דגש במערכות אקטיביות שתומכות בנהגים, יהיו חובה במשאיות חדשות מיולי 2024.

תקנות הבטיחות הכלליות

תקנות ה-GSR מכוונות לעזור למדינות האיחוד האירופי להגיע ל'חזון אפס' - יעד ארוך טווח של אפס הרוגים ופציעות חמורות בכבישים באירופה עד שנת 2050. האירופים מעריכים שהתקנות האלו יצילו חיים. האיחוד האירופי מעריך שהתקנות החדשות ימנעו לפחות 25,000 הרוגים בדרכים עד שנת 2038. אחת המטרות המרכזיות היא לצמצם את מספר התאונות של משאיות ומשתמשי דרך פגיעים.

GSR הוא חלק ממאמץ נרחב לייצר תנועה בטוחה יותר, כולל מיפוי סיכונים טוב יותר וכללים מעודכנים על תשתיות כבישים, במיוחד למשתמשי הדרך הפגיעים ביותר - הולכי רגל ורוכבי אופניים - בערים, בפרברים ובדרכים כפריות. תקנות בטיחות דומות צפויות להיות מיושמות במדינות אחרות בשנים הקרובות. מחוץ לאיחוד האירופי, נורווגיה, שוויץ, טורקיה ובריטניה, אמורות לעקוב אחר GSR החדש. לישראל מגיעות משאיות שעומדות בתקינה האירופית, לפיכך גם אנחנו נמצאים במסגרת התקינה החדשה.

המטרה של האיחוד האירופי היא להכניס לשימוש טכנולוגיית בטיחות אקטיבית יותר שתומכת בנהגי המשאיות ותשתיות דרכים בטוחות יותר בערים. החזון הוא שהמשאיות יהיו חכמות ופעילות יותר מבחינה בטיחותית, עם יותר תכונות שמתערבות באופן אקטיבי, במקום להסתפק בהתרעה.

עדיין יהיה צורך בנהגים מיומנים היטב. המערכת האקטיבית לא תחליף אותם. "מערכות בטיחות אקטיביות התומכות בנהג והמפחיתות את ההשלכות של טעויות אנוש אמנם חיוניות, אבל הנהג הוא עדיין מערכת הבטיחות החשובה ביותר במשאית", אומרת אנה ורייג ברלינג, מנהלת תנועה ובטיחות מוצרים באיחוד האירופי.

התכונות של מערכות הבטיחות האקטיביות מתמקדות במידה רבה בשמירה על הנהגים קשובים וערניים. חלקן כבר מותקנות במשאיות רבות, חלקן עדיין לא וחלקן מוצעות כאופציה.

תקנות בטיחות כלליות למשאיות כבדות

בסך הכול נדרשות 11 תכונות בטיחות אקטיביות. שמונה מהן יהיו חובה על משאיות חדשות מיולי 2024, ושלוש יתווספו ב-2026 וב-2029. אלו התכונות:

1. אות עצירת חירום (Emergency stop signal): נורת בלם מהבהבת (או דומה) המסמנת לשאר משתמשי הדרך מאחורי המשאית שהמשאית מאטה במהירות או בולמת בכבדות.

2. מידע בעת נסיעה לאחור (Reversing information): טכנולוגיה כגון מצלמה או חיישנים שתספק לנהג מידע כללי על אובייקטים ואנשים שנמצאים מאחורי המשאית.

 

 

3. מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (Tire pressure monitoring system): מערכת המנטרת את לחץ האוויר בצמיגים ומדווחת על אובדן לחץ אוויר בזמן אמת לנהג.

4. מערכת סיוע חכמה להתאמת מהירות ISA (Intelligent speed assistance): המערכת מנטרת את המהירות באופן אקטיבי ומתריעה לנהג אם הוא עובר את המהירות המותרת כדי לעודד אותם להאט (ראה פירוט להלן).

 

 

5. מערכת מידע בשדה הראייה המת (Blind spot information system): מזהירה את הנהג מפני רוכבי אופניים הרוכבים בסמוך או נמצאים מלפנים. המערכת מבוססת על חיישנים המותקנים על הרכב, מבוקרי מחשב, ונועדו לזהות כלי רכב אחרים לצד הנהג ומאחוריו. האזהרות עשויות להיות חזותיות, נשמעות או באמצעות רטט. צגי שדה הראייה המת מיועדים לפקח על צידי הרכב וחלקו האחורי. הם עשויים לכלול התרעה על 'חוצה תנועה מאחור', לנהגים היוצאים ממקום חניה כאשר תנועה מתקרבת מהצדדים.

 

 

6. מערכת מידע בתנועה (Moving off information system): מזהירה את הנהג ממשתמשי דרך פגיעים שנמצאים לפני הרכב, לפני התחלת הנסיעה או בנסיעה איטית.

7. מערכת נעילה למניעת נסיעה בהשפעת אלכוהול (Alcohol interlock installation facilitation): מערכת בטיחותית שמצריכה גם הכנה לנשפנים (breathalysers). כשהמערכת מותקנת, הנהג נדרש לנשוף אוויר מגרונו לנשפן כתנאי להנעת הרכב. התקנה הזאת מצריכה ממשק סטנדרטי למנעולים אלכוהוליים שיותקנו ברכבים.

התקן האירופי EN 50436 מפרט שיטות בדיקה ודרישות להתקנת המערכת. תקנים בסדרה זו כוללים הוראות ספציפיות לכלי רכב מנועיים כדי להקל את התקנת מנעולי אלכוהול.

 

 

מנעולי אלכוהול מיועדים בעיקר להתקנה בשוק האפטר-מרקט (לא על ידי היצרן), אלא שהיצרן חייב להכין את מערכות הרכב להתקנתם המהירה, הנכונה והבטוחה. לשם כך יש צורך בחיבור למעגלים החשמליים ולמערכות הבקרה של הרכב. ההתקנה לא אמורה להפריע לביצועי הרכב או לתחזוקה שלו, לא אמורה לפגוע בבטיחות ובביטחון של הרכב, אלא להיות פשוטה ככל האפשר למתקינים מומחים.

כיוון שכך, צריך לדרוש מיצרני הרכב להמציא באתר האינטרנט שלהם מסמך ברור עם הוראות להתקנת מנעולי האלכוהול (מסמך התקנה) כדי לאפשר לטכנאים להתקין כראוי מנעול אלכוהול בדגם רכב מסוים. אבות טיפוס של דגמי רכב חדשים מחויבים בעמידה בתקנה מיולי 2024.

8. זיהוי נמנום וערנות של הנהג (Drowsiness and attention detection): נהג עייף מסכן מאוד את כל משתמשי הדרך האחרים. התקינה האירופית מחייבת מערכות בטיחות להערכת ערנות הנהג, אשר עוקבות למשל אחר זמן הנהיגה, ומתריעות לנהג לקחת הפסקה בעת הצורך. מערכות מתוחכמות יותר עוקבות אחרי תנועות הראש והעיניים של הנהג, ויודעות לזהות נהג עייף, שתנועותיו איטיות, או שהוא מתחיל להירדם בעודו נוהג.

 

 

9. זיהוי ומניעה של הסחות דעת (Distraction recognition and prevention): מערכת התרעה בטיחותית המסוגלת לזהות את רמת תשומת הלב שנהג מעניק ולהזהירו לפי הצורך. מערכת זו עתידה לצאת בשלב מאוחר יותר, בשנת 2026.

10. שיפור ראייה ישירה מעמדת הנהג (Improved direct vision from driver’s position): תקני הראייה הישירה, אשר יוכנסו בהדרגה משנת 2025, כוללים דרישות ספציפיות לשיפור שדה הראייה של נהגים מתא הנהג. שיפור הראייה הישירה מתא הנהג אמורה להפחית את שיעורי התאונות ואת זמני התגובה של הנהג. תקן הראייה הישירה החדש נוצר בהשראת תוכנית דומה בלונדון, שבה משאיות מדורגות על סמך ראייה ישירה מתא הנהג. התקינה המקומית מאפשרת להכניס לעיר רק משאיות העומדות בתקן.

 

 

בתקנות האלו יש דרישות ספציפיות לשיפור "הראייה הישירה" (מה שנהגים יכולים לראות ישירות דרך חלונות הרכב שלהם) ולהקטנת שדה הראייה המת. התקנים חדשים נועדו לאפשר לנהגים לראות את רוכבי האופניים והולכי הרגל מהר יותר ובקלות יותר. חלק מדרישות התקנה הזאת אמור לצאת לפועל בשלב מאוחר יותר, בשנת 2029.

