מגהמה - ציי רכב
כתבות
מגה משפט
רישיונות נהיגה

מגה משפט

רישיונות נהיגה

 
עו"ד שי גלעד |  
24/08/2021
זמן קריאה: 5 דק'

עבירה של נהיגה בזמן פסילה או בניגוד לתנאים שהותנו ברישיון הנהיגה, היא מהעבירות החמורות שבפקודת התעבורה. פקודת התעבורה קובעת מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני העונשים גם יחד למי שעבר עבירה מהעבירות האלו: מי שקיבל הודעה שנפסל מקבלה או מהחזקה של רישיון נהיגה, ובעוד הפסילה בתוקף הוא נוהג ברכב; מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו, כל עוד הם בתוקף; מי שקיבל הודעה כי הוא נפסל מלהחזיק ברישיון רכב, וכל עוד הפסילה בתוקף הוא משתמש באותו רכב או מרשה לאחר להשתמש בו; או מי שנהג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש או הרשה לאחר לנהוג בו.

העונש בצד עבירה זו - שלוש שנות מאסר - הוא העונש החמור ביותר בפקודה למעט עבירת הפקרה מדעת. שלוש שנות מאסר הן העונש שנקבע לעבירה של גרימת מוות ברשלנות, ללמדך כי המחוקק התייחס לחומרת העבירה כמקבילה לעבירה של נטילת חיים בנהיגה.

הפקודה מגדירה כעבירה לא רק נהיגה בזמן שהרישיון נפסל, אלא אף בניגוד לתנאים שנוספו ברישיון. לדוגמה, נהג שהותנתה נהיגתו ברכב כשחובה עליו להרכיב משקפיים או עדשות מגע ולא עשה כן, או נהג שנהיגתו הוגבלה לשעות היום ונהג בלילה, עלול להיות מואשם בנהיגה בזמן פסילה. גם מי שנמצא נוהג ברכב שהוצא כנגדו צו איסור שימוש, אך בניגוד לצו נמצא נוהג באותו רכב או התיר לאחר לנהוג בו, או מי שנהג ברכב אשר הורד מהכביש בשל אי כשירותו, או הרשה לאחר לנהוג בו, עלול להימצא מול כתב אישום חמור של נהיגה בזמן פסילה.

בית המשפט העליון קבע לא אחת שהעונש הראוי לעבירה של נהיגה בזמן פסילה הוא עונש מאסר מאחורי סורג ובריח. אולם בצד חומרתה של העבירה הדגיש המחוקק, כי הנהג צריך להיות מודע לביצוע העבירה. במילים אחרות, אם נוצר מצב שבו הוטלה פסילה על נהג בלי שהובאה לידיעתו, תהיה לו הגנה טובה נגד האישום.

מעשה שהיה

בשאלת הידיעה התחבט בית המשפט לתעבורה. במקרה שהובא אליו טען נאשם, כי לאחר שכשל ערעורו על גזר דין שבו הוטלו עליו 40 חודשי פסילה, לא השלים עם רוע הגזירה ופנה לעורך דין אשר לדבריו הוא מוכר וידוע, ואף התקבלו המלצות לגביו. הנאשם שילם לעורך הדין סכום נכבד, כשלטענתו אמר לו עורך הדין שהוא מגיש ערעור ומחזיר לו את הרישיון והכל באופן חוקי. ואכן, כפי שהבטיח עורך הדין, קיבל הנאשם את רישיונו בדואר רשמי של משרד הרישוי. לפיכך, טען הנאשם, הוא סבר כי אינו פסול, ומכיוון שמדובר בעבירה המחייבת ידיעה, הרי שהוא הוטעה לחשוב כי עורך הדין הצליח לבטל את "רוע הגזירה".

מתברר כי לאותו "עורך דין" נשלל רישיון עורך הדין שלו מספר שנים לפני אותו אירוע, אך הוא המשיך לתת שירות משפטי לנאשמים. מפסקי דין שניתנו נגדו עולה, כי קיימות לו הרשעות רבות בנושאים זיוף, קבלת דבר במרמה ועוד.

  בלב השופט נשאר ספק, שמא גירסתו של הנאשם מסתברת בנסיבות המתוארות, ולפיכך אי אפשר לשלול אפשרות כי בעת שהנאשם נהג, הוא לא ידע כי הוא עושה זאת בזמן פסילה. על כן היסוד הנפשי הנדרש בעבירת הנהיגה בפסילה, קרי הידיעה, אינו מתקיים  

המדינה טענה בפני בית המשפט, כי הנאשם לא הוכיח את טענתו ולחילופין מדובר בעצימת עיניים, שכן אין זה סביר לחשוב כי לאחר שהנאשם כשל בערעור בבית המשפט המחוזי, כאשר גזר הדין בעניינו נהפך לחלוט, יתאפשר לבטל את רוע הגזירה. לפיכך, לכל הפחות, קיימת מבחינת הנאשם עצימת עיניים, כמוה כידיעה על דבר הפסילה.

בית המשפט לתעבורה, לא בנקל, הגיע למסקנה כי יש לזכות את הנאשם מעבירה של נהיגה בפסילה, שכן חדר לליבו ספק שמא היתכנותה של גירסת הנאשם, יש בה כדי ללמד כי הנאשם הוטעה לחשוב כי הפסילה בוטלה, ועל כן בזמן שנהג, נהג במחשבה כי לא רשומה לחובתו פסילת רישיון ונהיגתו, לפי הבנתו, בדין היא.

בית המשפט הגיע למסקנה זו לאחר שבחן את הראיות שהונחו בפניו. הוא הגיע למסקנה כי היה מי ש"בחש" ופעל פעולות מסוימות במשרד הרישוי, ביצע מהלכים במשרד הרישוי, והוא מבין ויודע כיצד מתנהלות המערכות, וייתכן שביקש ליצור מצג כי לאחר הפקדת הרישיון של הנאשם בבית המשפט בעקבות גזר דין הפסילה שהוטל עליו, נשלח רישיון חדש ממשרד הרישוי. דבר זה יש בו כדי ליצור רושם על הנאשם שהפסילה בוטלה בעקבות פעולה משפטית אשר ביצע עורך הדין. זאת אם מניחים כי גירסתו של הנאשם נכונה.

  הפקודה מגדירה כעבירה לא רק נהיגה בזמן שהרישיון נפסל, אלא אף בניגוד לתנאים שנוספו ברישיון. לדוגמה, נהג שהותנתה נהיגתו ברכב כשחובה עליו להרכיב משקפיים או עדשות מגע ולא עשה כן, עלול להיות מואשם בנהיגה בזמן פסילה  

בית המשפט החליט לזכות את הנאשם מהאשמה בקבעו, כי אי אפשר לשלול את האפשרות כי "עורך הדין" שאליו פנה הנאשם יצר בפני הנאשם מצג כי הוא מתמצה בהליכים משפטיים, וכי הוא מוכר וידוע. גם קבלת רישיון נהיגה מגורם רשמי, שהוא משרד הרישוי, כפי שנאמר לו שיקרה, תומכת בגירסת הנאשם, ולכל הפחות נשאר בלב השופט ספק, שמא גירסתו של הנאשם מסתברת בנסיבות המתוארות, ולפיכך אי אפשר לשלול אפשרות כי בעת שהנאשם נהג, הוא לא ידע כי הוא עושה זאת בזמן פסילה. על כן היסוד הנפשי הנדרש בעבירת הנהיגה בפסילה, קרי הידיעה, אינו מתקיים, ולפחות קיים ספק לגבי התקיימותו.

בית המשפט מבסס את הזיכוי על ההגנה בחוק בגין טעות במצב הדברים, הקובעת כי העושה מעשה בדמות מצב דברים שאינו קיים, לא יישא באחריות פלילית, אלא במידה שהיה נושא בה אילו היה המצב לאמיתו כפי שדימה אותו. בית המשפט קובע, כי ההכרה בהגנה בגין טעות במצב הדברים, בהתאם לחוק, איננה מותנית בהיותה של הטעות כנה וסבירה, אלא בכנותה של הטעות בלבד. עם זאת, סבירות הטעות עדיין יכולה לשמש את בית המשפט כאמת מידה לבחינת אמינות של גירסת הנאשם לגבי טעותו. עבירת הנהיגה בזמן הפסילה מצריכה מחשבה פלילית לשם התהוותה, ועל התביעה רובץ הנטל להוכיח קיומו של יסוד נפשי זה אצל הנאשם לצורך הרשעתו. בעניין זה, הצליח הנאשם לעורר ספק שמא הוטעה לחשוב כי הפסילה בוטלה באמצעות פעולה משפטית של עורך דין מוכר וממולח, שמאחוריו הצלחות רבות. עקב כך זוכה הנאשם.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה sgilad-law.co.il

עו"ד שי גלעד |  
24/08/2021
זמן קריאה: 5 דק'

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) בודק את כשירותם של נהגים לנהוג בסוג הרכב שאושר להם או לבחון את בקשתם לסוג רכב נוסף. על החלטת המכון הרפואי אפשר לערער בפני ועדת ערר לענייני רישיונות נהיגה בראשות שלושה רופאים בכירים. על החלטת ועדת הערר אפשר לערער בערעור מינהלי לבית המשפט המינהלי.

רבים נוטים לחשוב כי מדובר בערעור חסר סיכוי, שכן סמכותו של בית המשפט המינהלי צומצמה לדון בעניינים משפטיים בלבד. אם יבקש המערער מבית המשפט המינהלי לבחון את שיקול הדעת של ועדת הערר מבחינה רפואית ולהעדיף את מסמכיו וחוות הדעת מטעמו על אלו של הוועדה, קרוב לוודאי שערעורו יידחה.

  על אף שהסיבה לפסילת המערער הייתה נוירולוגית בלבד ונימוקי הוועדה נגעו רק למצבו הנוירולוגי של המערער, איש מחברי הוועדה לא היה מומחה בנוירולוגיה. בית המשפט קבע שראוי שיהיה בוועדה רופא אחד לפחות שהוא מומחה בתחום הרפואה העיקרי הרלוונטי  

אך עוד לפני שמגיע המערער לדיון בערעורו, ועוד לפני שנבחנו טענותיו אם בכלל עומדות הן בתנאי הסף של טענות משפטיות גרידא, מחויב המערער לשלם את אגרת הערעור ולהפקיד בקופת בית המשפט ערבון כספי להבטחת הוצאותיהם של המשיבים בערעור, שהם בדרך כלל משרד הבריאות ומשרד התחבורה.

נכון ליום כתיבת מאמר זה, מקובל לחייב את המערערים בהפקדת ערבון בגובה של עשרת אלפים שקלים. אם כך, המחוקק מציב מחסומים רבים, כספיים ומשפטיים, בפני מערער המבקש למצות את זכותו ולהביא לבחינה משפטית את ההחלטות שנעשו בעניינו וגרמו לו עוול. ואם לא די בכך, הרי בתי המשפט נוטים לא להתערב בהחלטות ועדת הערר או המכון הרפואי, כדי לא לשים את שיקול דעתם במקום שיקול דעת מקצועי של רופאי המכון הרפואי או רופאי ועדת הערר.

מעשה שהיה

המקרה המפורט להלן ממחיש כי לא הכול אבוד, וכי קיים סיכוי שבית המשפט יורה על מתן רישיון למערער או החזרתו, בניגוד לעמדה של המכון הרפואי או ועדת הערר.

מדובר בערעורו של אדם הסובל משיתוק מוחין מולד, חשוך מרפא. המוסד לביטוח לאומי קבע למערער נכות בשיעור 100% ומוגבלותו בניידות היא בשיעור 80%. חרף מחלתו תפקד המערער היטב בכל תחומי החיים, ונהג ברישיון קרוב לעשרים שנה תוך שימוש באמצעי עזר. כשביקש להחליף את רכבו הופנה המערער למכון הרפואי, ולאחר בדיקתו נקבע כי לפי התרשמות רופאי מרב"ד, המערער אינו כשיר לנהיגה עקב תנועות בלתי רצוניות, תוך סיכון גבוה לאבד שליטה באביזרי הנהיגה שמשמשים אותו. הובא לידיעת המערער כי רישיונו נפסל מסיבה נוירולוגית, וכי יהיה רשאי להגיש בקשה מחודשת לרישיון בעוד שנה מיום החלטת המכון הרפואי על פסילת רישיונו.

