מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 21
לעמוד קודם

היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות

08/11/2023
זמן קריאה: 3.5 דק'

מועצת המובילים והמסיעים והתאחדות בעלי מפעלי הובלה משתתפים בצער משפחות הנרצחים, מאחלים רפואה שלמה לפצועים, מתפללים לשלום החטופים ומחזקים את צה"ל וכוחות הביטחון.

בעקבות פרסום טיוטת הוראת שעה שפרסם משרד העבודה בדבר מתן היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות, פנתה מועצת המובילים לשר העבודה ח"כ יואב בן צור וביקשה לבטל את ההחרגה של תחולת ההיתר על ענפי ההובלה וההיסעים הקיימת בסעיף 4 א' בטיוטה.

השר בן צור חתם ב-9 באוקטובר 2023 על היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות כהוראת שעה, אשר יאפשר למשק להתמודד עם השינויים שנגרמים מההכרזה על מצב מיוחד בעורף ומהיעדרויות העובדים. ענף ההובלה וההיסעים לא נכלל בהיתר זה, ועל כן פנתה מועצת המובילים לשר העבודה וביקשה לבטל את החרגת הענף.

בשעות מלחמה קיימת צריכה מוגברת ובשעות בלתי שגרתיות של הובלה והיסעים, ובו בזמן נהגי ההובלה וההיסעים מגויסים גם הם למילואים ארוכים. כך מצבת כוח האדם בענפי ההובלה וההיסעים יורדת לעיתים עד כדי השבתה. לעיתים מגויסים גם כלי הרכב בענף.

בעקבות זאת ראינו לנכון לפנות לשר לקבלת היתר נהיגה בשעות נוספות, שכן הענף שלנו חיוני לניהול המערך המלחמתי, הצבאי והאזרחי.

השר קיבל את פנייתנו ופניות של גורמים נוספים בנושא, וחתם על "היתר כללי בדבר שעות נוספות והפסקות בתחבורה (הוראת שעה), התשפ"ד-2023".

בהתאם להיתר זה, מ-14 באוקטובר 2023 אפשר להעסיק עובד הנוהג ברכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 6,000 ק"ג, עד 15 שעות עבודה ביום כולל שעות נוספות, בתנאי שהעובד נתן את הסכמתו לכך. בכל מקרה, לפי ההיתר לא יועסק עובד יותר מ-90 שעות עבודה בשבוע כולל השעות הנוספות.

ב-22 באוקטובר 2023 תוקנה תקנה 168 לתקנות התעבורה, ונקבע כי בתקופה שעד תום תקופת ההכרזה על מצב מיוחד בעורף או עד 5 בנובמבר 2023, לפי המוקדם ולגבי מי שנוהג ברכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 6,000 ק"ג, אסור לנהוג יותר מ-14 שעות בכל תקופה של 24 שעות ולא יותר מ-84 שעות בכל תקופה של שבעה ימים. הוראת השעה תוארך לפי הצורך.

 

סקר: תפקוד אגף מטענים במשרד התחבורה

במסגרת עבודת מטה לצורך גיבוש פעולות שתכליתן שיפור השירות וקיצור זמני התגובה של אגף מטענים במשרד התחבורה, ערכה מועצת המובילים סקר בין חברות ההובלה בנוגע לתפקוד האגף.

בתחילת ספטמבר 2019 הודיע משרד התחבורה על הפסקת קבלת קהל פיזית, הפסקת קבלת חומר מודפס במשרדי אגף מטענים, מתן שירות באמצעות דוא"ל בלבד וקבלת קהל במקרים מיוחדים בזימון תור מראש בלבד. בעקבות זאת קיבלה מועצת המובילים תלונות רבות מחברות ההובלה על אי תפקודו של האגף. מועצת המובילים אף יזמה מספר פגישות בנושא עם השרה, המנכ"ל ועוד, אך המצב לא השתפר.

על פי תוצאות הסקר של מועצת המובילים, 59% מהנשאלים הצהירו שמספטמבר 2019, כאשר אגף מטענים במשרד התחבורה הפסיק לקבל קהל ועבר למתן שירות באמצעות דוא"ל בלבד, הורע השירות במידה ניכרת. 32% ציינו כי פניותיהם לאגף מטענים לא נענו באופן שהביא לפתרון הבעיה שהעלו, 36.8% הצהירו כי זמן ההמתנה הממוצע לרישום אריזות להובלת חומרים מסוכנים מיום הפנייה הוא כארבעה שבועות, ולפי 29.5% זמן ההמתנה לקבלת רישיון מוביל הוא ארבעה שבועות. 36% אמרו שזמן ההמתנה הממוצע לחידוש רישיון מוביל לרכב להובלת חומ"ס מיום הפנייה הוא כארבעה שבועות, ו-86% נאלצו להשבית רכב ו/או נהג בגין עיכוב במתן השירות של אגף מטענים בשנתיים האחרונות.

תחום המטענים במשרד מאויש על ידי שתי פקידות בלבד ולא עומד בעומס. כך נוצרה רשימת המתנה של כ-2,500 פניות לאגף, שהולכת וגדלה במהירות. כל בקשה בלתי מטופלת משביתה נהג ורכב, וזאת במציאות של מחסור חמור בנהגי רכב כבד. 300 פניות ממתינות חודש ויותר, 800 פניות ממתינות שלושה שבועות, ו-1,000 בקשות ממתינות שבועיים.

ההתנהלות השגרתית של ענף ההובלה תלויה באופן שוטף בתפקוד אגף המטענים במשרד התחבורה, שאמור לספק סדרת שירותים רגולטוריים לחברות ההובלה: חידוש רישיונות מוביל, טיפול בכל הקשור לרישיונות הובלת חומרים מסוכנים, רישום קציני בטיחות לחברות ואספקת אישורים. בלי שירותים אלה, המשאיות מושבתות.

אומדן הנזק לחברות ההובלה מבוסס על עלות השבתה יומית של נהג ורכב ומגיע ל-3,000 ₪ ליום בהמתנה של שבועיים. הנזק הכולל הוא 36,000,000 ₪. בהמתנה של שלושה שבועות, הנזק הכולל הוא 43,200,000 ₪, ובהמתנה של חודש, הנזק הכולל הוא 216,000,000 ₪.

הפגיעה הזאת מתגלגלת בסופו של דבר אל הצרכנים ואל המשק, ומביאה לעיכובים בשירות השרשרת הלוגיסטית מהנמלים ואליהם, לאובדן עשרות אלפי ימי עבודה במשק, בענפים תעשייה, מסחר, חקלאות ותשתיות, עקב אי אספקה סדירה של חומרי גלם ומוצרים, ייקור המוצרים עקב ייקור עלות ההובלה בגלל עלייה בביקוש לעומת ירידה בהיצע, פגיעה בהתנהלות התקינה של צה"ל ועוד.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן