מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 06
לעמוד קודם

התאמת משאית חשמלית לתובלה

​בדיקת כדאיות כלכלית של משאית חשמלית והתאמתה לחברת התובלה נעשית באמצעות השוואת עלות הבעלות הכוללת בין משאית קונבנציונלית למשאית חשמלית לאורך כל שנות הבעלות על הרכב. אספקטים רבים מצריכים בדיקה מעמיקה, אבל מכיוון שאין מספיק משאיות חשמליות בכבישים והניסיון דל, הנושא מורכב.

דוד יששכר |  
19/05/2022
זמן קריאה: 8 דק'

טכנולוגיית הסוללות קרובה מאוד לסף שהופך את המשאית החשמלית לבת-תחרות כלכלית למשאית הדיזל המקבילה. לממצאים האלו הגיעו חוקרים במכון הסביבה של שטוקהולם (SEI). מה שחסר כעת הוא רק טעינה מהירה. ב-SEI העריכו עלויות (רכישה, תיקונים וכו'), שימוש באנרגיה ומשקל של המשאיות החשמליות, והשוו את כושר העומס וההוצאות לאלה של משאיות דיזל קונבנציונליות מקבילות.

התוצאות החיוביות של משאיות חשמליות מבוססות על תרחיש שבו טעינה מהירה מאפשרת למשאיות לנסוע בממוצע 4.5 שעות לפני הטעינה הבאה, בהתאם לתקנות האיחוד האירופי. לאחר פרק זמן זה הנהג נדרש להפסקת מנוחה, שעתידה להיות מנוצלת לטעינת הסוללות. בשורה התחתונה, מממצאי המחקר עולה שבזכות ההתקדמות הטכנולוגית משאיות כבדות המונעות על ידי סוללות יכולות להתמודד מבחינת עלויות עם משאיות מקבילות המונעות בדיזל.

על פי מכון המחקר העצמאי השוודי, אבות-טיפוס קודמים של משאיות חשמליות נדחו באופן כללי, והטכנולוגיה הוגדרה כלא-מעשית בהשוואה לדגמי דיזל מכיוון שאבות-טיפוס מדורות קודמים הסתמכו על סוללות כבדות משקל ויקרות, שהגבילו את שטח המטען. אבל עלייה ביעילות פירושה שבקרוב סוללות קטנות יותר יוכלו להניע כלי רכב כבדים. עם זאת סוללות קלות יותר אלה יצריכו תשתית טעינה חזקה כדי להבטיח שנהגי משאיות יוכלו לכסות מרחקים ארוכים - דבר שחסר באירופה כיום.

 

מחשבים עלויות

בדיקת הכדאיות הכלכלית נעשית באמצעות השוואת עלות הבעלות הכוללת (TCO) בין משאית קונבנציונלית (CFV) למשאית חשמלית (EFV). בחישוב הובאו בחשבון עלויות של רכש, תחזוקה, סובסידיות למיניהן, אגרות תובלה וכו'.

החישוב אינו פשוט. סוגיות רבות אינן ידועות בקשר למשאית החשמלית. יש עלויות ידועות וברורות כגון מחיר הרכב ועלות החשמל, אך ישנן עלויות שאינן ניתנות לכימות כגון תדמית ארגונית ושביעות רצון מהנהג, וגם הן צריכות להיכלל בחישוב.

כל חישוב של ה-TCO צריך להתחיל במחיר המשאית עצמה. כשמדובר במשאית חשמלית, יצרנים מצטטים מספרים בטווח שבין 130,000 ל-170,000 אירו. אלא שמענקים, תמריצים והקלות מס עשויים לעודד אימוץ רכבים חדשים וחסכוניים באנרגיה. כל תמריץ צריך להתחשב במשוואת העלות.

מלבד מחיר הרכישה הראשוני יש להתחשב בעלות האחזקה של הרכבים. לרכבים חשמליים יש פחות חלקים נעים מאשר רכבים המונעים בדיזל, ולכן ייתכן שפעולות התחזוקה יפחתו. בלמים וצמיגים ברכבים חשמליים בעלי סוללות צפויים לפחות טיפולי תחזוקה מונעת, שכן שימוש במערכות בלימה מתחדשות אמור להביא לבלאי מופחת. מנגד, יש להביא בחשבון עלות של החלפת סוללה כאשר זו תתיישן.

אורך חיי הסוללה תלוי בגורמים כגון טמפרטורת הסביבה, עומק פריקה, מחזורי טעינה ורמות טעינה. הקונצנזוס כיום הוא להחליף סוללות ברגע שיגיעו ל-80% מהקיבולת החדשה שלהן. מנגד, סביר להניח שעלות הסוללות תרד ככל שיהיו יותר רכבים חשמליים. יש גם להביא בחשבון שמחזור העבודה של המשאית עשוי להשתנות, לחשב נסועה ממוצעת, נסועה יומית מרבית ונסועה שנתית.

סוגיה אחרת נוגעת למכירת המשאית. מנהלי הצי צריכים לקבוע כמה זמן הם מתכוונים להחזיק את הרכב, ולאחר מכן להעריך את ערכו כרכב משומש. הדבר קשה מאוד לביצוע, מכיוון שאין מספיק משאיות חשמליות בכבישים כדי לבסס מידע על עלות שיורית. הוצאות בעבור ביטוח, היתרים ורישיונות צריכות להיכלל בכל חישוב עלות, למרות שהן צפויות לעלות בקנה אחד עם מה שהצי משלם בעבור רכביו המונעים בדיזל.

עלויות תדלוק הן שיקול מהותי נוסף הנוגע לכל רכב מסחרי. ברוב ציי הרכב המפעילים משאיות המונעות בדיזל, סולר הוא 22% מעלות ההפעלה. מחיריו עשויים להשתנות מדי שבוע. אשר לחשמל, עלותו עשויה להשתנות לפי השעה ביום ושעות של ביקוש. לניהול הטעינה של רכבים חשמליים עשויה להיות השפעה בעלת משמעות על עלויות הטעינה של הצי.

גורם נוסף בחישוב TCO הוא עלות ההתקנה של תשתית הטעינה. עלות זו עשויה להשתנות במידה רבה כתלות במגוון גורמים, בכלל זה מספר המשאיות החשמליות, זמן פנוי לטעינתן, תשתית קיימת וקיבולת קיימת של הרשת המקומית. לעמדות הטעינה עלולה להיות עלות גבוהה. מספר המשאיות שיוטען יקבע אם הצי צריך מטען סטנדרטי (רמה 2) והשקעה מינימלית מראש, או יצטרך להשקיע במטעני DC Fast Charging (DCFC) ולשדרג את השנאים ואת קווי חלוקת החשמל. המשמעות היא שעלויות התשתיות ישתנו לפי מספר המשאיות בצי והתשתית החשמלית הקיימת.

ישנן עלויות שאינן מוגדרות במונחים כלכליים גרידא, אך משפיעות על עלות הפעולה הכוללת. אלו נקראות "עלויות רכות". כל צי צריך לקבוע אילו עלויות רכות הוא רוצה לכלול בחישוב שלו, כגון שינויים בעלויות של החזקת הנהגים והחזקת הטכנאים, שינויים בעלויות של תאימות הפליטות, שינויים בתדמית המותג ושינויים בגורמי תקורה אחרים.

בשורה התחתונה, קביעת עלות הבעלות הכוללת למשאיות חשמליות עשויה להיות סבוכה, ומספר פרמטרים עדיין משתנים באופן חד. כיוון שכך, יש להביא בחשבון את כל הגורמים האלו בעת החישוב, ככד שה-TCO יהיה מדויק ככל האפשר.

מפחיתים אגרות

דבר נוסף הנוגע לעלות הבעלות, נזכיר כי בתחילת 2021 התקבלה החלטה של שרי האיחוד האירופי, ולפיה תופחת אגרת התובלה של משאיות נקיות בשיעור של 50 אחוז עד אפריל 2023. מעבר לכך, מועצת שרי השוק מאפשרת למדינות מסוימות להעניק הנחות של עד 100 אחוז באגרות עד שנת 2025. עלות החיוב השנתית עשויה להגיע ל-25,000 אירו למשאית, כך מסרה קבוצת המחקר הנתמכת באיחוד האירופי - תחבורה וסביבה - (T&E - Transport and Environment).

ההחלטה של ​​האיחוד האירופי להפחית את האגרה היא תולדה של גדילת ההשקעה הפרטית היזומה במשאיות חשמליות. יצרנים מובילים בענף, בהם וולוו, רנו ומרצדס, מציעים כבר היום מגוון רחב יותר של רכבים כבדים לחברות הובלה ומגוון משאיות חשמליות על סוללות להפצה באירופה. בוולוו נערכים לאספקת משאיות חדשות במשקל מורכב (תומך -נתמך) של 44 טונות. למשאיות האלו צפוי טווח נסיעה של 300 ק"מ, בהתאם לתצורת הסוללה. ייצור בקנה מידה רחב יחל בשנת 2022.

 

בחר לך משאית חשמלית עירונית

חושבים לעבור למשאית חשמלית להובלות עירוניות? להלן מספר נקודות למחשבה.

המשאיות החשמליות נעשו מציאות. עידן הדיזל עתיד לעבור מהעולם, מכיוון שמשאיות חשמליות נקיות יותר וכלכליות יותר לשימוש כשבוחנים את עלות הבעלות הכוללת במשך חמש שנות בעלות ראשונות.

המחירים יורדים, טווח הנסיעה עולה, יש פחות הוצאות תחזוקה, ואפשר לנסוע באזורים עירוניים שבהם מותרת הנסיעה לבעלי פליטה מזהמת אפסית בלבד.

בחטיבת המשאיות של וולוו החליטו לסייע לבעלי חברות תובלה שמתלבטים לגבי כדאיות הרכישה ולגבי בעיות תפעול של משאיות חשמליות, והציגו שאלות ותשובות בנושא. להלן נקודות שיש להתייחס אליהן כאשר פעילות המשאית נעשית באזורים עירוניים ומצריכה הדרכה כלשהי הנוגעת לפתרונות תחבורה חשמליים.

משימות התובלה: הודות לרמות נמוכות של רעש ופליטה, משאיות חשמליות אידיאליות להפעלה באזורי מגורים ובסביבות עירוניות כגון איסוף של פסולת וחומרים מתכלים ועבודות בנייה קלות.

גודל המטען: ככל שהעומס גדול יותר, כך נדרשות יותר סוללות לכיסוי מרחק נסיעה נתון. עם זאת, סוללות מוסיפות למשקל הכולל של הרכב, והמשקל משפיע על הטווח. יש לשקול זאת למשל ביישומים כבדים כמו בענף הבנייה וניהול פסולת.

על פי הנחיה של האיחוד האירופי, אפשר לאפשר טונה אחת נוספת למשקל הכולל ברכבים שמופעלים בדלק חלופי כדי לפצות על המשקל הנוסף.

נסועה: משאיות חשמליות יכולות כרגע לנסוע בין 70 ל-300 ק"מ לאחר טעינת לילה, בהתאם ליישום. אם נדרש להקצות נסיעות למרחקים ארוכים יותר, יש לתזמן טעינה נוספת במיקומים ספציפיים בדרך. הדבר צריך להתבצע בסנכרון עם זמני הנהג.

אפשרויות טעינה: נראה שתחילה רוב המשאיות יידרשו לטעינה בבסיס הלקוח (בבית או במסוף טעינה כלשהו) בשעות הלילה. מטעני DC מהירים נעשים אופציה מעניינת כשיש שתי משמרות עבודה, בין החלפת משמרות.

ככל שרכבים חשמליים יהיו נפוצים יותר, יעלו הצורך וההזדמנות להטעין אותם במקומות רבים ומגוונים כגון תחנות דלק, מפרצי העמסה, סדנאות שירות, נקודות עצירה ייעודיות למשאיות ומקומות אחרים שמשאיות חונות בהם.

מוולוו נמסר שציוד הטעינה מגיע עם המשאית בעת מסירתה לבעליה, ולאחר שנעשתה הערכה מוקדמת של מסלול הנסיעה מול הלקוח. בבדיקה נבדק היכן יהיה צורך בטעינה כדי לעמוד בדרישות ההובלה.

