משאיות אשפה חשמליות ומונעות מימן
המשרד להגנת הסביבה מפרסם קול קורא לסיוע לבעלי משאיות אשפה, רשויות מקומיות ואשכולות ברכישת משאיות איסוף אשפה מאופסות פליטות כדי לצמצם את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה מתחבורה הפוגעים באיכות החיים ובבריאות הציבור והסביבה. לשם כך הקצה המשרד להגנת הסביבה עשרה מיליון שקל מתקציב קרן הניקיון למשאיות אשפה מונעות חשמל או מימן.
משאיות לאיסוף אשפה בישראל מונעות ברובן בדיזל, והדבר גורם פגיעה באיכות האוויר בקרבת אוכלוסייה, מטרדי רעש, פליטות גזי חממה מוגברות והאצת משבר האקלים. העלות החיצונית המשקית הכוללת של משאיות כבדות (יותר מ-3.5 טונות) בישראל כתוצאה מנזקי פליטות מזהמות אוויר וגזי חממה היא 2.1 מיליארד שקל בשנה. עלות הזיהום ממשאיות אלו היא 29% מהעלות הכוללת של התחבורה הכבישית למרות שחלקן בנסועה הכוללת הוא רק 6%. אחוז הפליטה של NOX (תחמוצות חנקן) ו-PM2.5 ממשאיות יחסית לסך הפליטה הכבישית הוא 40% ו-24.7% בהתאמה.
למשאיות אשפה מאופסות פליטות - חשמליות או מונעות מימן - פוטנציאל רב לצמצום פליטות מזהמים אלו, אך הן יקרות כיום יחסית למשאיות אשפה המונעות בדיזל. לכן המשרד להגנת הסביבה מקדם מעבר לחלופה נקייה על ידי סיוע לתמיכה ברכישתן למי שיוביל את השינוי.
בישראל לא פועלות כיום משאיות אשפה מאופסות פליטות - חשמליות או מימניות. תמיכת המשרד להגנת הסביבה ברכישת משאיות אלו תסייע להוריד חסמים המקשים חדירת טכנולוגיה חדשה לציי הרכבים הכבדים בישראל, הגברת החשיפה הציבורית לטכנולוגיה זו והפחתת מפגעי זיהום אוויר ורעש בריכוזי האוכלוסייה ופליטות גזי חממה מסקטור הרכבים הכבדים.
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "אנו שמחים להמשיך להוביל ולקדם תחבורה ירוקה ונקייה, והפעם - משאיות אשפה. באופן זה נמשיך להפחית את פליטות מזהמי האוויר מהתחבורה כדי לעמוד ביעדים הבין-לאומיים לצמצום פליטות גזי החממה ולשם שמירה על האיכות והבריאות של האדם והסביבה במדינת ישראל."
כמו כן תמיכת המשרד מסייעת למדינת ישראל לעמוד בהתחייבויות הבין-לאומיות להפחתת פליטות מציי רכב כבדים. בדצמבר שעבר, במסגרת ועידת האקלים בדובאי COP 28, חתמו השרה להגנת הסביבה ושרת התחבורה על מזכר הבנות בין-לאומי להצטרפות ישראל למחויבות גלובלית לאיפוס פליטות מציי רכב כבד, ובכך התחייבו להירתם למאבק הבין-לאומי בשינוי האקלים.