הושבתו מאות נהגים ומשאיות להובלת חומ"ס
לצד המחסור בנהגים לרכב כבד, מאות נהגים להובלת חומרים מסוכנים מושבתים בשל כשל ארגוני במשרד התחבורה.
במדינת ישראל פועלים יותר מ-6,500 נהגי רכב משא להובלת חומרים מסוכנים. בהתאם לרגולציה הקיימת, כל נהג נדרש לעבור השתלמות אחת לשנתיים, ובד בבד עליו לעבור בדיקה ביטחונית ומשטרתית. באירופה חידוש ההיתר מתקיים אחת ל-5 שנים. הנהגים מעבירים את הבקשות באמצעות מערכת ההזדהות הלאומית ישירות לאגף הביטחון במשרד התחבורה. אגף מטענים האחראי על הנושא איננו מיודע בשלב זה ואין לו כלי מעקב.
לאחר תהליך הבדיקה באגף הביטחון, החומר עובר דרך אגף מטענים למשטרה, לקבלת בדיקת הרשאות ככל שקיימות, ואז חוזר לאגף מטענים אשר מרכז את כל ההתייחסויות ומנפיק היתר לנהג או פוסל - כפוף לדוחות שהתקבלו מגורמי הבדיקה.
בבדיקה שנעשתה על ידי מועצת המובילים, אין גורם מתכלל, ולאגף מטענים האמון על הנושא חסר מידע על סטטוס הפניות. לפיכך אין כל דרך לבצע מעקב אחר קצב הפעולות, וגרוע מכך, אין מידע על פעולות שמתעכבות מעבר לזמן סביר.
נראה כי המערכות במשרד "אינן מוטרדות" מהנושא. באופן קבוע מושבתות כ-300 משאיות בסבבים. הדבר מייצר נזק של כ-750,000 ש"ח ליום לסקטור ההובלה של חומרים מסוכנים.
משרד התחבורה מקדם תיקון חקיקה בנושא כדי להתאים את הרגולציה לזו המקובלת באירופה, היינו - חידוש ההיתר אחת ל-5 שנים. התיקון כולל גם את סוגיית רישיונות מוביל, אשר מונפקים אחת לשנה בהיקף של 85,000 רישיונות, ומוסיף עומס על אותו אגף מטענים ששנים חסר לו כוח אדם. מדובר בתהליך שיימשך 3 עד 4 שנים. עד אז המשרד נדרש לגבש פתרון לבעיה.
לו"ז ממוצע של התהליך:
- אגף ביטחון במשרד התחבורה - 4-3 חודשים.
- אגף מטענים - ארבעה ימים.
- משטרה - שלושה חודשים.
- אגף מטענים הנפקת היתר - ארבעה ימים.
מדובר בשגרה שאין הצדקה לנהל אותה חמישה עד שבעה חודשים ולהסב נזק ועוגמת נפש למגזר חשוב אשר נושא בעול הכלכלי והביטחוני.
מועצת המובילים פנתה לשרת התחבורה בבקשה לקיים פגישה דחופה בנושא.
כנס שנתי
הכנס השנתי של חברות ההובלה יתקיים ביום שלישי, 24 בספטמבר 2024, בקראון פלאזה עזריאלי סיטי סנטר ת"א.
שריינו ביומנים, פרטים בהמשך.