מגה תעשיות
כתבות
מגה מראיין תעשיות

מגה מראיין תעשיות

 
אבירם זינו |  
15/08/2021
זמן קריאה: 5 דק'

הפרויקט הכי גדול בישראל שייך באופן לא מפתיע לצה"ל, בעקבות פינוי המבנים הישנים בצריפין. הקרקעות היקרות שייהפכו לשכונות מגורים, הן שיממנו את הקמתו של המרכז הלוגיסטי הגדול ביותר שהיה פה, ואולי הגדול ביותר במזרח התיכון.

אנחנו מביאים לכם ריאיון עם סא"ל ניר בשן, ראש מנהלת מהר"ס (מרכז הספקה אחוד) שמספר מה זה מהר"ס, איך מקימים פרויקט עצום כזה, ואיך מנצלים לטובתו רובוטיקה ורכבים אוטונומיים.

שלושה מרכזים בשלושה מוקדים

מהר"ס הוא גוף שמנהל את כל פעילויות האספקה הלוגיסטית בצה"ל, מהתכנון וקליטת הציוד ועד להפצתו ליחידות הצבא.

עד להקמת המרכז, שהחל לפעול לפי שנה בערך, פעלו בצבא שלושה מרכזים, שכל אחד מהם התמחה בתחום אחר בשרשרת הלוגיסטית: מצל"ח (מרכז ציוד לחימה וחלפים), מרכז המזון ומרכז ציוד. הם היו פרוסים ברחבי הבסיסים בישראל. הרעיון שעומד מאחורי המרכז החדש הוא התייעלות: הקמה של מרכז לוגיסטי מטכ"לי שמאחד מספר מרכזים לוגיסטיים במשקי צל"ם (ציוד לחימה מבוקר), חלפים, ציוד של פרט ויחידה, תזקיקים, דלק, מזון וציוד רפואי. במסגרת הפרויקט יוקמו שלושה מרכזים לוגיסטיים בשלושה מוקדים: בצפון הארץ - צמוד לצומת גולני, במרכז הארץ - באזור צומת שוהם, ובדרום - צמוד לרהט ולקיבוץ משמר הנגב. כולם בשטחים של בסיסים קיימים.

מרכז האספקה מאופיין בחדשנות טכנולוגית ברמה עולמית, מהגבוהות ביותר, מהבחינות אחסון, ליקוט והפצה. במרכזים הלוגיסטיים יופעלו רובוטים ואמצעים מתקדמים. האחסון וניהול המלאי יופעלו באמצעות טכנולוגיות ומערכות מידע מהמתקדמות בעולם. מרה"ס יכלול מגוון רחב של מוצרים, החל במחט לעירוי וכלה בחלקי חילוף לטנקים.

לדברי סא"ל בשן, "הרעיון של מרכז אספקה אחוד הוא להביא הכול למקום אחד. שרשרת האספקה תגיע ממקום אחד. מאחדים את כל בסיסי האחסנה והאספקה - בונים מיתקנים חדשים וטכנולוגיים. כך למעשה, במקום שיהיו כמה גופים, יהיה גוף אחד אחוד שיתעסק בכל האספקה. הדבר הזה יביא להתייעלות מרובה.

"על פי התוכנית, בשנים 2024-2023 יוקמו מבנים פיזיים של מרה"ס ויוטמעו בהם טכנולוגיות ותשתיות חדשות כגון מחסנים אוטומטיים. בונים את מרה"ס במיתקנים חדשים ומתקדמים ממגוון סוגים. יש אלמנטים של רובוטיקה. משולבים סוגי אוטומציה בתוך המחסנים. משימת הצבא היא לתת מענה בשגרה, והכי חשוב - במלחמה ובחירום. באמצעות מרה"ס אנחנו מייצרים תהליך אחד. בחירום אנחנו מקבלים משנה תוקף לעניין הזה, כי במקום שתנועת המכוניות תצא מחמישה מקומות, היא תצא ממקום אחד. יתאפשר לבצע פעילויות מהר יותר.

"דגש מרכזי ייושם באפקטיביות וביעילות. הבנייה לגובה, יכולות אוטומטיות כאלו ואחרות, שינוע על גבי מסועים, יעילות ליקוט גבוהה (ליקוט באמצעיים טכנולוגיים) - כל אלה מנוהלים באמצעות מערכת שנקראת WMS ומנהלת את כל שלבי האחסנה. היא מאפשרת לנהל את המלאי ביעילות יתרה. מערכת WMS יכולה לקבוע איפה למקם פריט מסוים במחסן על פי תדירות ההגעה למוצר, ומייעלת את אופן העבודה של הרובוטים שעתידים לפעול במרכז. כיום יש מנהל מחסן שמנחה ואומר מה לעשות. במרכז יש מערכת WMS שקובעת מה לעשות ומהו מסלול הליקוט הכי נכון וברור. למשל, קו ייצור להרכבת ערכות - יהיו מחסנים אוטומטיים שיאפשרו הרכבה רובוטית. באמצעות רובוטים, הפריטים יגיעו עד ללקוח."