המערער ערער לוועדת הערר לענייני רישיונות נהיגה על החלטת המכון הרפואי, אך זו דחתה את ערעורו. המערער ערער בערעור מינהלי לבית המשפט המינהלי. בית המשפט חזר על ההלכה הידועה, כי גדר ההתערבות במעשי המינהל והחלטותיו, כפי שנקבע בפסיקה, מצומצם הוא. בית המשפט לא ישים שיקול דעתו במקום שיקול דעתה של הרשות, וככל שהרשות שקלה את כל השיקולים הרלוונטיים, לא שקלה שיקולים זרים, והחלטתה איננה חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות, לא יתערב בה בית המשפט, גם אם נראה לו כי אילו היה העניין מובא בפניו, הוא היה מחליט אחרת.

  המחוקק מציב מחסומים רבים, כספיים ומשפטיים, בפני מערער המבקש למצות את זכותו ולהביא לבחינה משפטית את ההחלטות שנעשו בעניינו וגרמו לו עוול. ואם לא די בכך, הרי בתי המשפט נוטים לא להתערב בהחלטות ועדת הערר או המכון הרפואי  

בית המשפט הדגיש את ההבדל בין סירוב להעניק רישיון לבין ביטולו של רישיון קיים. משקל הנימוקים כאשר רשות שוללת מידי אדם רישיון שניתן לו כדין, צריך להיות כבד מהנדרש לשם סירוב להעניק רישיון מלכתחילה. אין בכך כדי לומר שהרשות אינה מוסמכת לסרב לחדש רישיון או לבטל רישיון קיים. אין חולק כי זכותה של רשות לבטל רישיון שהוענק כדין, בפרט במקרים של שינוי נסיבות, אולם במקרה כזה על הרשות להקפיד לבחון את העובדות והנתונים, ורק כאשר קיימת סיבה של ממש, כגון סיכון ממשי לציבור, רשאית היא לקחת רישיון תקף מידי מי שאוחז בו כדין.

הרישיון הוחזר למערער

במקרה הנוכחי החליטה רשות הרישוי לפסול למערער רישיון קיים. בית המשפט מצא פגמים בהתנהלותם של המכון הרפואי ושל ועדת הערר.

לגבי בדיקת המכון מצא בית המשפט פגמים בהתנהלותו בעת בדיקת המערער. לגבי הבדיקה של ועדת הערר מצא בית המשפט ארבעה פגמים עיקריים: שגיאות עובדתיות בהתייחסות הוועדה לחוות דעת מומחה שהגיש המערער; התעלמות הוועדה מקביעת רופאים מטעם המערער, לפיה לא חל שינוי במצבו הרפואי; אי ביצוע בירור נוסף, על אף שלשיטת הוועדה עצמה, לא היה בפניה מידע נדרש; הרכבה של הוועדה.

אשר לפגם האחרון, בית המשפט מצא בין היתר, כי על פרוטוקול ועדת הערר חתומים מומחה לאורתופדיה ושני מומחים לרפואה פנימית. על אף שהסיבה לפסילת המערער הייתה נוירולוגית בלבד, ועל אף שנימוקי הוועדה נגעו רק למצבו הנוירולוגי של המערער, איש מחברי הוועדה לא היה מומחה בנוירולוגיה. אמנם התקנות שלפיהן קמה ועדת הערר לא נקבו במומחיות של הרכב הוועדה, אך בית המשפט קבע שראוי שככל האפשר יהיה בוועדה הדנה בעניינו של אדם רופא אחד לפחות שהוא מומחה בתחום הרפואה העיקרי הרלוונטי.

בשל נימוקים אלו ונימוקים אחרים, הורה בית המשפט על החזרה מיידית של רישיון הנהיגה למערער.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה sgilad-law.co.il

כותרת
תוכן