כלי רכב שיצאו מכלל שימוש
נבחנו הסיבות לירידת כלי רכב מהכביש בשנת 2020 על פי בחינת כלי רכב שברישיונם נרשם קוד ביטול כזה או אחר בשנת 2020. משרד התחבורה מגדיר מספר קודי ביטול, שאפשר לשייכם לקטגוריות אלו: בלאי, תאונה, כשל טכני או בטיחותי, יצוא (כולל לרש"פ). קודי ביטול זמניים הם הפקדה זמנית של רישיון הרכב לתקופה של שהיית הרכב במגרש למכירת מכוניות משומשות או השבתה זמנית (למשל, בזמן שבעל הרכב שוהה בחו"ל).
ב-2020 נרשמו קודי ביטול קבועים ב-13.5 אלף אופנועים/קטנועים, שהם 5.84% ממצבת הכלים בתחילת השנה. ברכבי נוסעים נרשמו קודי ביטול קבועים ב-106.0 אלף כלים, 3.23% מהמצבת הכללית. במוניות יצאו משימוש רק כ-1.5% (348 כלים) מכיוון שרוב המוניות נמכרות לשימוש פרטי לפני שהבלאי שלהן נעשה מכשול לעבודה הסדירה. לכן מוניות רבות נמצאות בהפקדה. ב-2020 היה מספרן גבוה במיוחד - 4,932 מוניות. אשר לרכב מסחרי, נרשם ביטול ברישיונם של 9.46 אלף כלי רכב, כ-9.34% ממספרם. 14.8 אלף משאיות יצאו משימוש, שהן כ-5.2% ממצבת המשאיות. 1.7 אלף אוטובוסים יצאו מכלל שימוש - כ-4.4% ממצבת האוטובוסים.
ברוב סוגי כלי הרכב הסיבה הרווחת לביטול הרישיון היא התיישנות. במוניות הסיבה הרווחת בקודי ביטול קבועים היא תאונה (אובדן גמור). מכירה לידיים פרטיות לא מופיעה בקודי ביטול קבועים.
שיעורי הורדת הרכב מהכביש היו נמוכים יחסית ב-2020 בהשוואה לשנים אחרות. ככל הנראה, התופעה מוסברת בעלייה בביקוש לאמצעי תעבורה אישיים ולאמצעי הובלה מצד אחד, וצמצום היצע כלי הרכב החדשים עקב פגיעה בייצור בהשפעת מגפת הקורונה מצד שני. ככלל, פחות כלי רכב מהרגיל הורדו מהכביש בשל התיישנות. ברכבי נוסעים, ובמיוחד במוניות וברכב מסחרי, הייתה ירידה גם בהורדה מהכביש בשל תאונה, ככל הנראה הודות להפחתת הנסועה ב-2020.