תכנון מסלולים והכשרת נהגים: כדי להפיק את המיטב ממשאית חשמלית יש לנהוג בה באופן שישמר אנרגיה ולמקסם את טווח הנסיעה. כדי לסייע לנהגים להשתמש בטכנולוגיית העברת הכוח החשמלית ביעילות מרבית, מומלץ לשלוח נהגים ומתכנני ההובלה לקורס הכשרה ולספק להם כלים לתכנון מסלולי תובלה חסכוניים. הקורס והכלים הממוחשבים עשויים להתברר כהשקעה משתלמת מאוד.

תובלה בת קיימא: משאיות חשמליות עשויות לשפר את תדמית המותג של חברת התובלה ולתרום לעסק בכללותו. הן עשויות יכולות לעזור לחברות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית, לשפר תדמית ולזכות בחוזים עם לקוחות או סוכנויות ממשלתיות שיש להן מטרות ירוקות מוגדרות.

העדפת הנהגים: רכב שקט ומתוחכם טוב גם לנהגים, שיעדיפו משאית שקטה, נקייה וחכמה. יש להביא זאת בחשבון בתקופה של מחסור בנהגים.

משלוחים עירוניים בלילה: בערים גדולות רבות יש עלייה במסירות הלילה באמצעות משאיות חשמליות ושקטות. הן מאפשרות גמישות אטרקטיבית של תובלה בכבישים שאינם עמוסים לעומת משלוחים בשעות הבוקר העמוסות. פיזור המשאבים נעשה כלכלי יותר.

רווחיות: הזדמנויות עסקיות חדשות נעשות זמינות לחברות שרוצות להוביל סחורות למיקומים שבהם נאסרה הכניסה למשאיות המופעלות באמצעות דלק. יותר ויותר ערים מתכננות להציג אזורי פליטה אפסית (ZEV - Zero Emission Vehicle) שבהם מותרת התנועה רק לכלי רכב חשמליים. כמו כן במדינות רבות נבחנת הטלת מיסים כתמיכה במעבר לתובלה נטולת פליטת CO2. כמו כן חברות שפעילות עם משאיות חשמליות מעורבות בשותפויות ירוקות שעשויות להשפיע על העסק.

ולשאלה הגדולה: האם חברת התובלה מוכנה לעשות את הצעד ולעבור לפתרונות הובלה נקיים?

סקניה: נקודת המפנה הכלכלית מתקרבת

המתחרה של וולוו מבית, חברת סקניה, מסרה שלהערכתה משאיות חשמליות כבדות יתאימו לנסיעות ארוכות בתוך שנים ספורות. בחברה צופים שעד שנת 2024 תהיה למשאיות המיועדות לתובלה ארוכת-טווח עלות בעלות כוללת (חמש שנים ראשונות) נמוכה יותר מזו של משאיות מקבילות בעלות מנועי דיזל בשווקים שבהם עלויות החשמל אינן יקרות. בסקניה מעריכים שתשתית הטעינה זקוקה לתגבורת מהירה יותר ברמת האיחוד האירופי. נציין שבכיר באיחוד האירופי קבע יעד לבנות מיליון נקודות טעינה ציבוריות עד שנת 2025 ברחבי האיחוד האירופי, ובסך הכול כשלושה מיליון עד שנת 2030.

 

הפחתת פליטה מזהמת

בנציבות האירופית חישבו ומצאו כי מבחינה סביבתית, כלי רכב כבדים אחראים לרבע בערך מפליטת הפחמן מתעבורה בכבישים או ל-6% בערך מסך הפליטות שנוצרות באיחוד האירופי. מעבר למשאיות חשמליות שאינן מייצרות פליטות (אם מופעלות על ידי אנרגיה מתחדשת) יעזור לצמצם את הנתונים ויאפשר לאירופה לעמוד ביעד נייטרליות הפחמן שלה, כפי שהוגדר, עד שנת 2050.

הנציבות האירופית לניידות בת קיימא וחכמה חשפה בדצמבר 2020 יעד: להעלות 80,000 משאיות עם פליטת מזהמים אפסית על הכביש עד שנת 2030. התעשייה הזהירה, כי נתון זה אינו מספיק כדי לעמוד ביעדי CO2 של האיחוד האירופי. באיגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA) טוענים, כי נדרשות לפחות 200,000 משאיות נקיות על הכביש עד שנת 2030 כדי לעמוד ביעדי הפליטות.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן