מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 25
לעמוד קודם

נוהל משטרת ישראל להובלת ציוד חריג הוקפא

25/01/2024
זמן קריאה: 3 דק'

מועצת המובילים והמסיעים פנתה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בנושא הנוהל שהוציא אגף התנועה במשטרת ישראל להובלת מטען חורג. בפנייה צוין, כי אלה זמנים של משימה לאומית, להעברת אלפי מיגוניות (ממ"דים) מחיפה לכל חלקי הארץ ושינוע של מכונות חקלאיות על בסיס כמעט יומי. הנוהל של משטרת ישראל להובלת מטען חריג, שפורסם ביולי 2023, מצריך ליווי ניידות משטרה למטען, אשר רוחבו מעל 401 ס"מ. דרישה זו משנה לחלוטין את כללי הובלת המטען החורג בליווי עצמי כפי שהיו טרם הפרסום, בהתאם לתקנת משרד התחבורה 85א', ואף מנוגד לסיכומים של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים.

בחודש ספטמבר פנינו בשיתוף התאחדות התעשיינים למנכ"ל המשרד לביטחון פנים אז, שלמה בן אליהו, והסברנו לו כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד. נקבע נוהל חדש שפורסם בלי שהוצג לגורמים חיצוניים, בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים.

המשמעות של הנוהל היא שקרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן, המאפשר ליווי עצמי, יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי. זו החלטה בלתי מקצועית, שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית.

פנינו גם למפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב קובי שבתאי, בצירוף חוות הדעת של היועמ"ש של המועצה, עו"ד דוד כחלון, בנושא הנוהל.

על פי החלטת ממשלה 2118 מיום 22 באוקטובר 2014, כל רגולציה חדשה חייבת לעבור תהליך של הערכת השפעות בטרם התקנתה, ושקיפות היא ערך מרכזי בקביעת מדיניות רגולטורית ככלל ובתהליכי הערכת השפעות רגולציה בפרט.

על פי חוות הדעת של היועמ"ש של המועצה ועל פי החלטת ממשלה זאת, הנוהל של המשטרה למעשה איננו חוקי: הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים, כולל חברות ההובלה; לא נעשה תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור; הנוהל לא ישים - אין למשטרה די כוח אדם כדי ללוות כל כך הרבה שינועים המוגדרים כחורגים.

בעקבות פניותינו התקיימה פגישה של משרד התחבורה, משטרת התנועה ונציג המשרד לביטחון פנים. על פי הודעת משרד התחבורה, סוכם שהנוהל יידחה בשלושה חודשים, ל-1 באפריל 2024, והמשטרה תקיים בדיקה מחודשת של כל הנוהל.

 

מכתב גלוי לשר האוצר

גבי בן הרוש, יו"ר המועצה, פנה לאחרונה במכתב גלוי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', והמליץ לו לסגור את משרד התחבורה וכך לחסוך כ-50 מיליארד שקל בשנה. איננו מצפים כמובן ששר האוצר יאמץ את ההצעה, אך המכתב נועד להעביר את תחושת הייאוש והתסכול ממשרד כלכלי חשוב במדינת ישראל.

כבר זמן רב שאנו טוענים, כי משרד התחבורה איננו מתפקד וסובל ממחסור בכוח אדם. במכתב צוינו מספר נושאים מרכזיים המשפיעים כלכלית וביטחונית על המדינה, אשר אינם מטופלים כבר עשרות שנים: מחסור של יותר מ-7,000 נהגים לרכב ציבורי ולרכב כבד, תאונות דרכים, עומסים בכבישי הארץ, תיקוני חקיקה בתקנות התעבורה, תחבורה ציבורית פרימיטיבית ובזבזנית, ניהול כושל של תפעול ותשתיות ברכבת ישראל, מערך לוגיסטי בישראל - אפס תכנון אסטרטגי של הובלה היבשתית, ספנות ונמלים.

נושאים אלו טופלו על ידי ועדות חקירה וועדות ציבוריות לאורך שנים, אך דבר לא השתנה. גם דו"ח מבקר המדינה משנת 2020 מתייחס למחדל.

 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ עם גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים

חוק אוויר נקי

לאחרונה פנה המשרד לאיכות הסביבה לחברות הובלה בנושא חוק אוויר נקי הן בשאלון והן במהלכי אכיפה. המשרד להגנת הסיבה הטיל על חברות עיצום כספי בסדר גודל של מיליון עד 2.5 מיליון שקלים לכל חברה.

המועצה הקימה מייד צוות שיבחן את דרכי ההתמודדות בנושא. הוחלט לבצע עבודה מקצועית, ונבחר מהנדס שמואל בן ארי שהוציא חוות דעת מקצועית באשר לאפשרות לעמוד בדרישות חוק אוויר נקי תשס"ח-2008 לשימוש חברות ההובלה. חוות דעת זו תשרת את החברות בהתמודדות מול המשרד לאיכות הסביבה.

על בסיס חוות הדעת אנו יוזמים דיון עם המשרד לאיכות הסביבה, שגם ישרת אותנו בדיוני ועדת הכספים על הבלו על הסולר והתחייבות המדינה שהופרה להקמת 25 תחנות תדלוק בגז.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן