מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 04

מגה משאיות גיליון 04

עמוד 1
 
09/12/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

היציאה האיטית ממגפת הקורונה, על אף שאינה מוחלטת, נותנת את אותותיה בענף התובלה האמריקני. בחברת המחקר FTR, המסקרת את פעילות ענף הגרורים בארצות הברית, מדווחים על היערכות שיא לקראת שנת 2022.

מדיווחי חברת המחקר עולה, כי ההזמנות לגרורים חדשים עולות בהתמדה, וההערכה היא שנת תובלה ברוכה בפעילות. עם זאת, ליצרני ציוד מקורי רבים יש הזמנות שלא סופקו עוד מהשנה הנוכחית, כך שההזמנות האלו יועברו לרבעון הראשון של שנת 2022, והדבר מקשה את תכנון הייצור במפעלים.

הזמנות הגרורים הסופיות השתפרו בסוף הרבעון השלישי של השנה. כך לדוגמה, ההזמנות בחודש ספטמבר עלו ב-109% בהשוואה לאוגוסט, אך ירדו בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. הזמנות הגרורים ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו ב-316,000 יחידות.

בפועל, צווארי הבקבוק של שרשרת האספקה ​שעיכבו את הייצור ב-2021 ימשיכו לתוך שנת 2022. יצרני הגרורים הגדולים מתמודדים עם מחסור של רכיבים וחומרי גלם, בהם פלדה, אלומיניום, מוצרי גומי, ריצוף עץ, רתמות חיווט וחלקי פלסטיק. כעת מוערך ששרשרת האספקה תשתפר רק בקצב צנוע במהלך שנת 2022.

בחברת המחקר מציינים שמרבית יצרני ה-OEM (ציוד מקורי) העבירו הזמנות מועטות לשנת 2022 עקב אי ודאות הקשורה ליכולת הייצור, ביצועי שרשרת האספקה, מחירי הסחורות הגבוהים והיעדר כוח עבודה מתאים. ההזמנות יגדלו כאשר ליצרנים תהיה ודאות רבה יותר לגבי תנאי הייצור העתידיים ועלות חומרי הגלם המאמירה כל העת.

ציי התובלה רוצים מאוד לרכוש גרורים חדשים. המחסור בענף גורם שגרורים ישנים יותר נעים על הכביש, והדבר מביא לכשלים ותקלות. הביקוש העצור גדל מדי חודש. כאשר יצרני הגרורים יוכלו סוף סוף להגביר את הייצור, הם יהיו בלחץ לייצר בתעריפים גבוהים זמן ממושך מאוד.

07/12/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

בחטיבת המשאיות של מרצדס השיקו לאחרונה את תוכנית "Mercedes‑Benz Certified", כלומר אחריות מוסמכת למשאיות משומשות מיד שנייה שנמכרות על ידי החברה. במסגרת התוכנית תוענק אחריות של 12 או 24 חודשים לתנועה של המשאית ברחבי אירופה. ללקוח גם ניתנת זכות החלפה למשך 14 יום.

המשאיות שנכללות בתוכנית הן עד גיל חמש שנים וצברו לכל היותר 500,000 ק"מ. המשאיות נבדקות על פי הקריטריונים הנוקשים ביותר. החברה מבטיחה שהן לא יצריכו תחזוקה שלושה חודשים לפחות או 20,000 ק"מ - למשאיות במשקל כולל של עד 12 טונות משקל כולל ברוטו, או 30,000 ק"מ (מעל 12 טונות). למשאיות האלו גם לא צפויות בדיקות רכב סטטוטוריות בפרק הזמן הזה. חריצי סוליות הצמיגים שלהן הם בעומק דריכה של לפחות שישה מילימטרים.

מרכיב בלתי נפרד מהתחייבות האיכות הוא אחריות ל-12 חודשים המכסה את מערכת ההנעה. האחריות תקפה בכל אירופה, ללא הגבלת נסועה וללא קריטריון של מרחק נסיעה. ניתנת אחריות למשך 24 חודשים לדגמים נבחרים. מרכיב אחר הוא זכות ההחלפה שניתנת ללקוח, ל-14 יום. אם לקוח אינו שבע רצון מהרכב שבחר, באפשרותו להחליפו במרכז השירות בתוך שבועיים.

במרצדס מאמינים שהתוכנית החדשה תקל את החלטת הרכישה ללקוחות שמעוניינים לרכוש משאית מרצדס. חברת InterTranspo GmbH ממסשטטן-טיירינגן (גרמניה) היא הלקוחה הראשונה שבחרה במשאית משומשת עם תווית ההסמכה.

המשאיות מוצעות ברשת TruckStore הפרושות באירופה. TruckStore נוכחת בגרמניה בשש חנויות, ובשנת 2020 נמכרו יותר מ-14,000 רכבים מכל המותגים והגילים. TruckStore גרמניה היא חברה בינלאומית, עם לקוחות ביותר מ-55 מדינות. רשת זו היא הסוכנות הגדולה ביותר באירופה למכירת משאיות משומשות. TruckStore אחראית על עסקי משאיות משומשות, בעיקר של מרצדס, עם 24 מיקומים ב-13 מדינות באירופה. הרשת מאפשרת ללקוחות גישה מקוונת למאגר של משאיות משומשות מכל המותגים, קטגוריות הגיל והדגמים.

07/12/2021
זמן קריאה: 2 דק'

שיתוף פעולה בין שתי החברות הטכנולוגיה הגרמניות מאן (MAN) ופראמו (Framo), מאפשר להזמין כבר היום משאיות חשמליות - להפצה, קירור, דחסני אשפה, מערבלי בטון, פול-טיילרים ועוד - בהנעה חשמלית. Framo מתמחה בהסבת מנועי בעירת דיזל למערכות חשמל. היא מפרקת את המנוע, תיבת ההילוכים ומערכות הפליטה והיניקה, ומחליפה אותם במצברים חשמליים במתח גבוה, במנוע חשמלי ובמערכות קירור ובקרה.

בסדרת פראמו מאן המנועים נעים בין 80 kW (108 כוחות סוס) ל-400 kW (536 כוחות סוס) והחברה מציעה אחריות ל-6-4 שנים. המצברים נעים בין 115 kWh ל-231 kWh ומקנים טווח נסיעה בין 150 ל-340 ק"מ, תלוי במשקל המשאית ובמצבר. זמני הטעינה נעים בין 45 דקות בטעינה מהירה לתשע שעות בטעינת לילה איטית. עד היום מכרה החברה יותר מ-250 משאיות בגרמניה, הולנד, איטליה, בלגיה וצ'כיה.

מאן מציעה גם פתרון היברידי למערבלי בטון, ללקוחות שאינם מעוניינים לעבור ל-100% חשמל. במשאית זו רק מערכת ההפעלה של המערבל חשמלית במקום לצרוך דיזל. בישראל מאן מציעה מגוון מלא של משאיות חשמליות, משמונה טונות ועד 44 טונות.

משאיות חשמליות אמנם יקרות יותר ממשאיות המונעות בדיזל, אך התחזוקה שלהן זולה יותר ובהרבה. המחיר נגזר מטווח הנסיעה, שמצריך יותר סוללות. אלו מעלות את משקל המשאית. מחיר הייצור עשוי להגיע לטווח של פי 2.5-2 מזה של משאית סולר, אבל עלות התחזוקה של משאיות חשמליות נמוכה בהרבה.

סקירה של אגף הכלכלה במשרד האנרגיה (ספטמבר 2020) בנושא הנעה חלופית לצי רכב כבד, בחינה ישימות וכדאיות כלכלית העלתה, כי בכל קטגוריות הרכבים תחזית העלות השנתית למשק של משאיות מבוססות דיזל היא הגבוהה ביותר. זאת על אף שהונח באופן שמרני כי לא נדרשת השקעה נוספת בתשתית תדלוק סולר מעבר לזו הקיימת היום. נתון זה מחזק את הצורך להעביר כלי רכב לטכנולוגיית הנעה חלופית.

התחזיות מלמדות כי החלופה החשמלית תהיה הכדאית ביותר לכל קטגוריות המשקל הן בטווח קצר-בינוני והן בטווח ארוך. בתחשיב פשוט, החיסכון בתצרוכת חשמל לעומת סולר מוערך ב-100 אלף שקלים בשנה. לכך יש להוסיף חיסכון בעלויות טיפול ולהפחית ימי עמידה במוסך. כמו כן בעתיד חברות יידרשו לשלם קנס על אי מעבר לרכב חשמלי.

צבי נטע, יו"ר מכשירי תנועה, ויוגב גברי, מנכ"ל MAN בישראל, אומרים כי מדובר במהפכה של ממש בתחום הרכב הכבד.

28/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

בחטיבת המשאיות של רנו שוקדים בחודשים האחרונים על פיתוח מגוון הדגמים החשמליים של החברה כך שיתאימו לפעילויות מגוונות בתחום החלוקה העירונית. דגם A 19-ton D Wide Z.E נוסף כעת לדגמים במשקל של 16 ו-26 טונות, שלכולם הנעה חשמלית לחלוטין, באמצעות סוללות.

משאיות רנו D Wide Z.E במשקל 19 טון מיוצרות במפעל רנו ב-Calvados (Blainville-sur-Orne). שם כבר מיוצרים הדגמים 16 טונות D Z.E ו-26 טונות D Wide Z.E. לרכב שני סרנים והוא מוצע במספר תצורות של מרחקי סרנים. ברנו תכננו את הרכב במיוחד למרכבי קירור, עם כושר העמסה אופטימלי.

במשאית מותקנת מערכת חדשה להגברת יעילות האנרגיה של משאיות חשמליות המצוידות במרכבי קירור, והרכב זמין כעת עם חיבור מתוכנן למערכת הקירור מסוללות שפועלות במתח של 600 וולט ומותקנות ברכב. לשיפור כושר התמרון, רנו מציעה את הרכבים החשמליים ברוחק סרנים שבין 3,900 מ"מ ל-6,800 מ"מ, המאפשרים לרכב לכסות יישומים נוספים וצרכים נלווים, במיוחד על ידי אופטימיזציה של חלוקת עומסים.

מאפיינים טכניים נוספים של רנו משאיות D ו-D Wide Z.E: שני מנועים חשמליים בהספק כולל של 370 קילוואט (הספק רציף של 260 קילוואט); מומנט מרבי של המנועים החשמליים - 85 קג"מ; מומנט ציר מרבי: 28 kNm; אחסון אנרגיה: סוללות ליתיום-יון 200 קוט"ש ו-265 קוט"ש; טווח הפעלה: מ-100 ק"מ לאיסוף פסולת ועד 180 ק"מ להפצה.

28/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

מתרחב שיתוף הפעולה בין יצרני המשאיות היפניים איסוזו והינו. שתי החברות הסכימו לאחרונה להיות יצרן מקור (OEM) של משאיות דיזל קלות ממותג איסוזו בצפון אמריקה. מדובר על אספקה של משאיות דיזל קלות מסדרה N של איסוזו (נמכרות בשם ELF ביפן).

ההסכם נחתם בין חברת Hino Motors Sales U.S.A, חברה בת מאוחדת של Hino, ותאגיד איסוזו צפון אמריקה, חברה בת מאוחדת של איסוזו. שתי החברות ימכרו משאיות וחלקי חילוף ויתמכו זו בזו ברשת של מרכזי מכירה ושירות למשאיות האלו.

שיתוף פעולה נוסף נרקם בין Woven Alpha, איסוזו והינו. המטרה היא ניצול מיטבי של פלטפורמת המיפוי האוטומטית (AMP) שפיתחה Woven Alpha. זוהי פלטפורמת תוכנה מקושרת, התומכת ביצירה, פיתוח והפצה של מפות בעלות רזולוציה גבוהה. המפה היא גורם מפתח לניידות חשמלית אוטונומית חכמה ובטוחה. AMP מספקת מפות נתונים המבוססות על רמות דיוק גבוהות, וזאת על ידי שימוש בנתוני צי הרכב המשולבים עם טכנולוגיה מתקדמת של תמונות לוויין.

במפת AMP HD מספר שכבות של מידע עשיר בנתונים של אובייקטים בכביש כגון נתיבים, תמרורים ורמזורים, עקומות דרכים וטופוגרפיה נקודתית. כל אלה יוצרים יחדיו ייצוג מדויק ועדכני של הכביש. צוות Alpha Woven מתכנן לפתח AMP שיהפוך לפלטפורמת מפות בעלות רזולוציה גבוהה (HD) של הכבישים והנתיבים המקיפים ביותר בעולם, המאפשרת תמיכה בלוקליזציה ברמת דיוק גבוהה לרכבי נהיגה אוטומטית.

איסוזו והינו יוכלו להיעזר במערכת זו כדי לממש לוגיסטיקת תובלה חכמה ובטוחה יותר במשאיות הקלות שלהן, באמצעות נהיגה אוטומטית ומערכת סיוע מתקדמת לנהג (ADAS) באמצעות מפות HD.

28/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

אחרי איסוף פסולת בערים פריז, ליון וברצלונה, גם בעיר פירנצה מתבצע כעת איסוף אשפה על ידי משאיות רנו חשמליות. חברת איסוף האשפה המקומית, גורנט S.p.A. האיטלקית, קיבלה לאחרונה 26 משאיות חשמליות של רנו מדגם D Wide Z.E המיועדות לאיסוף פסולת בבירת מחוז טוסקנה שבאיטליה, והיא הלקוח האיטלקי הראשון של רנו משאיות שרכש משאית חשמלית לחלוטין.

העיר פירנצה משמשת דוגמה למעבר לעיר נקייה. העיר סוללת את הדרך למעבר אנרגטי נקי, וכבר הפחיתה את זיהום האוויר שלה ב-20% בחמש השנים האחרונות. המדידות נעשות במרכז העיר ובפרברים.

מועצת העיר, בהנהגתו של ראש העיר דריו נרדלה, חרטה על דגלה את שמירת הסביבה, והציגה קווי הסעה חשמליים, מסלולי אופניים חדשים, תוכניות שיתוף במכוניות וחלוקת אופניים. כמו כן הותקנו מאות תחנות טעינה לרכבים חשמליים, מוניות ואוטובוסים. מבחינת איסוף הפסולת ופינויה, העירייה מבקשת ליישם תוכנית ניהול המבוססת על צמצום הצריכה ועל שימוש מרבי בחומרי הפסולת שנאספו ומיחזורם. ראש העיר אפילו מעריך שבטווח הארוך תופעל מערכת שתוכל לחסל לחלוטין את הפסולת של העיר (245,000 טונות בשנה) באמצעות ייצור האנרגיה הדרושה לתחבורה ציבורית. משאית רנו D Wide Z.E. זו תשמש לאיסוף פסולת ביתית בעיר פירנצה, ותוכל לפעול במסגרת מגבלות התעבורה שהנהיגה מועצת העיר.

כותרת
תוכן