11. מקליט נתוני אירועים - תאונות (Event data recorder - accident: הכוונה למעין קופסה שחורה שמתעדת תאונה שאירעה, עם כל המידע שקדם לה, כלומר כל המידע הטכני מכל המערכות, בשילוב מידע של צילומים. תקנה זו אמורה להיכנס לתוקף רק בשנת 2029.

מערכת ISA

באופן כללי, אפשר לסווג את מערכת ISA להתאמת מהירות לשניים: ISA אקטיבי ו-ISA פסיבי. המערכות הפסיביות מזהירות את הנהג כאשר הרכב נוסע מעבר למהירות המותרת, ואילו המערכות האקטיביות מאטות את מהירות הרכב כדי להתאימה למהירות המותרת.

המערכות הפסיביות מאפשרות לנהג לבחור איזו פעולה לנקוט, ובדרך כלל מציגות אזהרות כאותות וכסימנים חזותיים או שמיעתיים, או רטט בדוושת ההאצה או בהגה. דוושת ההאצה נעשית קשיחה יותר ללחיצה כדי להזהיר את הנהג.

רוב מערכות ISA האקטיביות מאפשרות לנהג לעקוף את ISA בשעת הצורך. האפשרות לעקוף את המערכת נחשבת כמגבירה את הקבלה והבטיחות בקרב הנהגים, אך משאירה את תופעת המהירות המופרזת ללא פיקוח.

מספר סוגים של טכנולוגיה זמינים לקביעת מגבלות מהירות מקומיות בכביש ובמהירות הרכב.

מערכות המבוססות על מיקום GPS

הרשת מבוססת על לוויינים המשדרים אותות ללא הרף. מקלטי GPS קולטים את השידורים ומשווים את האותות ממספר לוויינים כדי לאתר את מיקומו של המקלט בטווח של מטרים ספורים. הדבר נעשה על ידי השוואת הזמן שבו האות נשלח מהלוויין למועד שבו הוא נקלט על ידי המקלט. מכיוון שמסלולי הלוויינים ידועים, המקלט יכול לחשב על סמך המרחק שלו לכמה מהלוויינים המקיפים ולקבל את המיקום.

כיום ישנם 31 לוויינים המרכיבים את רשת ה-GPS, והמסלולים שלהם מוגדרים כך שלפחות חמישה לוויינים זמינים בכל זמן למשתמשים יבשתיים.

אותות גלי רדיו

מערכת המשדרת גלי רדיו ממוקמת בצד הדרך ופועלת על ידי העברת נתונים למקלט ברכב. המשדדים משדרים כל הזמן נתונים שהמקלט המותקן ברכב קולט כשהוא חולף על פני כל משדר. נתונים אלה יכולים לכלול מגבלות מהירות מקומיות, אזורי בית ספר, מגבלות מהירות משתנות או אזהרות תנועה.

אפשר להציב משדרים על שלטי מהירות, עמודי שירות או מיתקנים אחרים בצד הדרך או בכביש עצמו. אפשר לפרוס משדרים ניידים כדי לעקוף משדרים קבועים לשימוש סביב זירות תאונות בזמן מזג אוויר גרוע או במהלך אירועים מיוחדים. אפשר לקשר משדרים למחשב ראשי כדי לבצע שינויים מהירים.

השימוש באותות רדיו נפוץ כאשר מערכות ISA משמשות לשליטה במהירויות רכב במצבי שטח כגון אתרי מפעלים, לוגיסטיקה ומרכזי אחסון, שבהם דרישות בריאות או בטיחות תעסוקתית מצריכות מהירויות נסיעה נמוכות מאוד בקרבת עובדים ובמצבים של ראות מוגבלת או מעורפלת.

מערכות זיהוי אופטי

טכנולוגיית זיהוי אופטי התמקדה בזיהוי שלטי מהירות, סימוני כביש ואובייקטים אחרים בצד הדרך. המערכת מחייבת את הרכב לעבור תמרור מהירות או מחוון דומה ורישום נתונים על התמרור על ידי סורק או מערכת מצלמות. כאשר המערכת מזהה שלט, מתקבלים נתוני המהירות המותרת ומשווים למהירות הרכב. המערכת משתמשת במגבלת המהירות הזו עד שהיא מזהה תמרור מהירות עם מגבלה אחרת.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן