מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 03
לעמוד קודם

מחקר של סקניה: מחזור החיים של סוללות

22/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

חטיבת המחקר של סקניה פרסמה לאחרונה הערכה עדכנית לגבי משך מחזור החיים (LCA) של משאיות המשמשות למשימות חלוקה. המסקנה הראשונה היא שההשפעה הסביבתית, במשך חיי הסוללה, נמוכה בהרבה מזו של רכב עם מנוע בעירה פנימית.

הערכת מחזור החיים מבוססת על תקן בינ"ל ISO 14040/44 לחישוב ההשפעות הסביבתיות של מוצרים, המכסה את כל מחזור החיים מרגע הייצור ועד גריעת המוצר, קבורתו או פירוקו לחלקים. במסגרת התקן נבדקים בקפדנות כל השלבים, מהפקה וזיקוק של חומרי גלם, דרך הפעלתם (בכלי רכב) ובסופו של דבר בגירעתם.

במחקר זה שימשה נסועה של 500,000 ק"מ עם מחזור חלוקה אמיתי. המשאית נשאה מטען ממוצע של 6.1 טונות. הנתונים מייצגים אורך חיים מלא של משאית חלוקה.

"עלינו לשאול את עצמנו אם כלי רכב בעלי סוללות באמת טובים לסביבה תוך התחשבות במחזור חיים מלא. ההשפעה שנוצרת איננה מפליטת מזהמים של הרכב, לכן התעשייה צריכה לחשוב מחדש למה אנו מתכוונים ב'השפעה כוללנית על הסביבה'. בסקניה טוענים שבעקבות מחקר זה, לקונצרן השוודי יש תשובות ברורות," אומר אנדראס פולר, ראש אגף הקיימות בסקניה.

ייצור סוללת המשאית כרוך בהשפעה סביבתית גבוהה, בעיקר בגלל ייצור תאי סוללות עתירי אנרגיה. למרות נטל הייצור המוגבר, ההשפעה הכוללת של מחזור החיים על שינויי האקלים טובה בכלי רכב המופעלים באמצעות סוללות, הודות להשפעת הפחמן הנמוכה בהרבה משלב השימוש במשאית.

 

 

במשאיות הפועלות באיחוד האירופי, מפחיתים את פליטת הפחמן במחזור החיים ב-38% (תמהיל האיחוד האירופי בשנת 2016) ל-62% משיעורו (תערובת האיחוד האירופי המשוער 2030). אשר לחשמל ירוק, נגיע להפחתה של פליטת פחמן לאורך מחזור החיים של 86%(!). לסוללה של הרכב החשמלי יש פוטנציאל להשפעה פחותה על האקלים לעומת מנוע דיזל כבר בתוך שנתיים. בדיקה זו מכסה את כל תצרוכות החשמל שנבדקו בדו"ח.

תאי הסוללה מייצגים קצת יותר מ-40% מפליטת הפחמן שמקורם בייצור רכבים חשמליים. עם זאת קיים פוטנציאל גדול לשיפור רמות הפליטה מייצור רכבים חשמליים בסוללה שכן תעשיית הסוללות מתפתחת כל הזמן והשימוש בחשמל ירוק גדל ברציפות.

בשורה התחתונה, בסקניה מצפים שעלות ההפעלה הכוללת של מרבית הלקוחות תהיה חיובית כבר בעשור הזה. עוד מעריכים, שכמחצית מהמשאיות שיימכרו עשויות להיות עם מערכת העברת כוח חשמלית עד שנת 2030.

שותפויות עם חברות אחרות הן המפתח לספק את הפחתת פליטת הפחמן הדרושה להשגת היעדים השאפתניים. כזו היא לדוגמה השותפות עם חברת נורת'וולט, שנועדה לייצור הסוללה הירוקה בעולם. פלדה היא חלק גדול נוסף מטביעת הרגל הפחמנית של משאיות, בגלל התלות בדלק המופק מנפט בתהליך הייצור. השותפות עם חברת H2 Green Steel נועדה לתת מענה לדרישות הייצור ולהציב את סקניה על מסלול ייצור של משאית עם אפס פליטה. לוח הזמנים הנוכחי מציב את היעד לשנת 2030.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
22/11/2021
חשמל ירוק
הצוות שלנו בהליך בניית פיילוט (רשום) לייצור חשמל וקיטור מהשמש, בנצילות והספקים גבוהים לתעשייה. נשמח לשת"פ. GREEN WAVE ENERGIES LTD 0505989830
כותרת
תוכן