מגה משאיות
ניוזלטר מגה משאיות
מגה משאיות גיליון 03

מגה משאיות גיליון 03

 
22/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

חטיבת המחקר של סקניה פרסמה לאחרונה הערכה עדכנית לגבי משך מחזור החיים (LCA) של משאיות המשמשות למשימות חלוקה. המסקנה הראשונה היא שההשפעה הסביבתית, במשך חיי הסוללה, נמוכה בהרבה מזו של רכב עם מנוע בעירה פנימית.

הערכת מחזור החיים מבוססת על תקן בינ"ל ISO 14040/44 לחישוב ההשפעות הסביבתיות של מוצרים, המכסה את כל מחזור החיים מרגע הייצור ועד גריעת המוצר, קבורתו או פירוקו לחלקים. במסגרת התקן נבדקים בקפדנות כל השלבים, מהפקה וזיקוק של חומרי גלם, דרך הפעלתם (בכלי רכב) ובסופו של דבר בגירעתם.

במחקר זה שימשה נסועה של 500,000 ק"מ עם מחזור חלוקה אמיתי. המשאית נשאה מטען ממוצע של 6.1 טונות. הנתונים מייצגים אורך חיים מלא של משאית חלוקה.

"עלינו לשאול את עצמנו אם כלי רכב בעלי סוללות באמת טובים לסביבה תוך התחשבות במחזור חיים מלא. ההשפעה שנוצרת איננה מפליטת מזהמים של הרכב, לכן התעשייה צריכה לחשוב מחדש למה אנו מתכוונים ב'השפעה כוללנית על הסביבה'. בסקניה טוענים שבעקבות מחקר זה, לקונצרן השוודי יש תשובות ברורות," אומר אנדראס פולר, ראש אגף הקיימות בסקניה.

ייצור סוללת המשאית כרוך בהשפעה סביבתית גבוהה, בעיקר בגלל ייצור תאי סוללות עתירי אנרגיה. למרות נטל הייצור המוגבר, ההשפעה הכוללת של מחזור החיים על שינויי האקלים טובה בכלי רכב המופעלים באמצעות סוללות, הודות להשפעת הפחמן הנמוכה בהרבה משלב השימוש במשאית.

במשאיות הפועלות באיחוד האירופי, מפחיתים את פליטת הפחמן במחזור החיים ב-38% (תמהיל האיחוד האירופי בשנת 2016) ל-62% משיעורו (תערובת האיחוד האירופי המשוער 2030). אשר לחשמל ירוק, נגיע להפחתה של פליטת פחמן לאורך מחזור החיים של 86%(!). לסוללה של הרכב החשמלי יש פוטנציאל להשפעה פחותה על האקלים לעומת מנוע דיזל כבר בתוך שנתיים. בדיקה זו מכסה את כל תצרוכות החשמל שנבדקו בדו"ח.

תאי הסוללה מייצגים קצת יותר מ-40% מפליטת הפחמן שמקורם בייצור רכבים חשמליים. עם זאת קיים פוטנציאל גדול לשיפור רמות הפליטה מייצור רכבים חשמליים בסוללה שכן תעשיית הסוללות מתפתחת כל הזמן והשימוש בחשמל ירוק גדל ברציפות.

בשורה התחתונה, בסקניה מצפים שעלות ההפעלה הכוללת של מרבית הלקוחות תהיה חיובית כבר בעשור הזה. עוד מעריכים, שכמחצית מהמשאיות שיימכרו עשויות להיות עם מערכת העברת כוח חשמלית עד שנת 2030.

שותפויות עם חברות אחרות הן המפתח לספק את הפחתת פליטת הפחמן הדרושה להשגת היעדים השאפתניים. כזו היא לדוגמה השותפות עם חברת נורת'וולט, שנועדה לייצור הסוללה הירוקה בעולם. פלדה היא חלק גדול נוסף מטביעת הרגל הפחמנית של משאיות, בגלל התלות בדלק המופק מנפט בתהליך הייצור. השותפות עם חברת H2 Green Steel נועדה לתת מענה לדרישות הייצור ולהציב את סקניה על מסלול ייצור של משאית עם אפס פליטה. לוח הזמנים הנוכחי מציב את היעד לשנת 2030.

22/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

חטיבת המשאיות של הינו בארצות הברית הכריזה לאחרונה על פרויקט Hino USA Z, מסלול הפיתוח של החברה למשאיות בעלות פליטה מזהמת אפסית. הפרויקט מיועד למשאיות בטווח המשקל הבינוני והכבד, מקטגוריה 4 עד קטגוריה 8.

ההתחלה הייתה צנועה, עם אירוע וירטואלי שבו הוצג המערך המקיף ביותר של המשאיות בעלות פליטה אפסית, בשיתוף פעולה עם יצרנים מובילים בענף בתחום מערכות ההינע החשמלי.

בין מוצרי ZEV (רכבים עם פליטה אפסית) נכלל Hino M5, שעל שלדתו מורכבת מערכת הינע חשמלית מתקדמת מסוג SEA Electric SEA-Drive 120a. בטווח המשקל הכבד בולט התומך מדגם Hino XL המופעל על ידי מערכת תאי הדלק (הזנה במימן) של טויוטה.

הינו הציגה גם תומך בעל הנעה חשמלית מלאה בקטגוריה 7 (עד 16 טונות), עם מערכת ההנעה החשמלית המלאה מסוג SEA Electric SEA-Drive 120a. בקטגוריה הכבדה ביותר (קטגוריה 8) הינו חשפה את Hino XL המונע על ידי סוללת X-Pack של חברת Xos Trucks, המשולבת במערכת הנעה חשמלית.

ברכבים החשמליים שבהם יש סוללה חשמלית, הינו תבחן שתי שיטות להנעה: האחת עם מנועי הנעה מרכזיים, והשנייה היא סרנים חשמליים (e-axles).

בהינו טוענים כי הגישה ההוליסטית של החברה לעבודה משותפת עם יצרנים מובילים בענף, כגון טויוטה, הקסגון פורוס (Hexagon Purus) ו-XOS , יצרו מערך מוצרים בר קיימא בעלות נמוכה שיענה על צרכי הלקוחות כאשר התעשייה תתקדם לרכבי אפס פליטה. כבר כעת זמינה מערכת ההנעה החשמלית SEA Electric 120a שמותקנת על שלדה מסדרת Hino M.

הבחירה של מנהלי הינו בפרויקט Z נועדה לקדם את המנהיגות הסביבתית שלה. ההדגמה של הדגמים שבפתח ללקוחות צפויה להיות בשנת 2022, והייצור הסדרתי צפוי להתחיל לפני 2024.

22/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

תאגיד המשאיות והאוטובוסים מיצובישי פוסו מקבוצת מרצדס מתחיל ליישם תוכנית חכירת משאיות לפי נסועה ביפן. תוכנית הליסינג, FUSO Mileage Lease, היא תוכנית הליסינג הראשונה של "שלם כפי שאתה נוסע" ביפן ובאזור אסיה.

הליסינג מבוצע באמצעות מערכת שבודקת את מרחקי הנסיעה שנרשמו בזמן אמת באמצעות טכנולוגיית טלמטיקה של Truckonnect. כך אפשר להתאים את חשבונות הליסינג החודשיים לצרכי הלקוח. התוכנית מעניקה ללקוחות גמישות פיננסית גבוהה, שיכולה להיות מכריעה בתקופות מאתגרות כגון בעת מגפת הקורונה.

בפוסו מסבירים, כי בחוזי הליסינג הקונבנציונליים התשלומים הרגילים נקבעים בתשלום מוסכם. מנגד, ב-FUSO Mileage Lease המצב שונה. מבנה העלות מורכב מחשבון מתכוונן, תלוי נסועה, המשולב בתשלום חודשי קבוע.

למשאיות עובדות, מרחקי הנהיגה מותאמים עם הביקוש העסקי. במילים אחרות, מכירות של ספקי הלוגיסטיקה למשל בדרך כלל גבוהות יותר בחודשים בהם הם גומעים מרחקי נסיעה ארוכים יותר. המשמעות היא שפוסו בשיטת ליסינג חכירה לפי נסועה מאפשרת לעסקים לחסוך דמי ליסינג בחודשים שבהם הפעילות העסקית נמוכה, וכך להציע ללקוחות שליטה טובה יותר על עלויות התפעול. התוכנית מוצעת ללקוחות שרוכשים משאיות חדשות עם חוזה חכירה שנע בין 3 ל-5 שנים.

22/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

במפעל הייצור של דאף בפלנדריה שבבלגיה ציינו לאחרונה אבן דרך במפעל הוותיק עם ייצור הסרן השלושה מיליון במספר. אבן דרך זו חופפת לחגיגות יום השנה ה-50 למפעל הצירים שממוקם בבווטרלו שבבלגיה.

בדאף מרוצים מההישג, מבטיחים להמשיך בהשקעות הגדולות במיתקני הייצור המודרניים והציגו דור חדש של סרנים אחוריים יעילים למגוון דגמי המשאיות. כדי להבטיח ביצועים מיטביים ולהבטיח את היעילות של קווי ההינע, דאף פיתחה ובנתה כמעט את כל הסרנים שלה במשך חלק ניכר מההיסטוריה הארוכה שלה.

בשנת 1971 הועבר הייצור למפעל בווטרלו, שם מיוצרים גם תאי הנהג של החברה. במפעל זה מועסקים כ-600 עובדים ושטחו 25,000 מ"ר. מדי יום מיוצרים במפעל, שנמצא בין הערים ליאז' לאנטוורפן, מעל 600 סרנים קדמיים ואחוריים. "מכיוון שכל משאית ייחודית, הסרנים חייבים להיות מכוונים היטב כך שיתאימו ליישום הספציפי", מסביר ג'ורג' ביקווילדר, מנהל מפעל במפעל הסרנים. "סרנים קדמיים, צירים מובילים, סרנים דוחפים, טנדמים חד-כפולים, צירים היגוי, צירים עם הפחתת רכזת או בלעדיה - האפשרויות שמציעה DAF הן אינסופיות. כמו שהמפעלים שלנו באיינדהובן וליילנד מסוגלים לייצר משאיות שנבנו על ידי לקוחות, גם כאן בווסטרלו אנחנו עושים אותו דבר עם הצירים. זה מאפשר לנו להבטיח ביצועים מיטביים ויעילות מרבית לכל משאית".

מלבד צירים למשאיות דאף מייצרת כמה אלפי סרנים מדי שנה המיועדים לאוטובוסים ולרכבים מיוחדים. את הסרנים אפשר למצוא ברחבי העולם, בדרך כלל בשילוב עם מנועי פאקאר (החברה האם של דאף). על אף שחזותם החיצונית לא השתנתה, הסרנים של דאף התפתחו מאוד בעשורים האחרונים. הם נעשו קלים יותר ובד בבד חזקים וקשיחים יותר. הכוונה היא להבטיח אורך חיים אופטימלי.

צעדים בעלי משמעות ננקטו גם באשר ליעילות, בכלל זה תהליך עיבוד חדש המאפשר לגלגלי ההילוכים בדיפרנציאל להשתלב במדויק וביעילות יתרה. בסרנים האחוריים מהדור החדש הושם דגש רב ביעילות. הם מותקנים בדגמים DAF XF ו-DAF XG, המיועדים לתובלה למרחקים ארוכים. הם חזקים בהרבה מקודמיהם ויעילים מהם ב-3%. הדבר הושג על ידי הפחתה של אובדן החיכוך בבית הסרן באמצעות יישום מסבים מעולים, שימוש באטמים ובמחזירי שמן מתקדמים ורמת שמן נמוכה יותר.

דאף משקיעה גם כיום עשרות מיליוני יורו במפעל הסרנים כדי שיתאפשר לשלוט על כל התהליך של ייצור הסרנים: מיציקה וריתוכים ועד ייצור בית הסרן. המשמעות היא שרכבים וסרנים תמיד יהיו מותאמים זה לזה באופן מושלם כדי להבטיח אורך חיים אופטימלי, ביצועים גבוהים ואת העלות הנמוכה ביותר לקילומטר.

21/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

צ'יינה מוטורס מתחילה לייבא לישראל שלושה דגמים חדשים של מותג המשאיות JAC. מותג JAC נמנה עם יצרני כלי הרכב הגדולים בסין ומייצר יותר מ-50 שנה. החברה מוכרת יותר ממיליון כלי רכב בשנה ומנהלת שיתופי פעולה עם יצרנים כגון HYUNDAI, CHERY, ו-CUMMINS.

דגמי משאיות JAC שיגיעו לארץ הם 7.5 טונות, 8.5 טונות ותשע טונות, בשלושה מרחקי סרנים (3365, 3845, 4475). המשאיות משמשות כרכבי עבודה מתקדמים ואפשר להתקין עליהן מגוון רחב של ארגזים. המשאיות עומדות בתקני בטיחות ובקרת איכות אירופאים. הן מצוידות במנוע דיזל CUMMINS 170 כוחות סוס - 3.96 ליטרים חסכוני בדלק ובעלות מערכת בלמים AIR BRAKE ומערכות בטיחות מתקדמות למניעת התנגשות וסטייה מנתיב. השלדה קלה, ארוכה וחזקה, מושב הנהג משוכך ומתכוונן, מצויד בבולם זעזועים. מערכת מולטימדיה מקורית כוללת מסך מגע 10.4 וסביבת נהג משודרגת ומפנקת.

לדברי אדי שטרסברג, סמנכ"ל שיווק צ'יינה מוטורס, חברת צ'יינה מוטורס פיתחה בשיתוף פעולה עם היצרן משאיות שיתאימו לדרישות השוק הישראלי.

21/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

בחטיבת המשאיות של רנו השיקו באירופה משאית חשמלית, דגם רנו D Wide Z.E. הדגש הושם בתא נהג בעל כניסה נמוכה. גרסה זו מכונה D Wide Z.E. LEC (תא נהג בעל כניסה נמוכה). הרכב החשמלי תוכנן למשימות עירוניות, והגישה לתא הנהג הנמוך מיועדת להקל פעולות הקשורות לעלייה של הנהג לתא הנהג וירידה ממנו, כגון במשימות של איסוף אשפה ושירות עירוני. תא הנהג מגן על הבטיחות של המפעילים ומשתמשי הדרך הפגיעים.

חטיבת המשאיות של רנו מציעה כעת מגוון דגמים חשמליים בטווח משקל רחב שנע בין 3.5 ל-26 טונות. ברנו טוענים שהיא מציעה את מגוון המשאיות החשמליות המקיף ביותר בשוק.

בדגם החדש, D Wide Z.E. LEC, אבזור שמיועד לאפשר למפעילים לגשת לרכב בבטחה וללא מאמץ. הכניסה לתא הנהג נמוכה ב-200 מ"מ מזו של משאית חלוקה סטנדרטית, ולעלייה נדרשת מדרגה אחת בלבד עם אמצעי נגד החלקה. הדלתות נפתחות ב-90 מעלות. תכנון זה מפחית מאוד את עייפות הצוות עקב עלייה וירידה, פעולות שחוזרות על עצמן לעיתים יותר ממאה פעמים בסבב חלוקה.

המיקום הנמוך של התא מספק ראייה ישירה מצוינת לנהג, והדבר מביא לשדה ראייה מעולה ולהגנה מיטבית על משתמשי הדרך הפגיעים. לשיפור שדה הראייה, רנו משאיות ממליצה על חלונות צד נוספים הממוקמים בחלקו האחורי של תא הנהג. השמשות מוצעות כאופציה.

תא הנהג המרווח של המשאית החשמלית יכול להכיל את הנהג ושלושה אנשי צוות נוספים. רצפה שטוחה אופציונלית מאפשרת חופש תנועה בתוך התא ומאפשרת עלייה וירידה משני הצדדים - שמאל וימין.

ברנו מדגישים שמדובר בתכנון ייחודי שפותח בשיתוף פעולה הדוק עם חברת בוני המרכבים אסטפה (Estepe). דגם D Wide Z.E. LEC מוצע בגרסת 2x6 עם סרן אחורי מהוגה וכבר ניתן להזמינו באירופה. מכיוון שכולו חשמלי, הרכב אינו פולט מזהמים ומאושר לשימוש באזורים עירוניים שבהם נאסרת הכניסה לרכב מזהם.

21/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

וולוו משאיות הודיעה על כוונתה לרכוש את JMC Heavy Duty Vehicle Co., חברה בת של Jiangling Motors Co., כולל אתר ייצור ב-Taiyuan שבמחוז שאנקסי בסין. מדובר בעסקה בסכום של 0.8 מיליארד יואן סיני (400 מיליון ש"ח). הכוונה היא להתחיל בייצור המשאיות החדשות וולוו FH, וולוו FM ו-וולוו FMX באתר טאיואן, כלומר ללקוחות בסין, מסוף 2022.

וולוו משאיות פעילה בשוק הסיני מאז 1934. בשנים האחרונות הביאה הצמיחה החזקה של שירותי הלוגיסטיקה, כולל סחר אלקטרוני, לזינוק במכירותיה בסין. בשנת 2020, יותר מ-4,500 משאיות וולוו כבדות נמסרו ללקוחות בסין. העסקה החדשה מותאמת לאסטרטגיה ארוכת הטווח של קבוצת וולוו, להרחבת פעילותה העסקית בסין.

לדברי רוג'ר אלם, נשיא וולוו משאיות, "בשנים האחרונות ראינו התפתחות מהירה של השווקים הלוגיסטיים ודרישה גוברת למשאיות ולשירותי הפרמיום שלנו. כדי לענות על דרישת מפעילי התחבורה הסינים, הגיע הזמן שנקים שרשרת ערך אזורית עם ייצור משאיות כבדות משלנו בסין".

הפעילות באתר טאיואן תכלול הטבעה, ריתוך, ייצור תאי נהג, צביעה והרכבה אחרונה של משאיות וולוו. בתוך מספר שנים יוכל המפעל לייצר 15,000 משאיות וולוו בשנה עם פוטנציאל להגדיל את כושר הייצור הזה. מוולוו נמסר כי העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים, בכלל זה אישורים רגולטוריים.

21/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

חברת משאיות לילנד (Leyland Trucks), הנמנית עם קבוצת פאק-קאר (החברה האם של דאף), תשתתף בפרויקט שנועד לסייע לחברות תובלה בבריטניה לעבור למשאיות חשמליות. בניסוי ייטלו חלק 20 משאיות חשמליות במשקל כולל של 19 טונות. עם תשתית הטעינה הנדרשת, המשאיות יצוידו בציוד לרישום הנתונים וישמשו לתמיכה במאמצי משרד התחבורה הממשלתי של בריטניה (DfT) לעודד שימוש ברכבים חשמליים.

אתר אינטראקטיבי יסייע בעתיד לצי תובלה בהכרעות על עתיד צי התובלה ויעזור בהסברים ומתן מידע שמטרתם לעודד רכישת משאיות חשמליות. כדי לתמוך במפעילים בהבנת העלויות והשיקולים שכרוכים ברכישת משאיות חשמליות, משרד התחבורה הבריטי מאמץ קמפיין יזום, שיסייע לענף לשנות תפיסות וידע בנושא התובלה החשמלית. היקף הפרויקט – 20 מיליון ליש"ט, והוא ממומן על ידי הממשלה.

הפרויקט מועבר באמצעות SBRI (יוזמת מחקר לעסקים קטנים), תהליך המאגד אתגרים ממשלתיים ורעיונות מהעסקים ליצירת פתרונות חדשניים. חברת משאיות לילנד תעבוד עם חברת CENEX, חבר מחקר המתמחה בהפחתת פליטות, ליצירת דוח מקוון ואתר אינטראקטיבי תוך שימוש בנתונים מהעולם האמיתי. הדבר יסייע למפעילי הצי הציבורי והפרטי להבין טוב יותר את נקודות החוזק, האתגרים והאפשרויות הטמונות בפריסה של צי משאיות חשמליות.

חברת לידלנד טראקס מייצרת את סדרת משאיות החלוקה דאף LF, בכלל זה LF החשמלי שנכנס לאחרונה לייצור במפעל החדיש של החברה בעיר לנקשייר. חברת לילנד תשתף פעולה עם כמה משתמשי קצה במגזר הציבורי במהלך הניסוי, בכלל זה שירותי הבריאות הלאומית (National Health Service) ברחבי הארץ, המיועדים לנסות 11 משאיות חשמליות. תשעת הרכבים הנותרים יגיעו למספר רשויות מקומיות כדי לתמוך בעבודות מיחזור ולהעביר משלוחים לבתי ספר.

דאף תומכת בהרחבת טווח הנסיעה של המשאיות החשמליות החדשות באמצעות מבחר מטענים קבועים וניידים של פאק-קאר.

כותרת
תוכן