שיטת PFI*

יוזמה פיננסית פרטית (באנגלית: Private Finance Initiative ובראשי תיבות PFI) היא אחד המודלים המרכזיים למימוש הסכמי PPP. הסכמי PFI הם ארוכי טווח, ובמסגרתם המגזר הציבורי מעביר למגזר הפרטי את האחריות לספק תשתית, מוצר או שירות ציבורי, בכלל זה הקמה, רכישה, שיפוץ, מימון, תפעול ותחזוקה, תוך ניצול היתרונות של המגזר הפרטי ויכולתו לנצל טוב יותר את הפוטנציאל הכלכלי של הנכס. בתמורה, המגזר הפרטי מקבל תשלומים לפי קריטריונים של ביצוע המוגדרים מראש, אשר יכולים להגיע מהמשתמשים במוצר או בשירות, מהמגזר הציבורי או משילוב של השניים.

במסגרת פרויקטים אלו ייכללו כל העסקאות שבהן בתום תקופת ההסכם הנכס עובר למגזר הציבורי, וכן עסקאות שבהן הנכס נשוא ההסכם אמור לשמש בעיקר את המגזר הציבורי, או שערך הגרט שלו בתום תקופת הסכם ה-PFI זניח.

*מתוך ויקיפדיה

יהיו רכבים אוטונומיים במרכז הזה? איך זה יעבוד?

סא"ל בשן: "יהיו מסלולים מסומנים שמראים איפה עובר רכב ואיפה עובר בן אדם. מערכת רמפה משוכללת תכוון את המשאיות, ויהיו מערכות איתור ובקרה."

זו למעשה אחת הנקודות החשובות ביותר בתפעול של רכבים אוטונומיים. עד היום התפיסה של המפתחים היא שכשיש מסלולים מוגדרים מראש, במתחמים סגורים או מסומנים, האפשרות לתכנות של רכבים אוטונומיים גבוהה. כשמדובר בכבישים בינעירוניים למשל, מומחים מעריכים שיחלפו עוד שנים עד שנראה רכבים אוטונומיים.

איך מממנים פרויקט בסדר גודל כזה?

סא"ל ניר בשן: "הפרויקט מאפשר לפנות את צריפין ותל השומר מטעם הסכמי שוהם (שיווק מחנות והעתקתם). מהר"ס מקבל מימון מהסכמי שוהם 3. אנחנו מצמצמים את השטח מ-1,900 דונם ל-280 אלף מטר רבוע. מכינים את השטח או מרחיבים מקומות קיימים."

מהר"ס מוקם בשיטת PFI, בכלל זה מימון, תכנון, הקמה ותפעול על ידי זכיין פרטי, בדומה לקריית ההדרכה, המכללה הלאומית לשוטרים, קריית התקשוב ועוד. משרד הביטחון פרסם את שלב המיון המוקדם בחודש מאי 2017. מי שזכו במכרז להקמת המרכז הם אוריין ושפיר הנדסה. הזוכים גברו על המתחרים: שיכון ובינוי וממן; אשטרום, אפקון ופליינג קרגו; מנרב אלקטרה וליידוס; וקבוצת אורון-סלדט.

ועדת המכרזים של משרד הביטחון בחרה בהצעתן של חברת אוריין וחברת שפיר להקים את פרויקט מהר"ס, במסגרתו החברה הזוכה תממן, תתכנן, תקים, תפעיל ותתחזק את פרויקט מהר"ס. על פי סא"ל בשן, הכנת המכרז ארכה יותר משנתיים, כדי למנוע עיכובים לאחר מכן. כל פרט הובא בחשבון. הזיכיון יהיה לתקופה של 26 שנים ממועד החתימה, בכלל זה הקמה במשך כחמש שנים. הזכייה במכרז כוללת "מענק הקמה" בגובה של 1.25 מיליארד שקלים.

המרכזים ייבנו לגובה, בשטח של כ-250 אלף מ"ר, כדי לצמצם את השימוש בקרקע ולהימנע מהרחבה של שטחי המחנות. הפרויקט העצום הזה יביא לפינוי של 4,000 דונמים, שלפחות מחצית מהם באזורי ביקוש גבוהים. בכך תתאפשר תרומה גדולה לשוק הדיור, עם עשרות אלפי יחידות דיור ושטחים ציבוריים וירוקים.

איך מתכננים פרויקט עצום כל כך?

סא"ל בשן: "תכנון הפרויקט התחיל ב-2015. לאחר שקיבלנו מימון ראשוני הלכנו למכרז של שיטת PFI. המכרז מכיל כ-240 פרקים, נכתב במשך שלוש שנים. חתמנו על הסכם שכולל חמש שנים של הקמה ו-21 שנים של תפעול. הקמה של יחידת מהר"ס התאפשרה בזכות שיתוף פעולה הדוק עם מנהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, ובהמשך לתהליכי למידה ארוכי טווח של פרויקטים של PFI בצבא ובאזרחות."

כמה זה חוסך לנו?

"מהר"ס עשוי להביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה. עלות ההקמה היא 4.5-4 מיליארד שקלים. צמצמנו את התהליכים מחמש מפקדות למפקדה אחת."

מה עם בנייה ירוקה?

"כל המחנות נותנים הספק מלא. הם לא יצרכו חשמל מכיוון שהם מספקים חשמל לעצמם. רוב המקומות ניתנים לחיבור לגז. מנועי הקירור והמחסנים פועלים באמצעות חיישנים. הפרויקט זכה בתואר פרויקט השנה מטעם העמותה לניהול פרויקטים בישראל."

כותרת
תוכן