תוצאות טובות לוואנים במבחני בטיחות אירופים
המערכות הבטיחותיות המתקדמות שמותקנות בוואנים החדשים עברו מבחנים, והתוצאות מלמדות על שיפור ניכר בהתייחסות של יצרני הוואנים להתקנתן. התוצאות לפני כ-3 שנים, היו גרועות בהרבה
התוצאות שהושגו במבחנים הבטיחותיים האחרונים שנעשו לאחרונה באירופה לוואנים המקומיים מלמדות שיצרני הרכב הפיקו במהירות לקחים ושיפרו את בטיחותם של כלי הרכב. כל זה מתרחש בעת שהעלייה בשימוש באתרי הסחר באינטרנט משנה מאוד את הרגלי הצריכה: כיום נחוצים יותר ואנים שמגיעים לנקודות המשלוח העירוניות עם מסירה בנקודות איסוף או בבתי הלקוחות. לכך מתווספת העבודה ההיברידית שנעשתה פופולרית בארבע השנים האחרונות. השהייה בבית - בשל חלוקת העבודה בין הבית למשרד - יצרה עלייה חדה בביקוש לשירותי משלוחים.
סחורות או ציוד מחולקים בדרך כלל באמצעות רכבים מסחריים קלים המיועדים לשאתם ואשר משקלם הכולל הוא עד 3.5 טונות. הרכבים האלו מגיעים במגוון תצורות. חלקם משמש גם למטרות מקצועיות מכיוון שהם גמישים מבחינת סוג המטען ופועלים ללא דרישות רישום מחמירות. אורך החיים הכלכלי והנסועה שלהם עולים בדרך כלל על אלו של מכונית נוסעים ממוצעת.
כדי לחסוך בעלויות הפיתוח ולמקסם רווחים, יצרו יצרני הרכב "הנדסת מותגים" שנהפכה לנוהג נפוץ בפלח זה. הכוונה היא לפיתוח של דגם זהה כמעט, כאשר הרכיבים, ולעיתים אף עיצוב הרכב, משותפים למספר יצרנים.
ככל שגדל מספרם של הוואנים בכבישים העירוניים, כך גדל הסיכון להיותם מעורבים בתאונות. נהגי הוואנים ברחבי אירופה כבר זכו לכינוי "איש ואן לבן (white van man). המוניטין המפוקפק הזה יוחס להם בגלל יחסם המזלזל לבטיחות: נסיעה מעל המהירות המותרת, נהיגה לא ערנית ואי-חגירת חגורת הבטיחות.
למרות שהמעורבות של ואנים מסחריים בתאונות אינה גבוהה יותר מזו של כלי רכב אחרים, תאונות שמעורבים בהן ואנים נוטות להיות חמורות יותר לכלי הרכב האחרים. על פי הנציבות האירופית, הנפגעים בתאונות האלו הם כ-4% מסך הנפגעים הקטלניים והפצועים קשה ברכב. הסיבה העיקרית לתאונות היא אובדן שליטה בתאונות חזיתיות ומאחור.
גורמים מרכזיים לתאונות של טנדרים מסחריים הם תכנון לא טוב של עמידות בתאונה וחוסר התאמה מבנית בין ואנים מסחריים למכוניות נוסעים בעת פגיעה. סיבה נוספת היא ביצועים מוגבלים של מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS) - טכנולוגיות שעשויות למנוע תאונות.
פלטפורמה ואבזור בטיחותי של מסחריות
באיגוד האירופי Euro NCAP, האמון על ביצוע מבחני הריסוק טוענים, כי בניגוד לכלי רכב פרטיים, מרבית המסחריות לא מתוכננות לעמוד במבחני ריסוק נוקשים, לפיכך בזמן תאונה הן יספקו הגנה נמוכה יחסית לנוסעים. הציון במבחן הריסוק משקף את עמידות הרכב בתאונה באותה קטגוריה בלבד. מכיוון שלפי חוקי הפיזיקה המתקף והתנע הם פונקציה של המסה וריבוע המהירות, כל דגם רכב נבחן באירופה בתאונה עם רכב בעל מסה דומה.
ואנים מסחריים גבוהים וכבדים יותר ממכוניות נוסעים, ובדרך כלל המבנה הנוקשה שלהם גבוה יותר. בדרך כלל הם נושאים פחות נוסעים, אך מחזיקים מטען. בתאונה, חוסר היישור הגיאומטרי, המבנים הנוקשים והמסה הגבוהה, נוטים "להעניש" את נוסעי הרכב הפרטי, ולכן יש סבירות גבוהה יותר לפציעה חמורה או למוות במכונית הנוסעים.
אם כן בתאונה בין רכב פרטי קל למסחרית, לנוסעי המסחרית יהיה סיכוי גדול בהרבה לצאת ללא פגיעה ממשית בהשוואה לנוסעי הרכב הקל, בשל הבדלי המסה הגדולים בין סוגי הרכב, גם אם הרכב הפרטי זכה לציון המרבי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק. במילים אחרות, תוצאות המבחן משקפות התנגשות בין ואנים במשקל דומה, ולא התנגשות בין ואנים לרכב פרטי שמשקלו נמוך יותר.
בארגון Euro NCAP מציינים, כי הבדיקה התמקדה במסחריות המיועדות גם להסעת נוסעים. במרבית המקרים מדובר ברכבים רב-תכליתיים שמיועדים להסעת נוסעים ולהובלת סחורות, ובחלק מהמקרים הם גם משמשים תחליף ל-MPV גדול שמיועד להסעת המשפחה.
שינויים בשקלול הציון הבטיחותי
באיחוד האירופי הציבו זה מכבר יעד שאפתני מאוד: אפס הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2050, או בשפה האירופית - Road to Vision Zero. לא רבים חושבים שהיעד הזה בר השגה, אבל המטרה הברורה היא הפחתה עקבית בהיקף תאונות הדרכים ובחומרתן. פלח השוק של הוואנים נכלל במסגרת הגדולה הזאת.
שלוש שנים חלפו מאז פורסמו המבחנים הבטיחותיים האחרונים לוואנים, והאיגוד האירופי שמקיים את מבחני הריסוק, Euro NCAP, פרסם תוצאות עדכניות, שהיו מפתיעות לטובה. הפרסום הרחב וההד התקשורתי שניתן לתוצאות ממריצים צרכנים לבחור רכבים בטוחים יותר. התוצאות טובות יותר בזכות שילוב הביצועים של טכנולוגיות מורכבות וחדשניות לתוך דירוג חמישה כוכבים והגדלת דרישות הבטיחות כל כמה זמן. הדרישות המוגברות האלו מסוכמות מראש עם יצרני הרכב, ומועברות לתעשייה.
תוצאות מבחני הריסוק שנעשו לוואנים בשנת 2022 הראו שבטיחות הנוסעים בוואנים המסחריים התקדמה רק מעט, והיא מדדה הרחק מאחורי הסטנדרטים שהיו מקובלים בכלי הרכב הפרטיים. כך לדוגמה נמצא בשעתו שהתאמת מערכות הריסון גרועה בדרך כלל. מתוך 19 דגמים פופולריים שנבדקו, רק לשישה היו שתי כריות אוויר קדמיות כסטנדרט, ולאף אחת לא היו כריות אוויר סטנדרטיות מסוג וילון צד. הבודקים ציינו את ההתעלמות מהגנה על הנוסע, שכן בדרך כלל אין תזכורות בסיסיות לחגורת בטיחות, כריות אוויר ומגבילי עומס חגורות במושב הנוסע. בחלק ניכר מהדגמים ציוד המגן ומערכות הבטיחות המתקדמות הוצעו רק כאופציה, ולא כציוד סטנדרטי.
עורכי מבחני הריסוק של Euro NCAP הדגישו אז את הדאגות הבטיחותיות הנוגעות לוואנים מסחריים. הבולטת ביותר היא קריסה של הרכב בתאונה. המשמעות: תאונות עם ואנים נוטות להיות חמורות יותר לכלי הרכב שפוגע בהן.
סדרת בדיקות ADAS
עורכי המבחנים האירופים החליטו להתמקד במערכות הבטיחותיות המתקדמות ביותר, על רקע תקנת הבטיחות הכללית של האיחוד האירופי (GSR) שנכנסה לתוקף ב-2024. הכוונה הייתה להשפיע על החלטות הרכישה ולכוונן לבחירות בטוחות יותר ללקוח האירופי שמתלבט בין מגוון רחב של דגמים בשוק. ציוני המבחנים של כל מערכת שוקללו ושולבו לציון כולל לכל וואן. ציון ביצועים משוקלל של כל הפרמטרים מציב כל ואן שנבחן באחת מהקטגוריות האלה:
פלטינום - ציון משוקלל ששווה ל-80% או יותר מזה.
זהב - ציון משוקלל שנע בין 60% ל-80%.
כסף - ציון משוקלל שנע בין 40% ל-60%.
ברונזה - ציון משוקלל שנע בין 20% ל-40%.
לא מומלץ - ציון נמוך מ-20%.
ציוני פלטינום
הטרנזיט של פורד משנת ייצור 2024 קיבל את אות הפלטינום עם ציונים מעולים בכל מדדי הבדיקה וציון משוקלל של 95%. הציון הזה מורכב ממספר מערכות של בלימת חירום אוטונומית, AEB (Autonomous Emergency Braking) עם מכוניות, הולכי רגל ורוכבי אופניים. כדי לקבל ציון גבוה המערכת צריכה להיות מותקנת כסטנדרט ברכב וגם להיבחן במבחן התפקוד היעיל.
מערכות נוספות הן סיוע לנהג, סיוע בשמירה אקטיבית על נסיעה בנתיב הנסיעה, סיוע בשמירה על מהירות, התאמת מהירות ושמירה על הנוסעים. לקטגוריה האחרונה נכנסת חגורת הבטיחות, שהייתה ונותרה הפריט החשוב ביותר של ציוד הבטיחות במכונית. בלעדיה, הנוסעים חשופים לפגיעה חמורה בעת תאונה. כאשר נוסע אינו חגור, התקני הגנה אחרים כגון כריות אוויר אינם מסוגלים לפעול כראוי ללא הקינמטיקה המבוקרת והצפויה שחגורת בטיחות יכולה לספק.
בוחני ה-Euro NCAP מתגמלים במשך שנים רבות תזכורות לחגורת בטיחות, ומערכות כאלה (SRB) נותרות חלק מרכזי בניטור מצב הנוסעים. קיימות גם טכנולוגיות חדשות שעשויות לפקח על מצב הנהג: אם הוא ערני או לא שם לב למשימת הנהיגה. עייפות והסחת דעת של נהג עשויות להיות גורמים מרכזיים בגרימת תאונות, ואפשר לזהות אותן על ידי חיישני ניטור עיניים למשל, או בעקיפין על ידי זיהוי התנהגויות נהיגה האופייניות לנהג לקוי.
עורכי המבחנים ציינו לשבח, בציון פלטינום, גם את שני האחים הקטנים של הטרנזיט ה'גדול': דגם Ford Transit Courier מדור שני עם מנוע טורבו דיזל קטן בנפח 1.0 ליטר זכה לציון של 93%, ופורד קונקט, הקטן בחבורה, זכה לציון פלטינום עם ציון של 83%.
גם דגמים של מרצדס קיבלו אותות פלטינום, בהם ספרינטר וויטו שמוכרים היטב בישראל. ספרינטר קיבל ציון של 89% - דומה לדגם הדיזל ולוורסיה החשמלית.
ציונים דומים קיבלו גם דגמים קטנים יותר של מרצדס. ויטו בגרסאות של דיזל וחשמל זכה לציון משוקלל של 90%, ו-CITAN קיבל ציון משוקלל של 87%.
פולקסווגן שיפרה עמדות במבחני הבטיחות האחרונים. את הציון הגבוה ביותר השיג הטרנספורטר מהדור האחרון, עם ציון משוקלל של 96%. עורכי המבחנים ציינו לשבח את הציונים שהשיג בכל רכיבי הבדיקה, תוך שיפור ניכר בהשוואה לתוצאות העבר.
דגם VW ID.Buzz Cargo של פולקסווגן, שהושק בשנת 2022 וזכה לשבחים רבים, קיבל גם הוא את אות הפלטינום, עם ציון משוקלל של 83%. מה שהוריד מעט את הציון הכולל היו ציונים בינונים במערכת של בלימת החירום האוטונומית מול הולכי רגל ורוכבי אופניים.
את השינוי בהתייחסות של יצרני הוואנים למבחני הבטיחות מדגים היטב הדגם הקטן קאדי. הציון שניתן לקאדי שיוצר עד מאי 2024 היה 68%, ואילו רכבים מאותו דגם שיוצרו ממאי ואילך כבר קיבלו ציון של 83%. מדובר בשיפור מהותי שעשתה פולקסווגן בשתי מערכות שנבדקו: מערכת בלימה אוטונומית, AEB, שמיועדת למנוע תאונה מסוג חזית-אחור (הציון עלה מ-19.6 ל-25.6 מתוך 30 נקודות אפשריות) ומערכת סיוע לנהג בהתאמת מהירות (שיפור מ-6.3 ל-10.9 מתוך 15 נקודות אפשריות).
הפתעות סיניות
מבחני הבטיחות של Euro NCAP העניקו ציון מפתיע לוואן הסיני החשמלי Farizon SV, עם דירוג פלטינום. הוואן הזה הגיע לאחרונה לבריטניה הודות להסכם שהושג עם המפיץ המקומי.
מאז 2021, כאשר Euro NCAP הרחיב את הדירוגים שלו לכלול ואנים מסחריים, הארגון העריך יותר מ-95% מהטנדרים וכלי הרכב המסחריים הזמינים בשוק האירופי עד כה. במבחן תפקוד הבלימה האקטיבית, AEB, השיג Farizon SV ציון יחיד של 95% בתנאים כגון מעבר מנהיגה ממצב נייח לנסיעה במהירות איטית ויכולת להבחין במצבי סיכון בנהיגה הקשורים לסביבה הדינמית. נבחנו גם זיהוי מדויק ומהיר ותגובה לחצייה של הולכי רגל ורוכבי אופניים.
Farizon SV e-van מיוצר על ידי Farizon Auto, חטיבת הרכב המסחרי של קבוצת ג'ילי, שהיא גם אחת מיצרניות הרכב המובילות בסין. "Farizon SV תוכנן ועוצב כדי לעמוד בסטנדרטים האירופים בכל עניין, כולל בטיחות, והתוצאה הזו היא עדות לתהליך הבדיקה ולפיתוח הקפדני שביצע צוות Farizon", הסביר מנכ"ל החברה. לדבריו, משתמשי ואנים יכולים לבחור ב-Farizon SV בביטחון רב. לא רק שהרכב מציב אמות מידה חדשות בתחום הבטיחות, אלא שבזכות כמה טכנולוגיות מתקדמות מהראשונות בעולם, כולל פלטפורמת החשמל וה-drive-by-wire שלו, יש לו יותר מרחב מטען, טווח גדול יותר וחוויית נהיגה נוחה יותר.
הציונים שהתקבלו בקבוצת רנו נמוכים מעט, אבל דגם מאסטר הגדול דורג בקטגוריה פלטינום עם ציון משוקלל של 84%. דגם זה זהה ל-Interstar של ניסאן.
רנו קנגו המוכר קיבל ציון קצת יותר נמוך, 78%, שאפשר לו להיות מדורג רק בקטגוריית הזהב. מה שפגמו בציון הם מערכות הבלימה האוטונומית מול הולכי רגל ומערכת הסיוע לנהג בשמירה על נתיב הנסיעה.
גם רנו טרפיק, האח הבינוני בגודלו, נכנס לקטגוריית הזהב, עם ציון משוקלל של 69%. מה שפגמה במיוחד בציון הכולל הייתה התאמת מערכת הסיוע לנהג בשמירה על נתיב הנסיעה שזכתה לציון של 2.5 נקודות מתוך 20.
גם דגמי הרכב של קבוצת פיאט דורגו בקטגוריית הזהב. פיאט דוקאטו הבכיר קיבל ציון משוקלל של 78%, ממש מעט מתחת לרף הפלטינום. הדגמים הקטנים יותר, פיאט סקודו ופיאט דובלו קיבלו ציונים נמוכים יותר, 67% ו-62%, בהתאמה. הציון של הדובלו, שדומה לסיטרואן ברלינגו, נפגם בעיקר בשל מערכות הבלימה האוטונומיות. עורכי המבחנים נתנו להם ציון בינוני במבחנים של בלימה אוטונומית למניעת תאונת חזית-אחור ושל בלימה בעת הופעת הולך רגל, וציון גרוע למדי בבלימה אוטונומית מול רוכב אופניים.
הדגם הבכיר מקבוצת פיאט, איווקו דיילי הוותיק, קיבל ציון משוקלל של 77% וסווג בקטגוריה זהב. רק פער קטן מפריד בינו לבין קטגוריית פלטינום. הציון המשוקלל נפגע בעיקר מהציון של מערכת הסיוע לנהג בשמירה ובהתאמה של מהירות הרכב, שזכתה לציון של 6.8 נקודות מתוך 15 אפשריות.