מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 13
לעמוד קודם

נתמכים משודרגים

יצרנית הגרורים המובילה באירופה, שמיץ' קרגובול, מפתיעה עם חידושים טכניים בנתמכים וגרורים. חלק מהחידושים הוצגו לראשונה בתערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר

דוד יששכר |  
12/12/2022
זמן קריאה: 8 דק'

ענף הגרורים חייב להתאים עצמו למציאות. מחירי הדלק שוברים שיאים, הציבור והרגולטורים מודאגים מפליטת גזי החממה, ובתווך נמצאות חברות התובלה שדורשות מיצרני הגרורים לשפר כל הזמן את מוצריהם. גרור או נתמך אומנם אינם יוצרים זיהום אוויר, אך בשילוב עם משאית, יש להם לעיתים תפקיד חשוב בתצרוכת הדלק. הדרישות רבות: החל בקישוריות של הגרור, דרך אבטחת מטענים, מניעת גניבות ותאורה וכלה במערכות קירור חכמות למרכב.

בכתבה זו מוצגים חידושים אחרונים של יצרנית הגרורים הגדולה באירופה, שמיץ קרגובול, שחתמה את שנת 2021 עם ייצור שנתי של יותר מ-42,500 גרורים וכ-5,700 עובדים, והשיגה מכירות של 1.74 מיליארד אירו.

החברה הוותיקה מתכווננת לתובלה בת-קיימא, כלומר שיפור הגרורים והנתמכים כך שיאפשרו הפחתה של פליטת פחמן לאוויר. הדבר משתלב בסדר היום החברתי באירופה, שבה התושבים מרגישים היטב את התוצאות של התחממות כדור הארץ. המודעות הגוברת לשינויי האקלים מניעה חברות תובלה לחפש חידושים שיתרמו להפחתת הפליטות, והלחץ על היצרנים גדל.

מאז השיקה שמיץ קרגובול את הנתמך EcoGeneration בתחילת 2021, העניין בכלי רכב אלה גדל בעקביות לצד ביקוש לנתמכים אווירודינמיים עם וילונות, והנתמכים מסדרה זו נעשו סיפור הצלחה. אחרי הכול, בשל עלויות הדלק הגבוהות, חברות הובלה ולוגיסטיקה מחפשות יותר ויותר כלי רכב ופתרונות טכניים שתורמים להורדת עלויות התדלוק.

עם הווילונות החדשניים מסוג EcoGeneration האווירודינמי, שמיץ קרגובול מציעה קונספט לנתמך חדשני ובר קיימא. גובה המרכב משתנה בהתאם למטען. כך אפשר לצמצם מאוד את ההתנגדות לזרימת האוויר ואיתה את תצרוכת הדלק. בחברה טוענים שאם רק 50% מהנסיעות יבוצעו במצב אווירודינמי ו-50% במצב נפח (כלומר לא יורידו), העומס על הסביבה יופחת ב-2.3 טונות CO2 בשנה.

על פי חישובים שמרניים, נתמך הווילונות EcoFLEX (קיצור של ECONOMY + FLEX) עשוי לחסוך כ-1,000 אירו לשנה בכל חיי השירות של הגרור (כמיליון ק"מ). זהו יתרון ללקוחות, במיוחד בימים של חישוב מדוקדק של עלות הבעלות הכוללת (TCO). בוריס בליך, מנהל מכירות ראשי בשמיץ קרגובול, מגבה את המספרים שמציגה החברה באמצעות מחשבון של פליטות ותצרוכת דלק, שאפשר להשתמש בו באתר החברה: www.cargobull.com

 

 

שמיץ קרגובול מציעה שלוש גרסאות שונות של EcoGeneration: דגם EcoFIX, דגם EcoFLEX ודגם EcoVARIOS.

גוף המרכב של EcoFIX הוא לטענת אנשי החברה פתרון אידיאלי להובלת סחורות אופקיות, שטוחות וכבדות, כגון גלילי פלדה ונייר. עם משקל אחורי מופחת קבוע, לרכב גובה קדמי כולל של ארבעה מטרים. עם תכנון ברזנט נכון, הרכב חוסך דלק גם בשל עיצוב אווירודינמי.

לדגם EcoFLEX קצה זנב מתכוונן בגמישות. בהרחבה המרבית, יש לו גובה כולל של ארבעה מטרים מלפנים ומאחור. גם גובה הווילון מתכוונן, כך שיתאים לגוף עם אפשרות להגבהה גמישה של החלק האחורי כאשר נפח ההעמסה המלא הוא מצב רוח. גוף זה אידיאלי להובלת מטען כללי ומשקאות.

דגם EcoVARIOS מתאים להובלה נפחית גדולה ולתעשיית הרכב בעת הובלה של שלושה כלובי משטחים מוערמים למשל. אפשר לכוונן באופן גמיש את החלק הקדמי ואת האחורי של הגוף. לגרסה זו גובה פנימי של שלושה מטרים וגובה כולל של ארבעה מטרים.

אפשר לכוונן את הגובה של גרסאות EcoFLEX ו-EcoVARIOS בקלות ובמהירות. בגוף נתמך ה-VARIOS הגג מוגבה ידנית באמצעות משאבה הידרו-פניאומטית תוך כוונון הגובה באמצעות העמודים.

לא צריך עזרים נוספים לשינוי הגובה. אדם אחד יכול לבצע את ההתאמות בעצמו, וכל התהליך אורך כ-20 דקות, כולל התאמת הברזנט לגובה החדש. יתרה מזו, הזמן הנוסף זניח לחלוטין בעת ביצוע ההתאמות בתהליך הטעינה.

כמו הגרסאות הסטנדרטיות, מרכב ה-Eco עומד בכל אישורי התקינה הקיימים, שכן יש לו אותה טכנולוגיה כמו נתמך רגיל. הבסיס הוא שלדת MODULOS המוכרת, המאפשרת עיצובי מרכב גמישים הודות לקונספט מודולרי. לדגמי Eco אותם מאפייני מוצר קלסיים כמו של השלדה הוותיקה, עם עמידות ואחריות ל-10 שנים נגד חלודה.

בעת טעינה ופריקה, לא נדרשות פעולות או תכונות מיוחדות בהשוואה לפעולות הובלה שוטפות. כל גרסאות ה-Eco מתאימות לטעינה מאחור ולטעינה מהצד. אבטחת מטענים, העמסה ופריקה, יכולות להתבצע כרגיל, ללא כל עבודה נוספת.

 

גולת הכותרת: נתמך S.CS EcoFLEX

נתמך הווילונות S.CS EcoFLEX נמנה עם נתמכים מסדרת EcoGeneration. זהו נתמך חכם, כלומר מצויד במערכת טלמטיקה שפותחה לגרורים ולנתמכים ומכונה TrailerConnect. אגב, כל רכבי EcoGeneration מצוידים במערכת הטלמטיקה הזו.

הנתמך האווירודינמי כולל הגבהה מאחור, שמפחיתה את מקדם הגרר (ההתנגדות לנסיעה) ובכך מפחיתה את תצרוכת הדלק ופליטת הפחמן. לקוחות שהשתמשו בנתמך מדווחים שהצליחו להשיג חיסכון של הרבה יותר מחמישה אחוזים, ולפעמים אפילו יותר מעשרה אחוזים.

פונקציית ההרמה של החלק האחורי מאפשרת להרים את הגרור בקלות בעת הצורך בכל שטח המטען. לקונספט זה יש פוטנציאל חיסכון גבוה במיוחד להובלות כבדות, בלי לשנות באופן מהותי את פונקציות הנתמך, ביצועי ההובלה והטיפול השגרתי המוכר. במילים אחרות, היעילות של הנתמך בעל המבנה האווירודינמי במתן קיימות מצוינת באמצעות חיסכון מרבי בדלק, אינה על חשבון המחיר של אביזרי עזר יקרים שניזוקים בקלות.

 

חדש: וילון כוח

בהתאם למשימת ההובלה הספציפית, אפשר להצטייד בגוף Eco בברזנט סטנדרטי או בברזנט מסוג וילון כוח (POWER CURTAIN). נתמכים מסדרת EcoGeneration הם פתרון אידיאלי לחיסכון בדלק. הם מצוידים בווילונות כוח, שאינם מצריכים מסילות לעיגונם.

המנגנון מאפשר הפחתה נוספת במשקל העצמי של הנתמך ותורם לחיסכון גבוה יותר בדלק. המערכת מרשימה מבחינת הטיפול הפשוט והבטוח שלה, וחוסכת זמן במשימות ההובלה היומיומיות. החוזק המבני של וילונות הכוח מאושר על פי תקן DIN EN 12642 קוד XL.

לחלופין אפשר לצייד את הגוף בכיסוי ייעודי המתאים למרכב משקאות, בהתאם לתקינה המקובלת ולהנחיות של מפרט DL 9.5. לולאות ברזנט משולבות הן אמצעי פשוט לאבטחת המטען מאחור.

 

מערכת הטלמטיקה מזהה שינויים בגובה

הודות למערכת הטלמטיקה המובנית TrailerConnect, משתמשים נהנים משקיפות רבה יותר לגבי נתוני צי הגרורים שלהם. הדבר משפר את ניצול קיבולת הרכב ומפחית את מספר הנסיעות הריקות. יתרון נוסף הוא שמערכת הטלמטיקה מסוגלת לנטר את גובה הנתמך. חיישנים יכולים לזהות אם הגג מורם או מוגדר למצב אווירודינמי. הדבר חושף דרכים ספציפיות לייעול השימוש ברכב.

בשמיץ קרגובול חושפים חידוש נוסף, EcoPack. מדובר בתיבת אחסון אווירודינמית לחיסכון גדול יותר בדלק. הנתמכים החדשים של יצרנית הגרורים מצוידים בה - תכונה הזמינה כעת בלעדית על ידי החברה. עיצוב אווירודינמי מיוחד משפר את זרימת האוויר, ולא רק חוסך יותר דלק, אלא גם מאפשר יותר מקום אחסון, במיוחד לגלגלים רזרביים.

במבחנים מעשיים הושג חיסכון של עד שלושה אחוזים. מלבד היתרונות האווירודינמיים, EcoPack מרשים עם משקל נמוך וטיפול מהיר וקל בתיבת האחסון.

 

תאורת פנים משופרת

תכונה חדשה אחרת היא התאורה הפנימית של הרכב. לנורות לד בהירות מוגברת, ולכן הן משפרות את הבטיחות במהלך טעינה ופריקה.

תובלה בקירור ידידותית לסביבה

תובלה בקירור מבוקר הייתה ונותרה אחת הסוגיות שעימן התובלה החשמלית מתקשה להתמודד. לא רק שהסוללה צריכה להספיק להנעת המשאית, היא גם צריכה לספק אנרגיה רבה לקירור המרכב.

לדרישות האלו אין כרגע פתרון טכנולוגי, אלא להמשיך להשתמש במנוע דיזל. בשמיץ בחרו מנוע דיזל יעיל עם מסילה משותפת, אלא שהמנוע מהדור החדש, מתוצרת פרקינס, שופר, ומשיג חיסכון מרשים של 15% בתצרוכת הדלק. למנוע גם רמת רעש נמוכה יותר. ביצועי הקירור לא השתנו. המשקל הופחת בכמעט 50 ק"ג. אופטימיזציית הפליטה עם מנוע פרקינס יכולה לשמש בכל מגזר, והוא מתאים גם לתחבורה במדינות שבהן איכות הדלק נמוכה.

גם לנהגים יש סיבה להיות מרוצים. הדור החדש של יחידות הקירור שקט וחלק יותר. הדבר הושג על ידי התוספת החדשה של ניתוק יחידת ההנעה. התצוגה קלה יותר לקריאה הודות לשימוש בגופנים גדולים יותר, אייקונים ברורים ומבני תפריט אינטואיטיביים יותר בתוכנה המעודכנת.

לכל יחידות הקירור גנרטור חדש עם ניהול תרמי משופר, גרסה חדשה של מאוורר המאייד, תוכנה חדשה ידידותית למשתמש וערכת שקט סטנדרטית לבידוד רעשים אופטימלי.

פנל סולרי אופציונלי ביחידת הקירור להובלה מגן על סוללת המתנע מפני פריקה עמוקה. סוללת המתנע נטענת באופן רציף על ידי הפנל הסולרי, ועקב כך נשארת פעילה פרק זמן ארוך יותר. המודול הסולרי מותקן ישירות על יחידת הקירור, ואפשר להתאים אותו ליחידות קירור קיימות.

 

ביצועים מלאים ואפס זיהום עירוני

יחידת ה-S.Cue (Smi-Trailer Cooling Unit) החשמלית, המונעת על ידי סוללות, אינה מייצרת פליטות ותוכננה במיוחד לשימוש בתובלה עירונית. ל-S.CUe מהפך מתח מובנה (built-in inverter) שנועד לשלוט בטמפרטורת הסחורות עם תפוקת קירור של עד 15,900 ואט ותפוקת חימום של 9,100 ואט, כל זאת בלי לייצר פליטות.

הסוללות מותקנות על גלגלי נחיתה יעודיים, כלומר אפשר להתקין את משטחי הפאלט כרגיל, ולהתקין דופן הרמה אחורית. בניגוד ליחידות המונעות בדיזל, יחידת S.CUe כבדה רק מעט, והמטען שלה אינו מוגבל בגללל הסוללות. העיצוב המודולרי מאפשר להגדיל את קיבולת הסוללה בעתיד (עד כ-65 קוט"ש).

בהתאם ליישום ולדרישות, היחידה יכולה לפעול על חשמל עד עשר שעות. עם המערכת הנוכחית (כ-32 קוט"ש), היחידה יכולה לפעול באופן אוטונומי כ-5 שעות. המשמעות היא שבסביבה עירונית צפופה אפשר להפחית את הפליטה המזהמת במידה ניכרת, וגם השימוש במנוע הדיזל ידידותי יותר לסביבה.

 

הגנה על מטען בקירור

אם בתובלה בקירור עסקינן, שמיץ חשפה גם את הדגם S.KO COOL, נתמך להובלת מוצרים מוקפאים. בנתמך מותקנת כסטנדרט מערכת רישום טמפרטורה דיגיטלית ומערכת הטלמטיקה TrailerConnect.

המערכת הסטנדרטית מותקנת במפעל ומגובה בתכונות אבטחה חדשות העומדות בתקני The Transported Asset Protection Association (TAPA). זהו ארגון המורכב מיצרנים, ספקי שירות לוגיסטיים, משלחי מטענים ורשויות אכיפת החוק, המיישם שיטות ונהלים מוכחים לשיפור האבטחה של נכסים יקרים ברחבי העולם. מטרתו לצמצם הפסדים בשרשרת האספקה.

נתמך הקירור עומד כאמור בתקני TAPA, מצויד במערכת אזעקה אקוסטית מחוברת ששולבה ב-TrailerConnect ומפעילה אזעקה אם צד שלישי לא מורשה ניגש אל הנתמך. לצד מערכת אזעקה אקוסטית זו, מערכת נעילת דלת אלקטרונית TL4 מבטיחה שהמוצרים מוגנים מפני גישה בלתי מורשית. פונקציה חכמה, בטוחה וחדשנית זו מאפשרת למשתמשים לשלוט במערכת נעילת הדלת ולהגביר את בטיחות התהליך וההובלה. משתמשים יכולים להגדיר מיקומי טעינה ופריקה שבהם מערכת נעילת הדלת פותחת אוטומטית את הנעילה עם ההגעה וננעלת בעת יציאה.

אזורי ההגנה (Geofence) צריכים להיות מוגדרים פעם אחת בלבד, בפשטות ובנוחות בפורטל הייעודי. לאחר סגירת דלתות הנתמך, אפשר להפעיל נעילה אוטומטית כללית בלחיצת כפתור בפורטל המיוחד, או באפליקציית beSmart. המערכת מציעה רמה גבוהה של בטיחות הודות לאוטומציה של תהליכי הנעילה והפתיחה.

 

 

לאחר ההגדרות בפורטל, הסיכונים ממוזערים והעבודה הידנית, כחלק מתהליך ההובלה, מצטמצמת. הדבר מביא לרמת שליטה גבוהה יותר לשולחים ומוריד את הדרישות מהנהגים. כל תהליכי הנעילה והפתיחה מתועדים במלואם ויכולים לספק הוכחה שהנתמך היה נעול ברציפות במשך ההובלה.

שודרגה גם מערכת חלוקת האוויר בנתמך. השיפורים נועדו בעיקר למנוע "קני חום" ולפשט את הטיפול כדי לשפר את היעילות בהובלה יומית. כך גם לגבי הנתמכים הארוכים, 17.8 מטר.

במערכת חלוקת האוויר החדשה, מנדפים מחומר גמיש ועמיד להתנגשות מאבטחים את החיבור בין יחידת הקירור לתעלת האוויר. העיצוב הגמיש מספק גם הגנה מפני נזקי התנגשות. זרימת האוויר משופרת על ידי הנחיה ממוקדת של זרימות ראשוניות ומשניות בתעלות האוויר. זרימת אוויר אחידה בכל המבנה מבטיחה שהסחורה שומרת על טמפרטורה אמינה. מחסומי אוויר חוזרים מעל קיר הסחרור ובצידיו מונעים ערבוב אוויר חם וקר. הדבר עוזר לזרימת אוויר מיטבית.


תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן