מגהמה - ציי רכב
כתבות
מיסוי ונתוני ענף הרכב
לעמוד קודם

רשות המיסים: מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב 2020-2019 - הקדמה

לאחר הפסקה של שנה שנבעה מאילוצי הקורונה, רשות המיסים ממשיכה את המסורת של סקירות ענף הרכב השנתיות. סקירה זו, לשנים 2020-2019, מציגה את מגוון ההיבטים של מיסוי ומדיניות בתחום הרכב, וכוללת נתונים כמותיים, ניתוחים מגוונים, נתונים על היקפי הגבייה של המיסים ועוד.

17/11/2021
זמן קריאה: 3 דק'

סקירה זו של ענף הרכב ממשיכה - לאחר הפסקה של שנה בשל אילוצי הקורונה - את המסורת של סקירות ענף הרכב השנתיות שמפרסמת רשות המיסים. סקירה זו מכסה, לרוב, גם את התקופה הקודמת, ומציגה מגוון רחב של נושאים הקשורים למיסוי ולהתפתחויות בענף הרכב.

בהמשך מופיעים עיקרי הדברים, ובימים הקרובים נפרסם כאן בהמשכים את הסקירה במלואה, לפי הנושאים האלה:

1. יבוא כלי רכב בשנת 2020 והכנסות ממיסי יבוא המוטלים על כלי רכב.

2. רישום כלי רכב לפי סוג.

3. מס קנייה המוטל על כלי רכב בישראל.

4. מיסוי ירוק.

5. אביזרי בטיחות ברכב נוסעים וברכב מסחרי.

6. רכב היברידי וחשמלי.

7. פילוח שוק של רכישות רכב חדש.

8. שוק הרכב המשומש.

9. מדד מחירי הרכב.

10. יבוא אישי.

11. נסועה שנתית של כלי רכב על סמך נתוני משרד התחבורה.

12. רכב דו-גלגלי.

13. כלי רכב שיצאו מכלל שימוש.

14. רכישת כלי רכב פרטיים לפי צבע ומאפיינים אחרים.

 

 

להלן עיקרי הדברים:

בשנת 2020 נרשמו ירידה ריאלית של 21.2% בשווי היבוא של כלי רכב, ירידה של 16.9% בכמות כלי הרכב שיובאו וירידה של 10% בהיקף המיסים שנגבו בגין יבוא כלי רכב לעומת 2019. למרות הירידות, נתוני היבוא לשנת 2020 עדיין גבוהים בראייה ארוכת טווח, על אף ההשפעה של מגפת הקורונה.

היקפי היבוא הושפעו בין היתר מעיתוי השינויים בחישובי מס הקנייה - שינוי במיסוי כלי רכב חשמליים והיברידיים ועדכונים של נוסחת המיסוי הירוק ורמת האבזור הבטיחותי.

בשנים 2019, ובמיוחד 2020, האטה במידת מה המגמה ארוכת הטווח של שחיקת מחירי הרכב בהשוואה למדד המחירים לצרכן. ייתכן שהתופעה זמנית, מכיוון שבשנת 2020 נרשם עודף ביקוש לרכב, הן בשל הפגיעה בייצור העולמי שהיא השפעה של מגפת הקורונה והן בשל שיבושים בפעילות התחבורה הציבורית (סגירת רכבות וצמצום קווי אוטובוסים) וחשש טבעי מהידבקות. בשנת 2020 נרשמו גם פחות גריטות רכב עקב התיישנות, כנראה מפני שבתנאים שהיו קיימים החליטו בעלי רכבים ישנים להמשיך ולהשתמש בכלי הרכב, שבזמנים רגילים כבר היו מוצאים מכלל שימוש.

בשנת 2020, ובהמשך ב-2021, עלה שיעור הרכישות של רכב חשמלי, משיעור זניח של עשיריות אחוז ל-2.6% במחצית 2021. שיעור הרכישות של רכב היברידי רגיל היה יציב בשנים 2019 עד מחצית 2021 והגיע ל-20.3%. שיעור הרכישות של רכב היברידי נטען (פלאג-אין) עלה מ-1.6% בשנת 2019 ל-4.3% במחצית 2021. זאת למרות העלאת מיסוי בעלת משמעות על רכב היברידי רגיל ונטען. בתחום הרכב החשמלי שיעור מס הקנייה לא הועלה, אך נקבעה מגבלה שקלית על סכום ההטבה. הדבר גרם להעלאת מס על דגמי יוקרה חשמליים.

בשנת 2019 נצפתה יציבות יחסית בשיעור הרכישות של ציי רכב וחברות ליסינג, אשר היוו כ-40.1% מסך הרכישות של רכבים חדשים. חלק ניכר מרכישות אלה היו לשם מכירה בידי חברות ליסינג, הן לצורך מכירה רגילה והן לעסקאות ליסינג מימוני פרטי. בשנת 2020 חלה ירידה מסוימת ברכישות תאגידים (38%), בין היתר בשל הפחתת השימוש ברכב צמוד.

בשנים 2020-2019 נמשכה מגמת העלייה ברמת האבזור הבטיחותי של כלי רכב המיובאים לישראל. כבר משנת 2018 נעשו חלק מהמערכות - ניטור מרחק והתרעה מפני סטייה מנתיב - לדרישת חובה בעת רישום הרכב. משנת 2020 מוענק ניקוד בטיחותי רק למערכות מקוריות בהתקנת היצרן, עם דגש במערכות אקטיביות למניעת תאונה. משנת 2021 מוענק ניקוד למערכות מתקדמות נוספות: זיהוי עייפות הנהג והיסח הדעת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת למניעת שכחת ילד ברכב.

בחינת התפלגות של כלי הרכב לפי סוג המבנה שלהם מלמדת, כי הביקוש לסדאן הצטמצם מאד, והמבנה הפופולרי ביותר הוא SUV (Sport-Utility Vehicle). כמו כן נמצא כי שיעור כלי הרכב שמותקן בהם חלון בגג עלה מ-9% בשנים 2007-2005 ל-27% בשנת 2021. אשר לצבע, יותר מ-90% מהרכבים המיובאים עדיין ממשיכים להיות בצבעים לבן, אפור או שחור.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן