טראמפ מבטל פטור סביבתי
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (Donald Trump) חתם ב־12 ביוני על סדרת החלטות שנועדו לבטל את ההיתרים והפטורים שניתנו למדינת קליפורניה באכיפת תקני פליטות מחמירים מרכבים כבדים. המהלך, שבוצע במסגרת חוק הסקירה של הקונגרס (Congressional Review Act), מבטל את אישור הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) שניתן בתקופת ממשל ביידן בעבור "חוק המשאיות הנקיות" של קליפורניה.
החוק שנפסל קבע, כי עד שנת 2035 75% מכל המשאיות מסוג Class 8 (תקן אמריקני למשאיות כבדות) שיימכרו במדינה יהיו חשמליות או עם שאיפה לאפס פליטות. החלטה נוספת שבוטלה נגעה להגבלות על פליטת תחמוצות חנקן (NOx) ממשאיות כבדות, תוך ניסיון להפחית את הפליטה ב־90% ולעדכן את שיטות בדיקת המנועים.
בהצהרתו הרשמית טען טראמפ, כי מדיניות הסביבה של הנשיא הקודם היא "התערבות מופרזת ובלתי מוצדקת." לדבריו, ההחלטות החדשות ימנעו מקליפורניה להשליך את יעדיה הסביבתיים על שאר מדינות ארצות הברית ואף ימנעו את החזרתן בעתיד: "החלטות אלו אוסרות על ה־EPA לאשר בעתיד ויתורים הדומים במהותם לאלה שבוטלו, ובכך מסיימות את מדיניות רכבי החשמל אחת ולתמיד."
מושל קליפורניה, גאווין ניוסום (Gavin Newsom), הגיב מייד וטען כי המהלך אינו חוקי. הוא חתם על צו מינהלי חדש שמחייב את מעבר המדינה לרכבים בעלי אפס פליטה - 100% מכלי הרכב החדשים יהיו בעלי אפס פליטה עד 2035 (מכוניות פרטיות, טנדרים ורכבי הפצה), ובעבור משאיות בינוניות וכבדות - עד 2045.
איגודים בענף התחבורה הכבדה בירכו על המהלך של טראמפ. נשיא איגוד נהגי המשאיות העצמאיים (OOIDA), טוד ספנסר (Todd Spencer), הצהיר: "המשאיות החשמליות הן לא אפשרות מציאותית כרגע. הן יקרות מדי, ותשתיות הטעינה אינן קיימות."
גם ארגוני תעשייה כגון איגוד המשאיות האמריקני (American Trucking Association - ATA) ואיגוד המשאיות של וושינגטון (Washington Trucking Association) הזהירו כי מדיניות החשמול של קליפורניה חורגת מיכולות השוק. נשיא ה־ATA, כריס ספיר (Chris Spear), הדגיש כי התעשייה תרמה להפחתת פליטות אך זקוקה ל"סטנדרטים פדרליים מציאותיים."
נהגת המשאית ג'ינה ג'ונס (Gina Jones) מחברת ורנר (Werner Enterprises), שהשתתפה בטקס החתימה בבית הלבן, אמרה: "אנחנו לא יכולים לאפשר למדינה אחת לשבש את כל שרשרת האספקה הלאומית. הרגולציה של קליפורניה הייתה פוגעת באינספור נהגים שמובילים סחורות חיוניות מדי יום."
המהלך צפוי לעורר עימות משפטי מתמשך בין הממשל הפדרלי לממשל המקומי בקליפורניה, שיקבע את כיוון מדיניות התחבורה והאקלים של ארצות הברית לשנים הקרובות.
אילוסטרציה